Förslag på dagligbrukslångfärdsracer

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Disclaimer: detta är inte en "oooh, jag är nybörjare, är en Busa turbo bra nybörjarhoj?!?". Slappna av. Har vidare sökt och letat och läst, men valde iaf att starta tråden. Om den är att anses överflödig, låt den bara vara så självdör den.


Dags att ändra uppsättningen i garaget. Begränsad budget (40-45k) för ögonblicket till följd av studier som kräver allt mer tid, vilket medför att jag inte har möjlighet till en banhoj och en gatuhoj. Vad jag letar efter är följaktligen en hoj att köra med fram och tillbaka till universitetet, köra långresa med någon gång per år (termen "långresa" använd i väldigt vid mening, vi pratar om 60 mil enkel resa upp till stugan i Härjedalen), leka vid behov och köra bana en sisådär fyra-fem gånger om året. Är 186 lång och strax under 90 kg tung (hyfsad procentdel muskler iaf, tränar fem dagar i veckan). M.a.o. känns det t.ex. som de flesta 600-bågar går bort (har kört tjejens CBR 600 F och Daytona 675, bra på sina områden, men små för mig och inte lika kul när man vill göra allt).

De jag fokuserar på för stunden är RSV Mille, CBR 929, ZX-9R, Daytona 955. Några idéer/ytterligare förslag? En begränsning till rena sporthojar är inte nödvändig, vilket till viss del föranledde tråden. Självklart ska det provköras och testas och det ena med det fjärde, men jag söker snarare faktisk dagligbrukserfarenhet av dylika hojar och vilka jag bör studera närmare/jämföra.
 

Pizzabagarn

Guest
Måhända att jag är partisk men det låter som att du behöver en lagom hoj.
Lagom sportig, lagom snabb, lagom bekväm samt lagom rolig.

Om det är dina kriterier så tycker jag du ska testa en SV.

Många säger nog att den är tråkig i jämförelse med framförallt Millen
men allt behöver inte vara så maxat alltid. Jag sitter själv som ett arsle på en CBR och säkerligen en Mille också.

Är själv 187 cm lång och sitter skitfint på SV´n.
1:a repan på hojen avslutades efter 38 mil och jag var människa dagen efter.

Men skulle jag ha ditt delikata problem så skulle jag direkt välja Millen och stå ut med eventuella obekvämligheter på långturen för den är så porrig :tuttar

Edit: 15 mils pendling dagligen på SV´n....no problemo

/Twintokig
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R1 från sekelskiftet kan du också titta på.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En gammal surninja då? Lång, bekväm och har du tur står det "ninja" i rosa på häcken. 98---->
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Måhända att jag är partisk men det låter som att du behöver en lagom hoj.
Lagom sportig, lagom snabb, lagom bekväm samt lagom rolig.

Om det är dina kriterier så tycker jag du ska testa en SV.

Många säger nog att den är tråkig i jämförelse med framförallt Millen
men allt behöver inte vara så maxat alltid. Jag sitter själv som ett arsle på en CBR och säkerligen en Mille också.

Är själv 187 cm lång och sitter skitfint på SV´n.
1:a repan på hojen avslutades efter 38 mil och jag var människa dagen efter.

Men skulle jag ha ditt delikata problem så skulle jag direkt välja Millen och stå ut med eventuella obekvämligheter på långturen för den är så porrig :tuttar

Edit: 15 mils pendling dagligen på SV´n....no problemo

/Twintokig

SV'n har jag hört mkt bra om, men skulle isf föredra en helkåpad. Du som kör SV, vet du om det är en möjlighet som ges aftermarket?
 

Pizzabagarn

Guest
SV'n har jag hört mkt bra om, men skulle isf föredra en helkåpad. Du som kör SV, vet du om det är en möjlighet som ges aftermarket?


Ja...ca 5000:- om man köper från Suzuki (osäker på om den är olackad för det priset)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det var ju inte alltför blodigt.. Tack för infon.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Men en SV1000 för 40-45k kan vara svår att hitta.
Pröva släktingen VTR1000 annars. En mycket trevlig hoj för pengarna.
Den används flitigt både på banor runt om i Sverige, eller på touring genom Europa.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ställer samma fråga som ovan, du råkar inte veta om helkåpa ges som möjlighet aftermarket? Är en helt estetisk sak egentligen, är inte överförtjust i utseendet på en halvkåpad hoj (fånigt kanske, men that's life).
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Triumph Sprint eller RS, eller som du skrev Daytona 955. Fast jag tror nog att den är lite jobbigare att köra långt med.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Sprint ST funkar att köra långt med. Kör i regel nån längr touringtur per år.
Bankörning funkar också om man kör i mitt tempo(skruva av piggarna på fotpinnarna och centralstödet)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur är det med Trajjorna, inga större problem efter 01?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
de finns underkåpa till vtr1000f att sätta på. pris vet jag ej men sett flera hojjar som har de..

hade en sådan som första hoj och tyckte den var trevlig. bra register utan toppar. kanon att skjutsa på. kanon om man e lång. en gixxer 1000 känns som en kina moppe i storlek.

verkar hålla väldigt bra maskinellt.
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Hur är det med Trajjorna, inga större problem efter 01?
Min är -02 hade gått 175 mil när jag köpte den.
Bytt på garantin bakhjulslager (gäller alla med enkelsving och vissa chassinummer) och bränslekopplingar under tanken.
Annars inget...har nu gått 4300 mil
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Hur är det med Trajjorna, inga större problem efter 01?
Hade en 955-02 i två säsonger. Tanka, byta olja, kör....ungefär så. Inga problem för min del iaf. Körde några 50+ milsrepor med den, var hyfsat funkis. Samma sak gäller för bandagar. :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Sounds good. Gillar utseendet på dem, är helt klart ett alternativ. Blir väl typ en avvägning om man kör mer bana än touring om det blir Daytona eller Sprint isf.
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
jag kapar tråden lite istället för att göra en ny i denna stund:

jag letar också hoj i denna prisklass....runt 40k..är ute efter en rolig sporthoj i årsmodellerna runt 98-02 kanske( lite beroende på försäkringskostnad)
jag har kikat på det mest och har grym beslutsångest! har tidigare haft en gammal gsxr 750 från -90 så det mesta känns ju lättsvängt och roligt! jag tycker det är svårt att döma en hoj på en 10minuters provkörning
lite av det jag är ute efter:
rolig, lättsvängd hoj
kunna åka två på för lite dagsturer
kanske kommer att besöka nån bankörning

dom hojar jag hittills har kollat på är: R1-98
zx9r runt 98-00
gsxr750 runt 00
även cbr 929
är dock inte tvunget att vara en literhoj utan har inga problem med en 600, kanske jobbiga att skjutsa på?
så kom med tips gärna länkar till annonser
MVH Martin
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top