Försäkringsbolaget vill inte ha mig som kund :(

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
tittar man på google. så är det nog mest sporthojar man ser krascha, tyvärr ser man inte nån kvadda sin goldwing(som tur är filmar dom inte sina tråkiga turer)

dom resonerar nog så.att ger man ett automatgevär i handen på en fjortonåring, så är det nog bara en tidsfråga tills han börjar skjuta (på skoj )
det är väl samma sak med sporthoj, vem håller hastigheten på en sporthoj. ingen jag känner iallafall, inte jag heller för den delen,om jag haft 200 häst. o alla jag känner känner någon som tatt en svängom till himlen-efter en tur på sporthoj

Last edited:

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Försäkringsbolaget vill inte ha mig som kund :(

Konstigt:va:7peta :crash :hojraket

Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag har en basförsäkring på min dotters cbr600 hos Folksam, betyder enligt dem att alla i familjen får köra den. 2100kr hel/hel. Samma försäkring hos andra bolag har legat runt 8-9k.
Hon fick inte försäkra den själv då hon var under 18år:va .

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ringde IF för att kolla försäkring åt en vän på en GSXR ( de ville ha 80000 hel/hel). De sa ärligt att "vi sätter höga premier för att vi helt enkelt inte vill försäkra supersporthojar, men vi kan inte neka, betalar så någon så tackar vi och tar emot". Kollade andra bolag och jag tror det hamnade på 12000 hel/hel hos länet.

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Jag fick offert idag från SalusAnsvar som bara ville erbjuda halvförsäkring och inte endast trafik som jag frågade på. Är det någon som kan peka ut lagtext eller liknande där det står att de är skyldiga att erbjuda försäkring?

Oj nu blev det väl ännu ett världsrekord i trådlyft. Jaja frågan kvarstår. :D

Borde stå i trafikskadelagen har inte lusläst den...

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Jaja min hoj är ju ingen direkt supersport jämfört med dagens 1000cc min Thunderace är väl tom en sporttourer. 146HK och 240KG impar ingen idag. En arbetskamrat har en ZZR 1100 med 147HK vikt troligen runt 240-250 han betalar 3-4000 I HELFÖRSÄKRING. Ja man kommer då aldriug fatta hur dom räknar.

Så här är dagens utfall på försäkringspremier för min del, spridda skurar. Lutar åt en trafik på Folksam som är avställningsbar. Runt 3000k/år om man har den på i 6månader o det kan det ju vara värt.

Priser per år

Bifogat

• mc.gif
    mc.gif
    8 KB · Visningar: 103

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Fy satan!!! :eek: :eek:
545000:-...
Du kommer ju att betala för MÅNGA ANDRAS försäkringar!! Med en sån premie kan du klota hojen minst 10 gånger per år... För du har ju många klotningar kvar att hinna med för att det ska gå jämt upp!
Är nog inte så...:confused:
"Hårdvarukostnaden" (kraschade hojar) är nästan marginell i sammanhanget.
Fortfarande ligger "mjuka kostnaden" typ 4 personliga assistenter i 50 år för en kvaddad 24åring skyhögt över kostnaden för en kvaddad hoj..

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Är nog inte så...:confused:
"Hårdvarukostnaden" (kraschade hojar) är nästan marginell i sammanhanget.
Fortfarande ligger "mjuka kostnaden" typ 4 personliga assistenter i 50 år för en kvaddad 24åring skyhögt över kostnaden för en kvaddad hoj..

det är inte försäkringbolaget som står för det?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
första försäkringsbolaget jag ringde när jag skulle försäkra min hoj var folksam, det första han sa var nog "vet inte om du kommer skratta eller gråta" premien skulle iaf ligga på 545.000kr hel/hel.
Min gissning är ju den att dom inte vill försäkra unga hojåkare.

får väl inte ta mer än trafikförsäkringsföreningen :confused:

isf kan man ju lika gärna skita o försäkra o köra på dom :gnissla

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Grattis... du är inte ensam iaf.

Du lär få ungefär samma svar hos:

Bilsport MC (end halvförsäkring)

osv... och några kräver hemförsäkring eller erbjuder endast trafikförsäkring.
fel : bilsport-mc ger bara trafik för 26k på supersport maskiner.

Trygg-hansa hade hyffsat pris på halvförsäkringar för R1 om jag inte har fel

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De får inte neka dig en trafikförsäkring enligt lag/FI.

Däremot får de sätta premien som de vill, men de måste försäkra om du vill det! Ring igen och kräv en offert!

dom resonerar nog så.att ger man ett automatgevär i handen på en fjortonåring, så är det nog bara en tidsfråga tills han börjar skjuta (på skoj )
det är väl samma sak med sporthoj, vem håller hastigheten på en sporthoj.

Det handlar inte om hur fsk-bolag resonerar, det handlar om skadestatistik och kostnader. I de fall då man inte kan göra en korrekt bedömning pga bristande kunskap (för t.ex mc, båtar, djur etc) sätter man en högre premie för att gardera sig.

Sporthojar med unga förare kraschar oftare och allvarligare än Guld-buss-gubbar, det är fakta.

En dödsolycka i trafiken kostar som många (mååånga) flång nya hojar, och dödsolyckorna specifikt är extremt överrepresenterade bland sporthojar. Också fakta.

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har 370:-/mån halv. förs på Folksam :tummenupp

säg inte att zx-12:an går som sport-touring, för då svimmar jag

ang folksam e bästa premien för mig med

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5592

länsförsäkringar räknar om premien om du torskar lappen dvs jag tog kk 1999 men de räknar fr 2003 då jag blev av med kortet 2mån

jag ringde också och det var inte speciellt bra för mig. 1850/mån basförsäkring för en CBR 1000 RR

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
säg inte att zx-12:an går som sport-touring, för då svimmar jag

Sist jag frågade på bilsportmc så gick den i klass 6 som sporttouring:gnissla
Men min gamla thunderace gick i klass 7 o dom ville inte ens ge annat än trafikförsäkring för 20.000:hihi

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
vafan! :yoparty

Kommer själv ihåg när jag hel/hel försäkrade min cbr125:a som 16åring.. 12000kr året. Gjorde som ovanstående och lätt min pappa försäkra iom att jag bodde i samma hushåll så var det inte skenförsäkring, bolaget visste att jag skulle bruka den och inte min far.
för en vecka sen så fick jag en chock... skulle ställa på min zxr400 (okey, inget supermonster men den hänger med än idag.) 2350kr Hel/hel på mitt namn som 21år gammal hos folksam...

Låter ypperligt bra för min del!
Folksam tycker jag därför är billiga! Trygghansa gav endå offert på 6000kr Hel/halv!
Nu behöver jag aldrig ställa av den heller :banana

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Sist jag frågade på bilsportmc så gick den i klass 6 som sporttouring:gnissla
Men min gamla thunderace gick i klass 7 o dom ville inte ens ge annat än trafikförsäkring för 20.000:hihi

haha, då e det fan nästan bud på en sån i stället för en 1000 kubikare ..
vad väger en zx-12:a ?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Såvitt jag vet är det FaL (Försäkringsavtalslagen) som säger att en försäkringsgivare inte får neka trafikförsäkring.

Och en dödsolycka i trafiken kostar inte särskilt mycket, det vet jag helt säkert. Invaliditet och sånt är däremot fruktansvärt dyrt. Och fruktansvärt vanligt.

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Nekad försäkring

Borde stå i trafikskadelagen har inte lusläst den...

Trafikskadelagen (TSL) gäller vid olyckor kan man säga. I det här fallet är det Konsumentförsäkringslagen, eller snarare numer Försäkringsavtalslagen (FAL) som gäller.

Försäkringsbolaget får inte neka sådan försäkring som de normalt sett tillhandahåller. Dessutom får inte ditt sockenbolag neka trafikförsäkring - ever!

Men det stämmer som någon skrivit att man har höga premier för att göra produkten oattraktiv för kunden, som i If-fallet. En gång för länge sedan när jag höll på med konsumentförsäkringar så kunden inte vårt system lämna pris på premier över 100 000 kr. Ett par gånger hade jag män i Sthlm´s-området med, inte sällan, R1:eek:r som jag fick rabattera så att premien hamnade under 100 000 kr. DET... är ett ställningstagande!

Men å andra sidan så hymlade man aldrig om det.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS