Försäkringar...?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Bilsport & mc ville ha 32600 kr för bara traikförsäkring :va

Är det inte nåt med att försäkringsbolag inte kan vägra försäkra vissa hojar eller vägra erbjuda vissa försäkrningar, som t.ex. bara trafik. Däremot kan de sätta vilka priser de vill och uppnå samma sak?

Till mig sa BilSport&MC att de inte var intresserade av sporthojar. Jag har redan 2 hojar helförsäkrade där så det kändes lite konstigt att de helt plötsligt inte var intresserad av mig. Men det är ju iofs upp till dom att välja affärsområde.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag önskar en försäkring som bara funkar på helger, för det är då jag kör.
Men seru det går de inte med på, ändå står hojfan i veckorna sen är man ute på helgen, de kunde fan vara lite tillmötesgående.

Ni vet ju hur mycket plus F-bolagen går med i Sverige? enorma summor.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ja just ja Moderater står ju för höjda skatter, vad dumt av mig.

Eller så tar vi bort skyltarna åk åker helvetet av alla, så får vi se vad som händer.
Jag är då jävlar inte rädd för nån K1100 eller FJ1300.

Deras bilar är rena skämten, en fjärdedelsgas och allmänt normalåkande hänger av deras bilar.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
hatar alla försäkringsbolag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dålig service och dåligt bemötande, höga premier och.., och,,,.. grrrrrr:mad:

Då är det väl bara för dig att starta ett eget försäkringsbolag där du låter alla försäkra sin sporthoj för 6k hel/hel. Ingen kommer att protestera.

Problemet med premierna är inte bolagen utan kunderna och deras skadestatistik. Så ÄR det.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
HOJARNAS skadestatistik,inte kunderna.

Spelar ingen roll hur skadefri du är,har du en sportis med hög skadefrekvens blir du rånad ändå.

Henrik

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Spelar ingen roll hur skadefri du är,har du en sportis med hög skadefrekvens blir du rånad ändå.
Visst är det så, och det suger.
En sätt, om än kanske litet banalt, att förbättra läget vore om förarna av de mest skadedrabbade sporthojarna skulle ha godheten att hålla sig på hjulen i litet större utsträckning. Fast det är mycket begärt, jag vet... :rolleyes:
Jag och många andra håller tummarna för ökad individualisering av försäkringarna.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Visst är det så, och det suger.
En sätt, om än kanske litet banalt, att förbättra läget vore om förarna av de mest skadedrabbade sporthojarna skulle ha godheten att hålla sig på hjulen i litet större utsträckning. Fast det är mycket begärt, jag vet... :rolleyes:

Tja,dom inbjuder ju inte direkt till en stilla tur till rastplatsen med den romantiska utsikten så att hoppas på det är väl lika sannolikt som att bensinen blir billig.

Henrik

Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Om jag bara har hojen påställd när jag kör betalar jag bara för det jag kör, står hojen i garaget i 2 veckor finns ingen anledning att ha hojen påställd, då ska den bara vara garageförsäkrad!
Åker jag varje dag exponeras jag mycket mer i trafiken så då ska jag betala mer, därför kostar det mycket mer att ha 2.000 mil på bilförsäkringen än 1.000...:arsele

Fredrik:pannkyss

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Om jag bara har hojen påställd när jag kör betalar jag bara för det jag kör, står hojen i garaget i 2 veckor finns ingen anledning att ha hojen påställd, då ska den bara vara garageförsäkrad!
Åker jag varje dag exponeras jag mycket mer i trafiken så då ska jag betala mer, därför kostar det mycket mer att ha 2.000 mil på bilförsäkringen än 1.000...:arsele

Fredrik:pannkyss

Men när alla hade påställt hela tiden eller hela säsongen och de flesta bara körde lite på helgen fungerade det också utan att någon ställde av. Sen när vissa började ställa av och på så blir det hela skevt.

De som åker mycket behöver inte stå för en större risk än de som bara tar fram hojen var tredje söndag om solen skiner,,,.

Edit: Så gissa nu varför en helårsförsäkring kostar lika mycket som tre månader avställbart....

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men när alla hade påställt hela tiden eller hela säsongen och de flesta bara körde lite på helgen fungerade det också utan att någon ställde av. Sen när vissa började ställa av och på så blir det hela skevt.

De som åker mycket behöver inte stå för en större risk än de som bara tar fram hojen var tredje söndag om solen skiner,,,.

Edit: Så gissa nu varför en helårsförsäkring kostar lika mycket som tre månader avställbart....

Och varför vv tar en 50lapp vid varje av/påtillfälle,har inget med skaderisk att göra men mycket pappersarbete.
Sen så höjer de flesta bolag din premie efter ett visst antal påställningar oxå.

Din premie är beräknad efter din hoj och i viss mån dig,ställer du av den ofta så behöver dom mer per dag den tid du har den påställd för att täcka risken än de skulle behövt om den varit påställd hela tiden då de räknar med ett antal dagar då den står per månad.

Mao,har du den påställd de 10 dagar du kör per månad så behöver bolaget en hel månadspremie för att täcka risken de 10 dagar du kör,enklare att endast erbjuda en helårspremie då dom får in det belopp som behövs för den risk du är som försäkringstagare.

Henrik

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Kan förstå att dom måste få inte pengar för att täcka alla skador, mne dom måste ju kolla på individen också..sköter man sig ska man få lägre premie. Dom som ställer på och av hojen hela tiden har nog en hel del i att vi fått höjningar..plus alla olyckor..
Folk som kör lite men tro man kan hantera hojen till 100 %

Blir bara så jävla less...ska man behöva skippa en hobby bara för att det är för dyrt pga att vissa ska "fuska"..och inte göra rätt för sig..?

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
hur lyckas ni? min kostar 219:- i månaden, men halvförs iofs...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC