Försäkring

Lasse

Besökare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa
Försäkringsbolagen går på ursprungseffekten de verkar helt skita i vad det är nu... De flesta bolag klagar på att deras omkostnader stigit så mycket så de måste höja. Iof kan jag delvis förstå det - för de finns juh bara till för att tjäna pengar & inte för skojskull. Men de kostnader som stigit är just personskadorna - de sa alla bolag jag pratat med iaf...frågan är varför då helförsäkringen ska vara så mycket dyrare ??? Personskadorna täcks väl upp av själva trafikförsäkringen...

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Lasse skrev:
Försäkringsbolagen går på ursprungseffekten de verkar helt skita i vad det är nu... De flesta bolag klagar på att deras omkostnader stigit så mycket så de måste höja. Iof kan jag delvis förstå det - för de finns juh bara till för att tjäna pengar & inte för skojskull. Men de kostnader som stigit är just personskadorna - de sa alla bolag jag pratat med iaf...frågan är varför då helförsäkringen ska vara så mycket dyrare ??? Personskadorna täcks väl upp av själva trafikförsäkringen...

Just den dagen jag ringde till IF så hade de tydligen ändrat den regeln. Min Gixxer är strypt på pappret och det *gick inte* att försäkra den som fulleffekt. "- Jag kan bara försäkra på det som står i regbeviset." Sade hon....

Jaha...

Jag har helt tappat förtråendet för alla försäkringsbolag men är glad att ha fått en billig försäkring. Har en stark känsla av att de kommer att bli en tresiffrig procentuell premieökning till nästa säsong...

Det känns som att det flesta försäljare inte har en blekast aning om nånting när man ringer. De knappar på datorn och en premie ramlar ut. Frågar man något så vet det inte något utan att fråga nån annan.... Känns stabilt!

Det enda hon ville veta var förövrigt mitt personnummer och regnumret. Hon lyssnade inte ens när jag talade om att jag låste in den i garage och körde med fullställ osv....

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Man kan ju säga att konkuransen mellan dom olika bolagen funkar. Det är väl inte så många som ifråga sätter detta. Problemet är väl att konkuransen verkar även finnas INOM bolagen. Man får ju nästa alltid olika bud, beroende på vem man pratar med. Iaf så har jag upplevt detta vid ett fler tal tillfällen. Det är som att dra på ett tombola hjul och hoppas på att det stannar på rätt ställe.
Men hur är det där egentligen som Lasse påpekade. Om personskador är försäkringsbolagen största utgift. Varför är då en trafikförsäkring billigast..
Antagligen finns det väl någon lag runt detta, men det skulle vara kul att vet...någon ?

Lasse

Besökare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa
Nä man blir som fundersam...testade att höra mig för på en annan hoj med betydligt mer effekt än min å lättare å den blev fan billigare *S* Hmmmm

Lasse

Besökare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa
Suzukiman skrev:
Man kan ju säga att konkuransen mellan dom olika bolagen funkar. Det är väl inte så många som ifråga sätter detta. Problemet är väl att konkuransen verkar även finnas INOM bolagen. Man får ju nästa alltid olika bud, beroende på vem man pratar med. Iaf så har jag upplevt detta vid ett fler tal tillfällen. Det är som att dra på ett tombola hjul och hoppas på att det stannar på rätt ställe.
Men hur är det där egentligen som Lasse påpekade. Om personskador är försäkringsbolagen största utgift. Varför är då en trafikförsäkring billigast..
Antagligen finns det väl någon lag runt detta, men det skulle vara kul att vet...någon ?

Jag fick ett förklaringsbrev från mitt bolag och där stod det...Orsaken att vi höjt premien är att kostnaderna för trafikskadorna, särskillt personaskadorna. Om du drabbas av en trafikskada är det vår skyldighet att bekosta DIN VÅRD OCH REHABILITERING. Så detta tar iaf jag som att detta är deras största utgift som orsakat premiehöjningar.

Dessutom har verkstadspriserna stigit samt antalet stulna motorcyklar ökat.

t595sp

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono -03
Ta med i beräkningen att försäkringsbolagen spelar på börsen och det vet väl alla hur det gått med den saken!

FJ

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GS
Jomen. de har spelat bort massor på börsen. Sedan får man heller inte glömma bort Bankkrisen. Bankerna var försäkrade..
9/11 kostade också multum och försäkringsbolagen över hela världen var inblandade på ett eller annat sätt(de försäkrar sig själva hoa andra bolag osv..).

Konkurrensen funkar. jomen. Den fungerar såtillvida att ingen hindrar dem att sätta hur högt pris som helst :p

En annan effekt av avregleringen är att det inte går att göra direkta jämföringar mellan bolagen.
Blev det bättre? tja.. jag vet då inte hur man är funtad om man tycker det.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Lasse skrev:
Nä man blir som fundersam...testade att höra mig för på en annan hoj med betydligt mer effekt än min å lättare å den blev fan billigare *S* Hmmmm

:D :D ja visst är detta ett roligt fenomen..
Ring tio gånger och be att få tala med tio olika personer.
Skriv sedan här vad det vart för resultat.. :crash :crash

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Min huvudförfallodag närmar sig och såhär ser läget ut:

Har TryggHansa nu och de vill ha 22394kr/år(avställbar). Kommer inte ihåg vad avställningsförsäkringen kostar men den är ganska dyr /månad.

Folksam:
Helf./helår: 31400kr(6000kr självrisk), 25000 (12000kr självr).

If:
Helf/helår: 22000kr (avställbar), garageförsäkring 80kr/mån.

Länsförsäkringar:
Helf/helår: 26715kr(avställbar) (självr.8000kr).

Så nu lutar det åt att det blir If...med 6mån körning blir det ungefär en årspremie på 11500 :zpy

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Nu är det tecknat och klart...det blev If för det gick inte att göra något åt TH-premien.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0