Detta försvann tydligen så ja lägger upp det igen .
Postat av: Iceheat
När: 2013-03-19 08:52
Försäkring för motorcykel är en sak, för person en annan.
Vad jag förstått så gäller inte licensförsäkringen (som enligt många inte mkt att hurra för iallafall) på bankörningar med sydskånes emse pga av två faktorer.
Den ena är att det krävs, en av Svemo godkänd träningsledare på plats vid utövandet. Det andra att är att banan skall vara godkänd.
Vad jag har hört så har inte sydskånes någon sådan träningsledare samt att sturup banan inte är godkänd av svemo.
Då är problemet att fast man har betalt licensen som kostar 2700:- så är man inte personligen försäkrad.
Efter att ha kollat runt en del på olika olycksfalls försäkringar hos olika bolag så kunde jag konstatera att de flesta har undantag för extremsporter vilket detta klassas som.
Med hjälp av ett par vänner och Ducati klubben så hittade de TryggHansas olcksfallsförsäkring som gäller under förutsättning att inte licensförsäkringen är giltig samt att man inte får vara proffs (mer än halva sin förvärvsinkomst genom sponsring).
Så det verkar som om problemet är löst med det personliga skyddet
Bancykeln är det inga försäkringar för ändå å det är det lilla i samanhanget.
Har någon en uppfattning om mina uppgifter stämmer eller ej, dela gärna med er, även om ni har andra viktiga tillägg kring detta.
Jag vet att detta är ett stort bry för fler än mej. Det är ju inte en helt riskfri utövning som en del kan personligen vittna för tyvärr, och kan det åtminstone vara gött att veta att man har ett gällande personskydd.
För övrigt anser jag att vintern går på övertid nu.
Hoppas du återhämtat dig till denna säsong så vi kan ut å gazza i sommar, Polarvargen
Ha ett gott Banåkar år alla
Vänliga hälsningar
Sporthoj.com