Försäkringsbolag.. Rekomendationer ?

IronMike

Guest
Har länge kört med salusansvar, dom har alltid gett mig bäst priser av ngn anledning. Ringde idag för att höra lite...

Frågade först om dom fortfarande hade mc försäkring, fick svaret
"host,.. mm jaa, beror på"
..."okej" sa jag, "det är hoj av litesportigare typ"
"ge mig ett reg nr" - sa telefonrösten
"xxx xxx" - en yamaha svarade jag glatt

Sedan fråga han om personnummer, ort samt lite andra detaljer. Varpå han säger

"du vill nog inte veta årspremien,. men du får höra den som månadskostnad om du vill"
"okej.. shoot trafik vs hel" sa jag

"host... mja, jag får fram 8000:- per månad här. det blir 96,000 på året..men du har den väl bara påställd några månader under sommaren, så det är väl inte så farligt"

"haha okej, så ni räknar med att jag kvaddar en hoj per år, å vill ändå gå med vinst.. hojjen kostar ca 60,000:-" - fråga jag

"mjo...ska jag vara ärlig så tjänar vi knappt något på att sälja dessa ens"..

Han sa dock sen att dom skulle göra om premierna, man skulle komma att få välja högre självrisk, med låg premie. Dessutom får man ställa av och på så mkt man vill, via telefon. Vilket är bra kod tycker jag.

Trafik skulle kosta 1300 kr per månad :huvet peppar peppar, har eget låst garage på privat tomt som inte går att bryta upp, så halv är uteslutet. Helförsäkring kostar mer än hojjen, trafik kostar lika mkt som att helförsäkra min M5 touring :huvet

Vilket bolag har ni ?

Vad ska man tänka på för att få ned premierna,.. några spec årsmodeller som kan sänka premien.. Vet att twin-hoj är betydligt bättre. Min mille kostade 1400 kr helförsäkrad hos salus / månad förra året.

Känns helt galet att priser kan skilja så mkt upp och ner..

:huvet

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Hoj
GSXR 750 1996
IronMike skrev:
2088896 Yadda yadda

Är i ungefär samma sits som dig och har kommit fram till att det är folksam som gäller för att slippa nudlar och vatten. Har iofs bara kollat på sporthojar men än så länge har folksam varit överlägset billigast.
Ca 650-750kr/mån för halvförsäkr/helår på R6/R1 oavsett årsmodell. Jag är 35år, centrala Malmö och har haft kort sen 91.
Det är väl antagligen inte hojen de tänker på när de sätter premien utan personskadorna, måste kosta dem en massa pengar. Kolla Jönköpingsolyckan, vad tror ni det kommer att kosta?

Fel forum kanske, finns ett eget för försäkringsfrågor. :)

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Vet ej vad ni med nyare hojar betalar, och vill kanske inte veta...;-) Själv kör jag ju lite äldre.

Jag försäkrar XJ 600 -85 Classicaförsäkring hos Bilsport och MC, 1400 kr helår helförs.

FZ 750 -87 verkar Länsförsäkringar vara billigast, ca 2600 kr helår helförs.

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Hoj till vänster. Halvförsäkrat. Detta var förra året. Är 23 nu, så jag vet inte om det kanske blivit ännu billigare.

IF: 19800 kr/år
Trygg-Hansa: 6045 kr/år
Länsförsäkringar: 16020 kr/år
Bilsport MC: 18100 kr/år
Folksam: 3415 kr/år

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
ligger på under 2k / månad hel / hel hos if och dyraste förslaget va över 300k / år :skrämd

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror helt enkelt att dom har läst här om dina bultenplaner IronMike! :hihi

Min gsxr750 kostar 7795:- halv/helår hos folksam, 26 år, tog kortet -04, boendes i närheten av Globen. Det tycker jag är ett helt ok pris! :tummenupp

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Det är folksam och deras samarbete med SMC som gäller i mina ögon.
Tog kortet förra året,
Har en R6 -01,
fyller 24 i år,
Bor i Göteborg,
då hade jag TH, Halv/helår 20 000. Med den försäkringen kan man ställa av och på.

Men nu med Folksam så gav dom mig 16 000, men då måste den stå i garage vid hemadressen (inga problem för dig), plus att den inte går att ställa av.

MEN det fina i kråksången är att jag med SMC-medlemskap får det sänkt till 14 400. Går jag den avancerade fortbildningen för SMC (som jag redan bokat) så hamnar halvförsäkringen på 11 846/år. :tummenupp

Känns som jag gjorde en fin diil.

Vielen glücher :crash

THE TANKSLAPPER

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
R6 -03
Jag har en R6 -03 och är 35,Jag får bet 898/mån helför på länsförsäkringar
försäkringen kallas (Yamaha Power Försäkring) PS Denna försäkring är löpande
kan alltså inte brytas. Kan endast sägas upp vid ägarbyte eller skrotning.
Men skriv över den på någon familje medlem efter säsong slut och denna
person tar en vanlig garage försäkring så har ni kommit ikring detta problem.
Och skriv tillbaka nästa sommar :banana

Last edited:

IronMike

Guest
Hoztic skrev:
2090082 Jag tror helt enkelt att dom har läst här om dina bultenplaner IronMike! :hihi

Min gsxr750 kostar 7795:- halv/helår hos folksam, 26 år, tog kortet -04, boendes i närheten av Globen. Det tycker jag är ett helt ok pris! :tummenupp
Okej ;) om alla bara körde trafik å la mellanskillnaden i en pott, så skulle vi kunna finansiera helt ny asfalt på bulten :näsblod :tungan

Förstår inte hur vissa bolag resonerar.. Min mille kostade mig lite drygt 14000 hel / helår (förra året, hos salusansvar, ogift man, under 25, sthlm), min cbr kostade 14800 i trafik..när jag ringde runt förra året, bytte från mille till cbr mitt under säsongen. Höll på att sätta snusen i halsen när jag hörde om cbr'ens siffror, frågade försäkringsslynan på det "minst dåliga" bolaget, om det var större risk att jag skulle kracha en cbr jämfört med millen på kurvig landsväg *suck*

Visst är cbr'en vanligare till antalet. Men procentuellt ligger väl ungefär antalet skadade / hojjar när det gäller sporthojjar, ganska så jämt :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...