Förslag på värmeväst?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag menade det. Avd tips från förr. 👍

Tidningar har jag kört med innanför skinnstället. Något impregnerat ställ från Lelles utanpå det.
Det funkade.
Körde med det sen jag började åka på åttiotalet. Fungerar otroligt bra. En del yngre verkar inte veta om det. 🙃
Nu önskar jag bara att det började säljas handskar med inbyggda överdrag som fanns förr så slipper man blöta och frusna fingrar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är ju iofs ganska stor skillnad på att åka mc i kyla mot att cykla och göra nåt aktivt i kyla. Tex fryser jag sällan om händerna när jag cyklar, men desto oftare när jag kör mc i svalare temperaturer, trots att mc-handskarna är tjockare. Då gör ju extra värme i handtag eller i handskar nytta. Så att ha elektriska värmeplagg tycker jag inte är fusk, även om jag själv inte testat värmeväst eller liknande.

Merinoull kan dock rekommenderas, jag upplever att det ger en behaglig värme, utan att bli för varmt alls. Bambu blir mer kallt har jag upplevt, iaf om man inte rör sig så mycket så man får upp värmen.
Styrmuffar är betydligt bättre än värme i handtagen om jag måste välja mellan det men i kombination är det 👌bli av med fartvinden gör mycket
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tidningar läses snart bara på nätet så det blir padda innanför skinnstället, med valfri tidnings hemsida, som får värma istället.
Jag kör med sidenunderställ som värmer när det är kallt och kyler när det är varmt. Är det lite kyligare åker en tunn ulltröja på. Det går inte att få plats med mycket kläder under skinnstället, varken halv- eller helställ, så det blir utanpå. Så det blir regnjacka och byxor även om det inte regnar. En varseltröja https://www.jula.se/catalog/klader-...varselklader/varseltrojor/varseltroja-021357/ utanpå värmer gott utan att strama.
Oxfords handtagsvärmare har jag använt i över 20 år.
Elektriskt är på modet så jag köpte en elvärmesits och sydde in värmeslingorna i en gammal flanellskjorta. Men 45 Watt är för mycket... :crash

1739480734282.png
 

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta.

Nu är värmeväst förstås en komfortpryl men dessa plagg kan absolut få människor att klä sig mindre väl och istället kompensera med den typen av plagg. Är det plusgrader ute, go for it. Är det kallt på riktigt, förlita dig inte på en lösning som vid driftstörning/defekt funktion medför att du plötsligt försätts i livsfara.


Mvh


Får jag utveckla detta lite?

Värmeväst och elstödda kläder är en utmärkt lösning för att förlänga säsongen på hösten, eller tackla en vårtur som drar ut på tiden lite extra - där 17° i solen på dagen drar ner mot nollan när man skall hem. Jag har själv en tidig 12v väst från Dainese som jag provat några gånger, men...


...livsfaran som Brooklyn nämner är verklig och har två ansikten:

Vem fan fryser ihjäl på hoj?

Nej, det är brevid hojen man fryser ihjäl.
Ett par elhandtag eller -vantar, kanske sulor är ingen stor risk, men börjar man värma upp större partier av kroppen - som hela torson tex, så lurar man cirkulationssystemet att öppna upp de allra finaste blodkärlen närmast huden: kapillärerna för att suga i sig av den tillförda värmen utifrån.

Så, om du skiljs från hojen/strömkällan i en kullkörning så hamnar du snabbt i en kritisk situation. En simpel fraktur på arm eller ben som gått bra att hantera utan tillförd värme blir farlig eftersom som man mycket lättare / snabbare hamnar i chock när alla shuntar står vidöppna men värmen plötsligt slagits av.

Hinner du larma? Har du täckning? Får du fram telefonen...?

Men det klart, alla kör inte ensamma i ödemarken på vintern. Vet dina körkompisar hur man hanterar någon som går in i chock? Förstår dom varför du plötsligt inte är kontaktbar längre...?

I fool you not. Det behöver inte ens vara minusgrader för att övergången mellan uppvärmd gosig kropp på hoj till kall stel planka i diket skall gå blixtsnabbt vid trauma.

Här är det -30°

IMGP5546_zpsw840vtkv (1).jpg
Photo cred: DieselSverige

Vi har 20 timmar i sadeln i Arktiskt klimat, alla 1000 miles ligger norr om polcirkeln.
En kör med elkläder, en har elväst som kan kopplas in om det behövs, en kör helt utan elstöd. Ingen klagar.


Vad jag vill ha sagt är att dina textilkläder måste klara temperaturen. Antingen genom deras fantastiska Tech-egenskaper, eller helt enkelt genom att bära med sig ett eller två lager extra att komplettera med.

Du FÅR INTE basera dig på elkläder för körningen, speciellt inte i glesbygd eller extremt klimat. Elkläder krånglar nämligen. Inte alltid.
Men, när dom som bäst behövs är det uppenbart hur ofta dom fallerar.
Batterier dör, anslutningar glappar, själva plagget ger upp.

Ett elplagg måste alltså backas upp med en samling kläder som klarar kylan om elplagget slutar leverera.
...och varför skall man krångla med sladdar och skit isf?

App app app! Inte avfärda mitt resonemang med ett "jag kör inte sådana idiotkörningar". Riskerna finns där under vår, höst och kalla sommarkvällar om man kör elstödda kläder.

Inte i samma skala, men ändå. Skoteråkarna vet.
Se elvästen som en komfort grej, men basera inget på att du har elvärme.


Nästa grej att tänka på med vinterkörning och lager-på-lager principen är vart skydden tar vägen?

Bylsar man på sig närmast kroppen så kommer inte skydden längre att sitta på rätt plats och framförallt: riskera att kasa åt sidan och blotta det som skulle skyddat vid en krasch.

Hellre köra med de vanliga MC-kläderna på de vanliga platserna och sedan "bygga skal" utanpå detta.

Inte snyggt, men effektivt.

WP_20160109_006_zpsfn3nkjdq (1).jpg
Photo cred: IBA Finland

"Hello Earthlings, we come in peace".
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ett problem med el-västar och liknande är att det blir varmt och fuktigt.
Grundregel nr 1 i kyla är att hålla sig torr , då fukt leder värme/kyla bättre och kläderna isolerar sämre samt det kostar energi när fukten ev. Avdunstar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående att hålla sig torr på kroppen så är brynja helt oslagbara som underställ. Måste man jobba och blir lite svettig så känns det ändå som att man är torr strax efter.

Inga av de de moderna underställ som alla hyllar slår det. Tyvärr äger jag bara ett par linnen men bord eg köpa heltäckande för dom är oslagbara just vid de fallen där man riskerar att bli svettig och ändå ska vara ute i kylan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får jag utveckla detta lite?

Värmeväst och elstödda kläder är en utmärkt lösning för att förlänga säsongen på hösten, eller tackla en vårtur som drar ut på tiden lite extra - där 17° i solen på dagen drar ner mot nollan när man skall hem. Jag har själv en tidig 12v väst från Dainese som jag provat några gånger, men...


...livsfaran som Brooklyn nämner är verklig och har två ansikten:

Vem fan fryser ihjäl på hoj?

Nej, det är brevid hojen man fryser ihjäl.
Ett par elhandtag eller -vantar, kanske sulor är ingen stor risk, men börjar man värma upp större partier av kroppen - som hela torson tex, så lurar man cirkulationssystemet att öppna upp de allra finaste blodkärlen närmast huden: kapillärerna för att suga i sig av den tillförda värmen utifrån.

Så, om du skiljs från hojen/strömkällan i en kullkörning så hamnar du snabbt i en kritisk situation. En simpel fraktur på arm eller ben som gått bra att hantera utan tillförd värme blir farlig eftersom som man mycket lättare / snabbare hamnar i chock när alla shuntar står vidöppna men värmen plötsligt slagits av.

Hinner du larma? Har du täckning? Får du fram telefonen...?

Men det klart, alla kör inte ensamma i ödemarken på vintern. Vet dina körkompisar hur man hanterar någon som går in i chock? Förstår dom varför du plötsligt inte är kontaktbar längre...?

I fool you not. Det behöver inte ens vara minusgrader för att övergången mellan uppvärmd gosig kropp på hoj till kall stel planka i diket skall gå blixtsnabbt vid trauma.

Här är det -30°

View attachment 510408
Photo cred: DieselSverige

Vi har 20 timmar i sadeln i Arktiskt klimat, alla 1000 miles ligger norr om polcirkeln.
En kör med elkläder, en har elväst som kan kopplas in om det behövs, en kör helt utan elstöd. Ingen klagar.


Vad jag vill ha sagt är att dina textilkläder måste klara temperaturen. Antingen genom deras fantastiska Tech-egenskaper, eller helt enkelt genom att bära med sig ett eller två lager extra att komplettera med.

Du FÅR INTE basera dig på elkläder för körningen, speciellt inte i glesbygd eller extremt klimat. Elkläder krånglar nämligen. Inte alltid.
Men, när dom som bäst behövs är det uppenbart hur ofta dom fallerar.
Batterier dör, anslutningar glappar, själva plagget ger upp.

Ett elplagg måste alltså backas upp med en samling kläder som klarar kylan om elplagget slutar leverera.
...och varför skall man krångla med sladdar och skit isf?

App app app! Inte avfärda mitt resonemang med ett "jag kör inte sådana idiotkörningar". Riskerna finns där under vår, höst och kalla sommarkvällar om man kör elstödda kläder.

Inte i samma skala, men ändå. Skoteråkarna vet.
Se elvästen som en komfort grej, men basera inget på att du har elvärme.


Nästa grej att tänka på med vinterkörning och lager-på-lager principen är vart skydden tar vägen?

Bylsar man på sig närmast kroppen så kommer inte skydden längre att sitta på rätt plats och framförallt: riskera att kasa åt sidan och blotta det som skulle skyddat vid en krasch.

Hellre köra med de vanliga MC-kläderna på de vanliga platserna och sedan "bygga skal" utanpå detta.

Inte snyggt, men effektivt.

View attachment 510409
Photo cred: IBA Finland

"Hello Earthlings, we come in peace".

En mycket god vän tänkte köra Sundsvall-Boden i slutet av januari med motorcykel för att instruera vinterutbildning MC258. Han har (liksom jag) skidor och dubbdäck till sin BMW GSA. Det var temperaturer på -30 och lokalt kallare. Vi pratade i telefon och han sade att det är lugnt, han har 12V värmekläder och elvisir. Van att köra skoter när det är kallt osv. Jag frågade honom hur länge han lever om han kör av vägen med hojen i -30. Han funderade fem sekunder och sade sedan ”jag tar bilen”. Klokt.

I skidbacken kan jag personligen tänka mig att elstrumpor eller -sulor är riktigt bra för många då det är skillnaden mellan nöje och plåga. Men på långtur och då särskilt vintertid är åtminstone jag övertygad om att värmen måste komma inifrån, delvis av fysiologiska skäl du nämner men också om läget skorpar till sig på riktigt.

Det bästa sättet meddelades ute på en myr (efter det sedvanliga ”ni känner väl hur månskenet värmer?”):

Fryser ni grabbar? (Ja major)
Aha, ser ni stugan därborta, nej längre bort i kanten? (Ca 600m) Dit och tillbaka, MED SPRÅNG!

Tillbaka, flämtandes.

Fryser ni grabbar? (Nej, major)
Bra! Ha en fin kväll!


Mvh
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS, KTM & Husaberg 450
Vi har säkert lite olika förutsättningar här också, en del är födda varmblodade andra inte. Tunna personer fryser nog lättare än "Hultna" inbillar jag mig...

Jag och frun gör ett slag för tunna El-jackor framför västar då armar också blir kalla, jag och frun bytte våra fodrade innejackor mot El-jackor och vilken skillnad det har gjort för oss. Faktum att de numera ingår i vår standardutrustning vare sig vi ska fjällen i Norge eller Alperna i söder. Faktum är att de räddat oss i vid flera tillfällen. Stora fördelen är ju att värmen kommer innanför Gore-texen (dvs. förblir torr) till skillnad från Handtagsvärme och Elsits som gör en blöt vid regn! Snabbkontakt till hojens batteri och man åker hoj som två nybakta kanelbullar vid enstaka plusgrader....:hihi
Har man inte känt behovet så skit i investeringen. Men åker ni lite sträckor och vet med er att ni kommit fram huttrande så säger jag bra KÖP! Otroligt skönt att ha när det börjar bli kallt och blött!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att ta en bensträckare med jämna mellanrum, och få igång blodcirkulationen, är aldrig fel. Nyttigt oavsett årstid.
Men är det kallt reagerar en stelfrusen förare mindre snabbt vilket kan vara skillnaden mellan Oj, det kunde gått illa till DJÄ...R
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top