Försäkringar på bana

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
SMC, som i sig gör ett bra jobb tycker jag, borde verkligen vara säker på vad de ger sig in i när det gäller detta. Om de skriver att försäkringen gäller på deras sida från ett visst bolag som de pratat med och det sedan skiter sig för en förare... Inte bra alls.

SMC är självklart säkra på vad som gäller, vi har en dialog med försäkringsbolagen vilka har givit oss förtroendet att köra kurseverksamhet på bana med gällande försäkring trots att lagen inte säger att försäkringen måste gälla. Kör man med SMC så gäller försäkringen. (undantaget ev licenskurs och ren RR-träning förstås)
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Du får tolka det hur f-n du vill!

När folksam själva i skrift meddelar kund (mig) att deras försäkring inte gäller (trafik) på bana (utom SMC) så chansar f-n inte jag.
:rolleyes:

Det var inte min mening att reta upp dig men du misstolkade ju faktiskt vad som stod.

Själv läser jag rakt upp och ner vad som står i villkoren och lämnar tolkningarna till de jurister som kommer att bli inblandade om/när detta ställs på sin spets.

Jag tycker heller inte att man gör fel om man precis som du ser till att ha en privat olycksfallsförsäkring som extra säkerhet. Själv räknar jag kallt med att min hojs försäkringsbolag kommer göra allt i sin makt för att slippa betala om jag skulle skada mig på när jag befinner mig på en motorbana.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det var inte min mening att reta upp dig men du misstolkade ju faktiskt vad som stod.

Var inte så mycket personligt, dock löste vi redan sida 1 i tråden att trafikförsäkringen inte funkar för nått bolag på bana utan SMC, men ändå kommer någon in med en "sanning" varje sida så att samma diskussion återkommer :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vi varje skada på en smc kurs skrivs en intern skaderapport
3,5% tillbudsrapporter. (Allt från en tappad hjälm, Sticka i fingret mm)

Nu blir frågan om du redovisar TILLBUDSRAPPORTER eller SKADERAPPORTER, samt om det gäller motorcyklar eller kursdeltagare!!
Det är en enormt stor skillnad på en "sticka i fingret" med helförsäkring och en skrotad motorcykel med helförsäkring...!

Det här är något som måste finnas väl dokumenterat hos SMC då hela upplägget vilar på att försäkringsbolag faktiskt ställer upp med att försäkringen gäller för motorcykel/kursdeltagare! Detta är faktiskt en stor anledningen till varför många deltagare väljer att gå kurser i SMC´s regi.

Jag får inga siffror att gå ihop, så jag blir nyfiken på vad det är som jag missar, eller vad som undanhålls... Då ditt inlägg var att ta död på "myter och skrönor" i denna tråd. Där det först påpekades att det var allt mellan "tappad hoj i depån till rejäla krascher", till att bli "Allt från en tappad hjälm, Sticka i fingret mm". Har SMC någon officiell statistik på vad som händer under kurstillfällena som man kan få ta del av, så man slipper gissa sig fram?

Vad kostnaderna för skador landar på vet ingen idag, då vissa skador tar flera år innan dessa är avslutade och betalade. Men till en stor del går det att få en övergripande överblick. Dock är summan både oväsentlig samt högst väsentlig i sammanhanget. Detta pga av att det inte finns någon annan summa att jämföra mot, möjligen en teoretisk..

Ang antalet krascher/kurs låter jag vara osagt, men vid de tillfällen jag vart närvarande har det vart flera motorcyklar med slagsida av olika anledningar (och då är inte andra skade/tillbud inräknat, så hur stort mörkertalet är vet ingen), vilket även styrks i andra inlägg i denna tråd. Följdfrågan blir då vilken typ av kurs/nivå som har minst skaderapporteringar på fordonet?

Vi fortbildade ca
2000 förare 2008
3000 förare 2009
4000 förare 2010

4000 förare som kör i snitt 15 mil = 60 000 mil.
Fundera på den....


4000 förare kör 60,000mil under en säsong...
är lika mycket som
100 förare som kör 600mil (normalt milantal?) på gatan under en säsongen...eller 60 förare som kör 1000mil...dvs inte så mycket att fundera över va?

