Försäkringsbedrägeri...

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det snackas mycket om våra höga försäkringspremier... Priserna har ju lett till att många kör med halvdana försäkringar..
Detta har fått mig att fundera lite på hur många hojar som snos som verkligen blir stulna...

Sen hör man andra som istället för att sälja hojen gör ett bedrägeri och låter försäkringsbolaget betala...

Summan av detta betende blir ju att vi biter oss själva i foten... Det är ju vi i slutändan som får betala dessa genom våra premier...

Vad tycker ni man ska göra?? Tippsa försäkringsbolag/polis? Skita det...
Jag vet vad jag gör iaf... Och det står jag gärna för.
// Ezzo
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Jag skulle definitivt tipsa fb/polis om jag visste att det pågick ett bedrägeri, dock vet jag inte hur jag skulle handla om en nära vän försökte bedra fb, måste nog isf säga att jag tyvärr skulle låtsas som inget. Jag vill ju inte skada en vän...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Kan ju bara svara för mig själv men jag skulle ringa polis/försäkringsbolag dIRECkT! Utan att tveka en sekund. :mad:
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Va ju en tråd häromdagen som hette ungefär "var tar alla stulna hojar vägen" eller nått, som började bli ganska spännande.
När jag skulle kolla vidare nästa dag så kunde jag inte hitta tråden så det verkar varit lite känsligt.

Eller så va det bara att jag inte lyckades hitta den.:va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glenn-Ove skrev:
2497107 Va ju en tråd häromdagen som hette ungefär "var tar alla stulna hojar vägen" eller nått, som började bli ganska spännande.
När jag skulle kolla vidare nästa dag så kunde jag inte hitta tråden så det verkar varit lite känsligt.

Eller så va det bara att jag inte lyckades hitta den.:va
Jag tror inte tråden togs bort för att ämnet var känsligt.
Den försvann väl därför att det var ett "Personliga påhopp" på en person som inte får förekomma enligt reglerna här på SH. Åtminstånde inte så länge personen inte funnits skyldig i en domstol.
Efter det får man iofs fortfarande inte publicera namnet på personen på nätet, PUL ni vet.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Wiseguy skrev:
2497154 Jag tror inte tråden togs bort för att ämnet var känsligt.
Den försvann väl därför att det var ett "Personliga påhopp" på en person som inte får förekomma enligt reglerna här på SH. Åtminstånde inte så länge personen inte funnits skyldig i en domstol.
Efter det får man iofs fortfarande inte publicera namnet på personen på nätet, PUL ni vet.
Har för mig att det beror lite på.
Om en person är dömd till fängelse, så tror jag att man får gå ut med både bild & namn i press.

...Men jag kan ha fel
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Fürstenhoff skrev:
Vi har i dag minst 3 AKTIVA RR förare (2 i den absoluta eliten & en strax under, förare som ALLA kört RR sedan tidigt -90 tal) som till 100% är inblandade i affärer rörarande stulna mc fordon & försäkrings bedrägeri fordon, personer som försäkringsbolagen samt många andra inom RR cirkusen känner till men som dom inte har lyckats ta på bar gärning - skrämmande??

Inte lika skrämmande som när jag för ett par år sedan pratade med Peter Sköld ang att LARMTJÄNST ville närvara vid alla RR tävlingar för att kontrolera RR mopparna varvid Sköld sa att det då vore bra om Svemo först gick ut med denna information i RR tidningen - varför då?? för att varna dom som fuskar för att slippa negativ press och rädda ansiktet??

/Fürstenhoff.
Svemo har ju försökt få bukt med problemet genom att införa MC-idcard. Enl. Lodnert försvann det plötsligt väldigt många hojar i RR då det infördes.

Jag vart tipsad om att sänka min ramsnea halvförsäkrade hoj i hjälmaren av personalen på aukt. kawasakihandlaren i här i stan. Så det verkar ju vara allmänt accepterat med försäkringsbedrägerier.
 
Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Fürstenhoff skrev:
2497226 Det var ett mycket bra sätt att försöka få bukt med problemet men absoult INTE vattentätt - undrar hur många till som skulle försvinna om LARMTJÄNST gjorde täta besök vid RR tävlingar, speciellt motorer!!?? ;)

/Fürstenhoff.
Vilka är larmtjänst och vilka sammarbetar dom med?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Fürstenhoff skrev:
2497226 Det var ett mycket bra sätt att försöka få bukt med problemet men absoult INTE vattentätt - undrar hur många till som skulle försvinna om LARMTJÄNST gjorde täta besök vid RR tävlingar, speciellt motorer!!?? ;)

