Försäkring vid banåkning, If

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Nu skall det prövas på riktigt. Vad som gäller med försäkring vid banåkning.
Det hela började med att jag tänkte få en sista bandag innan sommaren är slut här uppe (Umeå). När vi kom till Midlanda i lördags (2/9) så regnade det och fästet var ju därefter. Började köra när det slutat regna och tog det riktigt försiktigt. När det nästan torkat upp tänkte jag att det var dax för en paus innan det skulle bli åka av på torr bana. Hepp, så låg jag där och kikade på hur en kraschpuck interagerar med asfalten när den gör sitt jobb!:huvet Framhjulet stack och jag gled omkull, och inte gick det fort ens.
Kraschpuckar kan rekomenderas hojen klarade sig nästan helt utan skador, lite skrapat bara. Stället (goretex), handskar och hjälmen har dock tjänat ut, men allt gjorde sitt jobb fick bara ett litet skrubbsår på ett finger.
Nu till det intressanta i historien; fredag innan jag skulle iväg ringde jag If för att kolla att min olycksfallsförsäkring (det har väl alla hojåkare :mattias ) gäller vid banåkning. Svaret var "-Visst självklart. Men jag ser att du har en MC försäkring också. Den gäller ju också." :confused:
Då detta ämne har diskuterats flitigt frågade jag mycket ingående vad som gäller och fick svaret. Så länge jag inte tränar och tävlar profesionellt så är det OK. Dvs för en glad amatör som jag med reggad och försäkrad hoj ska försäkringen gälla. :yoparty
Då jag var/är lite skeptisk så tog jag damens namn, just in case ....
Har idag anmält skadan och så får vi se vad som händer.

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT10 -17
Ja det ska bli intressant att få reda på hur dom resonerar i ditt fall.
Som det har varit så är IF-kunder oförsäkrade på bana, men inte nu helt pötsligt.:va

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
jag körde med trygg hansa förra året för att inte if täckte banan!

jaja om du får pengar betyder ju inte att det är det som gäller då dom prövar alla fall inviduellt!

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Som jag skrev så är jag väldigt skeptisk själv, men också sugen på att pröva om muntliga besked gäller. :)
Jag får en första kontakt i morron. Om dom nu håller vad som lovas på hemsidan.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Samma sak har hänt mig. Har dock inte snackat med IF än men man kanske ska höra vad dom säger.

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
BlueNote skrev:
2433596 Samma sak har hänt mig. Har dock inte snackat med IF än men man kanske ska höra vad dom säger.
Jag har ju en liten fördel då jag har namn på den som gav det beskedet, och tiden när vi pratade. Men helt klart värt att prova.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Intressant tråd,får prenumerera på den.

Vagnskada,personlig utrustning,gälelr nog inte.

Japp även trafikförsäkring tycks inte gälla på bana,den info jag fått.

Hur det ligger till med extra liv försäkring hos IF kan jag inte svara på,funkar kanske :va

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
De löfte som finns på hemsidan var inte värt så mycket i alla fall. En skadereglerare skulle ju kontakta mig innom 24 timmar efter anmälan. :tummenner
Men om försäkringen nu gäller så kommer inte jag att gnälla om det. :rolleyes:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gött för dig om dom vill betala ut. Fast alla ska fortf. utgå ifrån att försäkringen inte gäller.

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Kors i taket

Fick ett mail idag från If, utdrag nedan

"Skadan på ditt fordon XXX123 den 2 september 2006

Genom din vagnskadeförsäkring får du ersättning för skadorna på ditt fordon. Din självrisk som är 6.000 kr betalar du direkt till verkstaden när du hämtar fordonet.

Lämna in ditt fordon på en verkstad. Visa detta brev för verkmästaren/ kundmottagaren och be dem kontakta vår skadetekniker innan reparationen påbörjas.'

Vårt förslag på verkstad
Norrlands Mc i Umeå Ab, Formvägen 11, 90621 Umeå. Telefon 090-100960.

Din vagnbonus kommer att påverkas.
etc "

Pratade sedan med handläggaren om kläder och hjälm. Det blir ett visst avdrag då kläderna inte är nya, men ersättning är inga problem. :yoparty

Nu ska jag bara åka till Norrlands MC och få prisuppgifter som dom ska skicka till If. Jag laddar ut med 6000 friska och får nya grejer till sommaren 2007. :D

Alltså gäller försäkringen på bana, i alla fall ibland. :confused:
Jag kommer dock att fortsätta räkna med att försäkringen inte gäller.

Skriver mera när jag vet hur skadorna ersätts.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag förstår poängen med att testa hur det är med IF och bankörning i praktiken.
Men ska du verkligen ta en sån här grej där det, om jag förstod dig rätt, på sin höjd är lite kosmetiska skador till försäkringsbolag?

