Förslag på bra vinterskor önskas

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill du bejaka din kvinnliga sida och slaska på med varma och sköna prylar ska du troligen tjacka såna här.

View attachment 373932

Min flickvän bad mig googla dem tidigare. Tror inte det va? Möjligtvis om man bodde i en arktisk miljö. Ett populärt märke är annars UGG. Sett massor med tjejer som springer runt med sådana.

Blir de verkligen så himla kallt om fosingarna vid vanligt vardagsbruk när man är ute o knallar?

Jag har slängt mina gamla vinterkängor åt fanders o kör med ett par kängor från salomon med ganska lågt skaft o goretex o sånt tjaffs.
Bara man är torr om fötterna så är det ju lugnt, bara jobbigt att släpa runt på tjocka vinterpjux om man inte behöver, blir bara varmt o fötterna o tungt att gå.
Ska man däremot ut i skogen o kolla på svenska rallyt eller så där man ska pulsa igenom massa snö o stå still flera timmar så lär man ju satsa på lite grövre doningar med rejäl sula så det isolerar bra från marken.

Det blir faktiskt rätt kallt även med tjockare sula. Minns att jag hade mina gamla Timberland kängor uppe i Norrland en vinter med en isoleringssula i. Var bara på besök och tog det jag hade. Frös ordentligt om fötterna. När det blir -10 grader och uppåt då är det rätt vettigt att ha ett par ordentliga skor egentligen. Men det är en sådan sak man inte gärna investerar i här nere eftersom normalvintrarna är så pass milda.

Jag har klarat mig rätt hyfsat även med mina nuvarande kängor de två senaste vintrarna som bitvis har varit kallare än vanligt. Har även använt samma kängor på svenska rallyt i värmlandsskogarna och det var kallt, men det gick. Ett par Bally hade säkert varit varma eller inte eftersom de antagligen hade varit blöta rakt igenom då de är förhållandevis låga. Jag hade nog köpt ett par Bally om de bara passat. Det är en sko som är lätt att ta på sig och ta av sig. Det vill säga smidig att använda. Köpte nyligen ett par C&J Chelsea 5 bara för att jag ville ha en sko som är lätt att ta på sig och av sig om man bara ska gå några kortare ärenden. Kängorna drar man sig lite för att ta på sig om man bara ska ut några kortare ärenden där man dessutom behöver snöra av och på dem igen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tack för tipsen så här långt. Jag hade tänkt mig något som ser civilt ut. Det var dock smart att föreslå yrkesbutiker. Hur pass varma är lumpens vinterkängor om det nu går att få tag i sådana?

Som sagt låt förslagen komma i tråden. Finns säkert fler än jag som är ute efter ett par bra vinterskor som håller värmen bra i minusgrader.

M90 vinter är inte varmare än sockorna man använder, isotropt sett som M90 men med pjäxsula.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är det för stadsbruk så köp några mellanhöga med goretx typ sportaffären - testa dom med innersocka syntet och yllestrumpa.

Toppa med damasker/gaiters så kan du pulsa i djupsnö.

Jag använder normalt gtex kängor fullhöga vintertid och man kan stå stilla i -20 till -25 i timmar om man bara rör på sig lite då och då.

Dom är dock i storlek 46/47 istället för sommarkängornas 43/44

Står du stationärt och te.x isfiskar så stå på en bit sittunderlag (liggunderlag för röven)

Är det för kyla så fungerar dom flesta kängorna bara du har tillräckligt stora

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du kan få gå in mina.

Tack för erbjudandet. Är det så jäkliga att gå in? Tanken på att skaffa den gamla militärkängan har funnits genom åren faktiskt. Mest som en oöm känga jag kan behandla lite ovarsamt. Köper man dem nya någonstans eller är man hänvisad till ÖB.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köpte ett par John Brommels lagom tills det slog om till milt väder. Nu har jag i alla fall ett par varma skor för de kalla dagarna.

00_rose-born_john-brommel_02.JPG

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag kör på ett par fodrade sievikängor med dragkedja och snörning. Stålhätta, sula som har bra bett i snö och annat halt fanstyg, och är så vattentäta man kan vänta sig av ett par skoklädnader som inte är gjorda av gummi. Fodret gör att de håller värmen helt okej. Ska man vara ute längre stunder behövs ett par raggsockar däremot.
Stålhättan och trampskyddet är bonusar.
De passar dessutom på mina fötter, något som är helt sanslöst sällsynt bland skor som inte är skyddsskor.
View attachment 373917

Kör själv Sievi kängor i gore-tex på jobbet. Bra skit.
Ordentligt varma trots stålhetta, kör utan raggsockor året om. Dessutomo täta upp över snörningen om man knyter ordentligt, så det går bra att vada i vatten när man tar upp båten i oktober. Greppar fint i sulan också som ju ulvis nämnde.

Sånahär; förutom att mina är av nått år gammal färgsättning, vilket även det är rätt bra betyg då de anväds flitigt och fortfarande är bra, lite sotiga efter att man knallat i glöd med dem bara.
52834103.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Även jag är grymt nöjd med mina Sievi-kängor, kör en ofodrad variant med gore-tex och varierar strumpor efter behov av isolering. Funkar hur bra som helst året runt oavsett väder.
52851303.jpg
Mina förra Sievikängor höll många år trots daglig användning på jobbet.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Graningestövlar, fula men otroligt sköna, varma och hållbara, använder dem iofs nästan bara till vinterfiske, välj storlek så att man kan ha ett par bomullsstrumpor plus ett par fiberpälssockar.

graninge.jpg

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tassar runt i såna här pjuck mellan snövallarna så modden yr kring hasorna. Funkar sketabra I tells ya!

AD1-fzw-0206-99@1.jpg

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Lacrosse Ridgetop är det enda rätta.
Nä. Det där är skor man kan ha på sig om man ska fotvandra i skogen eller ta bussen in till stan och svassa runt. Till vardags i skåne blir de alldeles för knöliga. Skulle man tex få för sig att sätta sig i bilen slutar det med att man gasar och bromsar samtidigt alternativt kilar fast fötterna och får ringa hjälp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, mina nuvarande sievi är 5 år gamla tror jag. Det enda som gått sönder är den lilla flärpen på släden till dragkedjan. Lätt att ersätta med en nyckelring eller liknande föremål, sen kör man några år till. Mönstret i sulan har åtminstone två tre vintrar kvar.
Det är en såndär "Aha! Är det såhär kängor ska kännas!"-känsla när man drar på sig ett par första gången med. Klämmer inte nånstans, sköna fjädrade sulor och håller värmen bra och tassarna torra. Plus att man kan sparka loss isbitar lite var man vill tack vare stålhättan. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA