Försäkring vid köp och transport hem, 1dag.

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
ska ev. åka och hämta en hoj på Lördag och sitter och funderar lite på hur man gör med försäkring när man transporterar den hem ?

antagligen blir det att köra den hem eller också på släp.
men den kan ju skadas ändå vad jag än väljer..

Vet nån hur man löser det ?
kan man teckna försäkring för 1 dag bara då man ska transportera den ?

Vilket försäkringsbolag ska man snacka med om det ?
jag ringde folksam men där fick man inte mycket hjälp han sa att man va tvungen att lösa helår. och sen ringde jag till trygghansa men där fick man inte heller mycket hjälp, dom la på innan jag han prata klart typ :tummenupp.

Hur har ni andra gjort när ni köpt och kört hem den ? jag är ju inte sugen på att teckna försäkring för ett helt år :S när jag inte ska köra med den förns nästa sommar.

/ Pontus

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Ska du transportera hojen på släp så tror jag eventuella skador täcks av din bilförsäkring...

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Köpte den på helgen och skrev ägarbytesdatum till måndagen veckan efter, 2 dagar på mig att söka biligaste försäkringen och skriva in den på mig själv. Bara nuvarande ägaren går med på det alltså.

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Verkar krångligt det här :).
Måste man ha ett försäkringsbolag även fast man inte ska köra med den ?

finns det några bolag som inte tar nån avgift när den är avställd ?

Är man FAST i det bolaget när man väl valt det ? eller kan man byta till andra ?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu

Är man FAST i det bolaget när man väl valt det ? eller kan man byta till andra ?

Min efarenhet är att IF är billiga med garageförsäkring

Pizzabagarn

Guest
Jag har för mig att jag tecknade en försäkring via Trygghansas hemsida och missminner jag mig inte helt och hållet så var det 30 dagars "öppet köp"

Kolla upp det för jag kan ha fel :tummenupp

(och har jag fel så var mitt inlägg helt meningslöst varför jag i förhand ber om ursäkt :tungan )

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07

så länge du inte täcknar nå helårsförsäkring på bolaget får du ju byta so du vill,

måste o måste men det är ju att föredra om den skulle bli stulen/skadad där den står under tiden du inte ska köra den.

jag täcknade en "överdagen försäkring" när jag skulle regbesikta min tyskimporterade hoj så jag skulle kunna köra till och från besiktningen, kolla upp om du kan täckna nått sånt. sen andra gången jag skulle besikta hojen (massa strul med ett eg-nummer som inte fanns på hojjen... lång historia) så tog vi den på släp och då hade vi inte nån extra försäkring vad jag kan minnas.

Pizzabagarn

Guest
Kollade upp det lite snabbt och hittar denna text på Trygg Hansas hemsida.

Från det att du får hem försäkringsbrevet, kan du inom 14 dagar ångra ditt köp. Kontakta i så fall vår kundservice.

Har du redan hunnit betala försäkringen, får du tillbaka pengarna med avdrag för den tid försäkringen har gällt.

Lycka till

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Ska du transportera hojen på släp så tror jag eventuella skador täcks av din bilförsäkring...

Man kan ju tycka det.. men tyvärr är det inte så, skador på släpet täcks, men INTE last, dvs motorcykeln i ett sånt här fall...

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
du kan ju köra den på släp, och om något skulle hända kan du ju vänta tills i vår med att anmäla skadan, dom kan ju inte se NÄR hojen har vält...men då har du ju problem om du skulle få den stulen under vintern som steef säger...jag skulle täckna en försäkring och sen ställa av den direkt...

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Tanken är att jag bara ska hämta hem den sen ska den stå i garage tills nästa år nångång.

och då vill jag ju inte betala massa försäkring på den varje månad och väljer man ett försäkringsbolag så är man väl fast på det bolaget eller kan man bara säga att man vill upphäva försäkringen ?

Den blir garanterad inte snodd där den ska stå men man vet ju aldrig.

Hörde en som sa att säljarens försäkring funka i ett par dagar tills han sagt upp den ?. sånafall är ju det prima då slipper jag ju bry mig sen...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Sluta fega nu. Köp den och kör hem den utan försäkring. Hur stor e risken att något händer just den dagen då du kör extra försiktigt.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Har för mig att vid ägarbyte kan du köra hem hojen och vid problem täckas av förra ägarens försäkringsbolag! E inte helt säker i detta dock!

Länsförsäkringar kostar garageförsäkring runt 300/helår!
Dock ganska dyra premier i övrigt, speciellt yngre förare på häftiga cyklar!
Kör på trygghansa!!

I värsta fall för att byta försäkring kan du ju låte nån familjemedlem skriva sig som ägare den dagen och teckna en försäkring på hojen för att sedan över vintern "sälja" den till dig och teckna på allvar!

Sluta fega nu. Köp den och kör hem den utan försäkring. Hur stor e risken att något händer just den dagen då du kör extra försiktigt.

Är ofta dom gångerna det går åt helvete!

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Hej, Köpte själv en r1:a 05 nu i söndags som jag skall ha till banhoj. Eftersom den iallfall var inreggad på den förra ägaren så körde jag den hem. Men i ett lugnt och fint tempo. glöm inte att bocka i att den skall ställas av vid ägarbyte..

Sen på måndagen ringde jag mitt försäkrings bolag och tecknade en garage försäkring från den datum som vi satte ägarbytet til.

För min egen del blev det 804:-/år för en garage försäkring.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS

ÄR den avställd måste man inte ha nån försäkring alls så är den avställd kostar det inget om man inte vill det.
Om den däremot inte är avställd så MÅSTE du ha trafikförsäkring från det datum som står på ägarbytet. Det spelar ingen roll om du tänkt köra eller inte. Har du inte det så får du en fet räkning från trafikförsäkringsföreningen. Men det visste du väl redan.
Huruvida man är fast i ett bolag beror ju på det avtal man ingått med dem. Läs avtalet innan du köper försäkring.

glöm inte att bocka i att den skall ställas av vid ägarbyte...

Det där är väl ett typexempel där det kommer en räkning från TFF. Ägarbytet gäller från det datum man skriver på lappen men avställningen går inte igenom meddetsamma så då blir det ett glapp och vips får man en räkning.
Avställningen kan man ju fixa via internet innan istället så man vet att den gått igenom.

Last edited:

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
ÄR den avställd måste man inte ha nån försäkring alls så är den avställd kostar det inget om man inte vill det.
Om den däremot inte är avställd så MÅSTE du ha trafikförsäkring från det datum som står på ägarbytet. Det spelar ingen roll om du tänkt köra eller inte. Har du inte det så får du en fet räkning från trafikförsäkringsföreningen. Men det visste du väl redan.
Huruvida man är fast i ett bolag beror ju på det avtal man ingått med dem. Läs avtalet innan du köper försäkring.

Det där är väl ett typexempel där det kommer en räkning från TFF. Ägarbytet gäller från det datum man skriver på lappen men avställningen går inte igenom meddetsamma så då blir det ett glapp och vips får man en räkning.
Avställningen kan man ju fixa via internet innan istället så man vet att den gått igenom.

jo det vet jag, jag ska köra hem hojen över dagen sen ska den vara avstäld i vinter och sen vill jag kunna välja vilket försäkringsbolag jag vill sen nästa år.
vill inte binda upp mig på nått nu.

/ Pontus

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
För och nackdelar med Salus Ansvar ?

Salus skulle ha 457 kr i mån för halvförsäkrat :O
medans IF skulle ha över 1600 kr i mån halvförsäkrat.
trygghansa 1000 kr mån halvförsäkrat.

ska ringa vidare men tvivlar på att det blir billigare än salus ansvar. han måste fan ha sagt fel eller nått :D...

Det lutar åt att antingen ta IF när jag ska köra hem den och sen ställa av den och ha garageförsäkring på den tills jag ska använda den och då byta till Salus Ansvar.

eller ev. ta Trygghansa och ångra köpet innom 14dagar men då har man ju ingen garageförsäkring på den...

Tommy.exe

Guest
För och nackdelar med Salus Ansvar ?

Salus skulle ha 457 kr i mån för halvförsäkrat :O
medans IF skulle ha över 1600 kr i mån halvförsäkrat.
trygghansa 1000 kr mån halvförsäkrat.

..

Jo men en finns det annat att tänka på, jag har TH, det kostar mig lite mer, men vet jag att jag inte ska använda hojen på nån vecka eller 2 så kan jag ställa av den, det kostar mig då 102kr/mån i garageförskring... På SA får du betala fullpris oavsett om den är av eller påställd.... sug på den karamellen... ;)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...