Försäkringspremier upp 60% stämmer inte!

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Apropå den 60% höjningen så var det sant och den skedde 1 februari 2003. Den har alltså redan skett. Trygg-hansa har inga planer eller bestämt om några höjningar i framtiden.

Min premie höjdes nästan exakt 60% från förra året.

Trygg-Hansa gjorde en premiehöjning inför säsongen 2002 med 30% i f-klass 7. Under hösten 2002 gjorde de en höjning med 30% för trafikförsäkringen på alla fordon. Den 1 februari 2003 höjde de f-klass 7 igen. Det har alltså skett 3 höjningar under knappt 1 år. Beroende på när din försäkring har förfallodag så slår höjningen olika. Hade du förfallodag innan 1 februari så får du inte höjningen förrän nästa säsong.

Den 60% höjningen gällde alltså bara i Trygg-hansa och bara deras hojar i f-klass 7. Gör alltså inga exempel med andra bolag eller försäkringsformer för det bara förvirrar mer!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Trygg Hansas höjning kommer ju i höst då alla bonusar tas bort på 7:ans bågar.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
JohanFÖK skrev:
Apropå den 60% höjningen så var det sant och den skedde 1 februari 2003. Den har alltså redan skett. Trygg-hansa har inga planer eller bestämt om några höjningar i framtiden.

Trygg-Hansa gjorde en premiehöjning inför säsongen 2002 med 30% i f-klass 7. Under hösten 2002 gjorde de en höjning med 30% för trafikförsäkringen på alla fordon. Den 1 februari 2003 höjde de f-klass 7 igen. Det har alltså skett 3 höjningar under knappt 1 år. Beroende på när din försäkring har förfallodag så slår höjningen olika. Hade du förfallodag innan 1 februari så får du inte höjningen förrän nästa säsong.

Den 60% höjningen gällde alltså bara i Trygg-hansa och bara deras hojar i f-klass 7. Gör alltså inga exempel med andra bolag eller försäkringsformer för det bara förvirrar mer!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Jo, stämmer att TryggHansa har höjt ganska exakt 60% senaste året, åtminstone om jag jämför mellan dom premieförslag jag fått på Årsförsäkring i mars förra året och mars i år. Och jämför man med premien i juli 2001 så är premiehöjningen 120%... Fortsätter det i samma tempo så går det inte försäkra en klass 7 hoj nästa år :mad:

Men, även dom andra bolagen har ju höjt, så som vanligt flipprade ju tråden ur..... :p SalusAnsvar har i mitt fall höjt 100%...

/B

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Tycker att det är skrämande att man kan få olika priser beroende vem man pratar med på försäkringsbolaget. :mad:

Tolf

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Van Zan skrev:
Jasså du Benkar, dom anser att du är en "risk" i trafiken :D Själv fick jag en premie hos IF på 14144 halvförs. - helår!! Naturligtvis så kan jag ställa av när som helst.
Nu kan jag väl tillägga att det gäller om jag försäkrar den innan 1/4 men det räcker ju med 31/3 antar jag.
//Van Zan :squid

Är inte längre en "Risk" i trafiken.... eller...

Lotterivinst! Ringde mitt gamla bolag igen, och dom räknade en gång till, och vips blev det samma premie som förra året, jag tog t.o.m chansen och frågade om hon verkligen räknat rätt, skulle ju vara en massa höjningar, men hon envisades, så det var ingen idé fortsätta argumentera... :p

Uppgiften jag fick för någon månad sedan var cirka 1.600 kr månad för HALVförsäkring Nu fick jag premien 1.437 kr månad för HELförsäkring och 300 kr för garageförsäkring. Räknat på påställt 6 månader och avställt 6 månader så blir det en årskostnad på 10.422 kr, kan väl nämna att jag bums ställde på hojen! (Ska ju bli finfint väder i Påsk dessutom!)

Är dock skrämmande att det här med premierna mest liknar rena rama lotteriet!

/B

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
JohanFÖK skrev:

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Så det gäller alltså BARA klass 7-hojarna som är försäkrade på T-H??
I så fall har jag tur, för min hoj ligger i klass 6 :D
Stämmer det vore det kanon, för min del, lider med er andra som kör klass 7. Inte för att jag inte vill ha en sån hoj, för det vill jag!! Men jag vill INTE betala de premierna som man får med en så hoj!!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
En hel del missförstånd föreligger här:

Trygg Hansa-bonusen togs bort - Det är den bonus man får av att man tex har flera försäkringar i TH...
Det är inte bonusen för antal skadefria år!!!

60% är pga premiehöjning OCH borttagande av TH bonusen...

Jag hade ingen TH bonus och fick följdaktligen en höjning på bara 50% !!! (trafikförsäkring)

alla hojjar kommer att få kraftiga premiehöjningar pga TH:s dåliga ekonomi...

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
benkar skrev:
Är inte längre en "Risk" i trafiken.... eller...

Lotterivinst! Ringde mitt gamla bolag igen, och dom räknade en gång till, och vips blev det samma premie som förra året, jag tog t.o.m chansen och frågade om hon verkligen räknat rätt, skulle ju vara en massa höjningar, men hon envisades, så det var ingen idé fortsätta argumentera... :p

/B

Kan inte du köpa/ringa en lott åt mig med :rolleyes:

Kanske man ska göra en rundringning igen...??

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Ultra-marine:
Trygg-hansa har idag inga planer på att göra några höjningar för några hojar.

/ Johan

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
"
Trygg-hansa har idag inga planer på att göra några höjningar för några hojar.

/ Johan"

Jag sätter mina njurar på att alla mc-försäkringar får höjd premie nästa premieperiod...
Det som jag är lite nyfiken på är hur motiveringen kommer att lyda.

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag sätter mina njurar på att alla mc-försäkringar får höjd premie nästa premieperiod...
Det som jag är lite nyfiken på är hur motiveringen kommer att lyda. [/B][/QUOTE]

Visst kan du ha rätt i det. Det lät bara dock som om att T-H redan nu bestämt sig för premiehöjningar, vilket de alltså inte har.

Försäkringsbolag höjer alltid premien om intäkterna inte räcker till. Precis som du och jag skulle sänka våra utgifter ifall våran lön inte räcker till.. ;-)

T-H har tex inte höjt delkasko och vagnskada för f-klasserna 1-6 denna säsong. De hade inte behövt höja trafiken heller om inte regeringen hade ändrat villkoren för f-bolagen.

F-klass 7 har dubblerat sina kostnader under de sista 2 säsongerna. Inte roligt men sant! Då kan man förstå att det blir premiehöjningar.

TLRR

Guest
Är den någon som vet vart gränserna mellan ex. Zon 1 och 2 går när man bor i sthlm. Funderar oxå på att registrera om min cykel så den klassas i 6:an (lägga på mera tyngd och ändra något på hojen så den inte är orginal)?????

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
Måste bara tillägga till denna tråd att man ska nog f*n se till att hålla koll på premien.
Jag tyckte att det f-bolaget drog varje månad inte riktigt stämde med priset jag först fått, så jag satte mig ner och räknade och fick det till drygt 16 000 helår/halvförs. :skrämd

Grejen är att i offerten som bolaget skickat mig och där stod det 13 526! Slänger mig på telefonen och får som svar: - Tja, jag vet inte vad som blivit fel :rolleyes: ..men kommer att rätta till det fr.o.m autogireringen i slutet av Maj :eek:

Man ska defenitivt INTE LITA PÅ F-Bolagen :fakta Dom verkar göra allt för att "blåsa" en på pengar. Verkar vara väldigt personberoende oxå. Frågar man 5 personer på samma bolag får man garanterat 3 olika priser.

Säger som Sverker Olofsson: - Ska det va så här :confused:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Har två hojar
zx600E klass 6 ,2000kr hel/halvår

Fazer 600 klass 5 ,2300 hel/halvår

Garage försäkring 32kr/57kr /mån
Trygg-Hansa
Sänkning på klass 6 oförändrad på klass 5

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Van Zan skrev:
Måste bara tillägga till denna tråd att man ska nog f*n se till att hålla koll på premien.
Jag tyckte att det f-bolaget drog varje månad inte riktigt stämde med priset jag först fått, så jag satte mig ner och räknade och fick det till drygt 16 000 helår/halvförs. :skrämd

Grejen är att i offerten som bolaget skickat mig och där stod det 13 526! Slänger mig på telefonen och får som svar: - Tja, jag vet inte vad som blivit fel :rolleyes: ..men kommer att rätta till det fr.o.m autogireringen i slutet av Maj :eek:

Man ska defenitivt INTE LITA PÅ F-Bolagen :fakta Dom verkar göra allt för att "blåsa" en på pengar. Verkar vara väldigt personberoende oxå. Frågar man 5 personer på samma bolag får man garanterat 3 olika priser.

Kollade med ditt bolag, dom hade lagt på ett extra "risktillägg" eftersom dom fått veta att du åker med på Sporthoj.Com-rundor... :rolleyes:

Men... håller med, har just nu problem åt andra hållet, hade påställt i 3 dygn i mars, och mitt bolag hävdar att dom inte har info om det, så jag väntar med förfäran på brev från Trafiksäkerhetsföreningen, verkar vara allmänt illa ställt hos bolagen...

/B

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Van Zan skrev:
Frågar man 5 personer på samma bolag får man garanterat 3 olika priser.

Ifall försäkringsbolagen gör något åt saken så tror jag nog att det blir den högsta premien som du tidigare fick erbjudandet om att teckna som kommer gälla som den nya fasta.. Man kanske rent av ska vara tacksam över att det är ett lotteri att teckna försäkring?

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
benkar skrev:
Men... håller med, har just nu problem åt andra hållet, hade påställt i 3 dygn i mars, och mitt bolag hävdar att dom inte har info om det, så jag väntar med förfäran på brev från Trafiksäkerhetsföreningen, verkar vara allmänt illa ställt hos bolagen...

/B

Så sant så sant :fakta

//G

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
Bjorn N skrev:
Ifall försäkringsbolagen gör något åt saken så tror jag nog att det blir den högsta premien som du tidigare fick erbjudandet om att teckna som kommer gälla som den nya fasta.. Man kanske rent av ska vara tacksam över att det är ett lotteri att teckna försäkring?

Tja, men det var bara det att jag hade ringt runt och fått olika premieförslag innan det var dags att ställa på.
Nu föll det sig så att den bästa premien var på det bolag som jag hade garageförs tecknad och fick en bekräftelse på denna premie ~1 månad innan påställning 31/3.

Det var först nu som jag uppmärksammade att premien dom ska ta ut, (får besked vad dom drar varje mån) var lite väl hög så det här vill jag nog inte tillskriva lotteriavdelningen utan mera "vi blåser dom avdelningen".

Det där med olika priser gäller ju alla bolag man ringt runt till, d.v.s nästan alla :rodnar

//Van Zan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...