Försäkringsfrågor angående tänder

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Nu är det så att när jag var liten så slog min storebror ut halva min framtand med en petflaska. Därför är halva tanden av plast och det är en skarv där det samlas smuts och ser rent jävla förjävligt ut. Den här olyckan borde ju gått på nån sorts försäkring och borde jag inte då kunna få gratis fixning av tanden nu också? Försäkringen kan ju inte bara gälla tills jag blir myndig. Nån som har nån aning om hur det kan vara?

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Beror på hur försäkringen är, hade någon olycksfalls försäkring när jag var liten och skadade ögat.
Kom på nu 10år senare att jag hade den och kollade med försäkringsbolaget, men det var såklart försent.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
honkiie skrev:
2645673 Nu är det så att när jag var liten så slog min storebror ut halva min framtand med en petflaska. Därför är halva tanden av plast och det är en skarv där det samlas smuts och ser rent jävla förjävligt ut. Den här olyckan borde ju gått på nån sorts försäkring och borde jag inte då kunna få gratis fixning av tanden nu också? Försäkringen kan ju inte bara gälla tills jag blir myndig. Nån som har nån aning om hur det kan vara?

finns en stor risk att då tandvården är gratis för barn så anmälde inte dina föräldrar det till försäkringsbolaget. Och nu är det säkert försent!

Men det är inte säkert det spelar roll för jag fick en utslagen tand lagad på försäkringen för ett par år sedan och i det försäkringsbrevet stog det att jag hade 5 års "garanti" på lagningen. Från försäkringsbolaget då!

Ser inte så ljust ut men pata med dina föräldrar! Dom borde ju veta!

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
honkiie skrev:
2645673 Nu är det så att när jag var liten så slog min storebror ut halva min framtand med en petflaska. Därför är halva tanden av plast och det är en skarv där det samlas smuts och ser rent jävla förjävligt ut. Den här olyckan borde ju gått på nån sorts försäkring och borde jag inte då kunna få gratis fixning av tanden nu också? Försäkringen kan ju inte bara gälla tills jag blir myndig. Nån som har nån aning om hur det kan vara?
Min unge drog i backen på cykel när han var lite o slog i sin framtand resultatet vart en spricka i den. Var till tandläkaren och anmälde sedan till F-bolag kom hem ett papper där det står att händer det ngt med tanden fram till hans 25årsdag så går försäkringen in o täcker kostnaden.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Jag har samma grej... Halv framtand... Mina föräldrar änmälde till försäkringsbolaget och när jag var i kontakt med dom i sommras så sa dom att dom står för en viss del om det skulle hända något... Snacka även med din tandläkare, han har kvar alla papper på vad som någonsin är gjort i din mun, om du nu går till samma ställe som du gjorde när du va liten, men det borde gå att få fram ändå. I dom papprerna står om något försäkringsbolag och isåfall vilket som är inblandat, ring sen dom och kolla!

Lycka till.... :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
10 år är/var gränsen för hur långt efter man kan anmäla en skada. (På Skandia->If som mina föräldrar hade).

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Lagen säger att det skall anmälas inom 3år från tidpunkten då man fick vetskap om att det var en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada. Eller åtminstonde 10år från skadan upptäckande. (förenklat)

Så ett f-bolag har ingen skyldighet att ersätta om det inte anmälts tidigare.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Finns det speciella tandvårdsförsäkringar som man kan köpa på de vanliga FB? Eller går de under livförsäkingar?

Någon som vet vad de kan ligga på (årspremie alltså)?

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Finns idag inte några tandvårdsförsäkringar kvar (mig veterligen), det fanns för en par år sedan men det gick inte ihop sig för f-bolagen.
Det som finns idag och alltid har funnit är tandskadeförsäkring som i 9 fall av 10 ingår i din vanliga olycksfallsförsäkring, den täcker endast skador på tänder som uppkommit i samband med ett olycksfall.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
p.grip skrev:
2646167 Finns idag inte några tandvårdsförsäkringar kvar (mig veterligen), det fanns för en par år sedan men det gick inte ihop sig för f-bolagen.
Det som finns idag och alltid har funnit är tandskadeförsäkring som i 9 fall av 10 ingår i din vanliga olycksfallsförsäkring, den täcker endast skador på tänder som uppkommit i samband med ett olycksfall.

Ok, tack. Är du helt säker på detta? Ska ringa o kolla med ett par bolag vid tillfälle.

Gossan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Gsxr 750
honkiie skrev:

Slog ut halva min framtand när jag var liten, pappsen anmälde det till försäkringsbolaget vet dock inte vilket. Men denna försäkringen gäller tills jag är 25 år och jag har varit och fixat till min tandsing ett antal gånger och det har inte kostat mig ett öre.
Så fråga dinapäron vad du har för försäkring och om dom anmält skadan.....

Lycka till!! :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det där borde räknas som 30% invaliditet, kolla runt här på forumet, många som fått bra betalt av sina försäkringsbolag för diverse "invaliditeter" 50.000:- kan du nog räkna med....:rolleyes:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vid en vurpa spräckte jag 3 tänder och fick rotfylla en

Skrev en skaderapport men fick inte ett öre

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection