Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
Ska försöka att summera lite ”kontext”
SMC har inte en sammanställd totallista över försäkringsärenden från kursverksamheten. Vi har data, men dessa är sprid över hela organisationen. Anledningen att dessa inte är sammanställda, är att vi inte har haft behov av detta.
Pysch, därför kan jag inte ge ett svar.
I och med satsningen på sporthojs projektet, som numera är en del av SMC:s verksamhet, och nu sprid till flera riskgrupper. Har körningarna på storbanor, har växt mycket – och eftersom vi vett att det är skador, har vi själva fokuserad på detta, och som en lojal partner lyft detta med branschen. Som självfallet hissar en varningsflagga, om vi inte har kontroll på detta.
Den största fråga som ställs är: Ger fortbildningen färre MC olyckor?
Svar på detta, måste komma från forskning. I Nationell Moped & MC Strategi arbetat, har SMC sammanställd en del forskningsstudier; Översikt. Läs gärna under Fortbildning – Risk och attityd, mf..
SMC Sporthojskurser, numera Avancerade fortbildningar, ingår i flera forskningsprojekt.
VTI m. NTF, SMC – klart under 2011?
Studien började runt 2006. Och ställde krav på SMC att ha data över kursdeltagare. Detta var en anledning till att vi i samband med update av medlems och ekonomisystem, jobbade på att få en central styrning och data registrering (gigant arbeta) av kursverksamhens alla element. (Vi är inte där än, med KNIX & Grundkurser!) Forskerna kommer samköra SMC:s data med försäkringsbolagens, vartefter allt avpersonifieras. Studien är försenad eftersom det bl. a är problem att få data från försäkringsbolagen.
I perioden 2006 när sporthojsprojektet började, lyckas SMC att nå store delar av riskgruppen. Frågan är sedan hur forskarna, kan hitta en jämförbar referensgrupp!
Förstudien, talar om att flera efter kurs väljer att köra bana. SMC vill att dessa slussas in i MC sporten – varför vi i samråd med Svemo tog steget med SMC SPORT som inslussningsport.
Karolinska Inst. – Klart årsskiftet 2011-2012
Forskningsstudie av mycket intressant kaliber. Här kommer sannolikt över tio olika register att samköres. Fordon, körkort, SMC, SMC Fortbildningar, hospital, etc., etc..
Attityd Studien och Enkätstudien över SMC:s fortbildningar, tas mycket seriöst av det officiella Sverige. Att vi jobbar med professorer och Doktorer är inga nackdel i trovärdigheten.
SMC tror på korrekt fortbildning med riskinsikt, ger mera säkra förare. Med det underlag vi har tagit fram utbildnings konceptet**, med hjälp av nämnde specialister, och vi har tillsvidare fått ett eget ansvar som vi ska ta klokt hand om.
** Hittade endast denna länk - som ger snabbt överblick för den som inte varit på en Avancerat SMC fortbildning..
SMC har inte en sammanställd totallista över försäkringsärenden från kursverksamheten. Vi har data, men dessa är sprid över hela organisationen. Anledningen att dessa inte är sammanställda, är att vi inte har haft behov av detta.
Pysch, därför kan jag inte ge ett svar.
I och med satsningen på sporthojs projektet, som numera är en del av SMC:s verksamhet, och nu sprid till flera riskgrupper. Har körningarna på storbanor, har växt mycket – och eftersom vi vett att det är skador, har vi själva fokuserad på detta, och som en lojal partner lyft detta med branschen. Som självfallet hissar en varningsflagga, om vi inte har kontroll på detta.
Den största fråga som ställs är: Ger fortbildningen färre MC olyckor?
Svar på detta, måste komma från forskning. I Nationell Moped & MC Strategi arbetat, har SMC sammanställd en del forskningsstudier; Översikt. Läs gärna under Fortbildning – Risk och attityd, mf..
SMC Sporthojskurser, numera Avancerade fortbildningar, ingår i flera forskningsprojekt.
VTI m. NTF, SMC – klart under 2011?
Studien började runt 2006. Och ställde krav på SMC att ha data över kursdeltagare. Detta var en anledning till att vi i samband med update av medlems och ekonomisystem, jobbade på att få en central styrning och data registrering (gigant arbeta) av kursverksamhens alla element. (Vi är inte där än, med KNIX & Grundkurser!) Forskerna kommer samköra SMC:s data med försäkringsbolagens, vartefter allt avpersonifieras. Studien är försenad eftersom det bl. a är problem att få data från försäkringsbolagen.
I perioden 2006 när sporthojsprojektet började, lyckas SMC att nå store delar av riskgruppen. Frågan är sedan hur forskarna, kan hitta en jämförbar referensgrupp!
Förstudien, talar om att flera efter kurs väljer att köra bana. SMC vill att dessa slussas in i MC sporten – varför vi i samråd med Svemo tog steget med SMC SPORT som inslussningsport.
Karolinska Inst. – Klart årsskiftet 2011-2012
Forskningsstudie av mycket intressant kaliber. Här kommer sannolikt över tio olika register att samköres. Fordon, körkort, SMC, SMC Fortbildningar, hospital, etc., etc..
Attityd Studien och Enkätstudien över SMC:s fortbildningar, tas mycket seriöst av det officiella Sverige. Att vi jobbar med professorer och Doktorer är inga nackdel i trovärdigheten.
SMC tror på korrekt fortbildning med riskinsikt, ger mera säkra förare. Med det underlag vi har tagit fram utbildnings konceptet**, med hjälp av nämnde specialister, och vi har tillsvidare fått ett eget ansvar som vi ska ta klokt hand om.
** Hittade endast denna länk - som ger snabbt överblick för den som inte varit på en Avancerat SMC fortbildning..
Last edited: