försäkring vid racing

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Mer info nån?

Min olycksfallsförs. via IF gäller inte vid RR-träning eller tävling. De hade heller inga extraförsäkringar som man kunde teckna för ändamålet.

Nån här som sitter på mer information i ämnet utöver det som skrivits redan?

Bätter säjf thän sårry lär det heta :gnissla

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Min olycksfallsförs. via IF gäller inte vid RR-träning eller tävling. De hade heller inga extraförsäkringar som man kunde teckna för ändamålet.

Nån här som sitter på mer information i ämnet utöver det som skrivits redan?

Bätter säjf thän sårry lär det heta :gnissla

En av de bästa försäkringarna är kollektivförsäkring olycksfall som tecknas via jobbet. De har låg premie och gäller ofta alltid oavsett risksport eller inte.

Det bästa är givetvis en fast anställning. Då kan du sjukskriva dig och få ersättnig resten av livet om det går riktigt illa så du inte kan jobba mer.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Svar till mig från Länsförsäkringar Jämtland på frågan om olycksfallsförsäkringen gäller vid fallskärmshoppning och roadracing:

"Ja, din privatolycksfallsförsäkring gäller vid skada vid fallskärmshoppning och motorcykeltävling. Det undantag som finns vid "idrottsutövande" är skada vid boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår. Men försäkringen tar inte kostnader som kan ersättas från annat håll enligt t ex lag, annan försäkring. Sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst ingår inte i försäkringen."

DÄRI LIGGER problemet, min nackskada täcks (knappt) av Licensförsäkringen med invaliditets bidrag, därför betalar länsförsäkringar inte ut något.. PuNgt. Att sedan en whiplashskada inte räknas som invaliditet.... är ju inte Länsförsäkringars fel :brinnerup

Länskitförsäkring, betalar ut några enstaka kronor... men det är inte i närheten av vad DU behöver om olyckan är framme.

Har en extremsport försäkring på pensionsplanen (Skandia Liv) via jobbet, Täcker ALLT utan kampsporter. Men kommer ialla fall köra ett varv med ALLA bolag innan säsongen startar.

Vägrar hamna i samma sits som vurpan -06 men O i stöd.
//
Benny

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Detta känner jag igen, fick samma besked jag när jag ringde; bara kampsporter är undantagna. Vad fick du för pris?

Nu har jag olycksfallsförsäkring genom facket för en tramspeng ca 400 kr per år. Men eftersom jag funderar på att gå ur facket....

Jag fick mitt försäkringsbrev från LF östergötland för en tids sedan och dom täcker ej längre för några typer av motorsport...

Verkar inte finnas många försäkringar kvar som funkar...

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
ny
Har hittat två alternativ till LF.

Trygghans: 90 kr i mån
Max ersättning ca 900 000kr
Får ha inkomst, om den inte överstiger 50% av utgifterna.

Skandia: 130 kr i mån
max ersättnning ca 2,2milj
Får inte ha någon inkomst, inte ens sponsorpengar.

Vad ska man ta? Om man serieanmäler sig och lyckas få prispengar så e det ju kört med skandia, kanske inte så stor chans men det kan ju hända.
Det e ju stor skillnad i ersättning.:va:va:confused:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Vad ska man ta? Om man serieanmäler sig och lyckas få prispengar så e det ju kört med skandia, kanske inte så stor chans men det kan ju hända.

TROR inte det du får från Luff är bskattningsbart, dvs redovisas för skattmasen. Jag tror att det officiellt går som "reseersättning" eller "återbetalning av startavgift" eller något liknande. Kolla!

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
När jag pratade med Trygg Hansa för 2 år sedan gällde deras olycksfallaförsäkring INTE för tävling eller träning inför tävling. Försäkringsbolaget kan nog får den mesta bankörningen till "träning inför tävling" om man har licens. Så kolla upp det en extra gång. De kan ju ha ändrat sina vilkor.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
När jag pratade med Trygg Hansa för 2 år sedan gällde deras olycksfallaförsäkring INTE för tävling eller träning inför tävling. Försäkringsbolaget kan nog får den mesta bankörningen till "träning inför tävling" om man har licens. Så kolla upp det en extra gång. De kan ju ha ändrat sina vilkor.

Jag talade med TH om detsamma förra veckan. Jag berättade att jag kör bana för skoj skull, utan att tävla. Enligt damen jag talade med så gäller försäkringen så länge det inte gäller tävling eller träning inför tävling förutsatt att man inte har försäkringsskydd genom tävlingslicens.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag talade med TH om detsamma förra veckan. Jag berättade att jag kör bana för skoj skull, utan att tävla. Enligt damen jag talade med så gäller försäkringen så länge det inte gäller tävling eller träning inför tävling förutsatt att man inte har försäkringsskydd genom tävlingslicens.

All banåkning kan tolkas som träning inför tävling.

/ Jens

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag klotade ordentligt på Gotland ring i somras, blev nån natt på sjukhuset osv. Jag har försäkring hos TH, och det var inga som helst problem! Dom betalade allt, snyggt å fint! :tummenupp Jag ringde dessutom och frågade i våras vad som gällde, och då skulle RR inte vara några problem! Fast jag har haft den försäkringen dom senaste 30 åren eller så, den kanske inte går att teckna idag? :va

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Detta är speciella "RR" försäkringar eller gäller de olycksfall i allmänhet inkl ex. RR ?

Blir så irri på IF som inte har något alls att erbjuda. Man vill helst samla så mkt som möjligt under samma tak. :mad:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Att de säger per telefon att försäkringen gäller behöver inte betyda att det är så. Själv blev jag blåst av Folksam en gång i tiden. Då jag hänvisade till att de sagt att jag hade rätt försäkringen sa de bara att "då får vi beklaga". Jaha, det var ju otur för mig att de ljög då jag frågade vad försäkringen täcker.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Att de säger per telefon att försäkringen gäller behöver inte betyda att det är så. Själv blev jag blåst av Folksam en gång i tiden. Då jag hänvisade till att de sagt att jag hade rätt försäkringen sa de bara att "då får vi beklaga". Jaha, det var ju otur för mig att de ljög då jag frågade vad försäkringen täcker.

Trist!

Något de är jäkligt duktiga på är att ta betalt iallafall. :mad:

Jag får se till att läsa det f i n s t i l t a minst två gånger innan jag bestämmer vilket bolag det blir, om det nu går att hitta något som kan försäkrar en.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag fick mitt försäkringsbrev från LF östergötland för en tids sedan och dom täcker ej längre för några typer av motorsport...

Verkar inte finnas många försäkringar kvar som funkar...

men vafasen, måste man byta igen nu...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Detta är speciella "RR" försäkringar eller gäller de olycksfall i allmänhet inkl ex. RR ?

Blir så irri på IF som inte har något alls att erbjuda. Man vill helst samla så mkt som möjligt under samma tak. :mad:

Varför vill man ha något med IF att göra överhuvudtaget? Värre bluffare finns väl inte? Byt bolag på allt och berätta för tanten du pratar med att du gör det för att dom inte stödjer dina intressen. Det är väl enda sättet att få upp ögonen hos dom? Framåt marsch!

/ Jens

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
pratade precis med LF Östgöta, personskadeförsäkringen gäller inte på motortävlingar/träningar.
Min gäller till 1:a oktober och har de inte fixat nåt sorts tillägg tills dess byts det försäkringsbolag, 1bil, 1mc, hus, liv, allt... till nåt annat som stödjer den sport man håller på med...

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag har inte haft några problem med IF de (få) gånger jag haft med dem att göra.

Jag är jäkligt splittrad med mina försäkringar öht. Kanske dags för en liten översyn? :va

// Johan

Varför vill man ha något med IF att göra överhuvudtaget? Värre bluffare finns väl inte? Byt bolag på allt och berätta för tanten du pratar med att du gör det för att dom inte stödjer dina intressen. Det är väl enda sättet att få upp ögonen hos dom? Framåt marsch!

/ Jens

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...