Försäkringspremie

• Thread starter Thread starter RG
  • Start date Start date

RG

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
RF600R
Årets försäkringsjakt.
Resultaten blev som följer:

Tennant 21301:- Helförs. (har endast helförsäkring)
Länsförsäkringar 16619:- Halv.
SalusAnsvar ca: 12000:- Halv. + 1000:- i hemförsäkring.
BilsportMc 9721:- Halv.
If ca: 8500:- Halv.
Folksam 5909:- Halv.

Och till sist vinnaren:
Trygghansa 5100:- Halv. :banana

Trygghansa verkar gå mycket på tillverkningsår, dvs stöldbegärlighet.... Min ska dom ha mer än femton loppor i halvförsäkring på.... noll trovärdighet... noll koll...

Kolla mer här : länk om ni orkar bry er...

Skrapa vidare :-)

Bifogat

• StyggHansaSkraplott.jpg
    StyggHansaSkraplott.jpg
    99 KB · Visningar: 54
Står 37kw i mina papper, men det var det ingen som ville tro på :rolleyes:
SalusAnsvar gav mig en premie på 3700 först, ändrade sedan till 3900 och slutligen till 12000:- räknat på ursprungeffekten.

Betalade ca: 6000 hos If förra året, i år blir det Stygghansa.

Min gissning är att Trygg-Hansa kommer att revidera sina premier till 2005... men kör så det ryker i år !

RG skrev:
Står 37kw i mina papper, men det var det ingen som ville tro på :rolleyes:
SalusAnsvar gav mig en premie på 3700 först, ändrade sedan till 3900 och slutligen till 12000:- räknat på ursprungeffekten.

Betalade ca: 6000 hos If förra året, i år blir det Stygghansa.

Det är helt sjukt det här med försäkringar. TH skulle ha 25 000 i helförsäkring för min R6. LF ungefär lika mycket medan Folksam ville ha 9800. Det finns ingen som helst logik i vad försäkringsbolagen håller på med.

skitbolag.

Sånt här kommer med säkerhet resultera i fler "Stulna" hojar när folk inte vill ha helförsäkring.

Jag är själv 31, bor i Ramnäs, hojen står i låst garage med godkända lås jag har haft mc-kort sedan jag var 16, har aldrig utnyttjat försäkringen, jag har 2 bilförsäkringar samt villa/hemförsäkring hos LF.

Priset på 12:an varierar mellan 15,500 och 18,800 kr för hel/hel och låg på billigaste stället på ca 5,500kr för halvförs.

Länsförsäkringar vägrar försäkra hojen eftersom det är en klass 7. :finger

Funatic och Cattis mfl:

Priserna ni anger - är det med möjlighet att ställa av och på fordonet? Om det är så blir ju de-facto-priset ungefär hälften, så alltså är det viktigt att ni redovisar det.
15,500:- för hel/hel påställd halva året är i allra högsta grad acceptablet... Jag kommer att ligga strax under med halv/hel :3freak så jag tycker att f-premie per häskraft sett så är det förbannat bra.... :7peta

Funatic skrev:
Priset på 12:an varierar mellan 15,500 och 18,800 kr för hel/hel och låg på billigaste stället på ca 5,500kr för halvförs.

Funatic skrev:
Sånt här kommer med säkerhet resultera i fler "Stulna" hojar när folk inte vill ha helförsäkring.

Jag är själv 31, bor i Ramnäs, hojen står i låst garage med godkända lås jag har haft mc-kort sedan jag var 16, har aldrig utnyttjat försäkringen, jag har 2 bilförsäkringar samt villa/hemförsäkring hos LF.

Du får växa upp :D Jag har också LF och min är definitivt en klass 7 hoj, det beskedet jag fick var att man måste vara 40+ också :banana

Pejo skrev:
Funatic och Cattis mfl:

Priserna ni anger - är det med möjlighet att ställa av och på fordonet? Om det är så blir ju de-facto-priset ungefär hälften, så alltså är det viktigt att ni redovisar det.
15,500:- för hel/hel påställd halva året är i allra högsta grad acceptablet... Jag kommer att ligga strax under med halv/hel :3freak så jag tycker att f-premie per häskraft sett så är det förbannat bra.... :7peta
Pejo vad menar du med detta :confused: hel/hel trodde jag betydde helförsäkrat/helår sen skriver du påställd halva året :confused:
Förklara för en gammal man som inte förstår.

Ursäkta, jag var lite klantig och såg inte att det var ett halvår det gällde. Fy mig.

Men låt oss räkna lite... på en fiktiv premie. Låt oss säga att superduperhojjen kostar hela 25 loppor hel / helår med möjlighet att ställa av och på hojjen...

Om vi räknar med att hojen under inga omständigheter kommer att köras från 1/10 till och med 1/3, så har vi där sparat 41,6 procent (5 av 12 månader)

Då är vi nere på 14583 kronor för en helförsäking... Men se, det räcker inte med det.

Under tiden vi kör, alltså, 1/3--> 30/9, så har vi semester en månad. Då kör vi självklart hoj hela tiden. Men resterande tid, alltså under 6 månader, så försöker vi vara listiga, och ställer av hojjen dom dagar vi inte kör. Vi kör 4 dagar i veckan (2 på helgen och 2 dagar mitt i veckan). Vi skiter i att ta med om det regnar. Det ger alltså påställt fyra dagar av sju.

Semestermånaden går 2083, alltså hela beloppet. Resterande 6 månader går på i runda slängar 1190 pix ( (25000/12)*(4/7) ).

Då ska vi räkna samman.... 2083 + 6*1190 = 9223 svenska pesos. Då har vi inte räknat med att det regnar tre veckor i sträck då vi ställer av hojjen...

Alltså - för er som inte orkar räkna och hänga med i matematikens dryga värld :
Genom att kunna och verkligen ställa av och på sitt fordon så kan man lätt sänka en föskräcklig premie på 25.000 för hel/hel på superduperhojjen till 9223 kronor.

(På mitt bolag har man uppmuntrat mig att ställa av och på varenda gång jag pratat med dom....)

aRWe skrev:
Pejo vad menar du med detta :confused: hel/hel trodde jag betydde helförsäkrat/helår sen skriver du påställd halva året :confused:
Förklara för en gammal man som inte förstår.

Last edited:
Pejo skrev:
(På mitt bolag har man uppmuntrat mig att ställa av och på varenda gång jag pratat med dom....)

Tänk på att bolagen kan höja priset om du ställer av och på under säsongen.
Fick iallafall det svaret när jag frågade IF förra året..

Jo, det är ju risken, dom förbehåller sig rätten att ändra priset under gång så att säga. Däremot anser dom att man ska vara kund i ett år från det datumet man först ställer på. Kort och gott, som vanligt har dom alla fördelar... utom en...

Jag föreslog för tomten på IF att dom skulle sänka priset till den nivån det ändå handlar om, och sluta tramsa... :-)

RG skrev:
Tänk på att bolagen kan höja priset om du ställer av och på under säsongen.
Fick iallafall det svaret när jag frågade IF förra året..

Kollade för skojs skull med TH vad jag skulle få betala nu.
2002 - 2003 hade jag TH och då kostade helförsäkringen 4300:-.
Hösten 2003 dubblade dom premien till 8500:- så då blev det
Bilsport&MC ist. Iaf, nu ville TH ha den fanatiska premien 1548:-..........!!!!! (dock halvf bara men ändå)
Nån jefvla fördel ska man väl ha för att vara en halvgubbe
på landet som åker gammalt kvalitets-skit, right!!? :fakta

If !

Fick 12.900 helår - helförsäkring för min Ducati 748 - 01 av IF

Trygghansa skulle ha 20.000
Länsförsäkringar 18.000
:fyllisar

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back