Förslag på äventyrshoj

-Jimpa-

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Hva
Hoj
XL1000 -04
Varaderon finns ju med, om du vill fortsätta köra Honda :)

Fungerar utmärkt på asfalt och bra på grusvägar i bättre skick, när det är lite väl mjukt underlag på dom sämre skogsvägarna blir hojen för tung och klumpig.. Hyfsat med kraft i motorn med en räckvidd på 45-50mil/tank under touring (gäller insprutarn som kom -03)

Något klent chassie/fjädringskomponenter? vid inspirerad körning på asfalt, speciellt vid högfartssvängar så ålar den sig något.. men det kanske inte är din tanke med hojen? vid normal körning fungerar allt bra, tycker dock att min -04 är rätt stötig trots typen av hoj.

Men det finns ju mååånga olika hojar i denna kategori, ut och provkör :tummenupp
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Har det inte 18-21 hjul är det inte äventyr.

18-Wheeler.jpg


Den där har 18 hjul, men den verkar ha äventyrat färdigt. 21 hjul hade fixat biffen! :brynad :fakta
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Definiera hur/vart du vill köra och välj därefter. Har ägt;

Africa Twin - tung oförstörbar evighetsmaskin, funkar på grusväg och bäst på asfalt

Triumph Tiger 1050 - bara asfalt, skön hoj men lika kul på grus som en R1:a

Ktm 990 Adv - kör denna nu och älskar den, otroligt kul på grus och lättare offroadspår, jäkligt skön och aktiv på asfalt, en bra allroundhoj! Gasglad och pigg, lite nervigt av/på

Tyngre V-storm, KLV osv klassar jag som asfalthojar och ev lättare grusväg...
 
Last edited:

Naccache

Medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag kör själv en XT660Z, en enstånka med 46 kusar. Den går riktigt bra på både asfalt och grus, man sitter bra och högt. Passar riktigt bra om man är lite längre :)

Dock inte perfekt när man kommer över motorvägshastighet, vibrationer unt so weiter.

462529_4110189192209_1589122977_o.jpg
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jag gick från S1000RR till GS1200 Adventure. Hade jättekul på min Adventure men saknade lite tryck i maskinen plus att den var väl klumpig och en aning för hög för mina 178cm.
Bytte till en Multistrada 1200S Touring (skillnaden är att den har väskor, men dom går att hänga av).
Kan bara säga att Multistradan är den bästa mc jag ägt, det finns tillräckligt med mos i maskin för att piska 600cc R-hojar på rakan och öhlins-fjädringen ger både långfärdskomfort och riktigt bra väghållning.
Nu ska jag sälja den till förmån för bil. Leta efter en svart på blocket, så bryter jag inte mot några länkregler.. :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Är också helt inne på det här spåret! Saknar gathoj så sjukt mycket att jag bestämt mig för att sälja "finbilen", ha hoj som huvudfordon och skruttbilen när det krisar och tjejens bil för tex. Resor.

Har varit helt inne på en tiger 800 xc hittills. Har inte kört någon ännu men det som oroar mig är att den är för slö/okvick när det svänger osv.. Hade väl även tänkt testa detta med grus, kanske tom mycket?? (kört mycket cross när jag var yngre).
Körde en gsxr750 senast och har en gsxr600 banhoj upptill.

Tips?! :)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Har varit helt inne på en tiger 800 xc hittills. Har inte kört någon ännu men det som oroar mig är att den är för slö/okvick när det svänger osv.. Hade väl även tänkt testa detta med grus, kanske tom mycket?? (kört mycket cross när jag var yngre).
Körde en gsxr750 senast och har en gsxr600 banhoj upptill.

Tips?! :)
Har provkört Tiger 800, inte XC'n dock.
Tyckte det var en trevlig och lättmanuvrerad hoj. Tog ut den på grus trots att den inte var en XC men den betedde sig förutsägbart och stabilt.
Fast den är drygt 20kg tyngre och ca 10hk svagare än min triple kändes den inte klen och tung utan 800-spisen verkar vara optimerad för vrid så det skjuter på bra även om klippet på toppen saknas.

Rekommenderar definitivt en provkörning.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Alla som oroar sig över att man inte kan ha kul på asfalt borde ta sig ner till alperna och leta upp den äventyrshoj med mest klistermärken och sen hänga på den på kurviga vägar.

Jag blev ruskigt imponerad över hur en del kastade sig in i kurvorna trots stora äventyrshojar med plåtlådor och full packning. :yoparty
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Blev senast för ett par veckor sedan, på farsans vfr, ifrånåkt genom några skarpa kurvor av två gs1200 med full packning från något land här omkring... Satt helt slött i hojen dessutom, pft...
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Håller med föregående... Jag har haft två Speed Triplar och tycker min KTM 990 Adv är minst lika kul på asfalt som dem, MEN, -det ställer till det med däcksval, kul på grusdäck = tråkigt på asfalt och vice versa.

Man får leta lite och se vilket däck som passar en själv och underlaget bäst... Själv så tycker jag orginalmonterade däcket är den bästa kombon!

Ps, jag har många klistermärken, måste gå skitfort :)

image.jpg
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Touringtraktornpåväg.pg.jpgtouringtraktornpågrus.jpg

Jag kör mest asfalt men ibland hamnar man ju på gruset. Detta är mitt nuvarande val och jag är riktigt nöjd.
Ska man ut på seriös långtouring så skulle jag rekommendera en 2L extra bensindunk så man slipper vara så nervös när man är mitt ute i obygden. Den är ganska törstig när man har kul (inte ligger i konstanta 90 på6an). Har visserligen öppet filter, pipor, sas borttagen och lambdan inaktiverad, 16t drev och "acramappen" så man kanske får skylla sig själv :)

Bilder från en liten 154mila tur förra veckan.

Mitt däckval är sportsmart sportmax och det för att jag till 95% är på asfalt och gillar att trycka på i kurvorna.. :)

Edit: och om någon nu inte vet vad det är för vacker skapelse på bilderna så är det en KTM 990sm -08 med powerparts "mjuka" väskor
 
Last edited:

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Hade tänkt en båge som man kan köra med till jobbet, men även ta med ut om man skall åka grusväg/stigar på nåt fjäll eller liknande. Har kollat en hel del på transalpen xl700.... verkar vara i min prisklass också =)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Blev senast för ett par veckor sedan, på farsans vfr, ifrånåkt genom några skarpa kurvor av två gs1200 med full packning från något land här omkring... Satt helt slött i hojen dessutom, pft...

Jag har kört rätt mycket såna här äventyrshojar me massa lådor och så:D

Jag har även kört ifrån massa sporthojar med dom - garanterat några härifrån också:hihi - jävla va sura vissa varit - några har visat fingret , några kört upp framför mig och visat röven - bra betyg och bli mobbad:rofl

Underbart - det går att köra hårt med dom här hojarna med det kräver lite teknik
och inte helt spikraka vägar - lite jobbigt och tävla mot en sporthoj som toppar sådär 300 med en som kanske når 230 med solen i ryggen
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
har fått massa bra tips! Det tackar jag för! Får se vad det blir men helt klart är att det måste bli en ändring, vill testa något nytt!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top