försäkring...

ärrett

Guest
Ozzian skrev:
Och vi övriga undrar fortfarande varför försäkringspremierna bara fortsätter att stiga?

Jag missunnar inte någon att få äga en häftig MC men saken är enkel:
Man stoppar in pengar och man tar ut pengar, när det rinner ut mer pengar än vad som stoppas in så händer det saker.

Ingen räknar med att man ska kracha, ändå händer det(?)
Nu är det förmodligen så att det är mindre risk att en erfaren R-hojförare kommer att kosta stora pengar för F-bolagen (kunderna) än en nyutexaminerad som börjar med en GSXR1000, R1 osv.

Försäkringsbolagen har fattat det här, så istf att alla betalar en årspremie på 25kkr så får de som har "kvalificerat sej" en billigare premie, om det innebär att de som är unga och inte har råd får börja med en slöare, mindre farlig, och billigare MC för att på så sätt kvalificera sej så är det så det får bli.

Kan vi inte enas om dessa, ganska enkla regler, så är vi sporthojsåkare dömda att betala monsterförsäkringar eller kanske bara få teckna trafikförsäkring i framtiden.

Skenförsäkring är inget annat än att parasitera. :7peta
Fast det är var ju inga nyheter, det har avhandlats i mååånga trådar här på SH

jag ÄR en parasit, iallafall när det det gäller försäkringar där man måste betala nästan hela hojens värde i försäkringspremie på ett år beroende på hur ny å sånt den är.. det vore skillnad om man fick en högre premie om man gjort sig förtjänt av det.. tex om man kraschat 1-2 hojar/år lr nåt, inte från början.. tror inte att försäkringsbolagen går back direkt... men det finns ju många åsikter om detta...

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
rBy skrev:
Sken försäkrar jag?
Om jag meddelat EXAKT hur det ligger till. F-bolaget godkännde.
Jag tillomed fick ta o fråga en gång till(bad tillomed att få det på papper)
DENNA mc står på min FAR, men det är JAG i huvvudsak som änvänder den, kommer ni ge ersättning om nånting händer?
Jajjemensan det kommer dom så länge det finns 2 st användare på hojen DVS jag och min far.

"ärret" vetefan om det bara gäller inom familj.. men ring f bolaget o kolla..

/R

nej men det är det där som dom flesta inte fattar.. det är en förhandlingsfråga

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
rBy skrev:
DENNA mc står på min FAR, men det är JAG i huvvudsak som änvänder den, kommer ni ge ersättning om nånting händer?
Jajjemensan det kommer dom så länge det finns 2 st användare på hojen DVS jag och min far.
Säg istället som det är, dvs att DU ÄGER DEN men att den STÅR SKRIVEN PÅ DIN FAR, och fråga sedan hur mycket du får om något händer. Sen kan du passa på att, å Robeens vägnar, fråga om det är en förhandlingfråga eller ej.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
ärrett skrev:
jag ÄR en parasit, iallafall när det det gäller försäkringar där man måste betala nästan hela hojens värde i försäkringspremie på ett år beroende på hur ny å sånt den är.. det vore skillnad om man fick en högre premie om man gjort sig förtjänt av det.. tex om man kraschat 1-2 hojar/år lr nåt, inte från början.. tror inte att försäkringsbolagen går back direkt... men det finns ju många åsikter om detta...

Som jag tidigare sagt så missunnar jag ingen chansen att få ha en R-hoj, för det är superhäftigt, och på en punkt håller jag med dej och det är att försäkringssystemet är lite konstigt uppbyggt, fast jag tänker inte riktigt i samma banor som du :)

Du menar att en "färsking" med muskelhoj ska gå in på en låg premie därför att de oftast inte har råd med försäkringspremien?

Säg då att man får börja med en hel/hel premie på ~6000kr/år.
Om/när denne då krachar, var tar man pengarna ifrån?
Räkna på kostnaderna för en "duktig" krasch (jodå, även nybörjare kan krascha illa).

Vi pratar en ny hoj plus komplett skyddsutrustning(för allt gick åt hel**te):
130000:- Det var den billiga biten...

Till det kommer ersättningar för utebliven arbetsförmåga, rehabilitering och ev ersättning för nedsatt funktion. Vi pratar plötsligt "millionprojekt".
Men vadå, det kan ju de där "feta" försäkringsbolagen "hosta upp"(?)

Och hur mycket har "nybörjaren" bidragit med? Tja med månadsbetalning på 800kr och säg att det han gå 4 månader innan olyckan: 3200spänn, grattis det räckte till en ny sidokåpa :)

Men det är lugnt jag som har kört i många år har ju hunnit bidra med "lite" pengar också? Ja eller hur, jag som kört olycksfritt och tycker jag har bevisat för f-bolaget att jag är en "stabil mjölkko" har hunnit betala in "hela"..... 22000kr, totalt, grattis!!!
Det räckte till en ny skyddsutrustning också, tyvärr är det en klen tröst för det finns, för ögonblicket, viktigare saker att lägga pengarna på.

Förstår du sammanhanget? Visst, det går åt en heldel ersättning till trasiga kåpor osv under en säsong men det räcker med några präktiga personskador för att ändra hela balansen.

Visst, jag anser också att försäkringsbolag är ett nödvändigt ont som i vissa lägen kan beté sej som j*vla fähundar, men man måste ändå förstå de ekonomiska mekanismerna.

På ett sätt "parasiterar" jag också för jag kör bara halvförsäkrat vilket innebär att jag skurit bort ca 60% av min helpremie, pengar som jag "blåser" den "allmäna potten" på :tummenupp

Jag vill dock att de ska se över sina rutiner så jag kan få ännu lägre premie :D

Last edited:

aztech

Ny medlem
Gick med
16 May 2004
Hoj
GSX-R 600 -97
tar det aldrig slut på dessa idioter?

kostar försäkringen lika mycket som cykeln kanske man ska fundera på att köra halv eller trafikförsäkring för sin hoj då det är vagnskada som är den största kostnaden!

fortsätter skenförsäkringarna så resulterar det ju bara i att priset blir detsamma för en 50åring som för en 25åring, dvs att du själv och din farsa blir lidande för att du inte får billigare försäkring när du bli äldre!

KÖP K-PUCKAR ISTÄLLET!!!!!!!!!!!!!!!

och att köra halvförsäkring är väl INTE att "parasitera", klotar du så får du ju inget från potten, det du betalar är ju risken för stöld och trafikskada... så du drar ju ditt lass!!

:fatta! :mad: :kocko

Last edited:

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Bingo skrev:
Säg istället som det är, dvs att DU ÄGER DEN men att den STÅR SKRIVEN PÅ DIN FAR, och fråga sedan hur mycket du får om något händer. Sen kan du passa på att, å Robeens vägnar, fråga om det är en förhandlingfråga eller ej.

Ja gör det, hade denna diskussion med ett försäkringsbolag för inte så länge sedan, gällande vem av oss som skulle stå för tjejens försäkring. Var inga problem, dock så valde vi att skriva allt på henne. Såg även till att vi kunde köra varandras cyklar hur mycket vi ville fullt försäkrade.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
aztech skrev:
tar det aldrig slut på dessa idioter?
......
och att köra halvförsäkring är väl INTE att "parasitera", klotar du så får du ju inget från potten, det du betalar är ju risken för stöld och trafikskada... så du drar ju ditt lass!!

Hehe, jag vet, jag parasiterar inte, jag är bara allmänt illojal mot de med moralen att det är ok att skenförsäkra.... på något vis :)
Nä men allvarligt, jag kanske skulle få 40kkr för hojen om jag haft vagnsskada, det är egentligen inga stora pengar om man jämför med de men och utgifter jag kan/kommer att få vid en krach.

Alltså, personligen klagar jag inte på premien som sådan eftersom jag skulle kunna vara farsa till de som börjar sin karriär med skenförsäkring.
Det betyder att jag har en lika (låg) premie som de har :D

Jag har alltså passerat "skärselden" men tycker bara att det är tråkigt att systemet ska krascha pga att vissa helt enkelt skiter i konsekvenserna efter som det inte spelar någon roll hur man tar sej fram.

OBS! Det stora flertalet här vet ju redan hur det funkar så egentligen står man ju och "predikar för redan invigda" men jag hoppas fortfarande att det mest beror på okunskap varje gång en sån här tråd dyker upp.

Jag tror det här får bli mitt sista skenförsäkringsinlägg, det är ju bara att hänvisa till alla dessa trådar nästa gång det kommer upp :hihi

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
robeen skrev:
Ja gör det, hade denna diskussion med ett försäkringsbolag för inte så länge sedan, gällande vem av oss som skulle stå för tjejens försäkring. Var inga problem, dock så valde vi att skriva allt på henne. Såg även till att vi kunde köra varandras cyklar hur mycket vi ville fullt försäkrade.
Antingen är ni sambos eller äger MC:n tillsammans eller så snackade ni med någon som var sugen på sin provision.

Man kan inte försäkra någon annans egendom. Det är bestämt i tvingande lag och är inget du och försäkringsbolaget kan avtala bort. Jag gitter inte ännu en gång förklara ägandebegreppet för folk som gör sig dummare än de är, så du får söka lite på forumet. Förutsatt att du vill veta.

Det är rent märkligt att det hela tiden dyker upp nya knäppgökar som tror sig hittat en schysst metod att skenförsäkra. Ännu märkligare är att det är precis samma trick och samma missförstånd som dyker upp gång efter annan :lol

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag ringde till Bilsport&MC och pratade med dom ang försäkring.. Jag sa också till dom att Jag är den huvudsakliga brukaren och att det var jag som ägde hojen.. De sa att om jag ställde den på far min så fick jag tillockmed köra ostrypt och få en premie på 1800kr/halv/helår. gämförelsevis mot 18864kr eller va sjutton de va på migsjälv och då fick jag inte köra ostrypt... Jag skulle få ut försäkringspengar även fast jag klotade men då med dubbel självrisk.
tyckte jag lät helt OK!.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
philsson skrev:
Jag ringde till Bilsport&MC och pratade med dom ang försäkring.. Jag sa också till dom att Jag är den huvudsakliga brukaren och att det var jag som ägde hojen.. De sa att om jag ställde den på far min så fick jag tillockmed köra ostrypt och få en premie på 1800kr/halv/helår. gämförelsevis mot 18864kr eller va sjutton de va på migsjälv och då fick jag inte köra ostrypt... Jag skulle få ut försäkringspengar även fast jag klotade men då med dubbel självrisk.
tyckte jag lät helt OK!.

Frågan är om skaderegleraren tycker samma som telefonissan... = strul. Men spela in samtalet nästa gång så borde de få stå för vad de har lovat om olyckan är framme!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024