Det som är skrämmande är att det tillåts för deltagarna att köra såpass att olyckor inträffar, om man nu kan kalla att köra över sin förmåga under UTBILDNING som olycka...! Det borde ses som slarv, okunnighet etc från handledarens sida att tillåta sina elever att köra på detta sätt under UTBILDNING! Det är en enorm skillnad på att utföra övningar på ett säkert sätt och genom repetitioner öka inlärningen, och att köra i en hastighet man inte klarar av att hanter hojen ens... Eller är det på detta sätt SMC utbildar?
Fundera på den....
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu måste jag försvara SMC på en viktig punkt.
Ett av syfterna med sporthojskurserna är att locka till sig "riskgrupperna" som kör sporthojar ofta lite över sin förmåga. Dessa personer råkar lätt ut för avvåkningar, innan dom har hunnit att inse sina begränsningar som förare. Som du vet , så finns det personer som har "oturen" att crasha sina sporthojar varje säsong.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu måste jag försvara SMC på en viktig punkt.
Ett av syfterna med sporthojskurserna är att locka till sig "riskgrupperna" som kör sporthojar ofta lite över sin förmåga. Dessa personer råkar lätt ut för avvåkningar, innan dom har hunnit att inse sina begränsningar som förare. Som du vet , så finns det personer som har "oturen" att crasha sina sporthojar varje säsong.

Det var väl grundtanken, men nu ska ju ALLA gå en SMC-kurs.

Där är även jag skyldig, har tjötat på farsan att han ska gå en då han är 60år och har en likadan hoj som mig, van vid 30pållar och trumbroms på bakhjulet.

Har gnällt mycket på SMC och det är dom väl inte värda, men troligen ser FB det som att dom miljonerna kurserna kostar är miljoner dom sluppit om inte bankörningen funnits, och då är det svårt att argumentera emot.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Nu blir frågan om du redovisar TILLBUDSRAPPORTER eller SKADERAPPORTER, samt om det gäller motorcyklar eller kursdeltagare!!
Det är en enormt stor skillnad på en "sticka i fingret" med helförsäkring och en skrotad motorcykel med helförsäkring...!

Vid varje skada, personskada eller mc-skada, eller båda och skrivs en SKADERAPPORT.
Det här är något som måste finnas väl dokumenterat hos SMC då hela upplägget vilar på att försäkringsbolag faktiskt ställer upp med att försäkringen gäller för motorcykel/kursdeltagare! Detta är faktiskt en stor anledningen till varför många deltagare väljer att gå kurser i SMC´s regi.
Det finns dokumenterat.

Jag får inga siffror att gå ihop, så jag blir nyfiken på vad det är som jag missar, eller vad som undanhålls... Då ditt inlägg var att ta död på "myter och skrönor" i denna tråd. Där det först påpekades att det var allt mellan "tappad hoj i depån till rejäla krascher", till att bli "Allt från en tappad hjälm, Sticka i fingret mm". Har SMC någon officiell statistik på vad som händer under kurstillfällena som man kan få ta del av, så man slipper gissa sig fram?

Jobbar du på ett försäkringsbolag/myndighet får du ta del av exakta uppgifter. Vi hade ca 135 skaderapporter under med knappt 4000 deltagare vid ca 80 kurstillfällen. Av dess ca 135 skaderapporter var det ca 60 som var helförsäkrade motorcyklar.

Bland dessa ca 130 skador finns det tex. 7 st getingstugna personer, De uppsökte sjukstugan och det resulterade i skaderapporter.
Så i dessa rapporter finns det allt från små personskador, som fått vård av sjukvårdspersonal på plats. Till hojar som blivit skrot... till personer som blivit allvarligt skadade. Tyvärr.

Vad kostnaderna för skador landar på vet ingen idag, då vissa skador tar flera år innan dessa är avslutade och betalade. Men till en stor del går det att få en övergripande överblick. Dock är summan både oväsentlig samt högst väsentlig i sammanhanget. Detta pga av att det inte finns någon annan summa att jämföra mot, möjligen en teoretisk..
Matriella skador, vilket täcks av vagnskadan är tämligen snabbt reglerad.
Men som jag hävdat hela tiden är det personskador som kostar flis.

Ang antalet krascher/kurs låter jag vara osagt, men vid de tillfällen jag vart närvarande har det vart flera motorcyklar med slagsida av olika anledningar (och då är inte andra skade/tillbud inräknat, så hur stort mörkertalet är vet ingen), vilket även styrks i andra inlägg i denna tråd. Följdfrågan blir då vilken typ av kurs/nivå som har minst skaderapporteringar på fordonet?

Vi har tyvärr haft kurser där det har varit flera som kraschat. Men vi har även många kurser där det inte är en enda som vurpat.
Detta ger i snitt ca 1.5 vurpor per kurs. Vilket är för mycket. Vår ambition är givetvis noll vurpor.. och det är en av saker vi jobbar som hårdast med.


4000 förare kör 60,000mil under en säsong...
är lika mycket som
100 förare som kör 600mil (normalt milantal?) på gatan under en säsongen...eller 60 förare som kör 1000mil...dvs inte så mycket att fundera över va?
Hmm... inte mycket att fundera på.. 60 000 "kursmil" med instruktör som ger återkoppling mm... Nä det är inte mycket att fundera över.

Det som är skrämmande är att det tillåts för deltagarna att köra såpass att olyckor inträffar, om man nu kan kalla att köra över sin förmåga under UTBILDNING som olycka...! Det borde ses som slarv, okunnighet etc från handledarens sida att tillåta sina elever att köra på detta sätt under UTBILDNING! Det är en enorm skillnad på att utföra övningar på ett säkert sätt och genom repetitioner öka inlärningen, och att köra i en hastighet man inte klarar av att hanter hojen ens... Eller är det på detta sätt SMC utbildar?
Fundera på den....

Varje olycka är ett misslyckande som instruktör. Men tyvärr kan inte instruktören vara med över hela banan 100% av tiden. Man har ju oftast flera deltagare....
Sen vad får dig att tro att alla dessa olyckor är relaterade till att de kört i en hastighet de inte klarat av?
Det är många parametrar som spelar in här. Och det har inte mycket att göra med vad det står på hastighetsmätare.
De allra flesta olyckor på kurs, i trafik mm mm. beror oftast på överlevnadsreaktioner... Men blir "rädd" för något och gör saker som ställer till det... Men det borde du fått insikt i när du gått våra kurser?


Du kan räkan hur mycket du vill på ca siffror jag uppgivit. Det är en ganska bra bild, inte exakt i detalj, över hur verkligheten ser ut på våra kurser.
Att det har vurpats mycket på några kurser är tyvärr sant. Men det är inte på ALLA kurser.
Och det skiljer inte om det är en shk eller om det är en bkk.
Dessutom ganska jämt fördelat mellan sporthoj, Streethoj. sporttourer.
OCh jämt fördelat i åldersgrupperna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om SMC som arrangör säger att en försäkring gäller ska de självklart stå för kostnaderna om så inte visar sig vara fallet.

Var inte så mycket personligt, dock löste vi redan sida 1 i tråden att trafikförsäkringen inte funkar för nått bolag på bana utan SMC, men ändå kommer någon in med en "sanning" varje sida så att samma diskussion återkommer :)
Men nu är det ju du som rör till det, igen. Ett försäkringsbolag kan inte bestämma när en lag ska gälla, de kan bara tolka lagen och är man inte nöjd med det tar man det till en domstol.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-

Det här var ett bra svar! :tummenupp

Återkommer snart med ett svar..

Och här kommer det:

Jobbar du på ett försäkringsbolag/myndighet får du ta del av exakta uppgifter. Vi hade ca 135 skaderapporter under med knappt 4000 deltagare vid ca 80 kurstillfällen. Av dess ca 135 skaderapporter var det ca 60 som var helförsäkrade motorcyklar.

Bland dessa ca 130 skador finns det tex. 7 st getingstugna personer, De uppsökte sjukstugan och det resulterade i skaderapporter.
Så i dessa rapporter finns det allt från små personskador, som fått vård av sjukvårdspersonal på plats. Till hojar som blivit skrot... till personer som blivit allvarligt skadade. Tyvärr.

Det här osar lite illa...
SMC undanhåller information från sina medlemmar, men delar ut den till försäkringsbolag samt myndighet. Hur kommer detta sig?

80st kurstillfällen? När jag räknade fick jag det till 224st kurstillfällen i Sverige under 2010 med SMC i regi. Blev det många inställda kurstillfällen, eller gäller inte försäkringen på samtliga kurser i SMC´s regi?

Är det 4000 unika deltagare, eller 4000 tillsatta kursplatser?

Vi har tyvärr haft kurser där det har varit flera som kraschat. Men vi har även många kurser där det inte är en enda som vurpat. Detta ger i snitt ca 1.5 vurpor per kurs. Vilket är för mycket. Vår ambition är givetvis noll vurpor.. och det är en av saker vi jobbar som hårdast med.

Om det är många kurser utan vurpor, så ökar ju snittet på de kurser där vurpor förekommer! Kanske därför synen på 2-3 vurpor/kurs inte är så konstigt... Och är då dessa "myter och skrönor" om 2-3 vurpor/kurs så konstiga då?

Hmm... inte mycket att fundera på.. 60 000 "kursmil" med instruktör som ger återkoppling mm... Nä det är inte mycket att fundera över.

Frågan är hur många mil som är "kurs-mil" och hur många som är "lek-mil"? Vem som är denna sk instruktör? Och som du skriver nedan: Men tyvärr kan inte instruktören vara med över hela banan 100% av tiden, vilket gör att det inte är med instruktör hela tiden, och att återkopplingen görs efter körningen.

Varje olycka är ett misslyckande som instruktör. Men tyvärr kan inte instruktören vara med över hela banan 100% av tiden. Man har ju oftast flera deltagare....
Sen vad får dig att tro att alla dessa olyckor är relaterade till att de kört i en hastighet de inte klarat av? Det är många parametrar som spelar in här. Och det har inte mycket att göra med vad det står på hastighetsmätare. De allra flesta olyckor på kurs, i trafik mm mm. beror oftast på överlevnadsreaktioner... Men blir "rädd" för något och gör saker som ställer till det... Men det borde du fått insikt i när du gått våra kurser?

FEL!
Nu följer du endast vad jag skriver...och det är inte instruktörens fel!!!
Det är hela SMC som kursansvarig som har misslyckats vid en ev olycka, och genom detta misslyckande äventyras hela framtiden av det koncept som byggts upp tillsammans med försäkringsbolag. Klarar inte SMC att fördela kursdeltagarna på ett sådant sätt att en jämn och bra praktisk övning kan praktiseras tillsammans med instruktör, på ett säkert sätt utan att deltagarnas hälsa försätts är kursen ett hot mot en framtida existens.

Hastigheten ÄR avgörande!
Det är hastigheten som får överlevnadsreaktionerna att ta över när man blir rädd. Vid en lägre hastighet hinner man bearbeta synintrycken och skapa sig en mer korrekt uppfattning, längre tid för handling samt att rädslan/paniken inte ens kommer. Ökar du hastigheten i samma situation kommer kroppen att reagera på ett annat sätt, rädsla/panik, och det är NU överlevnadsreaktionen ta över vårt agerande, vilket ofta är att vilja sänka hastigheten och stanna.

Och nej, jag har inte gått någon kurs i SMC´s regi.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Detta får du gärna utveckla lite mer...

Jag läser hur du har åsikter kring hur kurserna skall utformas med närvaro av instruktörer, feedback och hastighet... det jag menar är att det är ganska tunt att komma med åsikter om man inte ens varit på en kurs själv.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu måste jag försvara SMC på en viktig punkt.
Ett av syfterna med sporthojskurserna är att locka till sig "riskgrupperna" som kör sporthojar ofta lite över sin förmåga. Dessa personer råkar lätt ut för avvåkningar, innan dom har hunnit att inse sina begränsningar som förare. Som du vet , så finns det personer som har "oturen" att crasha sina sporthojar varje säsong.

Helt riktigt.

Så hävdar ju vissa, Tingvall vill jag minnas, att risken att vara inblandad i en olycka ökar efter en kurs då man tenderar att flytta sin gräns snarare än att öka sina marginaler. Det är ett resonemang som jag inte tycker håller. Den säkraste mc-föraren är den som kör sämst, eller inte kör alls.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag läser hur du har åsikter kring hur kurserna skall utformas med närvaro av instruktörer, feedback och hastighet... det jag menar är att det är ganska tunt att komma med åsikter om man inte ens varit på en kurs själv.

Jag har inte vart betalande kursdeltagare under en kurs i regi av SMC, men det betyder inte att jag inte har vart på plats under kurstillfällen. På vilket sätt anser DU att mina åsikter är felaktiga?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Så hävdar ju vissa att risken att vara inblandad i en olycka ökar efter en kurs då man tenderar att flytta sin gräns snarare än att öka sina marginaler.
Det löses ju enkelt genom att folk tar licens och börjar köra bana istället för gata. Då får de dessutom en anledning att skriva i racingforumet...
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Det löses ju enkelt genom att folk tar licens och börjar köra bana istället för gata. Då får de dessutom en anledning att skriva i racingforumet...

Detta är ett av de klokaste inlägg i tråden!
Visst ingår det en olycksfalls försäkring för träning och tävling när man tar licens?

Min personliga åsikt är att smc, försäkringsbolag och andra berörda instanser ska jobba för att fler sporthojsåkare ska hålla sig på bana.

Eftersom personskador är den största kostnaden för fb och samhället borde det ligga i deras intresse att erbjuda en försäkring som täcker vid bankörning!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det här osar lite illa...
SMC undanhåller information från sina medlemmar, men delar ut den till försäkringsbolag samt myndighet. Hur kommer detta sig?

Ska det publiceras får det bli av smc själva. Och inte på ett forum på sporthoj.com av en instruktör som råkar ha insikt i verksamheten.

Är det 4000 unika deltagare, eller 4000 tillsatta kursplatser?
Det är 4000 deltagare och ca 3000 unika.
Du räknade till 225 kurstillfällen.. Jag misstänker att du kollat på svmc.se
Då borde du också se vilket typ av kurs det varit frågan om.
Det jag talat om här är AVANCERAD KURS dvs kurser på storbana.
KNIX är kurs på gokartbana och bedrivs av distrikten. och är en GRUNDKURS INTE EN AVANCERAD KURS.
Skulle vi räkna in dem så har vi tror jag vi hade ca 20 000 deltagare under 2010 som gick kurs hos smc. (osäker på den siffran då jag inte arbetet med det administrativa där)

Om det är många kurser utan vurpor, så ökar ju snittet på de kurser där vurpor förekommer! Kanske därför synen på 2-3 vurpor/kurs inte är så konstigt... Och är då dessa "myter och skrönor" om 2-3 vurpor/kurs så konstiga då?
Nej inte konstiga alls. Men det är inte verkligheten. 1,5 skaderapporter per kurs i snitt. Dvs det är inte alla som är vurpor. Utan kan lika gärna vara en Bult som gått in i bakdäcken och slagit repor i svingen på en ny bmw k1200S (Hände på Gelleråsen i april 2010)

Frågan är hur många mil som är "kurs-mil" och hur många som är "lek-mil"? Vem som är denna sk instruktör? Och som du skriver nedan: Men tyvärr kan inte instruktören vara med över hela banan 100% av tiden, vilket gör att det inte är med instruktör hela tiden, och att återkopplingen görs efter körningen.
Som instruktör har jag hand om ca 5 deltagare per kurs. Med 20 deltagare så ligger det då minst 4 instruktörer på banan. + Instruktörer under utbildning. Alla uppmärksammar och håller koll efter riskbeteenden. De som börjar "leka" blir snabbt upplockade. Vi har enorm fokus på det.

B]FEL![/B]
Nu följer du endast vad jag skriver...och det är inte instruktörens fel!!!
Det är hela SMC som kursansvarig som har misslyckats vid en ev olycka, och genom detta misslyckande äventyras hela framtiden av det koncept som byggts upp tillsammans med försäkringsbolag. Klarar inte SMC att fördela kursdeltagarna på ett sådant sätt att en jämn och bra praktisk övning kan praktiseras tillsammans med instruktör, på ett säkert sätt utan att deltagarnas hälsa försätts är kursen ett hot mot en framtida existens.
B]FEL! FEL! FEL![/B]
Jag följer inte vad du skriver. Jag har gång på gång under årens lopp påtalat att en olycka är ett misslyckande av mig som intruktör.
Hade du tillgång till instruktörsforumet så skulle du kunna få det bekräftat.
Kurslednings fel.. Kanske det... Beror ju på hur långt vi ska dra det.
Vi har klara riktlinjer över hur det kursen skall bedrivas, gruppindelning mm mm. Du kan själv läsa om det i "Råd o Riktlinjer för sporthojskurser" finns att ladda ner på SVMC.SE


Hastigheten ÄR avgörande!
Det är hastigheten som får överlevnadsreaktionerna att ta över när man blir rädd. Vid en lägre hastighet hinner man bearbeta synintrycken och skapa sig en mer korrekt uppfattning, längre tid för handling samt att rädslan/paniken inte ens kommer. Ökar du hastigheten i samma situation kommer kroppen att reagera på ett annat sätt, rädsla/panik, och det är NU överlevnadsreaktionen ta över vårt agerande, vilket ofta är att vilja sänka hastigheten och stanna.

Och nej, jag har inte gått någon kurs i SMC´s regi.
¨
Du har helt rätt i det du skriver, Men du skjuter ändå lite bredvid.
Vi pratar om samma saker men du gör en TINGVALL och hänger upp dig på hastighet. Och visst... Både du och Tingvall har rätt.
Männsikan är inte konstruerad att färdas i högre hastighet än 5-7 km/h Högre hastigheter försätter människan i "stress" och tar iom det felaktiga beslut. Men ör (överlevnadsreaktioner) är inte bara förknippat med hastigheten. Den träder in när du blir rädd.
Du kan tex kört in i en kurva i låts säga 50km/h 20 varv med god marginal. 21 varvet är du lite ofokuserad och tänker/titta på annat än det du ska, du kanske blir omkörd precis innan kurvan och tappar fokus. Du kommer in i kurvan i 40 km/h och upptäcker "plöstligt" är kurvan där och får en ÖR. som ställer till det.
Visst hade du kört i 5 km/h hade du troligen inte kört omkull...

Du kanske skulle gå en kurs. Och se och höra hur kursen genomförs i sin helhet... Istället för att sitta på läktaren och bedömma.

Trots allt är väll det viktiga med kurserna att vi når syftet och målet med dem.
Att få färre allvarligt skadade och döda i trafiken. Vilket vi faktiskt verkar få!!!
.

REFLEKTION
Det är bra lustigt, 99% av de som är "kritiska" till hur kurserna genomförs har aldrig själv gått en kurs. Men de har mycket starka åsikter om innehållet.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Så hävdar ju vissa att risken att vara inblandad i en olycka ökar efter en kurs då man tenderar att flytta sin gräns snarare än att öka sina marginaler.

Det handlar om påverkan av attityd. Detta är enormt svårt.
Det är därför som smc avanserade kurs är uppdelad i 4 steg.
För att få tillbaka deltagaren så många gånger som möjligt för att kunna påverka deras attityd.

Vi tror inte att detta är något som görs på 1 kurstillfälle... eller 100 tillfällen. Det handlar om att så ett frö.. som sen får gro.
Kan jag få en person att vänta tills efter en korsning att lyfta framhjulet istället för före.. Då har jag gjort en vinst. Och fått den personen att "eliminera" en onödig risk. Han har börjat tänka.

Här är det inte kurser som spelar in utan mycket grupptryck mm. Attityden som syns på forum mm.. Där kan man lättare påverka och förändra attityder.


NOTIS
Hela denna tråd borde ligga under avdelningen "Försäkringsfrågor" Eller i banåkning och kurser.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så hävdar ju vissa att risken att vara inblandad i en olycka ökar efter en kurs då man tenderar att flytta sin gräns snarare än att öka sina marginaler.

Så är det helt klart efter en färdighetskurs, deltagaren tar med sig sina nyvunna kunskaper i att åka fort ut på gatan.

Det är därför som SMC inte bedriver kurser i ren färdighet, SMC bedriver kurser i färdighet OCH riskbedömning OCH attitydförändringstänk.
Kursmaterialet är väl bearbetat och försänkt tillsammans med försäkringsbolagen och Trafikverket. Alla instruktörer är utbildade i att upptäcka och stävja dålig riskbedömning och dålig attityd. Men precis som Ezzo skriver så går detta inte på en kvart, en timme eller ens en hel dag. Det kräver många timmar, dagar, år innan "man" fattar detta.

Alternativet vore ju att SMC inte höll dessa kurser och enligt de senaste rapporterna så påverkar DEN HÄR TYPEN av kursverksamhet olyckorna i positiv, minskande riktning.
Det är bland annat därför som andra länder tittar på SMC:s modell för att fortbilda motorcyklister...

Det vore ju bra då ifall de som nu klagar och har synpunkter kunde lämna sargen och komma med kreativa och konkreta förslag på hur man skall förbättra utbildningen istället för att ifrågasätta och gnälla på något som redan är vedertaget. För att göra detta är det ju en ganska bra idé att till exempel faktiskt gå en kurs, eller hur?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Flyttade tråden då den inte är racingrelaterad ett enda dugg.

REFLEKTION
Det är bra lustigt, 99% av de som är "kritiska" till hur kurserna genomförs har aldrig själv gått en kurs. Men de har mycket starka åsikter om innehållet.

Måste man ha gått en eller flera kurser för att bilda sig en åsikt? Kan man inte göra det genom att läsa materialet, se kurserna från sidan, prata med de som gått en kurs, etc?
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top