Försäkringsbedrägeri - vurpa på "gata" (egentligen på bana)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det där känns ju som en lite märklig inställning.

Menar du verkligen allvar med att lösningen på försäkringsproblematik kring bankörningar är att inte prata om det?

Fingrarna i öronen bara och blunda så finns dte inga problem, verkar ju fungera för en del politiker så varför inte ;)

Och sen tog alla på sig reflexvästen och höll hastighetsbegränsningarna.....:glömdet

Jävligt fjantigt inlägg, åka utan reflexväst är ju inte ens olagligt :dummer och för mig är det iaf lite skillnad på offerlösa brott som fortkörning och att begå bedrägeri och lura andra på pengar. Gör det ännu snäppet värre att folket du blåser på pengar är andra hojåkare som kör samma hojtyp som du.

Med ditt resonemang är det ju helt OK att misshandla eller våldta människor också för de har säkert kört för fort nånstans eller bytt fil över heldragen linje, så de har ingen rätt att klaga :huvet

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Mentaliteten att roffa åt sig så mycket det går har väl våra politiker infört.

Det var väl t.ex (för att dra ett ex.) femenist schyman som sa att alla måste börja betala mer i skatt men själv undanhöll hon inkomster som skulle beskattas. Ja listan kan nog göras väldigt lång :rolleyes:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men lugn innan du spränger ett blodkärl.

Läs inte in något som inte står!

Fingrarna i öronen bara och blunda så finns dte inga problem, verkar ju fungera för en del politiker så varför inte ;)

Jävligt fjantigt inlägg, åka utan reflexväst är ju inte ens olagligt :dummer och för mig är det iaf lite skillnad på offerlösa brott som fortkörning och att begå bedrägeri och lura andra på pengar. Gör det ännu snäppet värre att folket du blåser på pengar är andra hojåkare som kör samma hojtyp som du.

Med ditt resonemang är det ju helt OK att misshandla eller våldta människor också för de har säkert kört för fort nånstans eller bytt fil över heldragen linje, så de har ingen rätt att klaga :huvet

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Som motorcyklist har vi ett eget ansvar att se till att rådande regler & lagar efterföljs.
Kör man bandagar där försäkringen inte täcker sådan skador så måste man vara väl medveten om detta.
Att sedan på olika uppfinningsrika sätt försöka blåsta försäkringsbolagen är en dålig ide.
Det kommer alltid slå tillbaka på oss själva genom höjda premier på våra gathojar.

Jag själv har löst den problematiken genom att ha två hojar.
En för endast gatbruk som är helförsäkrad & en för bandagar & utbildningsdagar med SMC som instruktör.
Den är endast trafikförsäkrad vid provkörning på allmän väg & under SMC utbildningar.
Det är en billigare mc som det finns mycket begagnade delar till om olyckan skulle vara framme.
Den är klädd i racekåpor & skydd lite här & var för att eliminera dyrare skador.
Kostnad för den hojen inkl allt ca 50 000:-
Jag har aldrig använt mitt försäkringsbolag för skador som skett på bana och kommer aldrig att göra det.
Då jag inte vill att ni , min med vänner som är motorcyklister ska få höjda premier pga
mina tavlor eller misstag på bandagar.

Det borde väl vara skönt att kunna ha råd att ha en bra försäkring den dagen om en olycka på allmän väg skulle inträffa.

Jag tycker att alla oavsett bostadsort borde ha råd med att ha sin mc helförsäkrad.
Så är det inte dessvärre i dag för oss som kör sporthoj.

Är det någon som tror att mygel skulle förbättra det ?

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Hoj
2004, ZX10R
Alltid lika kul att sen tråd påvisa ett ämne, sen börjar alla "duktiga" skriva om att de alltid lagar sina hojar själv och vill ha ruggdunk. Jag tror personligen att 9 av 10 här faktiskt inte gör försäkringsbedrägerier... så om alla de 90% skulle skriva om hur duktiga de är och inte nyttjar försäkringen för vissa repor hit och dit så skulle det bli en otroligt tråkig tråd som ingen skulle läsa.

Att detta händer vet vi ju alla om. Alla har hört en historia om någon lirare som klota på Gåsen exempelvis och sedan fick ut en ny hoj pga att jag uppgav att han lagt omkull på gata. Så att diskutera om det händer eller inte är väl rätt lönlöst eftersom vi faktiskt VET att det händer. Sen i hur stor utsträckning vette fan, men jag tror inte det är så väldigt stor om jag ska vara ärlig, även om det helt klart finns ett mörkertal.

Det enda intressanta frågan, som inte framgår i tråden vad jag vet.. och som bara går att spekulera i är vem som tjallade till fb, eller hur dom nu listade ut det själv. Försäkringsbolag är ju inte född i farstun, de har koll på läget och säkert tillgång till duktiga utredare om de behöver..

Med tanke på vilka straff du kan få för just bedrägerier så får de som väljer att försöka sig på en "fuling" själv avgöra om det är värt risken eller inte. Straffet i sig kanske inte är det värsta, utan att det sedan följer negativt med dig i andra avseenden att du är dömd.. för i detta fall försäkringsbedrägeri.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag undrar hur verkligheten ser ut om man jämför försäkringsbedrägeri jämte alla bomba-satan-piloter på allmän väg? Jag tror delen av försäkringsbedrägeri är jävligt liten i jämförelse med alla som kör på gata långt över sin egen förmåga.

De flesta banåkare, vad jag vet/mött, pillar alltid med sina egna hojar. Har man inte råd att köpa nya delar till sin hoj så funkar silvertejp. :tummenupp i has seen! :hihi

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag undrar hur verkligheten ser ut om man jämför försäkringsbedrägeri jämte alla bomba-satan-piloter på allmän väg? Jag tror delen av försäkringsbedrägeri är jävligt liten i jämförelse med alla som kör på gata långt över sin egen förmåga.

De flesta banåkare, vad jag vet/mött, pillar alltid med sina egna hojar. Har man inte råd att köpa nya delar till sin hoj så funkar silvertejp. :tummenupp i has seen! :hihi

Jag tror som dig.

Den bistra sanningen är att det är alldeles för mkt folk som skaffar sig en hobby och framförallt en hoj som de egentligen inte har råd med.

Så när nåt skiter sig så får nån annan pröjsa.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Eller, hur många kör med halv eller enbart trafikförsäkring för att de "aldrig vurpar".. alternativt kör med halv/trafikförsäkring och istället "sparar" mellanskillnaden upp till helförsäkring och lagar själv om nåt händer..

Sen när de väl klotar så bli hojen som av en slump stulen istället.

Intressant det där att en hoj är som mest stöldbegärlig när den är klotad.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Va bra :va:va:va:va Dra upp all skit och spekulationer så slipper vi köra bana också. Jag tror sporthoj skulle behöva gör en omstart. Sluta i att prata skit om vår egen hojtillhörighet, det är så mycket skitsnack redan.
Med detta sagt så ska man givetvis inte bedra FB på pengar och ingen annan heller men vi banåkare och arrangörer behöver inte mer skitsnack och gissningar av folk här som inte är på bana över huvudtaget.
Om man nu är ut för att lura FB så görs det ju överallt i alla försäkringar.

head-in-the-sand.jpg

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det enda intressanta frågan, som inte framgår i tråden vad jag vet.. och som bara går att spekulera i är vem som tjallade till fb, eller hur dom nu listade ut det själv. Försäkringsbolag är ju inte född i farstun, de har koll på läget och säkert tillgång till duktiga utredare om de behöver..

Icke att glömma att folk på försäkringsbolagen faktiskt själva kör hoj och ser och hör saker. När jag arbetade hos ett fb tidigare så fanns det ett par aktiva banrävar där bland kundcenter och skadehandläggning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Nåväl, att fixa med silvertejpen utesluter väl inte lite kreativ skadeanmälan vid skrivbordet hemmavid? Tycker det framgår i en del trådar att det inte bara är helgon som kör bana. Jag tror t o m på möjligheten att det finns fifflare på såväl bana som gata och att en del del nyttjar bådadera.

Det har alltid funnits folk som satt ena änden av bogserlinan i dragkroken och den andra i hojen när de i lugn och ro inspekterat skadorna hemma efter banfadäser...

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Jättegammal R6
Försäkringsbolagen anlitar ofta experter som kan avgöra om fordonsskador verkligen har uppstått på det vis som påstås i skadeanmälan.
Flertalet av dessa ärenden går via polisutredning till åtal och fällande dom för bedrägeri.

Jag hoppas att vi i banåkarkollektivet gemensamt kan motverka försäkringsbedrägerierna , det tjänar vi alla på.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Hoppas det var någon som skvallrade på den jävlen till försäkringsbolaget!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag blev citerad efter mitt förra inlägg och jag menar vad jag sa,, OCH varför ska vi spekulera i skit som drar oss sporthojare ännu längre ner i skiten. Jag kör inte huvudet i sanden men däremot sköter jag mig själv och skiter i andra i det här fallet bl,a............

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag blev citerad efter mitt förra inlägg och jag menar vad jag sa,, OCH varför ska vi spekulera i skit som drar oss sporthojare ännu längre ner i skiten. Jag kör inte huvudet i sanden men däremot sköter jag mig själv och skiter i andra i det här fallet bl,a............
Förmodligen pga underhållningsvärdets skull. Inget konstigare än så...eller?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hmmm... alla verkar ha missat att larmtjänst har emellanåt snubbar ute under olika typer av tävlingar, banåkningar med mera och har viss koll på de vägreggade maskiner som noteras å skulle skada uppkomma så kan de kolla om de kört på bana... De är ingen raketvetenskap å hålla koll.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hmmm... alla verkar ha missat att larmtjänst har emellanåt snubbar ute under olika typer av tävlingar, banåkningar med mera och har viss koll på de vägreggade maskiner som noteras å skulle skada uppkomma så kan de kolla om de kört på bana... De är ingen raketvetenskap å hålla koll.

Men det verkar onödigt dyrt eller? :va

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag håller med föregående talare - detta händer hos alla försäkringstyper, hemförsäkringar osv.

Skillnaden är att sporthojsförsäkringar/hojförsäkringar är så snuskigt dyra, och inskränkta med massa villkor att folk kanske måste fiffla för att få valuta för den premien de betalar.

Ja jag vet att det är sånt beteende som ger oss de premierna bla bla, hört det innan. Men vad förväntar ni er av folk som betalar mc försäkring i storstäder? Klart som fan att det fifflas. Jag supportar inte försäkringsfiffel men jag vet att det pågår, och jag förstår varför... allt är inte svart eller vitt som det är på sh.

Ryggdunkarnas paradis!

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S