Försäkringsärende till salu

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Hittade denna monster till salu på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_600___40360953.htm?ca=11&w=1

Vill bara flagga för att det är min gamla hoj som jag blev påkörd på. Försäkringsbolaget tyckte att dets kulle kosta för mycket att fixa den så jag fick ut pengar för den. Nu säljs den vidare av en firma och jag tänkte att jag kan lägga upp bilder på hur den har en gång i tiden sett ut. Jag hade velat veta om en hoj jag köper har varit med i en olycka...

Hoppas att det inte är "fel" att göra såhär... :)

bild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpgbild 5.jpgbild 11.jpgbild 21.jpgbild 31.jpg

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Den ser ju verkligen inte ut att vara speciellt skadad.
Varför gick du med på inlösen av den?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Var och varannan hoj som säljs på mc-firmor har ju varit kraschade, som sen firman köper upp billigt från FB. Om dom byter ut de skadade delarna så ser jag inget helst problem med det

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Säker på att det är den hojjen? Motorn är ju grön på Blocket och på dina bilder svart? Tycker det låter skumt att man lackar om den...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om nu motorcykeln blivit korrekt reparerad bör det inte vara några betänkligheter att inte köpa den? Det finns massor med bilar och motorcyklar där ute som skrivits av av försäkringsbolaget, men som sedan reparerats och hamnat på vägarna igen. Anledningen är enkel. En skadeverkstad och försäkringsbolag har olika kostnader och tidsramar för att återställa objektet. Det är mer en ekonomisk fråga än att objektet verkligen skrivs av för att skrotas.

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Hur mycket fick du ut?

Ser inte ut att vara allt för mycket skador på den, mest småsaker.
Kanske dags att lägga den där ordern på krashpuckar som jag sneglat på :D

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Jag är helt säker på att det är min... frågade efter regnummer =)
Men där ser man... ingen verkar tycka att det spelar roll att den har varit småskadad... dåså =)

Det kanske bara är jag som är extra kinkig och inte skulle vilja köpa en reparerad hoj =)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Mitt monster har förmodligen vart i backen av tidigare ägare
Inget som nämndes när jag köpte den, men när jag skulle montera på original blåsen som medföljde i en kartong var de helt skrapade på ena sidan och satt inte helt 100.

2000mil+ senare och den har inte exploderat :hihi
Hade jag råkat ut för samma sak som du hade jag förmodligen bara lappat ihop den och kört, lär vara billigare än självrisken.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Den såg ju bara lite lätt tappad ut den där, kan ju inte ha varit någon speciellt våldsam påkörning/vurpa. Lite lätt utbytbara smådelar som skrapats/gått sönder.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
90% av alla hojjar som är äldre än 1år har legat på marken på något sätt:p är dem lagda i 10km/h och delarna som blivit skadade är det skitsamma sålänge den inte slått volter och riktat ramen typ

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan man inte se om försäkringsbolag varit ägare ?

Jo, om en hoj varit inlöst ser man försäkringsbolaget som tidigare ägare.. (kan vara några ägare tillbaka om den sålts från bolag till firma som lagat, som sen säljer till firma som säljer till förare...)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jo, om en hoj varit inlöst ser man försäkringsbolaget som tidigare ägare.. (kan vara några ägare tillbaka om den sålts från bolag till firma som lagat, som sen säljer till firma som säljer till förare...)

Icke. Jag har en sådan hoj och där finns inget spår av något FB i historiken.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag är helt säker på att det är min... frågade efter regnummer =)
Men där ser man... ingen verkar tycka att det spelar roll att den har varit småskadad... dåså =)

Det kanske bara är jag som är extra kinkig och inte skulle vilja köpa en reparerad hoj =)

Är en hoj korrekt lagad och fixad så står det vem som hels fritt att sälja den, är det småskador så varför skall säljaren ens behöva upplysa om det om det, däremot om köparen som har UNDERSÖKNINGSPLIKT frågar och säljaren(privat eller firma)undanhåller sanning så är det fel.

Man laga bilar, många mc skrotas eller "löses" för småskit?? Är så löjligt, är som om jag skulle fått lösa in min Volvo för de hackade sönder dörren och de stal airbagen, men så är det snudd på mc...Varjefall med tanke på att man löser ut ägaren(försäkringsbolaget) säljer hojen billigt till någon som fixar den och som sedan säljer den dyrt, det borde i mina öron bli dyrare för försäkringsbolaget...men men Money rules the world..:rolleyes:

Som jämförelse så hade vi en kärra på jobbet som skulle lagas, värdet på kärran skulle vara mindre i lagat skick än vad reperationskostnaden skulle bli då det var dyra saker som gick sönder, och dyr självrisk.

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Ser inte heller ngt problem med det? Den blev ju dessutom snyggare.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Inlösen för de där skitskadorna, och sen undrar ni varför ni har så höga premier på era gathojar :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring