Försäkring vid övningskörning

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hej alla.

Jag skall börja övningsköra nu i sommar. Mina föräldrar kör motorcykel själva. Har precis fått körkortstillstånd och min far har blivit godkänd som handledare för mig. Om jag har förstått det rätt så räknas det som om min far kör när han sitter bak på hojen (FJR 1300) och låter mig köra?! Men hur är det med försäkringen? Just nu har de en försäkring som bara tillåter 50+ att köra. Vad ska vi göra för att jag skall kunna övningsköra lagligt? Vill ju helst att försäkringen gäller för det också.

Tack på förhand

Doh! Att jag inte tänkte på det... :rolleyes:

Skämt och sidfläsk, hur har ni andra gjort?

ringt försäkringsbolaget?!?

du menar ifall nån här gissar o säger att det är helt okey att köra ändå..då tar du risken?...visst kan forum vara bra.. men du får nog lära dig att gallra information ibland

vad gör du med en krashad hoj och FB som säger "tyvärr då gäller inte förs"
svarar förstås..NEJDÅ, det är inga prb,,det har grabbarna på sporthoj sagt e lugnt ;)

/F

ringt försäkringsbolaget?!?

du menar ifall nån här gissar o säger att det är helt okey att köra ändå..då tar du risken?...visst kan forum vara bra.. men du får nog lära dig att gallra information ibland

vad gör du med en krashad hoj och FB som säger "tyvärr då gäller inte förs"
svarar förstås..NEJDÅ, det är inga prb,,det har grabbarna på sporthoj sagt e lugnt ;)

/F

Ursäkta att jag frågade, har tråkigt på sommarjobbet. Självklart kommer jag att ringa och kontrollera med FB :tummenupp Tänkte bara det kunder vara kul att veta om det var fler än jag själv som suttit eller sitter i samma sitts. Men tydligen var det inte okej att ställa den typen av fråga så jag ber tusen gånger om ursäkt om jag gjort någon upprörd...

Trevlig sommar på er alla:tuttar

PS. Det hade ju inte skadat att veta lite mer om andras försäkringar, lite skött på benen skadar ju inte när man skall välja/ändra försäkring.
DS.

jag ringde till TH å frågade om det var OK om den stod på farsan under övningskörningen och det var inga problem alls. Alltid bäst att fråga sitt FB.

Glöm inte ställa över den på dig efter taget kort bara :)

Det är ok att ställa alla sorters frågor. Sedan kan du alltid räkna med mer eller mindre seriösa svar. Samtidigt som du själv kan tolka svaren hur du vill.
Det enda rätta svaret på din fråga får du från försäkringsbolaget, men erfarenheterna kan du få här på forumet. :tummenupp

jag ringde till TH å frågade om det var OK om den stod på farsan under övningskörningen och det var inga problem alls. Alltid bäst att fråga sitt FB.

Glöm inte ställa över den på dig efter taget kort bara :)

Tror du missuppfattade frågan, hans pappa äger en hoj som han vill övningsköra på och den har han en 50+ försäkring på dvs bara folk över 50år får köra om den ska gälla. O då undrar han om de gils att han kör den med han bakpå iom det är handledarens ansvar att dom inte krockar eller gör nått olagligt :confused: .
Så uppfatta jag det.

Men som sagt är det bäst o ringa eller gå in på deras hemsida och kolla

När man övningskör så räknas handledaren som förare, så även om du smäller så är det på pappret han som smäller. Kolla med FB för säkerhets skull.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick