Försäkringar på bana

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Finns säkert massa trådar men hittade ingen.

Fråga:

Vilka försäkringar finns då man kör på en kvällskörning, gat, alltså inte licens.

Någon som vet, tacksam för svar:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För en R1 finns väl ingen, däremot vill jag minnas att Bilsport MC:s försäkringar för motarder, touring, custom och vanliga streethojar gäller på bana.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
folksam tar min VTRF på bana iaf, alla bandagar ( inte bara smc) sålänge det inte är tävling eller träning inför tävling
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
folksam tar min VTRF på bana iaf, alla bandagar ( inte bara smc) sålänge det inte är tävling eller träning inför tävling

Säker på det?

Fick själv svar av folksam i veckan:
Hej!

Enligt Trafikskadelagens 1 § så gäller inte trafikförsäkringen
vid bankörning (tävling, träning för tävling, övningskörning
uppvisning eller liknande ändamål) på inhägnat tävlingsområde.

Vi har även i villkoren för vagnskadeförsäkringen lagt till detta sedan
några år tillbaka.

Endast vid kurser arrangerade av SMC görs undantag från denna regel -
förutsatt att motorcykeln då är försäkrad i Folksam. Detta hänger samman med
att vi tidigare haft ett samarbete med SMC, där vi hanterade deras försäkring.

Så svaret på din fråga är att din trafikförsäkring gäller inte vid kurser
genom LMS, utifrån trafikskadelagen.

Med vänliga hälsningar

Peter Jälmevik
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
folksam tar min VTRF på bana iaf, alla bandagar ( inte bara smc) sålänge det inte är tävling eller träning inför tävling

Vad har du för försäkring?? Isf vill jag med ha den.
Jag tolkar iaf inte punkt 37, sid 23 i deras villkor som du gör. Enda undantaget mig veterligt är just med SMC.
Har du pratat med Folksam? Har du skriftligt på att just det arrangemang du deltar i, där gäller försäkringen?
Jag hade inte chansat på det. Får du skriftligt, så ok, annars är det tyvärr så att handläggarna har ingen som helst koll på vad de säger och inte heller ett juridiskt ansvar för att de sagt rätt, oavsett vad som skall gälla muntliga avtal.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Du måste kolla själv med ditt försäkringsbolag! Här kommer du att få mängder med olika svar och risken är stor att du får fel uppgifter.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Du måste kolla själv med ditt försäkringsbolag! Här kommer du att få mängder med olika svar och risken är stor att du får fel uppgifter.

I folsams villkor står det på flertalet ställen följande:

37. Vi betalar inte skada
• som hänt under tävling, träning,
uppvisning, övningskörning eller
liknande användning av motorcykeln
inom inhägnat tävlingsområde samt
annat avlyst område eller väg avsett
för sådan användning
• som hänt under hastighetskörning
med fordonet såsom till exempel
streetrace eller bankörning om vi inte
särskilt åtagit oss detta
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du måste kolla själv med ditt försäkringsbolag! Här kommer du att få mängder med olika svar och risken är stor att du får fel uppgifter.
Precis så är det tyvärr. Se bara hur någon i den här tråden tror att han är försäkrad för att någon på Folksams kundtjänst gett honom fel svar.

Be att få skriftligt på vad försäkringen gäller och när. Se till att det är daterat och underskrivet av någon som har behörighet för att ge såna svar hos försäkringsbolaget.
 

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
Frågan gällde mest personförsäkring, någon som har koll på det? Om jag bryter ett ben eller alla:D
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Frågan gällde mest personförsäkring, någon som har koll på det? Om jag bryter ett ben eller alla:D
Kolla försäkringsvillkoren för olycksfallsförsäkringpå respektive bolags sajt.

Jag har en special via jobbet hos Trygg-Hansa men den går inte att teckna privat vad jag vet.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Du ska kunna lita på att ett försäkringsbolag ger dig rätt svar. Givetvis ska du ha allt skriftligt. Det som inte finns i skrift är aldrig sagt, kan vara bra att bära med sig. Dock har försäkringsbolag dina samtal med dem bandade för deras trygghet vid just "ord mot ord-situationer". De ska kunna ta fram dessa inspelningar vid en tvist som styrker deras sida. Om det inte finns, kan det bli dyrt för dem. ;) Dock besitter du som konsument inte rättigheten att begära ut samtalen men de lämnas ut till aktuell myndighet/instans om det behövs.

Det är inte din skyldighet att ta reda på om en anställd har behörighet att ge dig svaret på din fråga. Det åligger försäkringsbolaget att deras anställda följer interna regler och föreskrifter och därmed inte gör saker över deras befogenhet. Den anställde representerar försäkringsbolaget och det innebär för dig som konsument att försäkringsbolaget har sagt det och då får stå för det. (Naturligtvis har du det som sagts skriftligt.) I tvister har vi som konsumenter bra trygghet här i Sverige.

Jag tror att färre missförstånd skulle ske om vi som köper försäkringar började läsa vad vi köper. :) Det finns något som heter "Förköpsinformation". Börja med att läsa igenom den. Kanske trist men då slipper du stå där och säga att du trodde, att du hade hört etc.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Frågan gällde mest personförsäkring, någon som har koll på det? Om jag bryter ett ben eller alla:D

Jag trodde det var just det jag svarade på... :rolleyes:

Som sagt så måste du kolla det med ditt bolag... vissa täcker nämligen inte skador som uppkommit när man utövat motorsport eller när motorfordon varit involverade. Likaväl som att den inte gäller när man utövat hästsport, kampsport, fallskärmshoppning eller utfört brottslig handling.

Jag bytte själv från Folksam till Förenade Liv för ca 4 år sedan av just denna anledning. Men saker och ting kan ju ha ändrats sedan dess...:brinnerup
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
I folsams villkor står det på flertalet ställen följande:

37. Vi betalar inte skada
• som hänt under tävling, träning,
uppvisning, övningskörning eller
liknande användning av motorcykeln
inom inhägnat tävlingsområde samt
annat avlyst område eller väg avsett
för sådan användning
• som hänt under hastighetskörning
med fordonet såsom till exempel
streetrace eller bankörning om vi inte
särskilt åtagit oss detta


ja se på fan, behövs inte så mycket kunnande om vad man säljer för att få jobba på folksam tydligen:död, då får jag väll krascha i diket istället.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
ja se på fan, behövs inte så mycket kunnande om vad man säljer för att få jobba på folksam tydligen:död, då får jag väll krascha i diket istället.


Ibland kan det vara bra att läsa allt i ett stycke:
"om vi inte
särskilt åtagit oss detta"

;)

Har de svarat att SMC-kurser är ok så kanske det är ett särskilt åtagande? :) Mejla och ställ frågan: Jag ska vara med på en SMC-kurs den xxxx för att förbättra min mc-åkning ytterligare och vill försäkra mig om att min försäkring med nummer XXXXXXXXXXX gäller. Är den gällande?

Spara mejlsvaret. :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ibland kan det vara bra att läsa allt i ett stycke:
"om vi inte
särskilt åtagit oss detta"

;)

Har de svarat att SMC-kurser är ok så kanske det är ett särskilt åtagande? :) Mejla och ställ frågan: Jag ska vara med på en SMC-kurs den xxxx för att förbättra min mc-åkning ytterligare och vill försäkra mig om att min försäkring med nummer XXXXXXXXXXX gäller. Är den gällande?

Spara mejlsvaret. :)

SMC täcker dom, se mitt tidigare inlägg, dock inga andra arrangörer.
 

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Frågan gällde mest personförsäkring, någon som har koll på det? Om jag bryter ett ben eller alla:D

Jag har precis kollat med LF där jag har min olycksfallsförsäkring och den täcker alla sporter med undantag för kampsporter med sparkar och/eller slag - blev förvånad men bara att tacka o ta emot :banana
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har precis kollat med LF där jag har min olycksfallsförsäkring och den täcker alla sporter med undantag för kampsporter med sparkar och/eller slag - blev förvånad men bara att tacka o ta emot :banana
Tyvärr så gjorde LF ett tillägg i år i sitt villkor för olycksfallsförsäkringen så om man har en sponsor gäller inte försäkringen. Vad de avser med en sponsor har de dock inte lyckats med att svara på, varken via telefon eller mail, så jag bytte bolag.
 

chrissme333

Ducce så klart
Gick med
23 May 2010
Ort
malmö
Hoj
07,Ducati 1098 & FZ1-N(såld) cbr 1000rr.
För alla er som kör lite baddagar på sommaren.

Trafikförsäkringen gäller på banan. Det är det lag på. Om du skadar någon annan så täcker försäkringen detta. Men vagnskadefärsäkringen gäller inte på bana. Om man vill så kan man teckna en separat olyksfallsförsäkring.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top