/Fürstenhoff.
Det finns en del "matnyttigt" att lära sig av hur rallybilar kontrolleras för att komma tillrätta med detta problem:tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fürstenhoff skrev:
Inte lika skrämmande som när jag för ett par år sedan pratade med Peter Sköld ang att LARMTJÄNST ville närvara vid alla RR tävlingar för att kontrolera RR mopparna varvid Sköld sa att det då vore bra om Svemo först gick ut med denna information i RR tidningen - varför då?? för att varna dom som fuskar för att slippa negativ press och rädda ansiktet??
Nja, snarare att slippa negativ press om sporten. SVEMO primära ansvar är sporten som sådan. Men visst, om det är ett problem att det rullar stulna cyklar i RR så borde de agera - särskilt om man kan få larmtjänst att utföra den tekniska besiktningen på samma gång.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Fürstenhoff skrev:
2497150 Vi har i dag minst 3 AKTIVA RR förare (2 i den absoluta eliten & en strax under, förare som ALLA kört RR sedan tidigt -90 tal) som till 100% är inblandade i affärer rörarande stulna mc fordon & försäkrings bedrägeri fordon, personer som försäkringsbolagen samt många andra inom RR cirkusen känner till men som dom inte har lyckats ta på bar gärning - skrämmande??

Mer skrämmande att folk vet om det men inte gör något åt saken, häng ut dom om det nu finns 100%-iga bevis.
Folk med mer insikt i RR-cirkusen vet säkert redan vilka det är men vi andra, ska vi behöva stödja någon av ovanstående bara för att man ville ha en hoj för bandagar men valde fel säljare?????
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
måste berätta om nåt fräckt...

Detta lär inte komma ut i pressen.
Men igår så kommer 2 ynglingar på moppe med intergralhjälmar. Kör in i polishuset, går rätt in i till hittegods avd. och ena killen sätter sig på en R1 som står där och bägge kör lungt iväg därfrån med sin moppe och en nykapad R1 i polishuset.
Detta upptäcktes försent och de två lyckades smita....
Polischefen var visst rasande.
Detta var i Karlstads polishus igår......undra vad tidningarna skulle göra om de fick nys om detta.
Trodde det fanns vissa gränser på hur fräck man kunde vara, men man slutar aldrig förvånas....
nåja ganska OT.....
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Wiseguy skrev:
2497154 Jag tror inte tråden togs bort för att ämnet var känsligt.
Den försvann väl därför att det var ett "Personliga påhopp" på en person som inte får förekomma enligt reglerna här på SH. Åtminstånde inte så länge personen inte funnits skyldig i en domstol.
Efter det får man iofs fortfarande inte publicera namnet på personen på nätet, PUL ni vet.

Om det vore så skulle Sporthoj.com begå en illegal gärning i och med detta: Helge Fossmo!

:)

Jag tror att det var pressen som tillsammans kom fram till att de inte ska publicera bild och namn på personer som är misstänkta eller dömda för brott. Sedan upptäckte någon att de säljer fler lösnummer om de publicerar så mycket skit (sant eller inte) om personer som möjligt...
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
SMoto skrev:
2497257 Detta lär inte komma ut i pressen.
Men igår så kommer 2 ynglingar på moppe med intergralhjälmar. Kör in i polishuset, går rätt in i till hittegods avd. och ena killen sätter sig på en R1 som står där och bägge kör lungt iväg därfrån med sin moppe och en nykapad R1 i polishuset.
Detta upptäcktes försent och de två lyckades smita....
Polischefen var visst rasande.
Detta var i Karlstads polishus igår......undra vad tidningarna skulle göra om de fick nys om detta.
Trodde det fanns vissa gränser på hur fräck man kunde vara, men man slutar aldrig förvånas....
nåja ganska OT.....


var det du eller?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Absolut ska vi alla med detta intresse tipsa om bedrägeri vid stölder och även meddela om sk skenförsäkringar, vi blir ju direkt drabbade av andras fusk.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ordentlig självsanering av hela mc-kulturen vore i dess eget intresse.

Vi står och klagar på dyra försäkringar medans Arne Andersson fifflar med sin fösäkring och ser till att vi andra betalar dyrare premier för att täcka för honom.

Nä, dags att ändra på attityderna och se till att alla gör rätt för sig.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Wiseguy skrev:
2497580 En ordentlig självsanering av hela mc-kulturen vore i dess eget intresse.

Vi står och klagar på dyra försäkringar medans Arne Andersson fifflar med sin fösäkring och ser till att vi andra betalar dyrare premier för att täcka för honom.

Nä, dags att ändra på attityderna och se till att alla gör rätt för sig.


men tror du allvarligt att någon kommer ändra sig...
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Bra tråd detta!
Hade med anmält om man vetat om nåt bedrägeri!
Varför skall vissa slita för att andra skall ha det bra!
Tycker även man skall ge fan i att handla delar från fordon man misstänker e stulna eller från bedrägeri!
Låt inte jävlarna tjäna pengar två gånger på dig!
 

Freedom

Guest
98% av hojarna som blir stulna efter september månad är försäkringsbedrägeri.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top