Försäkringar på bana

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ska försöka att summera lite ”kontext”
SMC har inte en sammanställd totallista över försäkringsärenden från kursverksamheten. Vi har data, men dessa är sprid över hela organisationen. Anledningen att dessa inte är sammanställda, är att vi inte har haft behov av detta.
Pysch, därför kan jag inte ge ett svar.

I och med satsningen på sporthojs projektet, som numera är en del av SMC:s verksamhet, och nu sprid till flera riskgrupper. Har körningarna på storbanor, har växt mycket – och eftersom vi vett att det är skador, har vi själva fokuserad på detta, och som en lojal partner lyft detta med branschen. Som självfallet hissar en varningsflagga, om vi inte har kontroll på detta.

Den största fråga som ställs är: Ger fortbildningen färre MC olyckor?
Svar på detta, måste komma från forskning. I Nationell Moped & MC Strategi arbetat, har SMC sammanställd en del forskningsstudier; Översikt. Läs gärna under Fortbildning – Risk och attityd, mf..
SMC Sporthojskurser, numera Avancerade fortbildningar, ingår i flera forskningsprojekt.

VTI m. NTF, SMC – klart under 2011?
Studien började runt 2006. Och ställde krav på SMC att ha data över kursdeltagare. Detta var en anledning till att vi i samband med update av medlems och ekonomisystem, jobbade på att få en central styrning och data registrering (gigant arbeta) av kursverksamhens alla element. (Vi är inte där än, med KNIX & Grundkurser!) Forskerna kommer samköra SMC:s data med försäkringsbolagens, vartefter allt avpersonifieras. Studien är försenad eftersom det bl. a är problem att få data från försäkringsbolagen.
I perioden 2006 när sporthojsprojektet började, lyckas SMC att nå store delar av riskgruppen. Frågan är sedan hur forskarna, kan hitta en jämförbar referensgrupp!
Förstudien, talar om att flera efter kurs väljer att köra bana. SMC vill att dessa slussas in i MC sporten – varför vi i samråd med Svemo tog steget med SMC SPORT som inslussningsport.

Karolinska Inst. – Klart årsskiftet 2011-2012
Forskningsstudie av mycket intressant kaliber. Här kommer sannolikt över tio olika register att samköres. Fordon, körkort, SMC, SMC Fortbildningar, hospital, etc., etc..

Attityd Studien och Enkätstudien över SMC:s fortbildningar, tas mycket seriöst av det officiella Sverige. Att vi jobbar med professorer och Doktorer är inga nackdel i trovärdigheten.

SMC tror på korrekt fortbildning med riskinsikt, ger mera säkra förare. Med det underlag vi har tagit fram utbildnings konceptet**, med hjälp av nämnde specialister, och vi har tillsvidare fått ett eget ansvar som vi ska ta klokt hand om.


** Hittade endast denna länk - som ger snabbt överblick för den som inte varit på en Avancerat SMC fortbildning..
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, jag tvekade om jag skulle lägga in reservationen för Aktiebolag eller "privat verksamhet" i mitt inlägg men antog att jämförelsen ändå skulle uppfattas relevant. Du vädjade ju själv till Ezzos känsla för ödmjukhet då han företrädde SMC, Fiver och Torpet som Du förknippas intimt med är ju inte heller immuna mot bra/dålig publicitet, eller hur? ;)

Jupp - offentligheten för medlemmar är vi överens om. Men inte kan väl vilken medlem som helst gå in och diktera vad kansliet ska lägga tid, energi och pengar på? Någon j---a ordning får det lov att vara - till och med i ett parti...:)

Nu vill jag bara påpeka att det finns en viktig skillnad; Fiver är ett aktiebolag.
...SMC däremot är en förening. Allt föreningen gör är offentligt för dess medlemmar...

1 - Helt riktigt! Men fortfarande har grundkurser (f d avrostning) mycket lite med Knix och ännu mindre med storbana att göra, det är de flesta överens om. Det är helt enkelt olika verksamheter, där grundkurs och Knix dessutom körs av lokala distrikt medan Riks håller sin varma hand över verksamheten på storbana.

2 - Nej, i de fall jag varit inblandad i Grund- och Knix-kurser har vi skickat skaderapporterna till Riks, däremot tror jag inte exakta antalet deltagare rapporteras i samband med de skaderapporterna. Och i de allra flesta fallen har det helt enkelt inte varit någon skada, då tror jag inte ens kansliet nås av någon rapport om deltagarantalet, i alla fall så länge man inte särskilt bett om det. Men här kan jag ha fel, jag har inte själv haft hand om rapporteringen:rodnar

3 - Ja, faktiskt. Den verksamhet som FB uppmärksammar - delvis beroende på skadefrekvensen - är Storbana. Då är det väl viktigt att uppmärksamma den delen. Men kassan i SMC är begränsad, så någon fullständig statistikexercis tror jag inte gynnar medlemmarna. Faktiskt.

4 - Nej, som många redan sagt är statistiken som Ezzo presenterade inte felaktig, däremot gäller den inte hela kursverksamheten. Ezzo har lagt ned sin egen fritid på att gå igenom samtliga olycksrapporter på storbana och sammanställt statistiken. Den duger för mig. Den duger för FB. Den duger åt SMC. Men inte åt Dig.

Skäll inte på Ezzo för det. Är intresset brinnande antar Du hans erbjudande och betar igenom resten av statistiken själv (när Du blivit medlem). I annat fall får vi helt enkelt avvakta till dess att den finns tillgänglig genom en knapptryckning, någonstans, någon gång.

5 - Nej, inte är Du en grink-k, möjligen lite tjurskallig då. Sådär lite lagom...:) De flesta av oss är begåvade med två öron, två ögon och en mun. Om vi använde sinnena i de proportionerna skulle debatterna bli bra mycket trevligare, eller vad tror Du?

6 - Visst, men ibland är det bra att sätta sig in i arbetsuppgiften man kräver av den man diskuterar med. Upp till 40 h telefonsamtal och tragglande i deltagarlistor är i alla fall mer än jag anser det rimligt att t. ex SMC:s kansli - eller Humlan för den delen - ska behöva lägga ned för att bygga sina varumärken.

Men det är också bara mitt tankesätt. Hoppas Du i alla fall fått ut någon vettig information av debatten hitintills...

...Nu finns det olika typer av grundkurser. Dessa som tidigare kallades för avrostning, samt grundkurs KNIX som är bankörning på en mindre bana.

...Så FB måste ringa runt till olika distrikt för att få fram uppgifter för ett ev försäkringsärende? Eller vart ringer/mailar etc de någonstans?

...Det fanns 4000 kursplatser för utbildning på stor bana, samt 11.000 kursplatser till Grundkurs, Grundkurs KNIX mm. Detta gör inte att 11.000 kursplatser blir helt ointressant, tycker du verkligen det själv?

...Den pinfärska statistiken var ju felaktig, och när den ifrågasätts för att den inte stämde så visar det sig senare att den endast står för 35% av kurserna samt 26% av kursplatserna. Hela diskusionen började med följande: "2009 hade vi 3,5% av smc's deltagare som vi skrev någon from av intern skaderapport på." Detta tolkar iallafall JAG som 100% av kursplatserna i SMC:s regi, och inte 26% av kursplatserna...

...Nu blir man en grinkuk när saker ifrågasätts, och helt plötsligt när andra siffror eftersökes så är dörren stängd, lampan släkt och ingen svarar på ens fråga...

...Mitt svar på den blir den tid som krävs för att man ska representera sin förening/företag etc på bästa möjliga sätt...

...Men det är ju bara mitt tankesätt...
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
....QUOTE]

Roffe högst personligen tror jag det ligger till som så här.
Flera av "banåkningsarrangörerna" tappar kunder till smc.
Smc är dominerande. Genomför bra kurser där de allra flesta upplever att de lär sig mycket mer än vad de gör på dessa bankörningar. Samt så har de en försäkring som gäller.

Att smc är kompisar med försäkringsbolagen har mycket jobb bakom sig.
Men efter som smc jobbat fram en kursplan som bygger på mer än enbart färdighetsträning. Genoför kurser där instruktörer har Gadgetmatrisen i bakskallen mm mm.
Samt en instruktörstäthet på ca 5 deltagare/instruktör

Samt allt fortlöpande jobb, möten, förhandligar och mycket mycket mer...

Allt det jobb som ligger bakom detta är för mycket obetald tid för en "banarrangör" att mäkta med... Samt att han dessutom skulle vara tvungen att bygga upp ett förtroende hos fb och myndigheter. Ett förtroende som smc byggt på under många långa år.

Och det är klart att det måste svida för en del.... Och då vill man på så många sätt man kan försöka "knöla till det" för konkurrenten.
Genom att i princip misstro allt smcs idieelt jobbade personer säger.

Eller så är det bara så att de gillar att trigga igång mig.. ;)
Men som sagt. Det är bara min högst personliga åsikt.

//ezzo
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
....QUOTE]

Att smc är kompisar med försäkringsbolagen har mycket jobb bakom sig.

Jag tror inte att det är så många som förstår hur mycket jobb som ligger bakom att SMC har fullt förtroende från FB och myndigheter. All lobbying, möten med försäkringbolag, trafikutskott, kommunikatinsministrar, vägverksdirektörer och annat löst folk under många långa år. Jag tror att det är svårt för en "vanlig" bandagsarr att göra om den resan även om SMC krattat manegen så att säga...:)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
....QUOTE]

Roffe högst personligen tror jag det ligger till som så här.
Flera av "banåkningsarrangörerna" tappar kunder till smc.
Smc är dominerande. Genomför bra kurser där de allra flesta upplever att de lär sig mycket mer än vad de gör på dessa bankörningar. Samt så har de en försäkring som gäller.

Att smc är kompisar med försäkringsbolagen har mycket jobb bakom sig.
Men efter som smc jobbat fram en kursplan som bygger på mer än enbart färdighetsträning. Genoför kurser där instruktörer har Gadgetmatrisen i bakskallen mm mm.
Samt en instruktörstäthet på ca 5 deltagare/instruktör

Samt allt fortlöpande jobb, möten, förhandligar och mycket mycket mer...

Allt det jobb som ligger bakom detta är för mycket obetald tid för en "banarrangör" att mäkta med... Samt att han dessutom skulle vara tvungen att bygga upp ett förtroende hos fb och myndigheter. Ett förtroende som smc byggt på under många långa år.

Och det är klart att det måste svida för en del.... Och då vill man på så många sätt man kan försöka "knöla till det" för konkurrenten.
Genom att i princip misstro allt smcs idieelt jobbade personer säger.

Eller så är det bara så att de gillar att trigga igång mig.. ;)
Men som sagt. Det är bara min högst personliga åsikt.

//ezzo

Du gör det lite för enkelt i ditt resonemang. Att bara avfärda frågan med principen att det bara handlar om avundsjuka är ett ganska lågt försök till härskarteknik. Argumentera istället för att försöka minimera motparten.
SMC gör jättemycket bra grejer, jag har aldrig sagt nåt annat. Jag vidhåller dock att när man ger sig in på de högre stegen blir tempot och inriktningen nåt helt annat än det som gör nytta på vägen. För medelmotorcyklisten finns det massor att lära sig på en SMC-kurs. Det är dock inte det enda sättet att lära sig åka hoj, det finns alternativ. Alternativen har dock en konkurrensnackdel i försäkringsfrågan.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Du gör det lite för enkelt i ditt resonemang. Att bara avfärda frågan med principen att det bara handlar om avundsjuka är ett ganska lågt försök till härskarteknik. Argumentera istället för att försöka minimera motparten.
Säger som mordutredare. Det enklaste är oftsast det rätta ;)
Givetvis en stor generalisering. En tillspetsning av det hela.


SMC gör jättemycket bra grejer, jag har aldrig sagt nåt annat. Jag vidhåller dock att när man ger sig in på de högre stegen blir tempot och inriktningen nåt helt annat än det som gör nytta på vägen. För medelmotorcyklisten finns det massor att lära sig på en SMC-kurs. Det är dock inte det enda sättet att lära sig åka hoj, det finns alternativ. Alternativen har dock en konkurrensnackdel i försäkringsfrågan.
Vet att du sagt det. Och som jag också påpekat så uppmuntrar vi våra deltagare att åka på banåkningar för mängdträningen. Istället för att träna på kurserna som kostar mer.
Vi är flera instruktörer som kör som föråkare för andra än smc med.

Vad gäller de högre stegen så är de högre stegen inte inriktade till gatåkare. De är inriktade till de som vill ta licens och komma in i racingen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du gör det lite för enkelt i ditt resonemang. Att bara avfärda frågan med principen att det bara handlar om avundsjuka är ett ganska lågt försök till härskarteknik. Argumentera istället för att försöka minimera motparten.
SMC gör jättemycket bra grejer, jag har aldrig sagt nåt annat. Jag vidhåller dock att när man ger sig in på de högre stegen blir tempot och inriktningen nåt helt annat än det som gör nytta på vägen. För medelmotorcyklisten finns det massor att lära sig på en SMC-kurs. Det är dock inte det enda sättet att lära sig åka hoj, det finns alternativ. Alternativen har dock en konkurrensnackdel i försäkringsfrågan.

I princip så håller jag med dig men jag tycker att du hakar upp dig på stegen alltför mycket. Steg 1-4 är defintivt ett bra sätt för alla att lära sig köra hoj och dessutom trafikbefrämjande. Steg 5-6 är licens och racingteknik och har följdaktiligen inte heller FB-stöd, precis som det skall vara. Att steg 4 skulle vara racing är väldigt långt ifrån sanningen, steg 4 är ett "knyta ihop påsen steg" för att få individuell coachning på det man lärt sig i steg 1 till 3.

Farten har ingeting med stegen att göra utan är högst individuellt. De flesta som gör steg 4 första gången kör heller inte fort. Det är när man har gått steg 4 för toflte gånger som det börjar gå fort, och därför finns då steg 5 och 6 för att få bort vederbörande från gatan och in i racingens underbara värld:)

Däremot så är jag nyfiken på vilka andra sätt det finns att lära sig att köra hoj på som du nämner. Nu snackar jag både om tekniken och pedagogiken.
Kan man gör mer än att gasa, sitta, titta och svänga rätt ? SMC lär ut precis samma sätt att köra hoj på som andra skolor lär ut. Jag har själv kollat med Fast Freddie Spencer, California Superbike School, Penguin, Jamie Whitham school, Kenny Roberts osv... Finns det en annan teknik som dessa inte använder så skulle jag vara oerhört intresserad av lära mig det?

Allting man får lära sig på alla dessa skolor främjar trafiksäkerhet så länge man använder det för att skaffa sig marginal. Jämför med en svartbältare i Karate. När man har nått den nivån så behöver man heller inte bevisa att man är "farlig" utan man använder tekniken för att bli säkrare på den nivån man tränar. Precis så upplever jag vana banåkare, de få som fortfarande kör gata som jag känner gör det väldigt säkert och riskmedvetet.

Hur ser kursupplägget ut för en Fiverdag till exempel? Kör ni teori, praktik och övningar eller är det för den som frågar en föråkare och får ett svar som gäller, den som inte frågar lär sig själv?
Detta är ingen kritik eller på något sätt nedlåtande, jag är bara oerhört intresserad av detta ämne så jag försöker lära mig så mycket som möjligt om det och har du något konkret så skulle jag vilja veta det?

Sen kan jag ju nämna att det är betydligt fler och snabbare förare än "medelmotorcyklisten" som lär sig saker på en SMC kurs...:)
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
I princip så håller jag med dig men jag tycker att du hakar upp dig på stegen alltför mycket. Steg 1-4 är defintivt ett bra sätt för alla att lära sig köra hoj och dessutom trafikbefrämjande. Steg 5-6 är licens och racingteknik och har följdaktiligen inte heller FB-stöd, precis som det skall vara. Att steg 4 skulle vara racing är väldigt långt ifrån sanningen, steg 4 är ett "knyta ihop påsen steg" för att få individuell coachning på det man lärt sig i steg 1 till 3.

Farten har ingeting med stegen att göra utan är högst individuellt. De flesta som gör steg 4 första gången kör heller inte fort. Det är när man har gått steg 4 för toflte gånger som det börjar gå fort, och därför finns då steg 5 och 6 för att få bort vederbörande från gatan och in i racingens underbara värld:)

Däremot så är jag nyfiken på vilka andra sätt det finns att lära sig att köra hoj på som du nämner. Nu snackar jag både om tekniken och pedagogiken.
Kan man gör mer än att gasa, sitta, titta och svänga rätt ? SMC lär ut precis samma sätt att köra hoj på som andra skolor lär ut. Jag har själv kollat med Fast Freddie Spencer, California Superbike School, Penguin, Jamie Whitham school, Kenny Roberts osv... Finns det en annan teknik som dessa inte använder så skulle jag vara oerhört intresserad av lära mig det?

Allting man får lära sig på alla dessa skolor främjar trafiksäkerhet så länge man använder det för att skaffa sig marginal. Jämför med en svartbältare i Karate. När man har nått den nivån så behöver man heller inte bevisa att man är "farlig" utan man använder tekniken för att bli säkrare på den nivån man tränar. Precis så upplever jag vana banåkare, de få som fortfarande kör gata som jag känner gör det väldigt säkert och riskmedvetet.

Hur ser kursupplägget ut för en Fiverdag till exempel? Kör ni teori, praktik och övningar eller är det för den som frågar en föråkare och får ett svar som gäller, den som inte frågar lär sig själv?
Detta är ingen kritik eller på något sätt nedlåtande, jag är bara oerhört intresserad av detta ämne så jag försöker lära mig så mycket som möjligt om det och har du något konkret så skulle jag vilja veta det?

Sen kan jag ju nämna att det är betydligt fler och snabbare förare än "medelmotorcyklisten" som lär sig saker på en SMC kurs...:)

På en vanlig Fiverdag har vi ingen teori, som du säkert vet. Föråkare finns för de som önskar, men det är frivilligt.
Pedagogiken att man ska göra på "rätt sätt", vem har ensamrätt på att göra "rätt"? Om du jämför körstil på exempelvis Greven och Petter Jansson, vem sitter rätt av de två ytterligheterna? Det finns fler exempel, både här i landet och bland vm-förare. Jag menar att rätt är att sitta så att man själv känner förtroende för hojen, når alla reglage, kan sitta avslappnat. Om detta sedan innebär att man sitter bak-och-fram och upp-å-ner har mindre betydelse, alla är olika och har olika favoritsätt att sitta. Rätt eller fel? Inte vet jag, men så länge man känner sig tillfreds med körställningen är den rätt för mig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
På en vanlig Fiverdag har vi ingen teori, som du säkert vet. Föråkare finns för de som önskar, men det är frivilligt.
Pedagogiken att man ska göra på "rätt sätt", vem har ensamrätt på att göra "rätt"? Om du jämför körstil på exempelvis Greven och Petter Jansson, vem sitter rätt av de två ytterligheterna? ......
Jag har inget med SMC att göra förutom att jag tycker de/vi jobbar för något bra och så är jag medlem där.

Som jag tidigare förklarat så har jag som glad amatör kört flera olika upplägg på bana och av dina argument kan jag bara dra slutsatsen att du inte vet vad du pratar om.

Jag känner inte igen mej alls i den bild du målar upp av SMCs utbildningar och vilka olika sätt de "styr" sina elever att göra på ett visst sätt, så jag hoppas du tar detta rätt och funderar en stund över om du verkligen har tillräckligt med fakta?

För övrigt, när det gäller trafikförsäkring vid nöjeskörning på bana, på vilket sätt har ni som arrangörer jobbat mot försäkringsbolagen för att lösa det åt oss kunder?

Jag tycker "Bivius" beskrivning är klockren, jag känner igen mej i den :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5060145&postcount=219
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På en vanlig Fiverdag har vi ingen teori, som du säkert vet. Föråkare finns för de som önskar, men det är frivilligt.
Pedagogiken att man ska göra på "rätt sätt", vem har ensamrätt på att göra "rätt"? Om du jämför körstil på exempelvis Greven och Petter Jansson, vem sitter rätt av de två ytterligheterna? Det finns fler exempel, både här i landet och bland vm-förare. Jag menar att rätt är att sitta så att man själv känner förtroende för hojen, når alla reglage, kan sitta avslappnat. Om detta sedan innebär att man sitter bak-och-fram och upp-å-ner har mindre betydelse, alla är olika och har olika favoritsätt att sitta. Rätt eller fel? Inte vet jag, men så länge man känner sig tillfreds med körställningen är den rätt för mig.

Nej jag har tyvärr inte varit på någon Fiverdag så jag vet inte hur ni kör, det lät bara som på ditt resonemang att ni hade det. Jag hoppas dock att jag får möjlighet att köra med er någon dag eftersom jag har hört att ni har skoj:)

Det du beskriver är ju exakt det jag menar, sitter man så att man trivs, kan vara avslappnad och göra det man ska så sitter man rätt, precis vad SMC också lär ut. Till skillnad från t ex CSS som har lite "My way or the highway" så upplever jag att SMC har en betydligt större flexibilitet, mycket tack vare den mångfald av instruktörer som huserar där.:) Petter och Greven är ju två bra exempel på ytterligheter. Mick Doohan satt ju precis fel enligt Keith Code och CSS, han var ju rätt snabb han med...:)

Jag tror nämligen inte att det finns så många sätt att köra hoj och det beror på att det är vi människor som gör hojen och vi har stora begränsningar i styrka, reflexer, balans och intelligens. Just därför så blir en mc-utbildning ganska lik en annan.

Min poäng med detta är just att SMC:s utbildningar vänder sig till precis alla människor från den totala nybörjaren med fräscht körkort till luttrade tävlingsförare (med reggad hoj så klart). Dessa bägge ytterligheter har gått SMC:s kurser och bägge dessa ytterligheter har efter att jag pratat med dem varit oerhört nöjda. Faktiskt så var speciellt de tävlingsförare som jag har sett varit de mest nöjda deltagarna, mycket för att de hade en ganska stark förutfattad mening om att SMC:s kurser var för "BMW-skägg som kör runt koner":) men att de blev överraskade över det upplägg som SMC har.

Den vanligaste kommentaren från dessa herrar efter kursen har varit att "de trodde att de kunde köra hoj..."

Till saken hör att ingen av dessa körde speciellt fort heller under kurserna eftersom de förstod att man måste lära sig att öva i lägre fart för att kunna tillgodogöra sig förståelsen, precis det som argumenterats om tidigare i den här tråden...

Alla människor har behov av utbildning, många tävlingsförare på elit- och vm-nivå går regelbundet kurser med ex CSS och Kenny Roberts just för att reflektera över det man gör och få hjälp med att se vad man gör.
Det är ingen som helst skillnad i det avseendet mellan Thomas Luthi eller Nisse Karlsson med nyköpt R1:a...:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
För övrigt, när det gäller trafikförsäkring vid nöjeskörning på bana, på vilket sätt har ni som arrangörer jobbat mot försäkringsbolagen för att lösa det åt oss kunder?

Är vi överhuvudtaget säkra att trafikförsäkringen verkligen gäller på bana oavsett arrangör, om frågan skulle drivas till sin spets.

Vill vi att den skall gälla ?? Hur skall bedömma "skuldfrågan" vid bankörning eftersom körsättet bryter mot flertalet normala trafikregler.

För i samma ögonblick som vi blandar in vägtrafikregler tillkommer mycket annat med t.ex (grov) våldslöshet trafik. Det skulle man mycket väl tycka att det förekommer med farter på max 250 km /h på torpet och mellanrum mellan hojarna på några meter.

Om t.ex banambulansen "rycker ut" vid en omkullkörning och konstaterar en bruten fotled.
Skall vi då spärra av banan i en timme och ringa polisen som får utreda trafikolycka med personskada för att säkerställa att ingen annan vållade "trafik olyckan" genom t.ex trängning och dessutom smet från olycksplatsen genom att köra till depån efter rödflagg..

Desutom skulle personen nog anses som våldslös i trafik med tanke på den höga hastigheten i kurvan. Han kanske dessutom får sitt körkort indraget en tid.

Skall man tillämpa hela "paketet". Då blir nog konsekvenserna helt absurda oavsett arrangör. Med undantag för grön (lugn) grupp på en SMC kurs.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har inget med SMC att göra förutom att jag tycker de/vi jobbar för något bra och så är jag medlem där.

Som jag tidigare förklarat så har jag som glad amatör kört flera olika upplägg på bana och av dina argument kan jag bara dra slutsatsen att du inte vet vad du pratar om.

Jag känner inte igen mej alls i den bild du målar upp av SMCs utbildningar och vilka olika sätt de "styr" sina elever att göra på ett visst sätt, så jag hoppas du tar detta rätt och funderar en stund över om du verkligen har tillräckligt med fakta?

För övrigt, när det gäller trafikförsäkring vid nöjeskörning på bana, på vilket sätt har ni som arrangörer jobbat mot försäkringsbolagen för att lösa det åt oss kunder?

Jag tycker "Bivius" beskrivning är klockren, jag känner igen mej i den :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5060145&postcount=219

Tack. Dina argument har omvänt mig och jag drar mig följdaktligen ur debatten, eftersom jag inte vet vad jag pratar om.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som Niklas skriver - Jag tror Du är överens med de flesta SMC-instruktörer i Din filosofi när det gäller körställning. Just "avslappnad" och att det "känns rätt" är något de flesta skulle skriva på utan att tveka. MEN - för en kursdeltagare är det ibland inte lätt att veta vad som är rätt eller fel, det har ofta bara "blivit som det blivit". Även för de som är hyfsat "snabba".

Därför kan Du ju se det som att vi "föreslår" en teknik att testa, prova och behärska i övningar och under överseende av instruktörer. Därefter uppmanar vi dom att utvärdera och utveckla sin egen stil - ta det som är bra med sin gamla stil och kombinera det med det bästa ur den nya tekniken. Vi följer ju inte med deltagarna ut i trafiken, men kan vi ge dom verktygen att reflektera över och jobba aktivt med sin körteknik och sitt risktänk, ja då är vi kolossalt nöjda!

Ett sätt att se det är att vi försöker komprimera en massa erfarenhet som vi överlämnar till deltagarna på så bra sätt som vi amatörer bara kan.

Så - Om "rätt sätt" inte generellt går att definiera måste det väl i stället räknas som positivt att förstå och kunna tillämpa "flera sätt"? Kunskap gör ju vad jag vet inte ont och jag är personligen övertygad om att en duktig förare kan "imitera" Doohan såväl som Rossi och Pedrosa när det gäller sittställning - utan att hamna i spenaten.

De som blir riktigt intresserade vill ofta också träna vidare på egen hand, då hänvisar vi gärna till normala bandagar och träningar. Är man riktigt rädd om sin hoj brukar jag personligen påpeka att det inte är nödvändigt att alltid ligga på 100% och med hjärtat i halsgropen bara för att man åker på bana med andra arrangörer än SMC. Därmed blir ju faktiskt andra arrangörer mer eller mindre en inte oväsentlig del av SMC:s strategi...

Mina 2p

EDIT - för övrigt behöver jag bli lite snabbare i år då alla andra åker literklubbor, så jag skulle gärna boka en dag med Dig som föråkare. Om Du bara inte bodde så helsickes ocentralt...:) -EndOfEDIT

...På en vanlig Fiverdag har vi ingen teori, som du säkert vet. Föråkare finns för de som önskar, men det är frivilligt...
Pedagogiken att man ska göra på "rätt sätt", vem har ensamrätt på att göra "rätt"? ...Jag menar att rätt är att sitta så att man själv känner förtroende för hojen, når alla reglage, kan sitta avslappnat...
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är vi överhuvudtaget säkra att trafikförsäkringen verkligen gäller på bana oavsett arrangör, om frågan skulle drivas till sin spets.

Vill vi att den skall gälla ?? Hur skall bedömma "skuldfrågan" vid bankörning eftersom körsättet bryter mot flertalet normala trafikregler.

För i samma ögonblick som vi blandar in vägtrafikregler tillkommer mycket annat med t.ex (grov) våldslöshet trafik. Det skulle man mycket väl tycka att det förekommer med farter på max 250 km /h på torpet och mellanrum mellan hojarna på några meter.

Om t.ex banambulansen "rycker ut" vid en omkullkörning och konstaterar en bruten fotled.
Skall vi då spärra av banan i en timme och ringa polisen som får utreda trafikolycka med personskada för att säkerställa att ingen annan vållade "trafik olyckan" genom t.ex trängning och dessutom smet från olycksplatsen genom att köra till depån efter rödflagg..

Desutom skulle personen nog anses som våldslös i trafik med tanke på den höga hastigheten i kurvan. Han kanske dessutom får sitt körkort indraget en tid.

Skall man tillämpa hela "paketet". Då blir nog konsekvenserna helt absurda oavsett arrangör. Med undantag för grön (lugn) grupp på en SMC kurs.
Nu förstår jag uppriktigt inte hur du menar?
Tycker du att trafikförsäkring ska gälla alla banarrangemang där man kör med reggade motorcyklar eller är problemet att försäkringen gäller på SMCs, av försäkringsbolagen clearade, utbildningar?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Njae, ..
Jupp - offentligheten för medlemmar är vi överens om. Men inte kan väl vilken medlem som helst gå in och diktera vad kansliet ska lägga tid, energi och pengar på? ....

Man måste ha med att SMC har ett antal anställda, och därmed är som en en arbetsplats som hälst! Fack - arbetsgivar frågor, person frågor, mm.. på gående förhandlingar m. t. ex. myndigheter, etc.. Betyder att det kan finnas sakar som vi inte kan tala om i ett aktuellt dagsläge.
Man måste även ha med att SMC i flera fall har Non Disclose Agreements, dvs kontrakt som medför att vi under en given period inte får offentliggöra ett vist innehåll.
Därmed sagt, att medlemsavgift inte konsekvent är samma sak som fullt publikt insyn i alla frågor. Jag tror att alla förstår och respekterar detta.
- Att SMC som organisation sedan, gör allt vad man kan, för att vara öppna i alla frågor är en självklarhet.


....QUOTE]
...Flera av "banåkningsarrangörerna" tappar kunder till smc.
Smc är dominerande.... ..//ezzo

Hmmm...
Personligen är jag inte överens, om man läser texten sådär rakt av..

SMC är nog störst när det gäller fortbildningar, med sådär super strukturet innehåll riktad mott trafik. Och vist, kan det diskuteras vart gränser går för detta.
Men, samtidigt har bandags arrangörerna en totalt ökad volym, enligt min uppfattning och via vad jag hör från banägare. Några har minskad och andra har ökad jätte mycket.

Inga är gladare än SMC om vi får så många som möjligt av "riskgruppen" och iövrigt andra motorcyklister att uppleva tjusningen med att åka bana, och blir frekvente besökare på banorna oavset vem som är arrangör. Detta vill ger tveklöst tillskott till MC sporten. Och en stärk MC sport, kommer dra flera nya motorcyklister - vartav en del väljer att åka landsväg! Därmed är cirkeln sluten - och alla blir vinnare..

Mera komplicerat än så, är det inte....

Och sedan för att elda på lite: Om nu, vi får bekräftelse via "forskningen och försäkringsbolagen" på att ökad aktivitet i den ena eller den annan form på bana, ger reducerat antal MC skador i trafik - ser jag inget hinder för att SMC kan jobba vidare på att få lagstiftnings ändringar i trafikförsäkringen...


Vi ses på MC mässan...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu förstår jag uppriktigt inte hur du menar?
Tycker du att trafikförsäkring ska gälla alla banarrangemang där man kör med reggade motorcyklar eller är problemet att försäkringen gäller på SMCs, av försäkringsbolagen clearade, utbildningar?

Eftersom det är en ansvarsförsäkring som styrs av TSL (lag) och vid skadereglering utgår man från trafiklagstiftning och hastighet i förhållande rådande omständigheter. På banan gäller inte normal trafiklagstiftning som tur är.
Vi måste betrakta banan som sportarena och inte som väg. För att slippa vägtrafikens regelverk. Skulle vi betrakta banan som väg, då är t.ex max hastighet i Sverige 120 km/h.

Jämför gärna med motorcross. Där finns inte denna diskussion eftersom betraktar banan som en sportarena punkt slut.

Problemet är att man vill att en försäkring skall gälla, som inte anpasad för sådan verksamhet. Det finns mycket bättre anpassade försäkringslösningar inom idrottsrörelsen som skulle gå att utveckla att omfatta sådan verksamhet.

På en bana är folk där för att testa gränser och och träna i farter som man inte får använda i trafiken. Alla är där frivilligt på egen risk för att ha kul.

Inom vägtrafiken är syftet i huvudsak att förflytta personer och gods från A till B på effektivt och säkert sätt och alla personer måste vistas i trafikmiljön i någon form som bilist eller fotgängare oavsett man vill eller ej.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Eftersom det är en ansvarsförsäkring som styrs av TSL (lag) och vid skadereglering utgår man från trafiklagstiftning och hastighet i förhållande rådande omständigheter. På banan gäller inte normal trafiklagstiftning som tur är.
Vi måste betrakta banan som sportarena och inte som väg. För att slippa vägtrafikens regelverk. Skulle vi betrakta banan som väg, då är t.ex max hastighet i Sverige 120 km/h.

Jämför gärna med motorcross. Där finns inte denna diskussion eftersom betraktar banan som en sportarena punkt slut.

Problemet är att man vill att en försäkring skall gälla, som inte anpasad för sådan verksamhet. Det finns mycket bättre anpassade försäkringslösningar inom idrottsrörelsen som skulle gå att utveckla att omfatta sådan verksamhet.

På en bana är folk där för att testa gränser och och träna i farter som man inte får använda i trafiken. Alla är där frivilligt på egen risk för att ha kul.

Inom vägtrafiken är syftet i huvudsak att förflytta personer och gods från A till B på effektivt och säkert sätt och alla personer måste vistas i trafikmiljön i någon form som bilist eller fotgängare oavsett man vill eller ej.

Tobbe du missar några mycket väsntliga sak här. Vad beträffande SMC.
Först vill jag bara upplysa om att vi har folk från fb som gått kurser hos oss. Så de vet hur kurserna fungerar.

Men till det du missar:
Syfter med smc kurser. Vad är det?
Att få färre olyckor i trafiken. Dels för att vi inte vill ha olyckor. Dels så vill vi ha därgliga premier hos fb. Och Fb vill inte betala ut ersättningar.
Staten vill inte se döda och skadade.. osv osv.. Ja allt det där.
En förutsättning då för att kunna locka till sig alla kategorier av mc-förare. Inte enbart de som kör zxrr1hypersport med racekåpor mm så måste det finnas en försäkring som täcker.
Det är trafiksäkerhetshöjande fortbildning vi pratar om.

Vad lagen en säger så finns det då en överenskommelse mellan smc och försäkringsbolagen att försäkringen gäller under smcs kursverksamhet.

Efter som bolagen har sagt att de ersätter enligt gällande försäkring så spelar det inte någon roll om det begåtts en "grov hastighetsöverträdelse" jmf med laglig fart i trafik.

I händelse av en olycka med två inblandade ser skadereglerare över händelsen och det är oftast inte svårt att komma fram till vem som gjort fel då alla kör åt samma håll.. runt runt... När det gäller ansvarsfrågan....
I princip endera har man kört om kull.. Singelolycka. Eler så har man kört på någon. Eller blivit påkörd.

Har du inte hållit tillräckligt avståd så att du kör på framförvarande.. Ja då blir du dömd som vållande..

Tränger du något i en kurva. Blir du troligen dömd som vållande.
Finns ett fall jag känner till då två instruktörer körde ihop under en instruktörsutbildning...
Eller snarare.. En vurpade... Den bakomvarande fick välja att köra på liggande förare eller mc.... Han valde mc'n. Vem var vållande?
Båda fick stå för sin egen självrisk. Båda ansågs vållande till sina egna skador.

Det är som i trafiken skadereglerare som tittar på varje skada. och gör en bedömning utefter det.

Det är aldrig polisen som gör bedömningen för försäkringsbolagen. Inte ens i trafiken.
//Ezzo
 

Robz

Guest
Eftersom det är en ansvarsförsäkring som styrs av TSL (lag) och vid skadereglering utgår man från trafiklagstiftning och hastighet i förhållande rådande omständigheter. På banan gäller inte normal trafiklagstiftning som tur är.
Vi måste betrakta banan som sportarena och inte som väg. För att slippa vägtrafikens regelverk. Skulle vi betrakta banan som väg, då är t.ex max hastighet i Sverige 120 km/h.

Jämför gärna med motorcross. Där finns inte denna diskussion eftersom betraktar banan som en sportarena punkt slut.

Problemet är att man vill att en försäkring skall gälla, som inte anpasad för sådan verksamhet. Det finns mycket bättre anpassade försäkringslösningar inom idrottsrörelsen som skulle gå att utveckla att omfatta sådan verksamhet.

På en bana är folk där för att testa gränser och och träna i farter som man inte får använda i trafiken. Alla är där frivilligt på egen risk för att ha...
Jag har sett denna typ av inverterad syn på TSL i andra debatter kring motorsport, och kan inte riktigt förstå logiken...
Om nu en lag är stiftad var någonstans en regel, ersättning eller säkerhet skall GÄLLA, så innebär ju inte ett undantag att den absolut inte FÅR gälla?

Här handlar det ju om en minsta nivå som bolagen SKALL täcka. Om bolagen sedan vill vara ännu bättre, så kan de ju ÖKA skyddet utan att strida mot lagen.
Man kan till och med skräddarsy sina försäkringar, om man bara betalar för det...
Om Boverket stiftar en lag om minsta säkerhetsnivå på en anläggningsdel, och gör vissa undantag för vissa utrymmen, så är det inget som hindrar att man bibehåller en högre standard och ändå monterar nödbelysning på en toalett... Trots att man inte behöver enligt lagen!

Nu är jag ingen jurist, men jag har svårt att begripa varför inte bolagen skulle kunna göra ett frivilligt avsteg från lagen och i valfria fall höja försäkringens täckning - som de nu gör med SMC.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har sett denna typ av inverterad syn på TSL i andra debatter kring motorsport, och kan inte riktigt förstå logiken...
Om nu en lag är stiftad var någonstans en regel, ersättning eller säkerhet skall GÄLLA, så innebär ju inte ett undantag att den absolut inte FÅR gälla?

Här handlar det ju om en minsta nivå som bolagen SKALL täcka. Om bolagen sedan vill vara ännu bättre, så kan de ju ÖKA skyddet utan att strida mot lagen.
Man kan till och med skräddarsy sina försäkringar, om man bara betalar för det...
Om Boverket stiftar en lag om minsta säkerhetsnivå på en anläggningsdel, och gör vissa undantag för vissa utrymmen, så är det inget som hindrar att man bibehåller en högre standard och ändå monterar nödbelysning på en toalett... Trots att man inte behöver enligt lagen!

Nu är jag ingen jurist, men jag har svårt att begripa varför inte bolagen skulle kunna göra ett frivilligt avsteg från lagen och i valfria fall höja försäkringens täckning - som de nu gör med SMC.

En modell som man skulle prova tycker jag

Kör två långsammare grupper med gällende försäkringar där instruktörerna dämpar farten i steg 1-3. Kör sedan en eller två grupper där trafikförsäkring inte krävs i steg 1-6. I dom grupperna kan man antingen deltaga med körkort, övningskörning eller licens. Där kör deltagarna på egen risk vad gäller hojar och personskador. Erbjud sedan dom deltagarna möjlighet att teckna en kollektiv personskadeförsäkring.

Då finns möjlighet att "rädda" möjligheten att fortsättningsvis kunna bedriva försäkrade trafikövningar på bana. Jag tycker inte vi skall ha en situation där det skall vara möjligt att bedriva högfartsträning med fullt fösäkringsskydd.
Idag får t.ex inte en person deltaga i en kurs trots att personen kört cross i 10 år men saknar mc-körkort. Trots att det är OK för honom att köra på banan enligt lag.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top