Försäljningsknep med hjälmar?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Hur skulle man standardisera ett sådant test?
Släppa hjälmen från nån slags medel mchöjd mot en asfaltbit av kontrollerad hårdhet?..eller kanske mot en liten spetsig sten??
Missförstå mig rätt Jag är också nyfiken på resultatet, men då ska testet vara realistiskt. Dessutom så är ju alla godkända hjälmar testade, det borde gå att använda dessa resultat . eller?

Finns det nån mer som mins nånslags infosnutt som visades på tv. Där man släppte en vattenmelon med cykelhjälm (en såndär ugly i frigolit ) i golvet, utan att något händer.
Tar upp melonen o gör det igen, med fruktsallad som resultat...

Har tänkt på exakt samma test och jag tror att det var vårt gamla allmäninformerade motorprogram trafikmagasinet!

Har själv dåligt samvete då jag tappade min hjälm ner på trädgårdsplattor av betong med resultatet att en flisa i ytan försvann! Åker fortfarande i den men ska byta å det snaraste! Känns som om man ska ha ett enda skydd bör det vara hjälm då man fungerar mindre bra utan just huvud!
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Nu vet jag att det rör sig om olika material, olika hastighet & därmed rörelseenergi men har Ni sett en hockeymatch? Där uppstår ofta yttre påverkan på hjälmen mot ett hårt underlag (sarg eller is). Inte byter en hockeyspelare hjälmen bara för att han åkt på en tryckare vid sargen eller mot isen?

Jag tror "tappa hjälmen diskussionerna" är aningen överdrivna men naturligtvis vill man ha det optimala skyddet på knoppen varför det kanske inte är värt att chansa ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I dagsläget testas inte hjälmar på detta sätt vad jag vet. Är det inte ett rimligt krav att en hjälm skall tåla att tappas i backen åtminstone 5 ggr?
Nejvisst, jag håller med dig helt å hållet! Precis som att bilar borde klara att köra in i en 40cm tjock tall i 70kmh 5 gånger innan man skrotar den så borde ju hjälmar tåla mycket mer! Varför gör man dom i frigolit och glasfiber, det är ju känsliga saker?! Ett skal av 2-3mm rostfritt och innanmäte i 2-3cm abs-plast skulle ju göra såna här diskussioner helt överflödiga, och man skulle inte behöva oroa sig varje gång man tappar ner hjälmen från balkongen, eller när den ramlar ur racebussen på E4'an :tummenupp




:rolleyes:




Både skalet och innanmätet i en bra designad mc-hjälm är skapade för att vara en deformationszon, som ska ta upp yttre våld, och dels absorbera, dels fördela och dels till viss del utestänga (förhindra krosskador tex).
Ja, visst är dom gjorda för att tåla mycket mer våld än det kanske blir av att ramla ner i backen från 1,5m höjd, men likväl har ju en del av deformationszonen redan förbrukats, och det kan vara det lilla som avgör skillnaden mellan huvudvärk och några dagars illamående och men för livet.
Eller brukar ni använda kondomer som det bara är ett liiiitet hål i också?

Nu vet jag att det rör sig om olika material, olika hastighet & därmed rörelseenergi men har Ni sett en hockeymatch? Där uppstår ofta yttre påverkan på hjälmen mot ett hårt underlag (sarg eller is). Inte byter en hockeyspelare hjälmen bara för att han åkt på en tryckare vid sargen eller mot isen?

Jag tror "tappa hjälmen diskussionerna" är aningen överdrivna men naturligtvis vill man ha det optimala skyddet på knoppen varför det kanske inte är värt att chansa ?
Hockeyhjälmar är gjorda av en plast liknande den man har i crosskåpor mm, ganska mjuk och flexig, med ett innanmäte av skumgummi. Det finns en anledning till att man inte har såna hjälmar när man kör motorcykel. Det finns även en anledning till att hockeyspelare har betydligt många fler ärr å hjärnskakningar än RR-förare på motsvarande nivå...
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
resonemanget håller inte riktigt enligt mig.

Det är en väsentlig skillnad i krafter mellan en riktig kollsion med huvudet inuti mot en tom hjälm från 1,5 meter. Om den går sönder för normalt vardagsbruk är den felkonstruerad, så enkelt är det. De flesta har tappat en hjälm någon gång.

Men återigen; finns det tester och bevis?
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Vad händer om man bryter fallet genom att sparka lite lätt på den (inte försöka sparka den till andra sidan...något)
Då borde hjälmen rulla runt o få små repor på sig istället för ett kraftigt slag,

Skulle var kul o höra på fysikuträkningarna på en sån grej :hihi
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men återigen; finns det tester och bevis?

Om man ser till de tester som FINNS, som därefter sätter ett godkännande på hjälmen om den klarar testet, så har alla hjälmar du idag köper över disk klarat detta testet. Dessa är godkända för ett betydligt högre krockvåld än vad som uppstår när man tex tappar hjälmen.

Att det skulle bli en deformation på tex frigoliten under höljet, ja, det blir det säkert. Men om den skulle vara farligare än den deformation som man själv gör genom att sätta på sig hjälmen gång på gång, och där igenom komprimera frigoliten varje gång denna hjälm används, eller genom hårvårdsprodukter, kyla/värme, eller dom gångerna man kör in styret i hjälmen för att hänga den på hojen...


Det finns många sätt en hjälm förstörs på. Men bara ett sätt som folk generellt anser en hjälm vara förstörd på!!

Hjälmen ÄR viktig!
Dess uppgift är framför allt att dämpa krockvåldet, för människan är inte utvecklad för den kraft som uppstår. Våran hjärna sitter inte fast med speciellt mycket innanför skalet...

Personligen tror jag inte att hjälmen tar så mycket skada att den bör bytas ut efter ett fall från 1m. Men beroende på underlag så får man göra en personlig bedömning, eftersom det är bara DU som kommer att ha hjälmen på huvudet för DIN egna "skull"!
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Visst jag håller med om att huvudet är viktigt och att jag själv måste bedömma och allt det där...

MEN...

Om nu en FÖRSÄLJARE står och intygar och bedyrar om att hjälmar INTE klarar av att gå i backen från sadeln på hojen. Så bör det finnas tester på just detta, just det problemet. Att det är SANT, att man VET att det är så.

Inte att det är troligt, för ska vi sitta och fantisera kan man lika gärna gå på sagostunden på det lokala biblioteket. Så jag undrar egentligen inte så mycket om det är sannolikt, för fantasi har jag själv. Visst kan det vara troligt, eller otroligt för den delen.

Eftersom så många hjälmexperter på olika mc-butiker från luleå i norr ända ner till Malmö VET att det förhåller sig på detta sättet så måste dom ha sett testerna? Det är ju lixom inte bara en nisse som påstår det tvärsäkert...

Men var fan är testerna som har undersökt just detta problemet?

Det är ju rätt så osannolikt att detta inte skulle ha undersökts av någon, om det nu skulle vara ett problem. Mer än hälten av oss skulle ju annars smurfa runt med hjälmar som ser ut som "plocke-pinn" inuti, som går i atomer då vi råkar ut för en olycka.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ställ frågan till dessa personerna: Adam, Jamie, Kari, Grant, Tory :tummenupp

Det är ungefär som om en kula fastnar i pipan, kan man då skjuta ut den med nästa kula? :va

Jo men om man skall ställa frågan till dom så är det just en myt.
Så då blir ju frågan snarare om det är en myt eller inte. Känns som om vi dessutom kommer ännu längre från en sanning..

Dessutom är väl hjälmarna ett riktigt förekommande vardagsproblem, mot en kula som fastnat i loppet. Har skjutit många skott genom åren och aldrig råkat ut för det....
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det är väl självklart att du inte kan komma fram till ett bra testreslutat på en sånt test.

Du kan ju göra ett liknande själv. Köp 100 ägg och se vilken höjd de håller från hos dej, testa sen hemma hos polaren... och nästa polare... du fattar säkert vad jag menar.

Jag tycker iden någon hade med en mjuk matta under verkar vettig, varför har ingen det så?

/Fredde
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
inte för att jag har något svar till TS, men:
vad händer om man krashar i hög hastighet, rullar runt samt slår i huvudet flera gånger på samma ställe på hjälmen?

att den skulle bli något mindre säker efter varje smäll det köper jag, men jag kan aldrig tänka mig att det skulle bli direkt livsfarligt. det måste ju tillverkarna ha tänkt på!:va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns det nån mer som mins nånslags infosnutt som visades på tv. Där man släppte en vattenmelon med cykelhjälm (en såndär ugly i frigolit ) i golvet, utan att något händer.
Tar upp melonen o gör det igen, med fruktsallad som resultat...

Melonen var säkert hel och frisk efter första smällen...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
inte för att jag har något svar till TS, men:
vad händer om man krashar i hög hastighet, rullar runt samt slår i huvudet flera gånger på samma ställe på hjälmen?

att den skulle bli något mindre säker efter varje smäll det köper jag, men jag kan aldrig tänka mig att det skulle bli direkt livsfarligt. det måste ju tillverkarna ha tänkt på!:va
Fortfarande, hjälmen ska absorbera smällarna, och göra smällen "mjuk". Jämför med att släppa en påse ärtor och en studsboll i golvet. Hur vill du att ditt huvud ska landa? Precis, då måste kraften ta vägen nånstans, dvs deformera hjälmen. En airbag blåser inte upp sig flera gånger om bilen studsar in i en till sak, deformationszonerna på den rätar inte ut sig heller.

Jag kraschade rätt styggt med min hjälm (Shoei Raid II), åkte rätt ut i terränglådan. Jag landade aldrig på något hårt, det var gräs/mossbeklätt allt jag slog i, dvs bara ytliga repor, inga som helst slagmärken, hack, skärskador eller liknande. Dock var hjälmen som en dåligt pumpad fotboll, alldeles mjuk och svampig i skalet, men den gjorde sitt jobb, förbannat bra dessutom :tummenupp
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag följer TS linjer.
Att lägga en tjock matta i butiken, Ja.
Men hur är det när du stannar med hojjen på gården och en 1 veckas gammal hjälm åker i backen, så oj, bara att köpa en ny hjälm då? Nonsens..
Jag tror sannolikheten att just den skada den tagit av att ramla i marken, skulle inverka på motståndskraften vid en omkullköring, är väääldigt liten. Men det vore ändå kul att se ett test på detta, och inte bara höra alla komma med sina hypoteser (inkl. jag).
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är ungefär som om en kula fastnar i pipan, kan man då skjuta ut den med nästa kula? :va

Dessutom är väl hjälmarna ett riktigt förekommande vardagsproblem, mot en kula som fastnat i loppet. Har skjutit många skott genom åren och aldrig råkat ut för det....

Det var mest riktat som en jämförelse...
Jag vet att du skjutit, därför jag tog det som ett exempel. En "myt" om att luften som komprimeras mellan kulorna skulle pressa ut den som satt fast...

Jo men om man skall ställa frågan till dom så är det just en myt.
Så då blir ju frågan snarare om det är en myt eller inte. Känns som om vi dessutom kommer ännu längre från en sanning..

När började ryktet om att hjälmen var förstörd om man tappade den?
Vilken typ av hjälm fanns det på den tiden ryktet startades?
Är det ett rykte, eller en sanning pga dåtidens kvalitet på hjälmar?
Har utvecklingen på hjälmar gått framåt sen ryktet startades?

Mao som du frågar i tråden:
Är det en myt, eller är det sanning?
Är det en sanning som gäller dåtidens hjälmar eller dagens hjälmar?
Är det en sanning som gäller dagens hjälmar, vart är då den studien/resultaten som bekräftar detta?

Ot.
Det har jag...

Det har inte jag, men jag har vart med när andra har fått en kula som stannat kvar i pipan.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
@Pysch:
Angående kulan i loppet så kan jag för lite om hur vanligt det är, har aldrig råkat ut för det själv dock.

Men jag är mest ute efter att veta om detta med hjälmarna är ett verkligt eller högst osannolikt problem.
Känns som om mycket drivkrafter går åt det hållet att allt skall vara dyrt som har med hoj-åkning att göra.

En annan fråga är hur det kan komma sig att handskarna alla kostar runt och över tusenlappen. Lågprishandskar ligger på 500kr.
Jag gissar att det är för att vi köpare accepterar och köper. De dyraste handskarna kostar troligen runt en hundralapp att tillverka...
påstås väl i reklamen att dom sys av en snygg italiensk tjej som är oskuld sittandes i lotusställning på en sammetskudde.
I verkligheten så görs dom antagligen i Kina av en person som jobbar 16 timmar om dagen för 5 kr/h. 7 dagars arbetsvecka...
 

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Nueva el Stockholmo
Hoj
En gammal
Jag har en ytterligare fråga i den här debatten (som säkert finns besvarad på andra ställen, orka leta...).
Antag att man har en hjälm, med ca 7 år på nacken, som hanterats varsamt, är det ändå läge att byta ut denna inför kommande säsong? Vad är det som "slits" på hjälmen, glasfiberskalet eller är det frigoliten som blir dålig. Har ju hört att man ska byta efter 5 år, och det är ju kul med nytt, men inte heller gratis.. Naturligtvis vill jag ha en skyddad skalle när jag kör, därav är ett byte nära förestående, men vad är det egentligen som slits? Om jag köper en fjolårsmodell, innebär det i så fall att jag egentligen bara borde använda den hjälmen i 4 år?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag har en ytterligare fråga i den här debatten (som säkert finns besvarad på andra ställen, orka leta...).
Antag att man har en hjälm, med ca 7 år på nacken, som hanterats varsamt, är det ändå läge att byta ut denna inför kommande säsong? Vad är det som "slits" på hjälmen, glasfiberskalet eller är det frigoliten som blir dålig. Har ju hört att man ska byta efter 5 år, och det är ju kul med nytt, men inte heller gratis.. Naturligtvis vill jag ha en skyddad skalle när jag kör, därav är ett byte nära förestående, men vad är det egentligen som slits? Om jag köper en fjolårsmodell, innebär det i så fall att jag egentligen bara borde använda den hjälmen i 4 år?

På en hjälm med fiberskal är det frigoliten innuti hjälmen som blir dålig först.
Allt eftersom du använder den så komprimeras den och blir mer och mer stum. Dessutom så har diverse smuts och organismer du lämnar efter dig i hjälmen antagligen en negativ effekt på inredningens funktion :)

En hjälm försämras säkert också så sakteliga även under förvaring, jag skulle dock tro att det är en betydligt långsammare process som har ringa betydelse i det stora hela.

Hur som, efter 7 år skulle jag defintivt byta ut hjälmen.

Jag bytte ut min Shark RSR2 mot en Arai RX7 från USA nu efter dryga 4 säsongers användning.

Måste säga att Arai's kvalitetskänsla känns rätt överhypead jämfört med Sharks toppmodell.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top