Försäkringsbedrägeri...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag tror många ser genom fingrarna om dom har möjlighet att köpa fina kåpor till sin egna klotade hoj, för småpengar. Dom inser att det är stulna delar / försäkringsbedrägeri, men säger till sig själva, att köper inte jag dom, så gör någon annan.

Bedrägerier kommer tyvärr alltid att finnas, eftersom det tydligen är alldeles för lätt att komma undan med det.

Men skulle det göras fler stickprov, eller mer nogranna utredningar om stulna hojar, så skulle jag tro att dem med rent mjöl i påsen & fått sin hoj stulen, skulle bli upprörda om han/hon fick vänta t.ex 3-4 månader på sina försäkringspengar.

alternativet är väl att betala ut efter 30 dagar, men att utredning pågår.
jag tror inte själv, att det skulle vara roligt att bli utpekad av en utredare att ha gjort försäkringsbedrägeri

Freedom skrev:
2498460 98% av hojarna som blir stulna efter september månad är försäkringsbedrägeri.

vilken källa är det från ?

Last edited:

Freedom

Guest
wonderwizard skrev:
2498781 vilken källa är det från ?
En källa från försäkringsbolagen, dom håller benhårt på det och det är inte min personliga uppfattning.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Freedom skrev:
2498794 En källa från försäkringsbolagen, dom håller benhårt på det och det är inte min personliga uppfattning.

så 98% av dem som får sin hoj stulen september-maj får inte ut ersättning & blir själva anmälda för bedrägeri ?

jag hoppas verkligen inte att någon snor min hoj under denna tiden då... eftersom man blir klassad direkt

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Freedom skrev:
2498794 En källa från försäkringsbolagen, dom håller benhårt på det och det är inte min personliga uppfattning.
Låter ju heeelt vrickat, varför skulle det vara så? :va Så om ens hoj blir stulen efter siste september har man bara 2% chans att få ersättning för den? Då skulle det ju vara skaaaapligt billigt å ha den försäkrad dessa månader? 2% av premien?

Är du allvarlig med ditt inlägg eller?

Fö tycker jag det är svinigt av dom som bedräger sina hojar, det drabbar ju oss alla!! Jag vill inte betala för att någon tjomme inte orkar sälja sin hoj på blocket el dyl.. Hoppas på att det blir hårdare straff framöver och hårdare koll av folk som fuskar..

Har man inte råd att förlora några tusen på att sälja hojen kanske man ska byta hobby?:fatta!

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jonasson skrev:
2498946 Låter ju heeelt vrickat, varför skulle det vara så? :va Så om ens hoj blir stulen efter siste september har man bara 2% chans att få ersättning för den? Då skulle det ju vara skaaaapligt billigt å ha den försäkrad dessa månader? 2% av premien?

Kan inte försäkringsbolaget bevisa att det är ett bedrägeri måste de betala ersättningen vill dig oavsett vad de tycker eller tänker.

Visst är det förmodligen så att det är vanligare med bedrägerier på hösten men han på försäkringsbolaget har förmodligen nite så mycket att backa upp sitt uttalande med eftersom jag har svårt att tro att de kan bevisa att 98% av alla stölder efter september är bedrägerier. Kan de inte bevisa det så är det bara spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar, inte fakta.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
DR-Zätare skrev:
2499888 Kan inte försäkringsbolaget bevisa att det är ett bedrägeri måste de betala ersättningen vill dig oavsett vad de tycker eller tänker.

Visst är det förmodligen så att det är vanligare med bedrägerier på hösten men han på försäkringsbolaget har förmodligen nite så mycket att backa upp sitt uttalande med eftersom jag har svårt att tro att de kan bevisa att 98% av alla stölder efter september är bedrägerier. Kan de inte bevisa det så är det bara spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar, inte fakta.

Tror visserligen att det är mer än en kvalificerad gissning.. som utredare kan man vara ganska säker på sin sak utan att kunna bevisa något.. :mad:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Freedom skrev:

Du verkar inte så insatt i försäkringsbranchen så man ska nog ta dina påståenden med en nypa salt...

I övrigt skulle jag lätt anmäla, när det kommer till kompisar nej, men de skulle ju få höra ett och annat det kan jag lova

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Fürstenhoff skrev:
2497150 Tror att vi inte förstår vidden av problemet med dessa försäkrings bedrägerier & handel med stulna fordon!!

Men för att belysa problemet så har jag den senaste veckan fått information om åtminstonde 2 fordon alla värda minst 100000kr & 2 fordon värda mellan 50-65000kr som det till 100% gjorts försäkrings bedrägeri på - och detta är garanterat endast toppen på ett isberg!!

Vi har i dag minst 3 AKTIVA RR förare (2 i den absoluta eliten & en strax under, förare som ALLA kört RR sedan tidigt -90 tal) som till 100% är inblandade i affärer rörarande stulna mc fordon & försäkrings bedrägeri fordon, personer som försäkringsbolagen samt många andra inom RR cirkusen känner till men som dom inte har lyckats ta på bar gärning - skrämmande??

Inte lika skrämmande som när jag för ett par år sedan pratade med Peter Sköld ang att LARMTJÄNST ville närvara vid alla RR tävlingar för att kontrolera RR mopparna varvid Sköld sa att det då vore bra om Svemo först gick ut med denna information i RR tidningen - varför då?? för att varna dom som fuskar för att slippa negativ press och rädda ansiktet??

Näe gott folk, försäkrings bedrägerierna är ett MYCKET STÖRRE problem än vad ni någonsin kunnat tänka er varför just detta problem måste stoppas, något som endast kan ske genom att information ges till försäkringsbolag & polis när man får reda på ett!!

/Fürstenhoff.

Snacket går att en viss svart riddare också brukar hämta upp stulna fordon och diverse andra saker...

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
Wiseguy skrev:
2497580 En ordentlig självsanering av hela mc-kulturen vore i dess eget intresse.

Vi står och klagar på dyra försäkringar medans Arne Andersson fifflar med sin fösäkring och ser till att vi andra betalar dyrare premier för att täcka för honom.

Nä, dags att ändra på attityderna och se till att alla gör rätt för sig.

kan du lära mig hur jag ska "fiffla" med mina försäkringar:va fattar ingenting, hur fan kan man fiffla med en "fösäkring"

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
gaylord skrev:
2500601 kan du lära mig hur jag ska "fiffla" med mina försäkringar:va fattar ingenting, hur fan kan man fiffla med en "fösäkring"
Skenförsäkring?

vbg_snake skrev:
2500235 Snacket går att en viss svart riddare också brukar hämta upp stulna fordon och diverse andra saker...
Jo, snacket går...

Last edited:

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
vbg_snake skrev:
2500235 Snacket går att en viss svart riddare också brukar hämta upp stulna fordon och diverse andra saker...

har hört det med faktiskt! alla som körde mot "riddaren" back in the old days vad serien nu hette vet ju om det! alla snackade om det, men ingen är väl bättre än att man kan "omvändas" till det bättre

HanneZ skrev:
2500605 Skenförsäkring?

kan man skenförsäkra vad som helst?:va

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fürstenhoff skrev:
2500620 Är du dum i huvudet på riktigt eller??:va

Självklart har han 100 tals stulna moppar i sitt garage då han inte har råd att köpa egna!!:tummenupp

/Fürstenhoff.

:va Han berättade ju bara vad han hört!? Räcker det för att vara dum i huvudet? Jag har också hört samma sak, det betyder ju inte att jag vet att det är sant. Är jag också dum i huvudet då?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
gaylord skrev:
2500601 kan du lära mig hur jag ska "fiffla" med mina försäkringar:va fattar ingenting, hur fan kan man fiffla med en "fösäkring"
Fiffla är ju synonymt med ordet mygla som betyder följande enligt www.susning.nu

"att mygla är idag synonymt med att fiffla?, d.v.s. .............att skaffa sig fördelar på ohederligt sätt."

Skenförsäkra, ställa hojen på morsan i Pajala och betala mindre försäkringspremie än du egentligen borde.
Begå försäkringsbedrägeri, låtsas som om hojen blir stulen fast du egentligen plockar isär den och säljer delarna samtidigt som du får ut ersättning av försäkringsbolaget.
Osv...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fürstenhoff skrev:
OM!! Jag skrev ut vad jag VET rörande medlemmar här på sporthoj.com/företag i Sverige rörande stulna mc, försäkrings bedrägerier samt köp av stulna delar/fordon -hur länge tror ni att denna tråd/mitt inlägg skulle finnas kvar??
Men sluta insinuera då. Du gillar ju inte att andra insinuerar att du skulle ha med stulna cyklar att göra.

En fråga också. Har du någon relation till Larmtjänst? Samarbetar du med dem, sponsrar de dig eller nåt? Det är en ärlig fråga, btw, ligger inga dolda insinuationer i den.

snedskev

comfortably numb
Gick med
28 Feb 2006
Hoj
crf 250
för min egen del så skiter jag fullständigt i om nån
blåser sitt f-bolag.

efter ett antal egna försäkrings ärenden där jag trott mig haft täckande försäkring så vid f-bolagets "egna" tolkning av fallet så har jag stått utan ersättning helt eller delvis.

så nu så skiter jag i allt vad moral heter och gör som dom f-bolagen
själva gör. rufflar o ljuger så mycket jag orkar o hinner med.

detta har jag även börjat att använda i min egna vardag med stor framgång :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fürstenhoff skrev:
2500651 ...
Skulle vara riktigt kul att få höra exakt vad detta sk snack som bla du HanneZ och givetvis andra hört går ut på - så låt höra HanneZ mfl då det som hänt endast ligger 9 år tillbaka i tiden!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Ja om du verkligen vill veta kan vi väl ta det via PM.

Jag har aldrig sett dig skriva om ditt "förflutna", har du gjort det och blivit dömd och tagit ditt straff och nu inte håller på med det så är det ju toppen! :)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
snedskev skrev:
så nu så skiter jag i allt vad moral heter och gör som dom f-bolagen själva gör. rufflar o ljuger så mycket jag orkar o hinner med.

detta har jag även börjat att använda i min egna vardag med stor framgång :tummenupp
Jaha, du verkar ju vara en trevlig prick. Du har många vänner, va?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
snedskev skrev:
2500752 för min egen del så skiter jag fullständigt i om nån
blåser sitt f-bolag.
Och genom att blåsa ditt försäkringsbolag för egen vinning skull så får alla andra betala för att du ska tjäna pengar eller?? Du tycker givetvis att det är helt ok...

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Men min älskade Patric. Du är ju inte ghostrider? Har du kommit ut ur garderoben i detta inlägg eller? Du tvingade nyss mig att använda ditt namn istället för ghostrider.

Du säger ju själv att du inte är honom? Men då kanske vi har fått klara upp en sak.

Varför blev du så irriterad på mitt inlägg? Jag skrev väl PRECIS en sak som stämde eller?

Att du köpt stulna motorcyklar? Vilket för mig inte är någon speciell nyhet. Oavsett om du gör det nu eller då bryr jag mig inte om. Men ditt "vända kappan efter vinden" har gäckat många här.

Kollar man dina inlägg ser man "Det är inte NÅGON i ghostrider-team som vart ute och folk, vad jag fått information om iaf". Du är ghostrider-team. Snacka om sig själv i 3e-person måste vara jävligt kul? Jag respekterar dig och det du gör, men titta på vad jag skrev.

Jag skrev att det går rykten om att svarta riddarn gjort det. Stämmde det? Javell. Du säger att jag inte skall kalla _dig_ svarta riddarn, utan patric.

Första gången jag hört den.

Ha det bra Ghostrider.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM