Försök till Wheelie, men

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
ChrilleR1 skrev:
2147911 Varför inte bara gasa upp den?

Att gasa upp en 929a på tvåan de vette fan :va

Polaren sliter som en varg me sin, lutar de lite uppåt och man flyttar arslet så långt bak de går så då kanske :)

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
GSX-R 600
Själv har man inte varit och kört på bakhjulet än :rolleyes:

Kännt att eftersom man är ny och så att man kanske ska ta det lungt i början, tog kortet i september då blev de typ 500 mil och nu har man börjat rosta av sig sen vintern. Men känner nu att man har fått in bra känsla. Powerweelies är väll inte allt för lyckat med en 600, man bör väll använda sig av kopplingen dra in lite, gasa till och släpper kopplingen. Någon som har några invändningar lr tips?

mass

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Yamaha R6-05
RecOn #56 skrev:
2147944 Själv har man inte varit och kört på bakhjulet än :rolleyes:

Kännt att eftersom man är ny och så att man kanske ska ta det lungt i början, tog kortet i september då blev de typ 500 mil och nu har man börjat rosta av sig sen vintern. Men känner nu att man har fått in bra känsla. Powerweelies är väll inte allt för lyckat med en 600, man bör väll använda sig av kopplingen dra in lite, gasa till och släpper kopplingen. Någon som har några invändningar lr tips?

Har själv precis börjat testa lite smått att dra upp hojen. Också en 600
och det går fint att få upp den, gasa upp till ca:7000 varv (1án), släpp av och gasa igen så kommer den.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Anderzzon skrev:
2147937 Att gasa upp en 929a på tvåan de vette fan :va

Polaren sliter som en varg me sin, lutar de lite uppåt och man flyttar arslet så långt bak de går så då kanske :)
Men snälla nån...
Jag använder enbart gas när jag ska slanga..
Lägg dig rätt i registret.. gör ett kraftigt av/på slag och ryck lite så kommer hojen resa sig... Det är enabart en fråga om teknik...

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
SENSEI skrev:
2148188 Men snälla nån...
Jag använder enbart gas när jag ska slanga..
Lägg dig rätt i registret.. gör ett kraftigt av/på slag och ryck lite så kommer hojen resa sig... Det är enabart en fråga om teknik...

Låna en å prova :7peta

Rettan däremot :squid

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
SENSEI skrev:
2148224 har provat.. vet att det funkar

Rettan??? Ahha du menar R1... tja.. måste du ha en R1a till något som går att göra med en r750 från 96... så... :rofl

Haha du är rolig du och duktig :pannkyss

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Anderzzon skrev:
2148242 Haha du är rolig du och duktig :pannkyss
Det har jag aldrig påstått att jag är...
Nu har jag bara kört 2st 929.. En med helsystem en med slipon..
Visst man får ta i och slita lite för att kunna ta upp den på gasen...
Men det går om du gör rätt.. Och du spar kopplingskorgen..
Om du någonsin sett en kopplingskorg som blivit misshandlad skulle du förstå...

Givetvis praktiseras detta enbart på avlyst område...
Man slangar inte ute i trafiken...

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
SENSEI skrev:
2148267 Det har jag aldrig påstått att jag är...
Nu har jag bara kört 2st 929.. En med helsystem en med slipon..
Visst man får ta i och slita lite för att kunna ta upp den på gasen...
Men det går om du gör rätt.. Och du spar kopplingskorgen..
Om du någonsin sett en kopplingskorg som blivit misshandlad skulle du förstå...

Givetvis praktiseras detta enbart på avlyst område...
Man slangar inte ute i trafiken...

Missförstå mig rätt, jag tycker att du är duktig :tummenupp

Efter att ha sett hur polaren sliter med att få sin att rulla på slangen på tvåan, ettan inga problem.

Han kör ettan ut, med motard, cross alla växlar ut men det går väl inte att jämnföra.. 929an är snäll och förlåtande kanske för mkt?

R1an är hetsigare och inte lika snäll men inte för orolig heller med insprut..

Körde endast powerwheelies med min 929a... Ja inte blir det bättre av att 929an har en svag kopplingskorg heller, men övar man tillräckligt så kanske den kommer fint med enbart av påslag på tvåan kanske tom på trean.?

Men som sagt övning ger färdighet :yoparty

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Jag må va gammal o dum men varför tycker ni att det är så förtvivlat viktigt att åka på bakhjulet? Rycka i styret, koppla upp den...Nånstans verkar det som "slangning" kommer före att ta sig igenom en kurvkombination snabbt o säkert på inlärningsschemat. Jag blir impad av en MotoGPräser som går på bakhjulet ur en böj på ren effekt och en förare som behärskar den, men allt fjantigt bakhjulsåkande o kopplingsryckande mellan rödljusen är banne mig patetiskt!

/Lasse
(kan inte åka på bakhjulet o har inget behov av att lära mig)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det går att gasa upp en 929 på 2:an men det blir ju inge riktigt bra. Min har 15 kugg fram och den gasar ja aldrig upp annat än på ettan för jag får alldeles för höga varv.

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Clic! skrev:
2148321 Jag må va gammal o dum men varför tycker ni att det är så förtvivlat viktigt att åka på bakhjulet? Rycka i styret, koppla upp den...Nånstans verkar det som "slangning" kommer före att ta sig igenom en kurvkombination snabbt o säkert på inlärningsschemat. Jag blir impad av en MotoGPräser som går på bakhjulet ur en böj på ren effekt och en förare som behärskar den, men allt fjantigt bakhjulsåkande o kopplingsryckande mellan rödljusen är banne mig patetiskt!

/Lasse
(kan inte åka på bakhjulet o har inget behov av att lära mig)

:bow :bow :klappar

Suck..

//Mange
(som inget hellre vill än kunna åka på bakhjulet...)

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
R1
bra svar

Men att gasa upp den på tvåan är omöjligt, lyfter 1-2 dm bara. Det blir nog att slita på kopplingen, vad kostar det att byta "kopplingskorgen"????

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
rayback skrev:
2148498 Men att gasa upp den på tvåan är omöjligt, lyfter 1-2 dm bara. Det blir nog att slita på kopplingen, vad kostar det att byta "kopplingskorgen"????

Den håller nog läääääänge, låter på folk som det sliter mer än det gör. Koppla på och ha kul.

Mackan_80

www.dirytspekers.com
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Gixxer 1000
Nu har jag aldrig provat en 929 men att inte kunna gasa upp den på 2an är ju mycket konstigt, när det går att gasa upp en gsx-r 750 -96 i 200km/h på 4an. (ja jag har provat).

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Men gör som så istället då.. Lyft den på 1an.. När du har hjulet i luften får du växla till 2an ;)

Får väll tacka då om du tycker jag är duktig ;)
Ser mig själv som en glad amatör... Finns några som verkligen behärskar tekniken...
Träna dock på lämpliga ställen.. inte i trafiken... Många av dem man ser slanga vid tex skogskyrkogården och liknade ställen har lagt åtskilliga timmar på att träna... Då på något industriområde eller flygraka eller liknade..
De har inte tränat vid skogis...
Sen vad jag personligen anser om tillställningarna låter jag vara osagt...

Click: Jag anser dig varken vara gammal eller dum. Jag föredrar att kunna ta hojen ut på en bana och försöka bli en snabbare och säkrare förare där.
Jag försvarar inte hellre de som ligger och kör på bakhjulet ute bland andra trafikanter.... Men jag tycker ändå att det är ganksa kul att slanga.
Jag blir iaf glad när jag plockar upp hojen på 1an eller 2an.. sen 3an.. och får en mjuk kontrollerad bakhjulsåkning... Det är kul.. men inget jag blir impad av.. eller försöker impa med.
Något att bli impad av är snarare de som kan ligga och hålla balansen i låg hastighet.. km efter km...

Jag gillar allt som har med hojåkning att göra.. och jag vill utveckla min hojåkning på alla plan.
Vi har alla olika sätt att se på hur vi framför våra motorcyklar.... Något vi bör jobba med istället för att säga att de och de är patetiskt.. Så är det att få upp vår/andras riskmedvetenhet... och på så sätt bli säkrare förare..

Dvs Slanga gärna.. Men gör det på rätt ställe..
Gasa gärna... Men gör det på bana...

//Ezzo

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Click: Jag anser dig varken vara gammal eller dum osv..

F'låt! Jag blev nog lite väl gammal o tvär där. Fast jag vidhåller en del. Jag är också passionerad hojåkare sen trettiofem år tillbaka o njuter nästan varje minut ombord på hojen. Med åldern kommer moralen ( o förståndet!?) o med gubbtjurig ilska lider jag varje gång jag ser en nyexad körkortsinnehavare blippa upp sin RETTA med skräck i blick bara för att "de ser så JÄÄÄLA fränt ut". Säkert går det mindre fort i hårnålen på Åsen....
Hojkontroll är bra. Fast envist hävdar jag att "slangning" inte är det primära. Mycket handlar förstås om åldersavhängig osäkerhet om vad som är ballt eller inte fast jag tror ialla fall att många onödiga vurpor o annat skit skulle kunna undvikas om unga bajkers hängav sig åt att lära sig svänga med hojen FÖRE man tränade bakhjulsåka.

Äh va jag låter gammal o trött. Går o sover...med ålderns rätt

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Själv har jag bara 25 års erfarenhet av hojåka så jag får fortfarande tycka slangning är askul. Och japp, jag kopplar upp min ZX-12R på tvåan, det blir lite mjukare upp då. Åker utan problem på tvåan från ca 70-80 knyck till 180, dock asdålig på att använda fotbromsen utan motorbromsar (vilket suger)

Om det är som jag misstänker tror jag många ligger på jämnt motorvarv, trycker in kopplingen, ger gas, och släpper ut kopplingen med ett ryck. Prova så här istället:

Ge lagom med gas. när du kommer till en punkt där du vet att du har bra vrid flippar du till på kopplingen samtidigt med ett litet ryck i styret (eller rättare sagt luta dig bakåt) wheelisen startar mycket mjukare då, (och sliter nog inte riktigt lika mycket på kopplingskorgen.)

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
rayback skrev:
2148498 Men att gasa upp den på tvåan är omöjligt, lyfter 1-2 dm bara. Det blir nog att slita på kopplingen, vad kostar det att byta "kopplingskorgen"????

Den är inte gratis, skulle tippa på ett par tre k..

Säkerligen är din bytt på garantin en gång redan, du hör när den börjar knacka osv då är det dags för byte..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...