Den mentaliteten är bidragande till de premier vi har.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
xyx skrev:
2438437 Jag förstår poängen med att testa hur det är med IF och bankörning i praktiken.
Men ska du verkligen ta en sån här grej där det, om jag förstod dig rätt, på sin höjd är lite kosmetiska skador till försäkringsbolag?

Om kostnaderna för skadan överstiger självrisken skall försäkringen naturligtvis utfalla, det är ju därför man har en försäkring.
Vet inte vad du har för mentalitet, men min mentalitet säger att om jag och ett försäkringsbolag har ett avtal skall det självfallet följas av båda parter...Den kommentaren var den dummaste på länge

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
xyx skrev:
2438437 Jag förstår poängen med att testa hur det är med IF och bankörning i praktiken.

Naturligtvis tar jag inte ut nagot pa forsakringen om det blir dyrare med sjalvrisk och hojd premie! Men klader och hjalm blir inte billigt! :gråta
Att du inte ger mig mera kred an sa ar inte mycket jag kan saga nat om......:confused:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Wheels skrev:
2438643 Naturligtvis tar jag inte ut nagot pa forsakringen om det blir dyrare med sjalvrisk och hojd premie! Men klader och hjalm blir inte billigt! :gråta
Att du inte ger mig mera kred an sa ar inte mycket jag kan saga nat om......:confused:

Förlåt, det var klumpigt formulerat från min sida.

Dels var det inte direkt riktat till dig utan mer generellt, och dels syftade jag inte på skador på din utrustning, det ska du givetvis få ersatt via din hemförsäkring.

Det jag försöker säga är att det förekommer* titt som tätt att småskador, ofta av kosmetisk karaktär, görs till försäkringsärenden vartpå en hoj går till en verkstad som fixar en riktigt saltad offert på reparationer (eller ännu värre, man lyckas få hojen inlöst från verkstadens sida) och kostnaderna för försäkringsbolaget (och i nästa steg premierna) blir skyhöga.

Det är pga detta som t.ex. SMC/Folksamförsäkringen ser ut som den gör. I den mån det är möjligt så är det bättre att fixa småsakerna själv :tummenupp

* Gott om anektoter från eget håll om det, SMC's FÖK grupp har nog mer hårda fakta.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag som har gråtit över att jag inte fått köra på Sviestad pga If.

Då finns det hopp iaf. Får ta och ringa dem. :)

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
Skönt att någon vågar nämna vad och varför man skall använda hojförsäkringen. Har sett alldeles för många exempel på RIKTIGT löjliga skador som bara leder till att min hoj blir dyrare och dyrare att försäkra! Vi kommer att få så dyra försäkringar till slut så att ingen har råd att köra längre! Då får ju alla "förståsigpåare" som dom vill, inga sporthojar kvar på gatorna!
Lös ut ny kläder så att du inte skadar dig om det blir en "riktig" olycka ute på vägen nästa gång ;-) men om inte hojen är för skadad så kanske det går att lösa i garaget över vinter´n?

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Intressant.. Jag har också If, men de besked jag har fått (vid flera tillfällen) är att ingen ersättning alls kan utgå vid bankörning.

Men jag hade nog inte tänkt testa.

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Wheels skrev:
2438643 Naturligtvis tar jag inte ut nagot pa forsakringen om det blir dyrare med sjalvrisk och hojd premie! Men klader och hjalm blir inte billigt! :gråta

när jag skulle köra gelleråsen för någon månad sen så var det nej på alla fronter inga försäkringar alls skulle kunna tecknas eller gälla
men grattis att du fixat det

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Då jag inte riktigt vet vad kalaset kommer att kosta så vet jag inte heller om detta faktisk kommer att gå på försäkringen. Det hela var mera ett experiment på vad som verkligen gäller med försäkring och banåkning.
Angående att ta ut skitskador på försäkringarna har man ju sett en del avarter av. Är inte på något sätt förespråkare för detta!
Nu kanske det påverkar saken att jag har en hel del försäkringar hos If, alla mina försäkringar faktiskt.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
xyx skrev:
2439492 Förlåt, det var klumpigt formulerat från min sida.

Dels var det inte direkt riktat till dig utan mer generellt, och dels syftade jag inte på skador på din utrustning, det ska du givetvis få ersatt via din hemförsäkring.

Det jag försöker säga är att det förekommer* titt som tätt att småskador, ofta av kosmetisk karaktär, görs till försäkringsärenden vartpå en hoj går till en verkstad som fixar en riktigt saltad offert på reparationer (eller ännu värre, man lyckas få hojen inlöst från verkstadens sida) och kostnaderna för

Är väl iofs därför man har en försäkring, eller hur.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...