Försäkringar på bana

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Enda undantaget är vid sponsring (inkomst av tävlandet, vilket få av oss har uppnått :) )
Se tidigare inlägg av mig i den här tråden angående just Skandia och deras syn på sponsring. Om du lyckas få ur dem vad ordet sponsring betyder för dem så vill jag gärna veta.

Sponsring kan ju vara alltifrån rena pengar och rabatter till att man får produkter gratis. Hade jag en Skandia OFF skulle jag kolla upp detta väldigt noga.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Se tidigare inlägg av mig i den här tråden angående just Skandia och deras syn på sponsring. Om du lyckas få ur dem vad ordet sponsring betyder för dem så vill jag gärna veta.

Sponsring kan ju vara alltifrån rena pengar och rabatter till att man får produkter gratis. Hade jag en Skandia OFF skulle jag kolla upp detta väldigt noga.

Jag ställer mig frågande till hur något som skattemyndigheten inte vet om någonsin kan komma upp till ytan. Om greven ger dig rabatt på fotpinnar, hur i h-vete skall dom någonsin få veta det? Kör du företag kan det ju finnas i bokföringen, men kan dom begära ut den?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skall man tro rykten, så är även försäkringsskyddet under SMC-körningar i fara nu, eftersom försäkringsbolagen tycker att det kraschas för mycket på SMC- körningar. Någon som vet mer?

Jag vett - det är koll på läget.
Och, det kan jag ha´når vi tillsammans crashar mindre!

Under alla år jag kört med SMC brukar det vara 1-3 st som kör av banan vid varje tillfälle. Det jag tror försäkringsbolagen insett är att det finns deltagare som utnyttjar det faktumet att försäkringen gäller genom att tänja på gränserna mer än nödvändigt. Många deltagare har kraschat mer än en gång under SMCs övningar genom åren. Att krascha sig snabb genom att tänja på gränserna är inget nytt fenomen, men att göra det på andra försäkringsdeltagares bekostad känns inte vidare solidariskt.

Det vore tråkigt om försäkringsbolagen river överenskommelsen med SMC. I synnerhet för deltagarna, men även för SMC. Alla förlorar på det. Försvinner försäkringsskyddet kommer nog folk att boka vanliga bandagar hos andra arrangörer. Kostnaden är ofta betydligt lägre. De kommer inte att få samma feedback, men det kanske är av underordnad betydelse för dem.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag ställer mig frågande till hur något som skattemyndigheten inte vet om någonsin kan komma upp till ytan. Om greven ger dig rabatt på fotpinnar, hur i h-vete skall dom någonsin få veta det?
Med dagens sociala nätverk, bloggar, Google osv är det inte alltför svårt att ta reda på om någon förare blivit "sponsrad" av någon eller inte.

Jag fick tex lite rabatt på min hoj mot att jag har lite dekaler på den, är det spons? Jag får rabatt på en del butiker mot att jag har deras dekaler på hojen, är det spons? Osv osv osv.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Med dagens sociala nätverk, bloggar, Google osv är det inte alltför svårt att ta reda på om någon förare blivit "sponsrad" av någon eller inte.

Jag fick tex lite rabatt på min hoj mot att jag har lite dekaler på den, är det spons? Jag får rabatt på en del butiker mot att jag har deras dekaler på hojen, är det spons? Osv osv osv.

Nej, sponsring är en inkomst.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Under alla år jag kört med SMC brukar det vara 1-3 st som kör av banan vid varje tillfälle. Det jag tror försäkringsbolagen insett är att det finns deltagare som utnyttjar det faktumet att försäkringen gäller genom att tänja på gränserna mer än nödvändigt. Många deltagare har kraschat mer än en gång under SMCs övningar genom åren. Att krascha sig snabb genom att tänja på gränserna är inget nytt fenomen, men att göra det på andra försäkringsdeltagares bekostad känns inte vidare solidariskt.

Det vore tråkigt om försäkringsbolagen river överenskommelsen med SMC. I synnerhet för deltagarna, men även för SMC. Alla förlorar på det. Försvinner försäkringsskyddet kommer nog folk att boka vanliga bandagar hos andra arrangörer. Kostnaden är ofta betydligt lägre. De kommer inte att få samma feedback, men det kanske är av underordnad betydelse för dem.

Det är samtidigt bra att man utreder om trafikförsäkringen skall gälla på bana eller ej. Blir svaret ett nej. Då vet alla inblandade att oförsäkrad och försäkrad kan blandas. Det innebär att grupperna kan indelas helt efter hastighet och körskicklighet på bandagar.

Skall trafikförsäkringen gälla. Då måste riktlinjer ställas upp som gäller alla arangörer t.ex att bankörningen skall innehålla någon form av utbildning.

Att kontrollera att tidtagning inte sker är idag helt omöjligt med dagens tillgång på laptimers eller snälla kompisar som gärna hjälper till.

Rätt använd så kan även en laptimer / gärna med GPS vara användbar i SMC s högre steg. Det krävs bara att informationen analyseras tillsammans med instruktören. Kan instruktören då visa att ett "smartare " körsätt leder till bättre resultat. Då är mycket vunnit.
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Jag ställer mig frågande till hur något som skattemyndigheten inte vet om någonsin kan komma upp till ytan. Om greven ger dig rabatt på fotpinnar, hur i h-vete skall dom någonsin få veta det? Kör du företag kan det ju finnas i bokföringen, men kan dom begära ut den?

Skattemyndigheten skulle kunna veta om det är så att sponsorn är ordentlig och har bokfört transaktionen, vilket egentligen skall göras. Spons i form av tex fotpinnar är eg. inte spons utan barter. Sponsring är kontanta medel. :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skattemyndigheten skulle kunna veta om det är så att sponsorn är ordentlig och har bokfört transaktionen, vilket egentligen skall göras. Spons i form av tex fotpinnar är eg. inte spons utan barter. Sponsring är kontanta medel. :)

Ja, rabatter bokförs väl inte? Det är ju en rabatt...
 

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Ja, rabatter bokförs väl inte? Det är ju en rabatt...

Det är juridiskt sett en affärshändelse, dessa skall bokföras. Det sker ju sas ett utbyte av varor och tjänster här, ena parten exponerar ett företag vilket i sin tur rabatterar vid ett köp. Men jag tvivlar ju starkt på att ngn redovisar en fotpinne hit eller dit :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det vore önskvärt om det kom ut klara tydliga direktiv där allt framgick svart på vitt utan möjlighet till egna tolkningar av lagtext och försäkringsvillkor. Där är vi inte idag och jag tror aldrig vi kommer att komma dit heller av den enkla anledningen att lagskrivare och även de som dikterar försäkringsvillkoren gillar att det är lite vagt skrivet.

Väljer försäkringsbolaget att neka ersättning då är det få privatpersoner som kan driva en process mot dem. Så cyniskt sett kan man välja att se det. Givetvis vore enklast för alla inblandade parter om allt var glasklart. Hoppas givetvis att åtminstone SMC får behålla sina undantag. Det ligger i allas intresse.

Jag har t ex valt att inte köra på bandagar där man blandar gatåkare med licensåkare. I händelse av en olycka kommer försäkringsbolaget sannolikt att ifrågasätta vad man gjorde i en sådan grupp. Det är så jag tolkat villkoren. Även om hastigheten och körskickligheten är densamma inom gruppen kör deltagarna på olika villkor. Hastighet och körskicklighet är inte enda aspekterna att ta hänsyn till. Som licensåkare tar man antagligen ännu större risker. Kör med mindre marginaler etc. Har varit inne på det i en annan tråd för något år sedan. Vi verkar inte ha kommit längre än så. Problematiken har funnits i princip ända sedan jag började köra mc på bana 2004.

Jag tror att en transponder där endast instruktörerna har tillgång till data hade varit större hjälpmedel i kombination av att de är ute på banan med filmkamera och filmar deltagaren.

Börjar det finslipas på tider som deltagaren har uppsikt över då kanske den där licensen är det man ska satsa på istället. Tror inte försäkringsbolagen kommer att tillåta att deltagare har motsvarande en performance box från Racelogic från bilsidan i sin mc, även om det redan nu finns mc-tillverkare som har något snarlikt som standard eller tillval på sina toppmodeller.



Det är samtidigt bra att man utreder om trafikförsäkringen skall gälla på bana eller ej. Blir svaret ett nej. Då vet alla inblandade att oförsäkrad och försäkrad kan blandas. Det innebär att grupperna kan indelas helt efter hastighet och körskicklighet på bandagar.

Skall trafikförsäkringen gälla. Då måste riktlinjer ställas upp som gäller alla arangörer t.ex att bankörningen skall innehålla någon form av utbildning.

Att kontrollera att tidtagning inte sker är idag helt omöjligt med dagens tillgång på laptimers eller snälla kompisar som gärna hjälper till.

Rätt använd så kan även en laptimer / gärna med GPS vara användbar i SMC s högre steg. Det krävs bara att informationen analyseras tillsammans med instruktören. Kan instruktören då visa att ett "smartare " körsätt leder till bättre resultat. Då är mycket vunnit.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har precis kollat med LF där jag har min olycksfallsförsäkring och den täcker alla sporter med undantag för kampsporter med sparkar och/eller slag - blev förvånad men bara att tacka o ta emot :banana

Absolut. Men din olycksfallsförsäkring täcker inte skador på hojen. Endast "personlig skyddsutrustning" - I bästa fall alltså hjälm, stövlar och ställ.

Hade ett samtal om den för ett tag sen med en hästtjej som haft otur och sadeln (en sadel kan kosta som en hel mc-utr) blev lite mosad och dan. Där ansågs det initialt att sadeln var hästens tillbehör och således skulle gå på djurförsäkringen, inte hennes olycksfall.

Finns en viss logik i det.. Vet inte hur det gick sen, men det ger en bild av vad man förvänta sig gällande ersättning av hoj, kläder, tillbehör osv om man kraschar. I ditt fall skulle jag se det som att du har en bra invaliditetsersättning om du skrotar DIG, men hojen får du stå för själv.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Absolut. Men din olycksfallsförsäkring täcker inte skador på hojen. Endast "personlig skyddsutrustning" - I bästa fall alltså hjälm, stövlar och ställ.

Hade ett samtal om den för ett tag sen med en hästtjej som haft otur och sadeln (en sadel kan kosta som en hel mc-utr) blev lite mosad och dan. Där ansågs det initialt att sadeln var hästens tillbehör och således skulle gå på djurförsäkringen, inte hennes olycksfall.

Finns en viss logik i det.. Vet inte hur det gick sen, men det ger en bild av vad man förvänta sig gällande ersättning av hoj, kläder, tillbehör osv om man kraschar. I ditt fall skulle jag se det som att du har en bra invaliditetsersättning om du skrotar DIG, men hojen får du stå för själv.

Hur fungerar det om jag skrotar någon annan?

Kan man bli betalningsskyldig för dennes invaliditet?
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
Hur fungerar det om jag skrotar någon annan?

Kan man bli betalningsskyldig för dennes invaliditet?

Med risk för att vara ute på den hala isen, är det inte då banlicensen kan komma ifråga.
Den som vi Watzwannabee betalar till svemo varje år och blir arga när den används till att betala gatåkares misstag.
Är en av dom som frågasätter om försäkringskollektivet ska betala nöjesåkning på bana oavsätt kurs eller bandag. Bättre att det finns en extraförsäkring typ LF tillägg för nöjeskörning på bana.
Det är ju som någon skrev "vurpa sig snabb" , vilka signaler sänder det till försäkringsbolagen. Nej licens till alla, så vi har 100-150 anmälda i varje raceklass A,B och C finaler så alla får köra och sen upp med dom tio bästa till Elitklassen!! UUPSS!! Glömde det magiska OT.
Racing für alle!! eder KjellB
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur fungerar det om jag skrotar någon annan?

Kan man bli betalningsskyldig för dennes invaliditet?
Både ja och nej.

Precis som Kjell "jag tävlar inte utanför kommunen" Brell skriver går banans försäkring in och täcker skadorna på egendom och person som du orsakat (dock inte en annan förares utrustning, som kläder och hoj) men FB eller banägare kan i teorin stämma dig och begära skadestånd om det visar sig att du gjort något medvetet fel.

Det är här problematiken med bandagar kommer in, vilken lag ska gälla och vem ska betala skador på andra och tredje part.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kör en Google Translate ;)

Edit: JAG vett - Det är köll lagret.
Och, kan man rusa ha'når vi, tillsammans crashar mindre!

Du får maximala 5 stycks: :banana :banana :banana :banana :banana


Inga av försäkringsbolagen som SMC jobbar med, kommer med ändringar för kurserna 2011. Läs mera direckt på SMC:s hemsida LÄNK

SMC:s kursverksamhet på bana har växt väldigt mycket. Därmed blir det flera skador. Flera skador medför ökning i kostnader för försäkringsbolagen.

- Självfallet, får vi alla ta ett eget ansvar, för att ha´kvar den goodwill som SMC:s medlem har från försäkringsbranchen. Vilket enkelt betyder att vi ska unvika skador, så gott det går!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Som vanligt råder det missförstånd, vilda gissningar och hörsägen i trådar som dessa. Men jag tänkte bjuda på en sammanfattning jag själv kommit fram till efter att ha läst ett antal försäkringsvillkor.

Ja, jag kallar mig själv för "paragrafryttare" om någon undrar :rolleyes:

Rätta mig gärna om jag har fel... men då är det skriftligt villkor som gäller, inte vad du "hört från polaren" eller vad en kundmottagare "kan ha sagt i telefon".
  • Hojens helförsäkring täcker hojens skador plus hjälm om SMC är arrangör.
  • Hojens trafikförsäkring täcker din och andras personskador samt skyddsutrustning om din hoj är inblandad i olyckan. Detta är oavsett arrangör, men bara så länge det inte är befinner sig licensförare på banan.
  • RR-licens täcker licenstagarens personskador under tävling eller träning så länge det inte finns trafikförsäkrade hojar på banan.
  • Privat olycksfallsförsäkring täcker dina egna personskador så länge försäkringsvillkoren accepterar "extrema sporter" eller motsvarande. Du får ersättning även om annan försäkring gäller eller om du har flera olyksfallsförsäkringar.
  • Hemförsäkringen täcker din skyddsutrustning om den skadas av "oförutsedd händelse" oavsett arrangör, licens eller inte.
  • Hojens helförsäkring gäller normalt inte på bana men det är alltid värt att kontakta bolaget och förhandla. Skulle du ljuga ihop en historia och lyckas få ut ersättning kan du upp till flera år efteråt bli återbetalningsskyldig samt polisanmäld för bedrägeri.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rätta mig gärna om jag har fel... men då är det skriftligt villkor som gäller, inte vad du "hört från polaren" eller vad en kundmottagare "kan ha sagt i telefon".
  • Hojens trafikförsäkring täcker din och andras personskador samt skyddsutrustning om din hoj är inblandad i olyckan. Detta är oavsett arrangör, men bara så länge det inte är befinner sig licensförare på banan.


  • Tror dig inte då Folksam gett mig ett "bra" skriftligt svar att de inte täcker (tidigare i tråden).

    Vart har du fått det ifrån?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top