Försäkringsstrul!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ja nu är de kokta fläsket stek och allt vad det heter.
Fick nyss brev från Bilsport & MC angående min försäkring på hojen, tillsammans med ett inbetalningskort på 9100 spänn.
Va i helvete tänkte jag då jag redan betalt min försäkring en gång iår, så jag ringde till dem och fick svaret att min behörighet nu är ändrad från A begr, till A obegränsad.
Det är ju trevligt, men jag kunde fortfarande inte förstå varför dem ville ha 9000 till förutom de ~4 jag redan betalt.
Svaret blev "...då ditt körkort har övergått till klass A utan begränsning beräknas försäkringen efter motorcyklens ostrypta motoreffekt. "
Vad fan är de frågan om?!
Så det spelar ingen roll att hojen är registrerad och såld som strypt?
Finns det någonting man kan göra åt saken?
Blir fan förbannad! :mad::mad:
Om det inte finns något att göra åt de här jävla fasonerna, vad har man för rätt till att säga upp försäkringen?
Har hur många frågor som helst, tacksam för alla tips jag kan få!
//Hannes

Sorry om texten blev lite rörig! :)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Sälj hojen till bror/syster/far/mor/kompis genom att skriva över den. Låt personen teckna en garagförsäkring och byta sedan ägare igen till dig själv. Då kan du teckna vilken försäkring du vill när du äger hojen igen.
Nackdel? Ja du får 2 nya ägare på hojen varav du är en.

Mvh
Andreas

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
om försäkringen är ändra så har du väl ångerrätt i två veckor...
byt bolag om det finns billigare

och som vanligt är FB störiga:gnissla

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Läser du inte avtalen du godkänner?
Det står klart och tydligt att du själv är skyldig att ange när ditt kort går över till full behörighet.
Du har ingen rätt att säga upp försäkringen, enda möjlighet är som sagt att sälja.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla villkoren på din försäkring,är tämligen säker på att det står med där.

Gör det det så har du accepterat denna höjning när du tecknade och betalade försäkringen.

Henrik

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
om försäkringen är ändra så har du väl ångerrätt i två veckor...
byt bolag om det finns billigare

och som vanligt är FB störiga:gnissla
Såg att det stod det nu, tack!
Har för mig att det fanns en bra sida att jämföra olika bolag på, någon som råkar veta vad den heter? Hittar inget när jag söker..

Läser du inte avtalen du godkänner?
Det står klart och tydligt att du själv är skyldig att ange när ditt kort går över till full behörighet.
Du har ingen rätt att säga upp försäkringen, enda möjlighet är som sagt att sälja.
Mjo, men nu är de 3 år sedan jag tecknade den..
Problemet är ju inte att jag inte sagt till att jag fått ny behörighet, utan att dem vill försäkra min hoj, som något den inte är registrerad som.

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
ÄR den strypt då?

Förstå att försäkringsbolagen skiter i om den är stypt och istället kollar på originaleffekten. För hur många har den strypt i praktiken? Typ 2%.

När är huvudförfallodagen på din försäkring?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
ÄR den strypt då?

Förstå att försäkringsbolagen skiter i om den är stypt och istället kollar på originaleffekten. För hur många har den strypt i praktiken? Typ 2%.

När är huvudförfallodagen på din försäkring?
Ja.

Jo, jag vet att dem vet att många kör ostrypt.
Men det jag inte gillar är ju att den kommer från fabrik, och säljs, som något som man inte kan försäkra den som.
Säg att jag skulle köra ostrypt, då kör jag ju ett fordon som är felreggat, och då gäller väll inte försäkringen ändå? De vill alltså att jag ska försäkra något som jag ändå inte får köra lagligt.

EDIT: Förfallodagen är den 20 mars 2011.

Last edited:

Gabor

Guest
Att den är strypt är bara för att man då ska kunna köra med begränsad effekt. Sen när man får köra med obegränsad är det bara tt betala för fulleffekts maskin.
de flesta försäkringsbolagen har tagit bort strypeffektförsäkring bara för att det fuskas så mycket med detta.
De som har obegränsat i sin försäkring, får finna sig i att betala , pga av alla som fuskar...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är ganska imponerad på att de vill ha totalt 13000kr för en 625a? :va

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Såg att det stod det nu, tack!
Har för mig att det fanns en bra sida att jämföra olika bolag på, någon som råkar veta vad den heter? Hittar inget när jag söker..

Mjo, men nu är de 3 år sedan jag tecknade den..
Problemet är ju inte att jag inte sagt till att jag fått ny behörighet, utan att dem vill försäkra min hoj, som något den inte är registrerad som.
Jag skulle snarare påstå att det är 1 månad sedan du tecknade den (20 mars, förnyelse). Det är bara att bita i det sura äpplet. Jag ställdes inför samma situation tidigare, men jag var medveten om att premien skulle förändras och köpte därför något jag kunde försäkra istället. Samtidigt var jag tacksam för att B&MC erbjöd 25kw-försäkringen. Faktum är att man med den försäkringen rider lite på deras välvilja.

L@rsson

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
Honda cbr 929 -00
Själv fick jag ett brev under november att min mc var "felreggad" till 25kw hos vägverket så dom höjde min årsförsäkring me omkring 8000 för att den hade 110kw i ursprungseffekt, ringe å surrade med en kvinna på bolaget så fick ja behålla den gamla premien till årsförfallodagen i juli, dock hade det inget me körkortet att göra men men...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jag skulle snarare påstå att det är 1 månad sedan du tecknade den (20 mars, förnyelse).

Eftersom han omöjligt fått veta vad försäkringen skulle kosta så skulle jag kanske inte kalla det att han tecknade den?
:va

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Eftersom han omöjligt fått veta vad försäkringen skulle kosta så skulle jag kanske inte kalla det att han tecknade den?
:va

Läser man villkoren kommer man finna att den dagen kk övergår i obegränsad kommer hojen klassas in på fulleffekt igen.

Det är ens egen skyldighet att fråga vad försäkringen kommer kosta efter den dagen passerats om det är något man är intresserad av annars är det bara att vänta så får man reda på det.

Så jo,jag skulle säga att han tecknat försäkringen den dag han betalde den,att Inte informera sig om villkoren är inte ett sätt att slippa ansvar.

Henrik

XB12Ss

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
2005
Alla f-bolag försäkrar med ursprungseffekten, spelar ingen roll hur strypt den är.
Bilsports mellanklassförsäkring är den enda som försäkrar med den lägre effekten, det enda villkoret är att ägaren har begränsad behörighet(givetvis ska cykeln vara strypt och reggad som det).
Taskigt att säg kanske men du får skylla dig själv att du inte läst villkoren innan, enda sättet att byta försäkring är ägarbyte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Läser man villkoren kommer man finna att den dagen kk övergår i obegränsad kommer hojen klassas in på fulleffekt igen.

Det är ens egen skyldighet att fråga vad försäkringen kommer kosta efter den dagen passerats om det är något man är intresserad av annars är det bara att vänta så får man reda på det.

Så jo,jag skulle säga att han tecknat försäkringen den dag han betalde den,att Inte informera sig om villkoren är inte ett sätt att slippa ansvar.

Henrik

Så med den attityden skulle man blindt acceptera om ens åretruntförsäkring hoppar upp till 50-100.000kr ?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så med den attityden skulle man blindt acceptera om ens åretruntförsäkring hoppar upp till 50-100.000kr ?

Enligt fbs sätt att se på saken,ja.

Då säljer man och letar ny försäkring.

Jag väger inte in någon personlig värdering i detta utan meddelar bara vad fb kan hävda,har man inte läst villkoren så är det bara att acceptera på samma sätt som högre självrisk eller utebliven ersättning om man inte följer villkoren i försäkringen(fel förare,förvaring,lås osv.)

Henrik

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...