Försäkringsbolag kräver "av oss godkänd skyddsutrustning" varför?

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Läste nyss villkoren för Folksams MCförsäkring. De KRÄVER utöver hjälm, "av oss godkänd skyddsutrustning".

Nån som vet varför? Själva försäkringen täcker ju bara hojen och inte mig.

Phil
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Billigare för dem då det blir mindre personskador, och jo, försäkringen täcker nog skador du drar på dig med.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
framgår det vad för utrustning dom har godkänt då månne ..... ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
framgår det vad för utrustning dom har godkänt då månne ..... ?

"Med skyddsutrustning menas utrustning tillverkad och avsedd för motorcykelbruk. Utöver lagstadgad hjälm krävs också skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkta armbågar, knän och axlar, samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskena."

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S7489.pdf/$FILE/S7489.pdf
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
FB tar ju en hel del av ev kostnader för personskador också,,, vad är det som är konstigt??
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det går lite hand i hand..HAR du godkänd skyddsutrustning när du kör så händer det mindre olyckor! Nej nej nej skriker en del nu men jo jo jo så ÄR det..detta är bland annat för att försäkringsbolagen skall få bort dessa små turer ex när man tvättat hojen, man skall "bara" åka och tanka hojen, eller åka och köpa en glass, etc etc. Det får inte bort alla olyckor, men skrämmer det bort några att åka utan skyddskläder då man garanterat inte är fokuserad helt på körningen så får bolagen bort dessa olyckor som kostar massor av pengar både i form av personskador som belastar samhället samt dyra reperationskostnader och skrotade hojar.

Jag tycker det är jäkligt bra, för min del får de gärna lagstadga skyddsutrustning!
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om försäkringen BARA gällde hojen så skulle det vara snorbilligt att försäkra skiten då kostnaden för en klotat hoj bara är småpotatis i sammanhanget.

Annars skulle premien så klart beräknas på marknadsvärdet, och då skulle en fet jävla custom kosta mer att försärka än en halvgammal sportis.

Så hur tänkte du?
 

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Så hur tänkte du?
Hur tänkte jag? Inte mycket som jag skrev tidigare, typ. :)

Min bakgrund inom MC världen är för det mesta i Storbritannien och det för många år sedan. Då var det bara hojen och ev tredje parts skador som ingick. Inga som helst krav på varken hjälm eller skyddsutrustning. Hjälmbruk var lagstadgad iofs. Tror att samma sak gäller nu, inte helt säker.

När jag köpte min första hoj i Sverige i 2006 tänkte jag aldrig på villkoren men åkte ändå alltid i skinnställ eller goretex. Men när jag läste Folksams villkoren och såg kravet på skyddsutrustning blev jag förvånad, därav min fråga. Någon har redan påpekat att försäkringar här täcker betydligt mer än i UK och därav kravet på skyddsutrustning. Jag svarade att jag hade missat det och nu förstod. Detta iofs förklarar varför nästan alla hojåkare i Sverige verkar alltid åka i ställ, det är inte bara sunt förnuft utan tydligen tvång från försäkringsbolagen.

Som ung åkte jag oftast i skinnjacka, stövlar men ibland trainers, handskar, jeans och hjälm. Vet fan om jag skulle våga nu!

Phil
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur tänkte jag? Inte mycket som jag skrev tidigare, typ. :)

Min bakgrund inom MC världen är för det mesta i Storbritannien och det för många år sedan. Då var det bara hojen och ev tredje parts skador som ingick. Inga som helst krav på varken hjälm eller skyddsutrustning. Hjälmbruk var lagstadgad iofs. Tror att samma sak gäller nu, inte helt säker.

När jag köpte min första hoj i Sverige i 2006 tänkte jag aldrig på villkoren men åkte ändå alltid i skinnställ eller goretex. Men när jag läste Folksams villkoren och såg kravet på skyddsutrustning blev jag förvånad, därav min fråga. Någon har redan påpekat att försäkringar här täcker betydligt mer än i UK och därav kravet på skyddsutrustning. Jag svarade att jag hade missat det och nu förstod. Detta iofs förklarar varför nästan alla hojåkare i Sverige verkar alltid åka i ställ, det är inte bara sunt förnuft utan tydligen tvång från försäkringsbolagen.

Som ung åkte jag oftast i skinnjacka, stövlar men ibland trainers, handskar, jeans och hjälm. Vet fan om jag skulle våga nu!

Phil

Tror faktiskt inte att försäkringsbolagen har så mycket att göra med att majoriteten åker i ställ här i landet egentligen utan det är nog mer den generella inställningen att man ska ha ställ för att det är lite obehagligt att skava av huden mot asfalt eller bryta/krossa delar av skelettet/inälvor i onödan.
 

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
IOFS, jag minns en artikel i Bike (UK varianten) från 80talet och de hade varit på besök här. Även då nämnde de att alla här åkte i ställ. Vet inte hur det är nu i UK men på 70-80 talet var det nästan ingen som jag såg i UK som åkte i ställ. De som gjorde det hånades (allvarligt) och kallades för "racer wannabes".

Jag googlade lite bilder och det verkar som om det är betydligt vanligare med skinnställ i UK nuförtiden, åtminstone när åkare samlas. Vet inte dock hur det ser ut på "vardagen".

Bättre som du säger att lämna lite djurskinn på asfalten än ens egen!

/P
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är billigare och enklare för FB att ersätta skinn från från döda kreatur än kompensera för de utseendemässiga förändringar motorcyklister får efter att ha lämnat delar av sitt eget på vägen. Praktiskt nog duger det ändå som incitament för att höja premierna.

Ganska försumbara ärr på ställen som inte ens visas dagligdags (till skillnad från ansiktet) kan rendera i åtskilliga tiotusenlappar. Hur pass bra skinställ hjälper mot krosskador spekulerar jag inte i men stora ytliga sår kan ge nog så jobbiga effekter.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Täcker väl fortfarande hojens skador om man krockar utan lämplig klädsel"? Eller har jag fel nu?
Sjukvården är fri tom om du snott hojen o har en salig blandning av preparat i blodet. Sen att man kanske inte får ersättning för viss% skada eller nått ärr är en annan sak.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
IOFS, jag minns en artikel i Bike (UK varianten) från 80talet och de hade varit på besök här. Även då nämnde de att alla här åkte i ställ. Vet inte hur det är nu i UK men på 70-80 talet var det nästan ingen som jag såg i UK som åkte i ställ. De som gjorde det hånades (allvarligt) och kallades för "racer wannabes".

Jag googlade lite bilder och det verkar som om det är betydligt vanligare med skinnställ i UK nuförtiden, åtminstone när åkare samlas. Vet inte dock hur det ser ut på "vardagen".

Bättre som du säger att lämna lite djurskinn på asfalten än ens egen!

/P
Jo, vi svenskar med vår säkerhetsmedvetenhet vid mc-körning har ju varit lite udda fåglar i förhållande till i stort sett hela övriga Europa (övriga världen till och med). Men på senare år har även motorcyklisterna i vissa andra europeiska länder börjat inse att det gör mindre ont om man har ordentliga kläder på sig när man åker i backen än om man inte har det.

Det finns även andra försäkringsbolag än Folksam som brukar kräva ställ när man försäkrar en mc. Eller att man iaf får en billigare premie och man lovar dyrt och heligt att alltid använda det.

Använder man CE-godkända grejer så är nog försäkringsbolaget nöjt med det.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Trafikförsäkringen tar personskador fullt ut, i allafall Länsf, jag har själv fått ersättning från trafikf, för mina personskador.
Jag ville ta mina personskador på en olycksfallsförs, men det fick jag inte eftersom det fanns en trafikförsäkr, på min hoj.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Trafikförsäkringen tar personskador fullt ut, i allafall Länsf, jag har själv fått ersättning från trafikf, för mina personskador.
Jag ville ta mina personskador på en olycksfallsförs, men det fick jag inte eftersom det fanns en trafikförsäkr, på min hoj.

Erättning för personskador, brutna ben etc, får man från både trafik och ev olycksfallsförsäkringar,
allt annat är blås och du ska inte ge dig.

mer på ämnet tycker jag att det är ett skämt att gammelknutten med sin utrustning från -84 anses som skyddad på samma nivå som mig som har utrustning i motogp klass.
Har pratat med olika bolag om detta några gånger men dom ser inte hur dom ska bedömma detta annorlunda än t.e.x CE klassning eller ece22-05.
Jag förstår att det är svårt för dom att gå på nått annat men tycker det är snett ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskena
Tydligen en lite gammal text.
En vän har en äldre Rukka jacka.
I jackan finns inbyggd en ca 100mm bred, 5 mm tjock och ca 500mm lång plastskena.
Mitt i ryggen. Avsikten är antagligen att ryggskenan ska skydda ryggraden mot slag/stick bakifrån. :)
De moderna "ryggskydden" är enligt annan SH-tråd konstruerade för att minska mjukdelsskador.
Över hela ryggen.
Eller lite elakt på de 5 platser där ryggskyddet testas för godkännande. :näsblod
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top