Försäkringar på bana

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Som fd. försäkringsrådgivare som suttit och grottat och jämfört i åtskilliga timmar måste jag säga att det brukar vara skandalöst dåliga villkor i fackets försäkringar.

Lägger man som många vill (och jag) dessutom på själva fackavgiften fördelat på de "förmåner" man får så är det skandaldyrt.

Jag tror inte det är riktigt relevant att ta med avgiften för att vara med i en Fackförening när man pratar om Försäkringspremien. Det är ju inte Fackföreningen som är försäkringsgivare.

Vi är nog en hel del som varit med tillräckligt länge för att se vad Fackföreningsrörelsen betytt för Svensk arbetsmarknad och arbetstagare.

Det man kan jämföra med är premien för olycksfall hos olika försäkringsbolag.

/KentW
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror inte det är riktigt relevant att ta med avgiften för att vara med i en Fackförening när man pratar om Försäkringspremien. Det är ju inte Fackföreningen som är försäkringsgivare.

Vi är nog en hel del som varit med tillräckligt länge för att se vad Fackföreningsrörelsen betytt för Svensk arbetsmarknad och arbetstagare.

Det man kan jämföra med är premien för olycksfall hos olika försäkringsbolag.

/KentW

Nej, det man kan jämföra med är vad man FÅR för varje premiekrona hos olika FB.

Medlemsavgiften var en parentes. Och jag hade också varit med om facket om jag jobbat 1945. 2011 är läget lite annorlunda, en numer inte särskilt hätsk åsikt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det brukar ofta vara väldigt bra villkor i försäkringen man kan teckna genom facket, men det gäller att vara medveten om hur bra och hur stora belopp en bruten rygg innebär.

Samtidigt är det smart att ha spanat in om den brutna ryggen ger något om man befann sig i en racesituation samtidigt... :fakta

Återkom med info. Vilket fack är du med i?

Jag är med i Lärarnas Riksförbund. Försäkringen kostar 34 kr/månad. Jag citerar:

"Invaliditetsersättning
Försäkringsbeloppet är 1 000 000 kr vid medicinsk invaliditet. Från 8 procent medicinsk invaliditet höjs ersättningen med ett tilläggsbelopp. Högsta ersättning är 200 procent av försäkringsbeloppet, dvs 2 000 000 kr."

Är detta bra?:va
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är med i Lärarnas Riksförbund. Försäkringen kostar 34 kr/månad. Jag citerar:

"Invaliditetsersättning
Försäkringsbeloppet är 1 000 000 kr vid medicinsk invaliditet. Från 8 procent medicinsk invaliditet höjs ersättningen med ett tilläggsbelopp. Högsta ersättning är 200 procent av försäkringsbeloppet, dvs 2 000 000 kr."

Är detta bra?:va

Lärarnas är faktiskt ett av de bättre föreningsavtalen. Höjda ersättningar vid allvarliga olyckor är dock inte ovanligt. TryggHansa betalar upp till 300% vid >80% invaliditet. IF dubblar från 50% och uppåt.

Att tänka på är att du aldrig FÅR 2.000.000, eller du kan det om du drar på dig 99% invaliditet, men då är sannolikheten rätt hög att du är död och får 50.000 i begravningsbidrag istället.

Frågan är från vilka nivåer viss premie ger X ersättning. Vilka undantag som gäller och i vanlig ordning hur man upplever kundtjänst etc.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Du blandar fortfarande ihop trafikförsäkringen med egendomsförsäkringen.

"Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning. Detta gäller brand-, glasrute-, maskin- och elektronikskade- samt vagnskadeförsäkring."

Med andra ord gäller inte EGENDOMSFÖRSÄKRINGEN när man framfört sitt fordon på en bana eller väg avsedd för tävling.

Vad gäller TRAFIKFÖRSÄKRINGEN gäller andra villkor eftersom man helt och hållet hänvisar man till TSL.

"1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde"

"Liknande ändamål" kan vara nästan vad som helst men kan i Folksam's fall INTE jämföras med "annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning" eftersom man till och med skiljer på dessa uttryck i sina villkor.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7489.pdf/$FILE/S7489.pdf

https://lagen.nu/1975:1410
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du blandar fortfarande ihop trafikförsäkringen med egendomsförsäkringen.

Du får tolka det hur f-n du vill!

När folksam själva i skrift meddelar kund (mig) att deras försäkring inte gäller (trafik) på bana (utom SMC) så chansar f-n inte jag.
:rolleyes:
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du får tolka det hur f-n du vill!

När folksam själva i skrift meddelar kund (mig) att deras försäkring inte gäller (trafik) på bana (utom SMC) så chansar f-n inte jag.
:rolleyes:

Skillnaden är att Vagnskadedelen är styrt av ett affärsavtal mellan kunden och FB. Medan trafikdelen är styrt av lagstiftning som inte FB direkt kan påverka. Alltså hänvisar man till TSL.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skillnaden är att Vagnskadedelen är styrt av ett affärsavtal mellan kunden och FB. Medan trafikdelen är styrt av lagstiftning som inte FB direkt kan påverka. Alltså hänvisar man till TSL.

Och där är (återigen)
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Det är väl ingen som skulle påstå att något på en bana påminner om trafiken?

Finns det någon högerregel, hastighetsbegränsning?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Lite redovisning ang olyckor och smckurser

Intressant tråd. Kul att läsa att det finns så mycket "myter och skrönor" som ännu lever vidare i försäkringsfrågan.
Vi varje skada på en smc kurs skrivs en intern skaderapport för är en rapport som hamnar på smc's kansli och finn för beskådan för försäkringsbolag om de så önskar.

Dessa rapporter är allt från en tappad hoj i depån till rejäla krascher. Eller att någon fått en bult i bakdäcket (troligen tappad på banan) som sen slagit märken i svingen.

2009 hade vi 3,5% av smc's deltagare som vi skrev någon from av intern skaderapport på.
Av dessa var ca 50% helförsäkrade. (kommer inte ihåg siffran)
2010 Ökade antal kurser med ca 17% jmf med 2009 samtidigt som det hölls ca 30 fler kurser.
2010 så hade vi 3,5 % skaderapproter. ca 60% av dessa hade en helförsäkring. Tänk nu på att det är INTE ALLA dessa 60 % som blivit försäkringsärenden. 60% motsvarar då ca 40 motorcyklar. Som skulle kunnat vara inblandade i en försökringsskada beträffande vagnskada.
Det motsvarar då ca 1,1% av alla kursdeltagare under 2010.

Den främsta orsaken har varit att det gått för fort. Och då talar vi inte om vilket hastighet det stått på mätaren utan om att den hastighet personen kört i har varit för hög för vad den personen klarat av.


Som ni förstår om ni läser dessa siffror så borde inte vagnskadan vara problemet på en smc kurs. I runda slängar 4 miljoner kronor. Om vi räknar med 100 000 kr om alla dessa skulle bli inlöst.

Däremot kostar i snitt schablonmässigt en mc-olycka 250 000 kr i personskador. (Siffror jag fått från vår galna dansk) Det är altså den summa fb räknar med.
Allt från sjukersättningar, förlorad arbetsinkomst mm. mm.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Olyckstalet på SMC-kurserna. Gäller dom siffrorna alla kurser eller enbart SMC AK på storbana. Min uppfattning är att två tre vurpor per kursdag på storbana inte är ovanligt med fulla grupper.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det börjar bli sen natt och hjärnan fallerar, men jag får inte ihop siffrorna...:va

2010 så hade SMC 3,5 % skaderapporter av totalt deltagande hojar.
Av dessa 3.5% var 60% ~40 hojar, vilket resulterar i 100% är ~67 hojar.
Om 67 hojar är 3.5% borde 100% vara totalt ~1914 deltagande hojar under 2010.

Om man räknar på nästa tal som nämns...

"60% motsvarar då ca 40 motorcyklar. Det motsvarar då ca 1,1% av alla kursdeltagare under 2010."

Räknar man på dessa tal så blir svaret helt annorlunda...

Om ~40 hojar är ca 1.1%, blir 100% 3636 deltagande hojar.

Nu har vi en skillnad på 1722 deltagande hojar!!

Räknar man med 3636 deltagare och skaderapporten ligger på 3.5% hamnar vi på 127 rapporterade fordonsskador. Räknar man vidare på 60% helförsäkrade så landar vi på 76 fordon, vilket utgör 7.6 miljoner (beräknat på 100.000 vid inlösen)

Nu har vi nästan dubblat skadekostnaden som anges nedan!!!

Räknar jag så illa just nu eller vad är det som gör att jag inte får ihop det :va

Hur många deltagare var det under 2010, och hur såg skaderapporteringen ut?

Hur många deltagare var det under 2009, och hur såg skaderapporteringen ut?


Intressant tråd. Kul att läsa att det finns så mycket "myter och skrönor" som ännu lever vidare i försäkringsfrågan.
Vi varje skada på en smc kurs skrivs en intern skaderapport för är en rapport som hamnar på smc's kansli och finn för beskådan för försäkringsbolag om de så önskar.

Dessa rapporter är allt från en tappad hoj i depån till rejäla krascher. Eller att någon fått en bult i bakdäcket (troligen tappad på banan) som sen slagit märken i svingen.

2009 hade vi 3,5% av smc's deltagare som vi skrev någon from av intern skaderapport på.
Av dessa var ca 50% helförsäkrade. (kommer inte ihåg siffran)
2010 Ökade antal kurser med ca 17% jmf med 2009 samtidigt som det hölls ca 30 fler kurser.
2010 så hade vi 3,5 % skaderapproter. ca 60% av dessa hade en helförsäkring. Tänk nu på att det är INTE ALLA dessa 60 % som blivit försäkringsärenden. 60% motsvarar då ca 40 motorcyklar. Som skulle kunnat vara inblandade i en försökringsskada beträffande vagnskada.
Det motsvarar då ca 1,1% av alla kursdeltagare under 2010.

Den främsta orsaken har varit att det gått för fort. Och då talar vi inte om vilket hastighet det stått på mätaren utan om att den hastighet personen kört i har varit för hög för vad den personen klarat av.


Som ni förstår om ni läser dessa siffror så borde inte vagnskadan vara problemet på en smc kurs. I runda slängar 4 miljoner kronor. Om vi räknar med 100 000 kr om alla dessa skulle bli inlöst.

Däremot kostar i snitt schablonmässigt en mc-olycka 250 000 kr i personskador. (Siffror jag fått från vår galna dansk) Det är altså den summa fb räknar med.
Allt från sjukersättningar, förlorad arbetsinkomst mm. mm.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag brukar också notera ungefär 1-3 incidenter på en SMC kurs. Oftast kommer föraren undan med ett stukat självförtroende och öm kropp. Motorcykeln har sällan några större skador. Brutna broms/kopplingshandtag, brutna fotpinnar/växelreglage och skrapad sidokåpa etc. Inget av detta lär kosta försäkringsbolagen några större summor pengar jämfört med de incidenter som händer ute i trafik. Jag har bara hört talas om en allvarligare incident på en SMC kurs och det var den som inträffade för ett par år sedan där en instruktör var inblandad.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag brukar också notera ungefär 1-3 incidenter på en SMC kurs. Oftast kommer föraren undan med ett stukat självförtroende och öm kropp. Motorcykeln har sällan några större skador. Brutna broms/kopplingshandtag, brutna fotpinnar/växelreglage och skrapad sidokåpa etc. Inget av detta lär kosta försäkringsbolagen några större summor pengar jämfört med de incidenter som händer ute i trafik. Jag har bara hört talas om en allvarligare incident på en SMC kurs och det var den som inträffade för ett par år sedan där en instruktör var inblandad.

Förarna brukar klara sig bra på SMC kurser. Sporthojarna får ofta rätt dyra skador eftersom flera orginalkåpor och annat får mindre skador, vilket gör att FB tvingas byta trots att det bara är någon mindre repa eller buckla. Många av dessa saker hade inte bytts om ägaren skulle betala med egna pengar. T.ex hade det köpts "kina kåp set" om hojen hade några år på nacken.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har bara hört talas om en allvarligare incident på en SMC kurs och det var den som inträffade för ett par år sedan där en instruktör var inblandad.

Följde hans blogg, vad den nu hetade, om hans rehabilitering.

Bra blogg som plötsligt slutade uppdateras.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det börjar bli sen natt och hjärnan fallerar, men jag får inte ihop siffrorna...:va

2010 så hade SMC 3,5 % skaderapporter av totalt deltagande hojar.
Av dessa 3.5% var 60% ~40 hojar, vilket resulterar i 100% är ~67 hojar.
Om 67 hojar är 3.5% borde 100% vara totalt ~1914 deltagande hojar under 2010.

SIZE][/B]
Nja Det finns nog en tankevurpa med här....
3,5% tillbudsrapporter. (Allt från en tappad hjälm, Sticka i fingret mm)
Av dessa var ca 60% helförsäkrade. Vilket motsvarar CA 60st hojar. Här skrev jag fel.

Och slutnotan då om ALLA 60 blir inlösen så skulle det motsvara 6 miljoner skr.
NU blir inte alla dessa 60 ett försäkringsärende. Och långt från alla blir inlösta. Långt från alla har ett värde på 100 000 eller mer.
Bland dessa finns det med hojar som är utrustade med kraschkåpor mm mm. Ett mer sannolikt värde skulle kanske vara att räkna på ett medelvärde på vad hojarna kan vara värda på mellan 50-70 000,

Slår vi ut antal skaderapporter så har vi ungefär 1,5 skador per kurs.
Ännu en gång, vill jag förtydliga att vi då räknar in allt från getingstick till en total krasch.
Det är med andra ord Mycket skitsnack om att det kraschas 2-3 hojar VARJE KURS.
Vi fortbildade ca
2000 förare 2008
3000 förare 2009
4000 förare 2010

4000 förare som kör i snitt 15 mil = 60 000 mil.
Fundera på den....
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har precis kollat med LF där jag har min olycksfallsförsäkring och den täcker alla sporter med undantag för kampsporter med sparkar och/eller slag - blev förvånad men bara att tacka o ta emot :banana

Gäller tyvärr inte!
Jag vet!
Jag tecknade försäkringen 2009 på våren. Dvs personförsäkringen och frågade specifikt om den gällde körning, träning och tävling inom Roadracing.
Inga problem sa dom.
Jag skadade mig på en träning på Mantorp 2010 på våren.
Skickade in en skade anmälan men fick som svar att dom ändrat försäkringen 28 dagar innan min olycka inträffade så jag fick inte ut 1 kr...
Dom skickade hem kopia på ändringarna... så tyvärr är jag säker
på att det inte gäller.
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Nu har jag läst för att bli klokare, och jag tror bara det är en person som nämner risken med att köra på någon annan och upptäcka att trafikförsäkringen inte gäller.
Detta ser jag som den stora risken. För egen del skulle trafik & olycksfallsförsäkring vara fullgott skydd. Om man kvaddar hojen är det väldigt surt, men det kan också vara en motivator att inte ta alltför stor risk att "krascha sig snabb".

Jag vill varken vara med om en olycka att bli påkörd av någon som inte har täckning för det, eller att köra på någon som blir rullstolsburen resten av livet och man inte ens har ekonomisk ersättning för det.


Ett annat inlägg till debatten för att krångla till det. Kinnekulle som jag brukar köra på är väl inte en SVEMO-godkänd bana(?) = raceförsäkring inte möjlig. Detta i kombination att FB räknar att det är bankörning så är ju det stället helt rökt. Eller?

Jag känner att lagen verkar vara som för glädjeflickorna:
Det är helt ok att sälja produkten, men det är olagligt att utöva produkten.

SMC, som i sig gör ett bra jobb tycker jag, borde verkligen vara säker på vad de ger sig in i när det gäller detta. Om de skriver att försäkringen gäller på deras sida från ett visst bolag som de pratat med och det sedan skiter sig för en förare... Inte bra alls.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top