Det här osar lite illa...
SMC undanhåller information från sina medlemmar, men delar ut den till försäkringsbolag samt myndighet. Hur kommer detta sig?
Ska det publiceras får det bli av smc själva. Och inte på ett forum på sporthoj.com av en instruktör som råkar ha insikt i verksamheten.
Är det 4000 unika deltagare, eller 4000 tillsatta kursplatser?
Det är 4000 deltagare och ca 3000 unika.
Du räknade till 225 kurstillfällen.. Jag misstänker att du kollat på svmc.se
Då borde du också se vilket typ av kurs det varit frågan om.
Det jag talat om här är AVANCERAD KURS dvs kurser på storbana.
KNIX är kurs på gokartbana och bedrivs av distrikten. och är en GRUNDKURS INTE EN AVANCERAD KURS.
Skulle vi räkna in dem så har vi tror jag vi hade ca 20 000 deltagare under 2010 som gick kurs hos smc. (osäker på den siffran då jag inte arbetet med det administrativa där)
Om det är många kurser utan vurpor, så ökar ju snittet på de kurser där vurpor förekommer! Kanske därför synen på 2-3 vurpor/kurs inte är så konstigt... Och är då dessa "myter och skrönor" om 2-3 vurpor/kurs så konstiga då?
Nej inte konstiga alls. Men det är inte verkligheten. 1,5 skaderapporter per kurs i snitt. Dvs det är inte alla som är vurpor. Utan kan lika gärna vara en Bult som gått in i bakdäcken och slagit repor i svingen på en ny bmw k1200S (Hände på Gelleråsen i april 2010)
Frågan är hur många mil som är "kurs-mil" och hur många som är "lek-mil"? Vem som är denna sk instruktör? Och som du skriver nedan: Men tyvärr kan inte instruktören vara med över hela banan 100% av tiden, vilket gör att det inte är med instruktör hela tiden, och att återkopplingen görs efter körningen.
Som instruktör har jag hand om ca 5 deltagare per kurs. Med 20 deltagare så ligger det då minst 4 instruktörer på banan. + Instruktörer under utbildning. Alla uppmärksammar och håller koll efter riskbeteenden. De som börjar "leka" blir snabbt upplockade. Vi har enorm fokus på det.
B]FEL![/B]
Nu följer du endast vad jag skriver...och det är inte instruktörens fel!!!
Det är hela SMC som kursansvarig som har misslyckats vid en ev olycka, och genom detta misslyckande äventyras hela framtiden av det koncept som byggts upp tillsammans med försäkringsbolag. Klarar inte SMC att fördela kursdeltagarna på ett sådant sätt att en jämn och bra praktisk övning kan praktiseras tillsammans med instruktör, på ett säkert sätt utan att deltagarnas hälsa försätts är kursen ett hot mot en framtida existens.
B]FEL! FEL! FEL![/B]
Jag följer inte vad du skriver. Jag har gång på gång under årens lopp påtalat att en olycka är ett misslyckande av mig som intruktör.
Hade du tillgång till instruktörsforumet så skulle du kunna få det bekräftat.
Kurslednings fel.. Kanske det... Beror ju på hur långt vi ska dra det.
Vi har klara riktlinjer över hur det kursen skall bedrivas, gruppindelning mm mm. Du kan själv läsa om det i "Råd o Riktlinjer för sporthojskurser" finns att ladda ner på SVMC.SE
Hastigheten ÄR avgörande!
Det är hastigheten som får överlevnadsreaktionerna att ta över när man blir rädd. Vid en lägre hastighet hinner man bearbeta synintrycken och skapa sig en mer korrekt uppfattning, längre tid för handling samt att rädslan/paniken inte ens kommer. Ökar du hastigheten i samma situation kommer kroppen att reagera på ett annat sätt, rädsla/panik, och det är NU överlevnadsreaktionen ta över vårt agerande, vilket ofta är att vilja sänka hastigheten och stanna.
Och nej, jag har inte gått någon kurs i SMC´s regi.
¨
Du har helt rätt i det du skriver, Men du skjuter ändå lite bredvid.
Vi pratar om samma saker men du gör en TINGVALL och hänger upp dig på hastighet. Och visst... Både du och Tingvall har rätt.
Männsikan är inte konstruerad att färdas i högre hastighet än 5-7 km/h Högre hastigheter försätter människan i "stress" och tar iom det felaktiga beslut. Men ör (överlevnadsreaktioner) är inte bara förknippat med hastigheten. Den träder in när du blir rädd.
Du kan tex kört in i en kurva i låts säga 50km/h 20 varv med god marginal. 21 varvet är du lite ofokuserad och tänker/titta på annat än det du ska, du kanske blir omkörd precis innan kurvan och tappar fokus. Du kommer in i kurvan i 40 km/h och upptäcker "plöstligt" är kurvan där och får en ÖR. som ställer till det.
Visst hade du kört i 5 km/h hade du troligen inte kört omkull...
Du kanske skulle gå en kurs. Och se och höra hur kursen genomförs i sin helhet... Istället för att sitta på läktaren och bedömma.
Trots allt är väll det viktiga med kurserna att vi når syftet och målet med dem.
Att få färre allvarligt skadade och döda i trafiken. Vilket vi faktiskt verkar få!!!
.
REFLEKTION
Det är bra lustigt, 99% av de som är "kritiska" till hur kurserna genomförs har aldrig själv gått en kurs. Men de har mycket starka åsikter om innehållet.