Förslag på hoj till kort tjej?

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Hoj
-07 Aprilia sxv
Är det verkligen så viktigt att man enbart väljer hoj efter sitthöjd? Att kunna sätta ner hälen är långt ifrån nödvändigt, speciellt med två fötter. Att kunna sätta ner tårna med bara en fot räcker gott.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är det verkligen så viktigt att man enbart väljer hoj efter sitthöjd? Att kunna sätta ner hälen är långt ifrån nödvändigt, speciellt med två fötter. Att kunna sätta ner tårna med bara en fot räcker gott.

Håller inte med alls. Finns ett stort mervärde att tex kunna backa hojen när man sitter på om man inte vill se ut som en idiot i många situationer.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Håller med FSN. Frun är 165 centilång och kör en Hornet 600. Hon når ned till marken balett-style men mycket mer än tåkänning är det inte.

Vid vanliga körning - inga problem. Men vid backning uppstår oangelägenheten att hon får ingen kraft i fötterna. Det blir små tafflande kines-steg baklänges och att taxa ut från en parkering tar en stund. Så bra markkontakt är viktigt.

Kyokushin

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2012
Hoj
Zx10r 2011
R1 04-05 e låga.
Zx10r -11 e låga
Zx6r -13 e låga
Jag är 159,5 cm å begåvad med korta ben. Kör zx10r -11. Funkar bra. Det går å backa om det inte är motlut :) fast de går å kliva av hojen å släpa ut den. Å helt utan skäms så ber jag sambon om hjälp lite nu å då. Har på kört Daytona 675, i 2500 mil. Det funkade fint tills jag läste hur jädrans höjd den är. Man vänjer sig och får planera sitt stillastående efter sina förutsättningar. Lycka till

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Hoj
Yamaha R6 01
Morsan är kort hon tog med sina skor till skodoktorn och fick sluan 1-2cm tjockare samt att hon sänkte hojen. Hon kör en ninja 600 och det fungerar.
Ok hon når inte ner helt med båda fötterna bara lite mer än tåspettsarna men det räcker för henne när hon ska trixa med hojen. Farsan och jag är alltid lika oroliga att hon ska välta men hon är koll lugn.
Tror det är en vane sak.

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Kawasaki ZXR400, . Ingen ny hoj och vet inte hur det är tillgång och pris på sånna. Men mitt ex som bara är ca.160 lång nådde ner fint på den. :tummenupp

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag är 1,58 o kör cbr600rr 08 hade en sänkningssats på i början men har numera tagit bort den o kör standard. funkar kanon. hojen e rätt lätt med..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det här är inget tips på mc men kanske en del av lösningen på problemet. BMW har en stövel som ser ut som en normal touringstövel men är förhöjd invändigt. Höjer av förklarliga skäl hälen mer än tådelen och ger en för de flesta män onaturlig fotvinkel att gå på. Tjejer har väl mer rutin på den fotpositionen, (fördom och erfarenhet). Ger några värdefulla cm på innerbenradien.

Man kan ju överväga 60-profil på framdäcket vid byte. Ger inte mycket, men något. Påverkar inte köregenskaperna mycket men ibland t o m till det bättre.

Bara ett par saker som går att påverka.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Morsan är kort hon tog med sina skor till skodoktorn och fick sluan 1-2cm tjockare samt att hon sänkte hojen. Hon kör en ninja 600 och det fungerar.
Ok hon når inte ner helt med båda fötterna bara lite mer än tåspettsarna men det räcker för henne när hon ska trixa med hojen. Farsan och jag är alltid lika oroliga att hon ska välta men hon är koll lugn.
Tror det är en vane sak.

Cool morsa. Min morsa kör Toyota Yaris.

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Hoj
Stunt
Sänkte en kompis R6a :tummenupp
Hon e typ 155 cm kort, vart asbra...

men som sagt Sänksatser finns till dom flesta.
Hade gått på va hon vill ha för hoj å sen fixat till den så den passar henne :tummenupp

JAS_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha Thunderace
Tack för alla svaren!

Blir ut å prova hojar i helgen.

Alternativet att försöka sänka dn hoj hon nu vill ha känns nog mest aktuellt om man kan hitta någon söm gör det inte allt för dyrt..

//JAS_

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...