Förslag på äventyrshoj

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Går i tankarna att införskaffa en äventyrshoj. Har en fireblade idag men vill inte tappa allt för mycket hästar i jämförelse. Vet att det inte går att ställa dom mot varandra och förvänta sig att det skall vara samma resultat men jag har kikat lite på BMW 1200 GS (tror jag den heter) men det känns lite väl mycket pengar att satas på något som man kanske inte kommer utnyttja fullt ut. Så min undran, behöver man en 1000cc + för att det skall finnas lite kräm eller räcker en 600cc? Ni får gärna komma med tips på hojar som är i stuk med BMW:n eller om ni har tips på andra som kan vara roligare/bättre? Vet att en äventyrare har helt andra egenskaper men jag vill fortfarande kunna vrida på och få ett smile på läpparna, antingen av ljudet eller av suset från fartvinden! :kär

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Beror väl helt på var du tänker köra. Är det ren landsvägshoj du ska ha eller vill du ut i spenaten också?
Testa en ktm 950/990 adventure eller superenduro! Klarar allt och lite till. Har kört min i allt från surhål på endurobanor och crossbanor till motorvägstouring.

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Ja, har kollat på superduke också =) Men 950 var inte helt fel den! Vet du om utbudet med packväskor (långturer) är stort eller kostar det fläsk att köpa till?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Då du använder termen "äventyrshoj" så tar jag för givet att det är en grusspruta du är ute efter. (Äventyr kan ej upplevas på asfalt.) Grusmaskiner behöver inte sååå många kusar i stallet. Till skillnad mot asfaltsmaskiner så spelar det inte så där enormt stor roll om du har 60 eller 120 pollar i flocken. Du spinner bara när du drar på för fullt oavsett. Sen är ingen äventyrsmoppe kul att köra med i 160 km/h heller för den delen.

Varför inte börja ditt äventyrsliv på en africa twin?

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Ett alternativ till en 1200 GS tycker jag är Suzuki DL 1000 V-Strom.
Väldigt prisvärd hoj med i mitt tycke bra klipp i maskin och med ett härligt ljud.
Men man bör nog hålla sig på asfalterade vägar eller iaf. bra grusvägar. :)

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
@
Jag har ägt en massa motorcyklar, jag har testat en otrolig mängd. Men äventyrshoj är det perfekta för mig och då håller jag absolut med G-man, hästkrafter har inte så stor betydelse.
Africa Twin är en otroligt bra maskin att köra på, du kan fara på de flesta ställen och ha RIKTIGT roligt på grus! Går ej att jämföra med att köra på asfalt.

Testa en Africa Twin på gruset :banana

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Ducati Biposto -97
Bmw F650 Funduro tycker jag är en kompetent äventyrsmaskin, mycket pålitlig :tummenupp

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Håller med Bojje, nya KTM 1190 verkar ruggigt rolig. Ska själv provköra den. Jag har en Tiger 800 XC idag och är lite sugen på att byta upp mig ett par hästkrafter =)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag är lite väl lite jävig men Multistrada 1200 är najs, mer asfalt än offroad men ändå helt ok offroad, jag valde den för jag ändå hatar att tvätta hojen och helst undviker riktigt grisiga vägar.
Sen går den som f-n när man vill och du sitter bekvämt bakom rutan, 160-170km/h i långa sträckor är inga som helst problem.
Är man även lite datorkunnig och inte är rädd för att pilla i elektroniken finns det Cruise Control att köpa till den numera.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Har ägt en Transalp samt testkört KTM 690 Enduro, KTM 990 Adventure, Tiger 800 och Tiger 1200 Explorer.

Adventuer och Explorer är stora kraftfulla maskiner att åka långt på och där man både kan marscha högt tempo på Autobahn och sen ge sig ut på en grusväg. Nu har jag inte kört varken BMW'n eller Multistradan men av dem 2 stora jag har kört skulle jag välja Explorern men annars tycker jag de är för stora och klumpiga hojar.

Skulle jag välja ett lättare men kraftfullare alternativ till TransAlpen idag så skulle jag välja Tiger 800 XC. En bekväm hoj som inte skämmer för sig på dåliga grusvägar eller t.o.m. traktorvägar men vill man även ta sig runt på kraftledningsgator och stigar så är 690 Enduro ett bättre val men inte alls lika bekväm om man vill åka lite längre.

Men det är i.o.f.s. mina preferenser och de kanske inte överensstämmer med dina.

Triumph kommer till Stockholm 9 & 10 maj med sin demo-trailer så du kan i.a.f. provköra några av alternativen. För tid och plats kolla länken.
http://www.triumphmotorcycles.se/triumphs-v%C3%A4rld/14886

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag gillar vidden av tolkningar av vad en "äventyrshoj" är i den här tråden :D

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vilken prisklass tänkte du dig ?

Jag har haft löjligt kul på min gamla DR 750. Testade samtididigt triumphs versioner av grushojar, både lilla och stora, men tyckte faktiskt att DRen kändes mer grusvänlig. Visst, DRen var inte jättekul över 140, men beror på vad du vill använda den till.

I budgetsegmentet, 10 - 15 000 skulle jag kolla in

Suzuki DR 750 / 800
Suzuki DR 650 RS
Honda NX 650 Dominator
Honda Africa Twin
Yamaha XTZ 750

Ska du kika i högre prisklass så finnes
Suzuki V-Strom både lilla och stora modellen
KTM Adventure både lilla och stora modellen
BMW GS 1200 / 1150 / 800 / 650, jag är själv riktigt sugen på 800 som vettig kompromiss
Yamaha Super Tenere XT1200Z

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...