Försäkringssmäll

sweden

Medlem
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Gsxr -13
Försäkringssmäll efter semestern
Miljontals bilägare får extra räkningar

Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon.
Det innebär rejält höjda premiekostnader – för vissa med flera tusen per år.
Den extra skattesmällen kommer att drabba miljontals svenskar efter semestern.
Lagen om skatt på trafikförsäkringar börjar gälla från den 1 juli i år. Men den har ännu inte klubbats av riksdagen. Beslutet kommer att tas den 7 juni. Det innebär att miljontals bilägare får en extra försäkringsräkning - efter semestern.
Enligt regeringskanslites hemsida är den genomsnittliga premiekostnaden för en privatägd personbil i dag cirka 2200 kronor per år. Från och med den 1 juli höjs den kostnaden till 2900 kronor. För en genomsnittlig bil ökar alltså premien med ungefär 700 kronor per år, eller cirka 60 kronor per månad.
Men det kan bli betydligt dyrare än så. Trafikförsäkringspremien varierar från fordon till fordon och beräknas utifrån flera olika faktorer, till exempel försäkringstagarens ålder, kön och bostadsort. Förlorare är de som betalar mycket redan i dag, företrädesvis unga män i storstadsregioner med motorcyklar och nyare bilar.

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
"Exakt när den nya skatten kommer att införas är i nuläget oklart. Regeringen hade planerat att införa skatten den 1 juli i år, men oppositionen har förhalat processen genom att begära återremiss i skatteutskottet"

biker

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1-02
Försäkringssmäll efter semestern
Miljontals bilägare får extra räkningar

Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon.
Det innebär rejält höjda premiekostnader – för vissa med flera tusen per år.
Den extra skattesmällen kommer att drabba miljontals svenskar efter semestern.
Lagen om skatt på trafikförsäkringar börjar gälla från den 1 juli i år. Men den har ännu inte klubbats av riksdagen. Beslutet kommer att tas den 7 juni. Det innebär att miljontals bilägare får en extra försäkringsräkning - efter semestern.
Enligt regeringskanslites hemsida är den genomsnittliga premiekostnaden för en privatägd personbil i dag cirka 2200 kronor per år. Från och med den 1 juli höjs den kostnaden till 2900 kronor. För en genomsnittlig bil ökar alltså premien med ungefär 700 kronor per år, eller cirka 60 kronor per månad.
Men det kan bli betydligt dyrare än så. Trafikförsäkringspremien varierar från fordon till fordon och beräknas utifrån flera olika faktorer, till exempel försäkringstagarens ålder, kön och bostadsort. Förlorare är de som betalar mycket redan i dag, företrädesvis unga män i storstadsregioner med motorcyklar och nyare bilar.

Jag tecknade en ny försäkring på hojen i April, i mitt försäkringsbrev stod det att priset är fastställd under 1 år och kommer inte att påverkas av höjningen av trafikförsäkringen.. Utan det skulle bli vid nästa förfallodag....Alltså April 2008.:tummenupp

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
Jag tecknade en ny försäkring på hojen i April, i mitt försäkringsbrev stod det att priset är fastställd under 1 år och kommer inte att påverkas av höjningen av trafikförsäkringen.. Utan det skulle bli vid nästa förfallodag....Alltså April 2008.:tummenupp

samma med min från salusansvar, fick lapp på vad dom debiterar fram
till maj nästa år :tummenupp

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...

samma med min från salusansvar, fick lapp på vad dom debiterar fram
till maj nästa år :tummenupp

Nu vill ju inte jag "piss on your parade":pannkyss men det är mycket möjligt att dom höjer era försäkringskostnader ändå! Själva försäkringdelen höjs kanske inte men detta är en skattehöjning som försäkringsbolagen inte kan styra så jag är helt övertygad om att dom kan höja era försäkringar OM det blir en skatt.

Försäkringsbolagen har garanterat detta inskrivet i det finstilta för annars lär försäkringsbolagen torska ett antal hundra miljoner när skatten kommer. Det skulle inte vara likt ett försäkringsbolag att inte ha både livrem och hänslen i detta fallet. Dom är ju inte kända för att efterskänka några pengar inte....

Last edited:

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
R1 -00
Jao, eran försäkring premie kommer de inte ändra, men de kommer att ta ut skatt på försäkringen.

Fred_

Festman
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r1 -08
Nu vill ju inte jag "piss on your parade":pannkyss men det är mycket möjligt att dom höjer era försäkringskostnader ändå! Själva försäkringdelen höjs kanske inte men detta är en skattehöjning som försäkringsbolagen inte kan styra så jag är helt övertygad om att dom kan höja era försäkringar OM det blir en skatt.

Försäkringsbolagen har garanterat detta inskrivet i det finstilta för annars lär försäkringsbolagen torska ett antal hundra miljoner när skatten kommer. Det skulle inte vara likt ett försäkringsbolag att inte ha både livrem och hänslen i detta fallet. Dom är ju inte kända för att efterskänka några pengar inte....

Jag fick ett brev från folksam om ändringar i villkoren där dom reserverar sig mot höjningar av skatt på trafikförsäkringen.

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR

Det finns reglerat i lagförslaget att försäkringsbolagen har rätt att ändra premien under gällande avtalstid, dvs övervältra skatten på försäkringstagarna. Huruvida dom gör det eller inte är upp till bolagen. Jag räknar dock med att så kommer att ske.

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det finns reglerat i lagförslaget att försäkringsbolagen har rätt att ändra premien under gällande avtalstid, dvs övervältra skatten på försäkringstagarna. Huruvida dom gör det eller inte är upp till bolagen. Jag räknar dock med att så kommer att ske.

Vänta nu... skatt på saker man betalar? D v s moms? Är försäkringarna idag momsbefriade? Eller blir det skatt på skatten?

I så fall så har högeralliansen definitivt visat sig vara överlägsna sossarna... vad gäller att ta ut skatt på skatten på de skattade kronorna!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En normal sporthoj kostar runt 10.000 för mig att trafikförsäkra, jag är 28 och har sämsta trafikzon. Få får nog markant högre trafikförsäkring än mig alltså.
Har man inte 3200 (ett bakdäck) i marginal så skulle man nog ändå valt en annan hobby, snacka om jordnötter i sammanhanget.

Mr Slevin

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
Honda CBR 1000 -07
Vänta nu... skatt på saker man betalar? D v s moms? Är försäkringarna idag momsbefriade? Eller blir det skatt på skatten?

I så fall så har högeralliansen definitivt visat sig vara överlägsna sossarna... vad gäller att ta ut skatt på skatten på de skattade kronorna!

Försäkringar är idag moms befriade, så det blir ingen "skatt på skatt" men hade hellre haft 25% moms än 32% skatt, alltid nått.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Saxat från Bilsport o MC's hemsida
Skatt på trafikförsäkringspremie
Riksdagens slutgiltiga beslutet avseende skatt på trafikförsäkringspremien är uppskjutet.

Nytt beslutsdatum är 7/6 kl 17.00. Det finns alltså fortfarande en möjlighet till att skatten träder ikraft 1/7.

Vi bevakar frågan och uppdaterar hensidan så snart det finns mer information.

Förslaget om skatt på trafikförsäkringen innebär att alla fordonsägare ska betala 32% av premien som utgör kostnaden för trafikförsäkringen.

Uppgifter i media på hur stor skatten blir visar felaktiga siffror jämfört med det faktaunderlag vi har. Räknat på det bestånd vi har är medelpremien för trafikmomentet knappt 900 kr för en mc vilket innebär en premieskatt på mindre än 300 kr om året. För våra entusiast-bilsägare är kostnaden mindre än hälften av detta. Av våra 117 000 kunder erhåller endast ca 5 200 en skatt på mer än 500 kr om året.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept