Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
I denna tråden kan ni komma med förslag till förbättringar som kan göra det mer attraktivt att köra ERF.

Vi har idag för få team som kör för att motivera ett 2-dagars arrangemang. En sammanslagning kommer med stor sannolikhet att ske inför 2010. Poängräkning kommer fortfarande att vara separat för NEC/REC, men man kör samtidigt.Vad ska vi göra för att få upp deltagarantalet så att det går att köra 2 separata race?

Något som vi spånat om är t ex att NEC kör samma reglemente som hittills, medan REC ändras så att man kör stafettrace, dvs varje förare kör på sin egen hoj. Bra eller dåligt? Fler förslag!
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ett förslag för att få mer förare är ju att köra "Stor debutant" eller en "Open klass". Det finns nog ganska många som har licens och som skulle vilja prova på ett race eller två för att se hur det går.

Om en sammanslagning av REC och NEC blir av vad är då meningen med separat poängräkning?
 

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg/Onsala
Hoj
Jodå
Stafettrace känns ju spontant roligt, men samtidigt blir det ju dyrare att köra med två hojar. Inte dyrare i slitage, men dyrare i och med att två förare som innan kanske haft en erf-hoj tillsammans nu måste införskaffa två hojar.
Så egentligen är väl det inte så bra med stafettrace.
Tycker egentligen det fungerat bra de säsonger jag har kört och tycker det är tråkigt att det är färre team som ställer upp.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lägg in en free for all class, Elit & Senior på valfri hoj sprintlopp.
 

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
En bra tanke där med stafettrace. Bör nog vara valfritt kanske. Många av oss rookisar vill nog åka med våra egna hojar i början, medans de som redan åker i team vill dela hoj. Vi är ett par stycken som funderar på att prova nästa år och stafettmodellen skulle passa bra. Sen får vi hoppas att intresset ökar så det blir separata race nec/rec. Som nån skrev i annan tråd, kanske nåt rookie race skulle funka då en del banor har svårt att ha med rookie på SM-helgen. Då blir det fler deltagare.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Stafettrace känns ju spontant roligt, men samtidigt blir det ju dyrare att köra med två hojar. Inte dyrare i slitage, men dyrare i och med att två förare som innan kanske haft en erf-hoj tillsammans nu måste införskaffa två hojar.
Så egentligen är väl det inte så bra med stafettrace.
Tycker egentligen det fungerat bra de säsonger jag har kört och tycker det är tråkigt att det är färre team som ställer upp.

Kan ju vara öppet för samma hoj eller olika i REC, jag hade föredragit alla på sin egna hoj rent spontant :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Stafettrace har ju testats under SM/SO helg förra året om jag inte minns fel. Roligt sätt att tävla om man frågar mig.

Ett alternativ är ju kanske att:

Lördagen: NEC/REC kör tillsammans och lite annat för att dryga ut
Söndagen: Stafettrace för dom som inte gillar vanligt endurance. Jag tror det skulle locka många förare som inte vill att andra kraschar deras hoj och som vill köra en hoj som dom känner.

/ Jens
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Varför inte endast rookie förare i REC, i stället som nu "nybildade" lag med elitförare? Det är stora fartskillnader i rec och det kan jag se som problem då det blir farligt. REC = b-förare (fast vissa väldigt snabba vill inte klassa upp sig) NEC = a-förare.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Varför inte endast rookie förare i REC, i stället som nu "nybildade" lag med elitförare? Det är stora fartskillnader i rec och det kan jag se som problem då det blir farligt. REC = b-förare (fast vissa väldigt snabba vill inte klassa upp sig) NEC = a-förare.

Fast REC och NEC ger väl inte uppklassningspoäng så då kan man inte komma upp i NEC om man inte köra sprint vid sidan av, om jag nu inte har rent fel för mig :näsblod
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Varför inte endast rookie förare i REC, i stället som nu "nybildade" lag med elitförare? Det är stora fartskillnader i rec och det kan jag se som problem då det blir farligt. REC = b-förare (fast vissa väldigt snabba vill inte klassa upp sig) NEC = a-förare.

Därför att vissa lag består av både elit och seniorförare.

Fast REC och NEC ger väl inte uppklassningspoäng så då kan man inte komma upp i NEC om man inte köra sprint vid sidan av, om jag nu inte har rent fel för mig :näsblod

Stämmer precis.
 
Last edited:

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Ett förslag

Är lite uttråkad o satt o spåna på ett schema. Det är väldigt tajt o det finns säkert synpunkter på att det inte går att genomföra men det är i alla fall en idé.

På Söndagen kunde man som alternativ starta race 2 efter resultat i race 1 så stryker man kval 2 och därmed har ett pass mindre men kanske lite längre.

På detta vis får rookisarna ett gäng bra tävlingar o slipper köra på fredag inför SM. SO behåller säkert Rookie men det spelar ju ingen roll.

Dom ERF:are som vill stanna två dagar kör Open Class eller Rookie på Söndagen.

Massor med körning = många deltagera= det går ihop för arrangören = lägre startavgifter = ännu fler deltager

LÖRDAG

09,00-0930 ERF Kval
09,35-09,50 R600 Friträning
09,55-10,10 R1000 Friträning
10,15-10,30 BOTT Friträning
10,40-16,40 EFR Race 6h
16,45-17,05 R600 Friträning
17,10-17,30 R1000 Friträning
17,35-17,55 BOTT Friträning


SÖNDAG

09,00-09,20 Open Class / Arrive and Drive ??????? Friträning
09,25-09,45 R600 Kval 1
09,50-10,10 R1000 Kval 1
10,15-10,35 BOTT Kval 1
10,40-11,00 Open Class / Arrive and Drive Kval
11,05-11,25 R600 Race 1
11,30-11,50 R1000 Race 1
11,55-12,15 BOTT Race 1
Lunch
13,00-13,20 Open Class / Arrive and Drive Race 1
13,30-13,50 R600 Kval 2
14,00-14,20 R1000 Kval 2
14,30-14,50 BOTT Kval 2
15,00-15,20 Open Class / Arrive and Drive Race 2 ( start efter resultat i race 1)
15,30-15,50 R600 Race 2
16,00-16,20 R1000 Race 2
16,30-16,50 BOTT Race 2
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bra initiativ, men det faller på ett par detaljer:
1. Down-time mellan passen behöver vara minst 10 minuter. Bärgning måste få tid på sej
2. Räkna med att dagen måste vara avslutad 17.30, eftersom det alltid blir lite förseningar.
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Bra initiativ, men det faller på ett par detaljer:
1. Down-time mellan passen behöver vara minst 10 minuter. Bärgning måste få tid på sej
2. Räkna med att dagen måste vara avslutad 17.30, eftersom det alltid blir lite förseningar.


Så här då

LÖRDAG

09,00-0930 ERF Kval
09,40-10,30 R600, R1000, BOTT Friträning
10,40-16,40 EFR Race 6h (Ingen bärgning innan 17,30)
16,45-17,00 BOTT Friträning (Ingen bärgning innan 17,30)
17,00-17,30 R600 och R1000 Friträning



SÖNDAG

09,00-09,20 Open Class / Arrive and Drive ??????? Friträning
09,30-09,55 R600 Kval
10,05-10,30 R1000 Kval
10,40-11,05 BOTT Kval
11,15-11,40 Open Class / Arrive and Drive Kval
11,50-12,15 R600 Race 1
Lunch
13,15-13,40 R1000 Race 1
13,50-14,15 BOTT Race 1
14,25-14,50 Open Class / Arrive and Drive Race 1
15,00-15,25 R600 Race 2 (Start efter resultat i race 1)
15,35-16,00 R1000 Race 2 (Start efter resultat i race 1)
16,10-16,30 BOTT Race 2 (Start efter resultat i race 1)
16,40-17,05 Open Class / Arrive and Drive Race 2 (start efter resultat i race1)
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Vi har nettopp gjennomført 2 x 3-timers endurance ala stafettprinsippet, og nå på siste racet (igår) var det 24 team:tummenupp Dette er et racekonsept som vi i Borg har gjennomført i 3 år, og det blir stadig fler deltagere. Tror at det kunne være en bra greie for ERF.

Uansett er det viktig at racehelgene beholdes over 2 dager. De fleste som kjører både BoTT har såpass lange reiseavstander at endagers race vil elliminere mange deltageres lyst til å delta. Forøvrig tror jeg også at det å samkjøre med rookieklassene ville være en bra greie, ref Linköping i 2007 & 2008!
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
10,40-16,40 EFR Race 6h (Ingen bärgning innan 17,30)


Ingen bärgning under race - eller ?
Hade detta gällt på Knutstorp så hade vi väl varit tre hojar i mål....:confused:

//AM

"Personbästa", de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv, men ack så sköna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
10,40-16,40 EFR Race 6h (Ingen bärgning innan 17,30)


Ingen bärgning under race - eller ?
Hade detta gällt på Knutstorp så hade vi väl varit tre hojar i mål....:confused:

//AM

"Personbästa", de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv, men ack så sköna.
Självklart måste man bärga under ett ERF, SC på banan och skamkärra ut.
Det ingår ju i tävligsmomentet att ta sig i mål. Det är nog bara felskrivet.
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
10,40-16,40 EFR Race 6h (Ingen bärgning innan 17,30)


Ingen bärgning under race - eller ?
Hade detta gällt på Knutstorp så hade vi väl varit tre hojar i mål....:confused:

//AM

"Personbästa", de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv, men ack så sköna.

självklart är det bärgning under racet. Men de som är stående när målflaggan går blir stående tll 17,30 för att komma igång med näta pass så fort som möjligt
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1: Två serier i samma race blir utmärkt men skit i rookie vs "pro". Ha istället en "Standard-klass" och en "fri klass", dvs standardklassen är begränsade till vilka modifieringar hojen får ha (ej snabbtank, snabbytargrejer av däck osv). Då kan vi sopor vara med och slåss om äran att komma sist oavsett serien. Och det måste vara 6-timmars rejs.
2: Jag är för minst ett "längre" rejs, dvs mer än 6 timmar. Kval + övriga klasser lördag, Endurance söndag från 09.30 - 17.30 (eller om man kan ordna med anderstorp ett 10-20). Det roligaste rejset jag kört var när vi körde 12-timmars på Mo I Rana, dels för banan var skoj, dels för att rejset var så galet långt (och efterföljande festande var roligt)
3: Tillåt samtliga team i den fria klassen att ha en "backup-hoj" som får användas vid ett rejs under säsongen, dvs om man kraschar hårt så att målgång är omöjligt (eller iallafall svårt) så får man använda sig vid ett tillfälle av en reservhoj för att möjliggöra bra poäng.
4: Samtliga team skall bistå med en funktionär vid ett rejs under säsongen. Om det inte går att ordna får teamet köpa sig fri för 1000:-
5: (Brandfackla) Tillåt inte förarbyte/tankning under SC. Why? Ingen aning, men det skulle göra tävlingen lite mer spännande. (fast egentligen är jag för strategiska byten, så varför skriver jag detta? Märkligt)

/Freppa
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag tycker verkligen inte det här med fartskillnader är ett problem, så att tvinga in A och B-förare i olika race av den anledningen är fel. Jag menar, även en medioker rookie-förare åker ju under 1.50 på atorp och det duger för att det inte ska bli farligt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top