Förslag på värmeväst?

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
För att förlänga säsongen lite så tänkte jag investera i en värmeväst.
Någon som har erfarenhet av värmevästar och kan rekommendera någon?

IMG_1790.jpeg
 

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Zero DSR
Jag använder en billig (relativt) från Engelsons. Funkar utmärkt och är närmast ovärderlig när det är kyligt.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har en sån som du länkar. Billig kina man kopplar in med powerbank.
Sitter man inte bakom en hyffsat hög ruta blåser värmen bort upplever jag.

Tycker ett riktigt bra underställ är bättre sen lager på lager såklart.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag har kört med en relativt billig tjockare väst med isolering och värme "Nordic hawk vartorp"
Fungerar klockrent ovanpå Knox jacka och en skaljacka utanpå.
Tyvärr började USB sladden glappa efter ett tag, detta ledde till ett inköp av en Avignon Heat. Inte 2 utan den första på kraftig rea.
Heat är tight och flexibel, kommer att användas under Knox jackan, ovanpå Knox en softshell och skaljacka. Inte testat kombinationen på hoj pga minusgrader men vid promenad är det sistnämnda "systemet" överlägset.
Batteritiderna är ungefär densamma med lika stora powerbanks, känns som att västarna tar så mycket ström de kan och begränsas av USB utgångens 2A.
Har haft milwaukees väst också med 12V batteri, samt en hoodie och en jacka. Jag upplevde inte att något av de tre plaggen fungerade speciellt bra. Sämst var hoodien både gällande värme och andning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kör med både elväst/handskar från Kina-land. Har USB-uttag på hojen till västen. Tycker ett okey powerbank blir lite klumpigt under stället (20.000mH). Handskarna har jag 4000mA i vilket håller länge. Går ju även att använda handskar/väst när man inte kör hoj🙂 Köp något från Kina mitt råd för en bråkdel mot svenska priser, men läs ordentligt var värmeslingorna är. Bilderna stämmer inte alltid.

FB_IMG_1730184425955.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kör Avignons väst till vinterfiske och annat utomhus -inte hojkörning men helnöjd med den , underställ/väst o sen lager på lager för drar det spelar det ingen roll då försvinner värmen ändå
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har flera polare som har köpt värmeväst från Engelssons och dom är jättenöjda. Förvisso är dom inte hojåkare, men ändå, västen funkar kanon under deras vanliga kläder när dom sitter still i kyla en hel dag.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Kör med den Kemimoto du har på bild. Har fungerat toppen för det jag använt den till. Köpte via Amazon, batteriet strulade och jag fick nytt utan krångel. Klar fördel om du kör ett baslager, väst, mellanlager och jacka. Ännu bättre blev det med något vindtätt såklart.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kläder efter aktivitet. Lager på lager.
Kläder som andas närmast kroppen. Bomull binder fukt och du fryser.
Asså jag kan inte lära ut något som inte redan är känt. Men ändå.
Jag cyklar mycket på vintern. Man blir kall på vissa delar och varm på andra. Temperatur och luftfuktighet varierar. Kylan går ibland rakt igenom kroppen.
Funktionskläder är kalla innan kroppen blir varm. Beroende på väder och sträcka kan bomullskäder närmast kroppen kännas skönt hela vägen från det att du kliver utanför dörren. Nää! Jo. Ska du hoja 1 mil i tempo så visst. Andaströjan och även nästa lager, fleece och tunn rätt tät cykeljacka eller varmare. Ryggen bli svettig.
På underkroppen bomullskallingar, har inget annat, underställ från Craft (då måste det ju vara bra) eller det andra från 80-talet. Utanpå det mina rätt vida jeans från 90-talet. Alltid i jeans. Det ni. Var fryser jag? Händer, fötter och ögonen.
Gore-tex-kängor funkar. Det kan stänka snöslask ovanför plösen på jeansen men det är annars om tårna jag fryser. Jag har stänklapp fram som värsta miljöpartisten.
Fryser inte om knäna. Jag har tidigare använt mina damskidbyxor. Gylfen åt fel håll. Inga fickor. Såna byxor ser för seriösa ut. Pinsamt att bli omkörd då. Jag läste att någon förespråkade färgglade byxor med svart på knän och rumpa. Som hundägare och ”aktiva” småbarnsföräldrar har. Jag kan gå i skogen med mina jeans.
Ska man bara stå still så många lager och vindtätt. Angelfiskare kan med fördel stå på en bit liggunderlag. Frigolit smular så illa. Utom den lite mjukare varianten. Aluminiumsulor kan debatteras precis som alufilt i tält. Stå inte direkt på isen i alla fall.
Jag har massor av funktionströjor, kort och lång ärm. Två lika brandgula cykeljackor. Inte vattentäta men lite pallar dom, andas hyfsat. En med dragkedja för kvinnor, trots att jag provade i butik. Inga fickor. Den andra samma färg, med fickor och normal dragkedja. Normal för män. Provade noga i butik.
Merinoull eller bambu har jag aldrig testat.
Ylletröjan Olle och mössan Olles brorsa hade vi i lumpen. Ylle är bäst sas det. Det gäller väl fortfarande.

Kör man i 90 så är kyleffekten 20 grader.
Vid -30 blir det -50. I 120 släpper bakdäcket om man bara kör t ex odubbade traildäck. Luftmotståndet bidrar till underhållningen.
Visiret på Boeri Turbo hade en tryckknapp på varje sida. Att få igen en var svårt. Bägge omöjligt. Att öppna med dunskinnvantar var omöjligt. Visiret öppnades helt när man tittade snett bakåt. Uppfällt från 60. Ska du andas så välj dina tillfällen. Imma och is på visiret. Svårt att åka med uppfällt när det snöar. Det stängs pga vikten.
Klart som fan att man frös om ögonen redan då. Inte bara nu.
Kör man aktivt på oplogade vägar så kommer värmen inifrån. Roligare än angelfiske.

Så bomull närmast kroppen funkar ibland.
När jag kör motorcykel på vintern 0-5 grader, alltid bomull närmast kroppen. Och följande lager. Ibland fleecetröja som kanske inte är helt genomtänkt. Olika jackor beroende på. Helt tät ofodrad, fodrad nästan tät och ofodrad nästan tät. Kragarna är inte optimala med dubbla buffar, hörlurar med sladd. Kragarna är för höga men funkar väl.

Värmeväst är frågan. Värmeväst är fusk. 🙂

Snabba glasögon är inte min grej. Har ett par Biltema, såklart. Köpte dom för att ha när jag körde snurrebåt på vintern. Snöflingor gör ont redan i 15 knop. Gult förbättrar syn och förstärker kontrast(?). Skönt med brillor. Konstigt ljus.
Läkare, influencers, raggare, tjejer, stjärnor och töntar är förespråkare av solglasögon.
Solvisir ja annars… jag borde kanske använda mina inte så mörka solbrillor jag fick.

Skit i loggan, gillar gratis men inte firman.
Cykla i lokaltrafikkaos funkar.

IMG_0579.jpeg
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Det är ju iofs ganska stor skillnad på att åka mc i kyla mot att cykla och göra nåt aktivt i kyla. Tex fryser jag sällan om händerna när jag cyklar, men desto oftare när jag kör mc i svalare temperaturer, trots att mc-handskarna är tjockare. Då gör ju extra värme i handtag eller i handskar nytta. Så att ha elektriska värmeplagg tycker jag inte är fusk, även om jag själv inte testat värmeväst eller liknande.

Merinoull kan dock rekommenderas, jag upplever att det ger en behaglig värme, utan att bli för varmt alls. Bambu blir mer kallt har jag upplevt, iaf om man inte rör sig så mycket så man får upp värmen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har haft elektriska skosulor men det skapar ju bara problem.
Kontakten eller kabeln till batteriet bryts eller det slutar fungera av andra skäl och då står man där och fryser allt för tunt klädd.

Jag tycker det är bättre att helt enkelt ta på sig så många lager med kläder som temperaturen kräver då är man inte beroende av teknik som kan fallera.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har haft elektriska skosulor men det skapar ju bara problem.
Kontakten eller kabeln till batteriet bryts eller det slutar fungera av andra skäl och då står man där och fryser allt för tunt klädd.

Jag tycker det är bättre att helt enkelt ta på sig så många lager med kläder som temperaturen kräver då är man inte beroende av teknik som kan fallera.

Detta.

Nu är värmeväst förstås en komfortpryl men dessa plagg kan absolut få människor att klä sig mindre väl och istället kompensera med den typen av plagg. Är det plusgrader ute, go for it. Är det kallt på riktigt, förlita dig inte på en lösning som vid driftstörning/defekt funktion medför att du plötsligt försätts i livsfara.


Mvh
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är ju iofs ganska stor skillnad på att åka mc i kyla mot att cykla och göra nåt aktivt i kyla. Tex fryser jag sällan om händerna när jag cyklar, men desto oftare när jag kör mc i svalare temperaturer, trots att mc-handskarna är tjockare. Då gör ju extra värme i handtag eller i handskar nytta. Så att ha elektriska värmeplagg tycker jag inte är fusk, även om jag själv inte testat värmeväst eller liknande.

Merinoull kan dock rekommenderas, jag upplever att det ger en behaglig värme, utan att bli för varmt alls. Bambu blir mer kallt har jag upplevt, iaf om man inte rör sig så mycket så man får upp värmen.
Nej det där om att det är fusk var ett skämt.
🙂

Jag har kollat på värmekläder för olika kroppsdelar. Tre alternativ, koppla med sladdar till hojen. Ett powerpack eller flera. Eller några batterier per handske, stövel osv.
Det, och priserna gjorde att jag släppte det. Behovet av extra värme kan komma på resor långt hemifrån. Packutrymme, laddare osv.

Hemma kan jag klä på mig efter väder de närmaste timmarna. Stanna och fika eller åka hem. Det sista alternativet är fullgott.

Hade värmehandtag som jag körde med två vintrar. Ena uppsättningen hade olika temperaturer höger vänster. Den andra, Biltema, pajade i kontakten och gick inte att stänga av. Märkte det när batteriet var heldött.
Handskydd hjälper lite mot regn och kyla. Har inte det heller. Mina hösthandskar är inte tillräckligt varma på vintern. Mina vintervantar är lite klumpiga. Fåfäng när det är varmare än -10.
Har ett par sprillans engelska handtagsvärmare som jag inte ids montera.

Sätesvärmare på motorcykel är däremot fusk. FUSK!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en värmeväst, men är lite skeptisk ...
Har man värme i början så känns det skönt, sen börjar man frysa och måste höja värmen, sen börjar man frysa och måste höja värmen osv.
Sen tar batteriet slut och man fryser ännu värre.
Värmen måste komma innefrån kroppen för att sedan stanna kvar inne i kläderna.
bättre att dricka eller äta något varmt eller röra på sig för att få igång kroppsvärmen .
( Jag har ganska mycket erfarenhet av vinterförhållanden)
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köpte en till frun på Kjell o company. Sen behöver man ett bra batteripack eller bra uttag på hojen. För lite kräm i något av dom och du kommer frysa. Duger inte med vanliga sura cigguttag. 3 Amp så blir det hett! 😄

Alternativt stoppar du en dagstidning innanför din SVINDYRA jacka så blir det också hett.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Köpte en till frun på Kjell o company. Sen behöver man ett bra batteripack eller bra uttag på hojen. För lite kräm i något av dom och du kommer frysa. Duger inte med vanliga sura cigguttag. 3 Amp så blir det hett! 😄

Alternativt stoppar du en dagstidning innanför din SVINDYRA jacka så blir det också hett.
Å halm i stövlarna! 😁
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har haft elektriska skosulor men det skapar ju bara problem.
Kontakten eller kabeln till batteriet bryts eller det slutar fungera av andra skäl och då står man där och fryser allt för tunt klädd.

Jag tycker det är bättre att helt enkelt ta på sig så många lager med kläder som temperaturen kräver då är man inte beroende av teknik som kan fallera.
Angående skosulor som kopplade ifrån så hade jag problem med det med. Men satte krympslang på kopplingen sen slapp man det problemet. Men det blir ju lite krångligare när man tar på sig.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top