Förslag på vinterhoj?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
-96 o framåt, yepp. Tror tom att de fortfarande säljs på vissa marknader. Dock, SE, inte RS du ska kika efter. Senare har kåpor o annan motorkaraktär.

Xr 600 r kom ut -85, uppdaterades med ny förgasare -92 men i grund o botten samma cykel. Går ej att gatregga överallt.

Dr 650 se kom ut -96, går o gatregga överallt mig veterligen. Mer effekt och nyare konstruktion.

Xr 650 r kom ut -00, "ready to race" (ej att förväxla med KTMs version som betyder "ready to be serviced") nyare, vassare, mindre lull lull.

Visst, finns alltid värre, men är det verkligen värt de extra stålarna ? XR 650 kostar 50% mer än en DR 650 SE.

Är den 50% bättre ?

Hänger på vad den ska användas till. Men för en lekman som mig själv så är knappen på styret värt så mkt mer. Speciellt när jag satt den i en blöt kletig pöl i inte kan få ordentlig stabilitet att kicka.

Någon som nämnde tidigare att det är svårstartade efter vurpa. Hustrick med geggmoppe med kickstart som surat ner sig. Stäng bensinkranen, om den redan ligger ner, skitbra, annars lägg den ner. Gasarna flödar ut. Res upp, öppna kranen o kicka. Funkar i 9 fall av 10. Den 10onde är du jävligt glad för elstarten. ;)

Han som köpte min dr 650 se skulle ha den som israce hoj, och verkade mer än nöjd.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ni som köper en "vinterhoj" får gärna återkomma i april och ärligt svara på hur många mil det blev. Nöjet försvinner snabbt när det är runt 0:an, regnar och är halt.

Tro mig.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Gamla kawa är lite rysk roulette.

Jag har själv haft väldigt dåliga erfarenheter av dem, och en hel del vänner och mekaniker har samma erfarenhet.

För de pengarna hade jag hellre siktat in mig på en XT, det är en seriöst odödlig hög med stål.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ni som köper en "vinterhoj" får gärna återkomma i april och ärligt svara på hur många mil det blev. Nöjet försvinner snabbt när det är runt 0:an, regnar och är halt.

Tro mig.
Tror dig, minns från 125a tiden hur vidrigt det är. Dock tänkte jag plåga min runt isbana men frågan e om driftsäkerheten motiverar högre pris och tråkigare karaktär än tex gasgas 250,

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Jag är ju själv en av de där självplågarna som tycker det är kul o glida runt i snön. Stå där o svära med en tändare på nycklen, och sparka på bromsarna för o få dem att lossna.

Visst, är ju samma i de flesta fall, förberedelser, förberedelser, förberedelser. Rätt kläder, bra servad cykel, värmehandtag, rätt däck.

Men folks ansiktsuttryck, glida in i mc ställ, borsta av snön och hänga upp hjälmen. De tar bussen, jag kör hoj.....och har kul.

Vet itne hur många ggr jag blev stoppad av pappa blå i vintras, blir annars aldrig stoppad, men de måste verkligen trott de var något riktigt fel i huvudet då jag plöjde genom snön i malmö då folk körde fast med bilar o inte kunde ta sig vidare.

Handlar om den där friheten, o att testa vad kropp o material tål.

Ja, drar någon igång mc-bud i skåne så e jag på. ;)

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Slappa:

Förra vintern var det en DR 650 R, bättre än DR 600, mer effekt än XTn, men inte lika driftsäker, och mer peaky.

Hade XTn när KTM hade prova på dag uppe i varberg för något år sedan. Och måste säga att i förhållande till deras 6xx modeller så gillade jag bottenvridet på yamahan bättre. Visst, kottarna hade bättre fjädring, men matchade inte min körstil alls.

Känns som nästa hoj blir en DR 650 SE igen, men ekonomin tillåter nog inte det i nuläget.

2stroke :

Skicka PM så styr vi upp det.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Vilken årsmodell av xt snackar vi om?

Den gamla modellen från början/mitten av 90 talet går ju inte att jämnföra med lc4 modellerna från ktm, xtn är som en moppe i jämnförelse!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja har tjejen i Löddeköpinge så flyttar väl dit om ja får jobb i skåne :tungan

Blir nog enklare om du ger mig hennes adress så sköter jag det underhållet. :D

Seriöst så har jag haft den affärsiden men egentligen inte tid och lust att köra på heltid själv. Har heller ingen genomtänkt plan på något sätt eg utöver att den bör vara lokaliserad i Malmö.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Seriöst så har jag haft den affärsiden men egentligen inte tid och lust att köra på heltid själv. Har heller ingen genomtänkt plan på något sätt eg utöver att den bör vara lokaliserad i Malmö.

Fortsätter i Gästboken!

Sry för ot! Det får gärna tas bort!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM