Elmhult
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 May 2021
- Hoj
- 2020 Kawasaki KLX230
Funkade för farfar och funkar nu. Inte lika lätt med dagstidningar nuförtidenÅ halm i stövlarna!![]()
Funkade för farfar och funkar nu. Inte lika lätt med dagstidningar nuförtidenÅ halm i stövlarna!![]()
Jag menade det. Avd tips från förr.Funkade för farfar och funkar nu. Inte lika lätt med dagstidningar nuförtiden
Körde med det sen jag började åka på åttiotalet. Fungerar otroligt bra. En del yngre verkar inte veta om det.Jag menade det. Avd tips från förr.
Tidningar har jag kört med innanför skinnstället. Något impregnerat ställ från Lelles utanpå det.
Det funkade.
Styrmuffar är betydligt bättre än värme i handtagen om jag måste välja mellan det men i kombination är detDet är ju iofs ganska stor skillnad på att åka mc i kyla mot att cykla och göra nåt aktivt i kyla. Tex fryser jag sällan om händerna när jag cyklar, men desto oftare när jag kör mc i svalare temperaturer, trots att mc-handskarna är tjockare. Då gör ju extra värme i handtag eller i handskar nytta. Så att ha elektriska värmeplagg tycker jag inte är fusk, även om jag själv inte testat värmeväst eller liknande.
Merinoull kan dock rekommenderas, jag upplever att det ger en behaglig värme, utan att bli för varmt alls. Bambu blir mer kallt har jag upplevt, iaf om man inte rör sig så mycket så man får upp värmen.
Detta.
Nu är värmeväst förstås en komfortpryl men dessa plagg kan absolut få människor att klä sig mindre väl och istället kompensera med den typen av plagg. Är det plusgrader ute, go for it. Är det kallt på riktigt, förlita dig inte på en lösning som vid driftstörning/defekt funktion medför att du plötsligt försätts i livsfara.
Mvh
Får jag utveckla detta lite?
Värmeväst och elstödda kläder är en utmärkt lösning för att förlänga säsongen på hösten, eller tackla en vårtur som drar ut på tiden lite extra - där 17° i solen på dagen drar ner mot nollan när man skall hem. Jag har själv en tidig 12v väst från Dainese som jag provat några gånger, men...
...livsfaran som Brooklyn nämner är verklig och har två ansikten:
Vem fan fryser ihjäl på hoj?
Nej, det är brevid hojen man fryser ihjäl.
Ett par elhandtag eller -vantar, kanske sulor är ingen stor risk, men börjar man värma upp större partier av kroppen - som hela torson tex, så lurar man cirkulationssystemet att öppna upp de allra finaste blodkärlen närmast huden: kapillärerna för att suga i sig av den tillförda värmen utifrån.
Så, om du skiljs från hojen/strömkällan i en kullkörning så hamnar du snabbt i en kritisk situation. En simpel fraktur på arm eller ben som gått bra att hantera utan tillförd värme blir farlig eftersom som man mycket lättare / snabbare hamnar i chock när alla shuntar står vidöppna men värmen plötsligt slagits av.
Hinner du larma? Har du täckning? Får du fram telefonen...?
Men det klart, alla kör inte ensamma i ödemarken på vintern. Vet dina körkompisar hur man hanterar någon som går in i chock? Förstår dom varför du plötsligt inte är kontaktbar längre...?
I fool you not. Det behöver inte ens vara minusgrader för att övergången mellan uppvärmd gosig kropp på hoj till kall stel planka i diket skall gå blixtsnabbt vid trauma.
Här är det -30°
View attachment 510408
Photo cred: DieselSverige
Vi har 20 timmar i sadeln i Arktiskt klimat, alla 1000 miles ligger norr om polcirkeln.
En kör med elkläder, en har elväst som kan kopplas in om det behövs, en kör helt utan elstöd. Ingen klagar.
Vad jag vill ha sagt är att dina textilkläder måste klara temperaturen. Antingen genom deras fantastiska Tech-egenskaper, eller helt enkelt genom att bära med sig ett eller två lager extra att komplettera med.
Du FÅR INTE basera dig på elkläder för körningen, speciellt inte i glesbygd eller extremt klimat. Elkläder krånglar nämligen. Inte alltid.
Men, när dom som bäst behövs är det uppenbart hur ofta dom fallerar.
Batterier dör, anslutningar glappar, själva plagget ger upp.
Ett elplagg måste alltså backas upp med en samling kläder som klarar kylan om elplagget slutar leverera.
...och varför skall man krångla med sladdar och skit isf?
App app app! Inte avfärda mitt resonemang med ett "jag kör inte sådana idiotkörningar". Riskerna finns där under vår, höst och kalla sommarkvällar om man kör elstödda kläder.
Inte i samma skala, men ändå. Skoteråkarna vet.
Se elvästen som en komfort grej, men basera inget på att du har elvärme.
Nästa grej att tänka på med vinterkörning och lager-på-lager principen är vart skydden tar vägen?
Bylsar man på sig närmast kroppen så kommer inte skydden längre att sitta på rätt plats och framförallt: riskera att kasa åt sidan och blotta det som skulle skyddat vid en krasch.
Hellre köra med de vanliga MC-kläderna på de vanliga platserna och sedan "bygga skal" utanpå detta.
Inte snyggt, men effektivt.
View attachment 510409
Photo cred: IBA Finland
"Hello Earthlings, we come in peace".
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |