Förslag på (hyfsat bekväm) SPORThoj

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tråksvar: åk och provsitt olika hojar. Beroende på hur du är byggd sitter du olika bra på dem. Jag som är 187cm lång och väger tresiffrigt får de flesta sporthojar att se ut som en moped. Undantag BMW som verkar vara lite större, eller i alla fall designad för fullvuxna människor.. :D
Tyvärr räcker det inte bara att provsitta, man måste köra en längre bit också. När Daytona T595 kom hade den en vinkel på styret som gjorde att mina, och många andras, handleder blev ansträngda vid långkörning.
När jag tre år senare köpte en var vinkeln ändrad och jag klarar dagsetapper över hundra mil utan att handleder, bakdel eller annan kroppsdel får problem. Men jag har storlek som VR 46 så den som har andra mått behöver inte trivas som jag gör...

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
Jag kör heldagsturer med min 2010 fireblade utan problem. Tycker den är superbekväm och fjädringen är soft som en jänkebil.
Tar hellre Hondan än min Tuono om jag skall ut på långtur.
Har alltid gillat bladen faktiskt… men man sitter inte väldigt ihoptryckt på en sån då? Kanske förfördela hitta en sån att provköra då…

Suckan89

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2021
Hoj
Suzuki sv 650a 17
Min förra tjej hade den äldre modellen SV650 och jag själv började min resa på en CBR600FS. Den bekvämaste sporthojen jag haft och kört var en GSXR750 -06. Rymlig plats, bra vindavvisning. Hade mycket kul på den!

En annan kompis hade en zx6r och den var den obekvämsate sporthoj jag kört.. Otroligt liten plats och ruta.

Idag kör jag utan krampsktig sittställning och man kan ligga på duktigt bra ändå
Har hört att gsxr 750 ska va bekväm att köra… om bara nån handlare hade en sån man kunde provköra. Verkar bara finnas cruisers eller nakenhojar hos handlarna här omkring.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hej… Jag har en SV 650 17 (inte min första mc) som jag funderar att byta mot något lite roligare med mer effekt (läs sporthoj)

Jag hade tidigare en cbr 600 f sport som var betydligt roligare (och bättre mot vindendraget) än min SV, den var även helt okej att köra lite längre sträckor med då ergonomin var lagom sportig. Jag undrar om det finns någon lite nyare sporthoj i samma kategori (även något större) som ni tycker är bekväma nog för några timmars sträckkörning? Tacksam för förslag :)

Ducati Multistrada.

BMW S1000XR.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
En onämnd hoj här som jag upplevde som mycket bekväm är KTM RC8R, trots mina 188 cm.
En hoj som man sällan ser och inte tillverkas längre.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC