Försäljningsknep med hjälmar?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Är det fysiskt sant och bevisat i tester att hjälmar som tappas i golvet är förbrukade när det kommer till säkerheten?

(Beror naturligtvis på hur hårt osv. men är det visat på i något test?)
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Lagar och utbildning i all ära men sundt förnuft kommer men långt med här i livet, Var går gränsen får man tappa den från midjehöjd eller kanske från översta hyllan ner i ett betonggolv, var skall man dra gränsen?
Skulle du själv vilja ha en hjälm du vet är tappad i golvet, tänk om hjälmen spricker vid vurpa och du vet att den ramlat ner från en hylla, tror nog man kan hitta på väldigt många exempel som styrker att butikerna gör helt rätt.
Tappad hjälm= att du får köpa den, sen om du själv använder den är din ensak.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag pratade med en kille på Länsförsäkringar som hänvisade till ett test, som jag tror att dom hade utfört själva, och då hade dom inte kunnat påvisa några skador på hjälmen efter att ha tappat den i golvet. Men det beror säkert på vilken typ av hjälm det är, hur den landar, på vad den landar och från vilken höjd den landar. Dom gånger jag har bonkat i hjälmen så har jag tagit bakänden på hojnyckeln, som är plastklädd, och knackat på hjälmen. Då kan man höra om glasfibern har delaminerat, har den inte det så är det imho ingen fara med hjälmen heller :tummenupp
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är inte bevisat att hjälmen garanterat håller heller när den tappas.

Så man får väl göra en vettig egen bedömning från vilken höjd, lyckades du nästan rädda den med foten och hur var underlaget.

Men ett enkelt sätt är att lägg inte hjälmen på tank, dyna, cuts eller häng den på hojens handtag. Lägg den på marken direkt så ramlar den inte så långt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
En hjälm består av ett skal, Innanför skalet finns ett dämpade material, oftast typ frigolit, som ligger dikt mot skalet. Skalet finns där för att ge hjälmen slitstyrka.
Om du tar en frigolitbit, Ta tummen och tryck till, där får du då en grop i frigoliten. Den fjädrar inte tillbaka. Skalet på hjälmen består av plast eller fiber.
När skalet får en smäll så deformeras det ner i frigoliten, det bildas en grob i frigoliten sen fjädrar skalet ut igen.
Du har nu fått ett mellanrum mellan skal och frigoliten. Och frigoliten är ihoptryckt. Dvs den stötdämpande materialet har blivit tunnare på ett ställe.
Vad händer om du slår i hjälmen på samma ställe igen?
 

Ozzi

Guest
En hjälm består av ett skal, Innanför skalet finns ett dämpade material, oftast typ frigolit, som ligger dikt mot skalet. Skalet finns där för att ge hjälmen slitstyrka.
Om du tar en frigolitbit, Ta tummen och tryck till, där får du då en grop i frigoliten. Den fjädrar inte tillbaka. Skalet på hjälmen består av plast eller fiber.
När skalet får en smäll så deformeras det ner i frigoliten, det bildas en grob i frigoliten sen fjädrar skalet ut igen.
Du har nu fått ett mellanrum mellan skal och frigoliten. Och frigoliten är ihoptryckt. Dvs den stötdämpande materialet har blivit tunnare på ett ställe.
Vad händer om du slår i hjälmen på samma ställe igen?

Det resonemanget gäller säkert om du har en massa inuti hjälmen bestående av 5-8 kilo kött(huvud) som mothåll till markträffen, är hjälmen tom som den brukar vara när man tappar den får man en annan påverkan på frigoliten som inte alls är så märkvärdigt stor som vissa vill påskina.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ohhhh.... en diskussion att sätta tänderna i och se vad hojåkare anser om dagens ENDA LAGKRAV på skyddsutrustning....Hjälmen! :crash

Till TS kan jag bara säga att jag inte vet någon undersökning där ett rent fall mot marken har legat till grund för undersökningen/provningen.

För att sätta fart i debatten lägger jag till några frågor till TS inlägg...

  1. Vad ska hjälmen skydda mot?
  2. Vad på hjälmen är den viktigaste skyddsdetaljen?
  3. Hur avgör man om en hjälm är trasig?
  4. Hur avgör man om en hjälm är sliten?
  5. Varför anses hjälmen vara det viktigaste skyddet?

    Och här kommer sista frågorna som ligger till grunden i den här tråden:

  6. Varför anser så många att en tappad tom hjälm skulle gå sönder i ~5km/h?
  7. Vad skulle då hända med hjälmen vid en olycka i 50km/h med ett 7kg huvud i, om en tom hjälm går sönder redan vid 5km/h?

Edit: ezzo han skriva lite medans jag funderade ut frågor...
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Ohhhh.... en diskussion att sätta tänderna i och se vad hojåkare anser om dagens ENDA LAGKRAV på skyddsutrustning....Hjälmen! :crash

Till TS kan jag bara säga att jag inte vet någon undersökning där ett rent fall mot marken har legat till grund för undersökningen/provningen.

För att sätta fart i debatten lägger jag till några frågor till TS inlägg...

  1. Vad ska hjälmen skydda mot?
  2. Vad på hjälmen är den viktigaste skyddsdetaljen?
  3. Hur avgör man om en hjälm är trasig?
  4. Hur avgör man om en hjälm är sliten?
  5. Varför anses hjälmen vara det viktigaste skyddet?

    Och här kommer sista frågorna som ligger till grunden i den här tråden:

  6. Varför anser så många att en tappad tom hjälm skulle gå sönder i ~5km/h?
  7. Vad skulle då hända med hjälmen vid en olycka i 50km/h med ett 7kg huvud i, om en tom hjälm går sönder redan vid 5km/h?

Edit: ezzo han skriva lite medans jag funderade ut frågor...

Glasögonen är det i särklass viktigaste skyddet, utan dom skulle man inte klara av en enda tur en fin sommarkväll, medan en hjälm förhoppningsvis aldrig kommer till användning.:tuttar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En hjälm består av ett skal, Innanför skalet finns ett dämpade material, oftast typ frigolit, som ligger dikt mot skalet. Skalet finns där för att ge hjälmen slitstyrka.
Om du tar en frigolitbit, Ta tummen och tryck till, där får du då en grop i frigoliten. Den fjädrar inte tillbaka. Skalet på hjälmen består av plast eller fiber.
När skalet får en smäll så deformeras det ner i frigoliten, det bildas en grob i frigoliten sen fjädrar skalet ut igen.
Du har nu fått ett mellanrum mellan skal och frigoliten. Och frigoliten är ihoptryckt. Dvs den stötdämpande materialet har blivit tunnare på ett ställe.
Vad händer om du slår i hjälmen på samma ställe igen?

Håller med bortsett från att jag tvivlar på att höljet deformeras särskillt mycket av att man tappar hjälmen i betonggolvet.
Jag tror det behövs mer kraft vilket det t.ex blir om man har ett 10kg (trä-)skalle samt plus högre fart.

För att ge det hela lite proportioner

Antag att man tappar en hjälm vägande 0.15 kg från backspegeln på 1.5 m höjd den hinner få en hastighet på 3m/s=10km/h. Rörelseenergin är 0.5*0.15*3^2= 0.68 J Hur stor blir deformationen?

Antag att vi stoppar in en skalle(utan kropp) på 10kg i samma hjälm och gör om testet.
Rörelseenergin blir 0.5*(10+0.15)*3^2= 46 J
Alltså 68 ggr större! Hur stor blir deformationen nu?

Antag att Ben Jonson(han är inte så smart) testar den genom att tar på sig hjälmen och joggar in i en betonvägg med 5 m/s= 18km/h
Rörelseenergin blir 0.5*(10+0.15)*5^2 = 127 J
Eller 190ggr så stor som i första fallet.

Antag att Ben Jonson dessutom böjer sig framåt så att han får hela sig tyngd med sig när han träffar väggen....
Nu börjar det bli svårt räkna för vi måste ta hänsyn till kotkompressionen i nacken men någon faktor större än föregående fall måste det ju bli så jag drar till och säger att energin nu är 400ggr större än när hjälmen föll från backspegeln.

Nu är hjälmen naturligtvis förbrukad men vid denna smäll ska hjälmen fortfarande rädda skallen på Ben. Jag tror i alla fall att de skador en hjälm får av att ramla i marken endast är estetiska.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Har en kruka jag har klotat i 2-3 ggr inget fel på den risken att träffa på samma ställe igen e inte värst stor.
Visst syns det i skalet små sprickbildningar osv inget jag slängt utan har den som reserv hjälm på bana.
Förstår handlarna då de ser till sina kunder.
Men att den skulle ta skada knappast.
Hur många har inte hjälmen glidit av för sadeln när ni lagt den där.
Har ni sedan inte vågat åka därifrån med den hjälmen på huvve?
Om man bekymrar sig för sådana grejer när man halvtimmen innan har legat i 200 eller kört på slangen bör man nog ta sig en funderare.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag tänkte egentligen inte alls på den där regeln om butiken och om man tappar något där. Dom får väl ha vilka regler dom vill...

Men lixom såhär:
Om en försäljare står och vräker ur sig än det ena än det andra med tvärsäkerhet så anser jag att dom borde ha bevis i form av undersökningar. Finns det några sådana?

För jag kan tycka att dom bara står och säger saker utan att ha något som stödjer det; blir skillnaden liten mellan en uppenbar lögn och någon som bara babblar skit. men om det finns undersökningar som ger detta som resultat så ser jag det som värdefull information från försäljare.

Så vilket är det finns det några undersökningar och bevis eller har man bara bestämt vid kaffebordet att det borde vara såhär?:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tappad hjälm= att du får köpa den

Vad gäller den regeln kan man ju förstå handlaren ur den synvinkeln att han har svårt sälja en repig hjälm till nästa kund men däremot tycker jag att en seriös handlare borde ha en mjuk matta på hjälmavdelningen.

Sen kan man ju dra den diskussionen vidare och fråga vem som vill köpa en hjälm som handlaren låtit 100 andra personer prova och några av dom med för stora huvuden för storleken så att hjälmen är uttöjd. :näsblod

Tänk hur hjälmarna är när man ska åka hyrkart och man plockar en lånehjälm i storleken under sin egen och trots det är hjälmen så stor att man kan sticka in handen och klia sig på fontanellen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vid diskussion med Arai framgick att överlag bör det inte vara några problem om man tappar hjälmen i golvet, men som med allt annat är det självfallet relativt och beroende på en uppsjö olika variabler. Det enskilda fallet avgör hur stor risk för skada på hjälmen som uppstår och det är upp till dig att bedöma om du vill ta risken ifråga eller inte.

Det enklaste svaret? Var rädd om hjälmen så slipper du fundera på det.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ok, som jag säger när jag skapade tråden då:
Finns det några oberoende tester som visar att det är troligt att hjälmen är trasig?

För jag menar spekulationer kan man ta ganska långt. Anta att många provar skinnställen, borde inte dessa ta stryk av att slitas i sömmarna?
Typ:
"Har du fisit i skinnstället är det förstört"
"Eller har du tappat solglasögonen så kan du kasta dom.."

Jag kan fantisera ganska vilt om olika scenarior som KAN hända, men alla upprepar detta om hjälmarna som det vore en sanning. Då frågar jag bara lite som Sverker Olofsson; ÄR det så? ska det vara så? Hur kan du vara så säker på det?

Finns det några bevis, eller räcker det om många tror så blir det sant?
 

IQ Badboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Norrköping
Hoj
SV650S K5
Hur skulle man standardisera ett sådant test?
Släppa hjälmen från nån slags medel mchöjd mot en asfaltbit av kontrollerad hårdhet?..eller kanske mot en liten spetsig sten??
Missförstå mig rätt Jag är också nyfiken på resultatet, men då ska testet vara realistiskt. Dessutom så är ju alla godkända hjälmar testade, det borde gå att använda dessa resultat . eller?

Finns det nån mer som mins nånslags infosnutt som visades på tv. Där man släppte en vattenmelon med cykelhjälm (en såndär ugly i frigolit ) i golvet, utan att något händer.
Tar upp melonen o gör det igen, med fruktsallad som resultat...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Behöver ju inte vara så invecklat egentligen att testa...

släpp 20 olika hjälmar från 1,5 meters höjd ner i asfalt säg 25 ggr, naturligtvis tomma. Skulle det vara ett problem så syns det ju om man sedan röntgar och kör ultraljud med åtföljande magnetkamera. Finns ju en uppsjö tekniker att använda redan standardiserade.

Är ju ett vanligt problem inom flygindustrin att söka efter materialförändringar. Skulle ett sånt test visa att det sker förändringar, då är det ett problem.

Framförallt skulle det finnas någon form av bevis för det. Är det på fullt allvar att ingen har testat detta???

I dagsläget testas inte hjälmar på detta sätt vad jag vet. Är det inte ett rimligt krav att en hjälm skall tåla att tappas i backen åtminstone 5 ggr?
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top