Förslag Till Styrelsen

mcgalningen

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
ZX10
Albertsson skrev:
Ang medlems avgifte ska man verkligen vara tvungen att köpa en tröjja för att bli medlem? Jag vet i af 3 stycken som reagerat negativt på att det skall kosta 450 kr att bli medlem
Dessutom tycker jag att prisfrågan skall tas upp på ett årsmöte

Kolla denna länken för att se lite info hur en förening skall fungera
http://www.rsv.se/rattsinfo/handledningar/stiftelser_o_foreningar/02/kap17.pdf

Mvh Albertsson

Håller med dig Albertsson vi behöver ha ett årsmöte för sådana frågor och måste även ha det för att bli en riktig lakritsremsan klubb.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
.... och även jag håller med dig, Albertsson...

Jag tror att Lakritsremsan skulle vinna mycket på att blir förening och juridisk person, bland annat i trovärdighet. Dokumentet du länkade till var riktigt bra... där står det ju innantill vad som krävs.

Enklaste sättet att få ett par bra genomtänkta stadgar torde väl vara att kopiera en väl fungerade förenings och sedan ändra i tillämpliga fall.

Och ja, medlemsavgiften torde väl vara en bra fråga att ta upp på ett årsmöte, förutom då val av styrelse och allt annat kladd som skall bestämmas.

Jag antar att ingen vill ha årsmöte en söndag i maj då det är 17 grader varmt ute och perfekt hojväder... då sitter i alla fall jag på hojjen, klistrad över tanken och väsnas på Ärla-rakan... nån som ska med ? :D
//P

Albertsson skrev:
Ang medlems avgifte ska man verkligen vara tvungen att köpa en tröjja för att bli medlem? Jag vet i af 3 stycken som reagerat negativt på att det skall kosta 450 kr att bli medlem

Mvh Albertsson

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Albertsson skrev:

Mvh Albertsson

Visst ska vi ha ett årsmöte, och det kommer vi att ha innan Mc-mässan d.v.s i Januari.

Vad det gäller hur en förening skall skötas så är vi väl informerade om detta jag har ständig kontakt med kommunen och vad det beträffar stadgar så finns dom tillgängliga i en pärm på mitt jobb..tyvärr så har jag dem ej på min dator annars hade jag visat dem nu.

Vi är en förening där jag är Ordförande

Crille Vice ordförande
Funatic Suppleant
Fredr1k informations ansvarig
Cashman Kassör
Humlan sekreterare

Vi jobbar med föreningen så gott vi kan.

Festen...tröjorna...medlemskorten...sponsorerna...hela uppbyggnaden av föreningen har tagit våran fritid. Varje styrelse möte vi haft har tagit mins 2 timmar av disskutioner.

Vi jobbar så gott vi kan och 450 kr i medlems avgift eller som man kanske kan kalla det "startpaket"......det är billigt.

GLÖM INTE att Lakritsremsan MC är inte vinstdrivande alla pengar som kommer in går på något sätt tillbaks till medlemarna.

Mvh VaLLe

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
VaLLe skrev:
Vi är en förening där jag är Ordförande

Crille Vice ordförande
Funatic Suppleant
Fredr1k informations ansvarig
Cashman Kassör
Humlan sekreterare

Vi jobbar med föreningen så gott vi kan.

...och det gör ni jävligt bra! :banana

Glömde bara o säga det... jag visste väl att det var nåt jag glömt... :gnissla

/Han som nästan alltid har glimten i ögat

Albertsson

Ride, Eat, Sleep, Repeat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 DRZ 400
[/QUOTE]

Vi jobbar så gott vi kan och 450 kr i medlems avgift eller som man kanske kan kalla det "startpaket"......det är billigt.

GLÖM INTE att Lakritsremsan MC är inte vinstdrivande alla pengar som kommer in går på något sätt tillbaks till medlemarna.

Mvh VaLLe[/QUOTE]

Jag är fullt medveten om att ni gör ett jätte jobb det såg vi senast på den superlyckade festen :Bugar :tummenupp

Det går alltså inte att bli medlem utan att köpa tröja?

Mvh Albertsson

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Det går alltså inte att bli medlem utan att köpa tröja?

Mvh Albertsson[/QUOTE]

Vi har ej diskuterat detta i styrelsen men personligen tycker jag det är taskigt mot sponsorerna att en del medlemar ska betala en "liten" summa för kort och sen utnyttja rabbater för många pesos hos sponsorerna.....det handlar om att ge och ta.

Föressten så klirrar det till i klubbens kassa och vi kan alltid utnytja dessa vid behov.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Jag vet inte om jag förstår logiken riktigt...

De pengar klubben får in har väl inget att göra med våra sponsorer, vi har ju inte betalt dom... ?

Visst, medlemmarna tjänar kanske en peng hos sponsorerna, men dom går nog inte med förlust på våra medlemmar i slutändan... och visst är det trevligt om medlemmarna gör reklam för sponsorerna... men hur mycket har sponsorerna lagt på våra tröjjor då ?

Sen så kan jag hålla med om att det är läckert med klubbtröjjor med våra namn på , det är därför jag har 2 stycken själv... men det är ju knasigt om det finns folk som avstår medlemskap för att det är tröjtvång... det ska enligt min personliga mening vara frivilligt... och vi vill ju att alla ska vara medlemmar...

Jag kan inte låta bli den här gubben : :gnissla :gnissla han är ju för skön, hehe....

//Pedro

VaLLe skrev:
Vi har ej diskuterat detta i styrelsen men personligen tycker jag det är taskigt mot sponsorerna att en del medlemar ska betala en "liten" summa för kort och sen utnyttja rabbater för många pesos hos sponsorerna.....det handlar om att ge och ta.

Föressten så klirrar det till i klubbens kassa och vi kan alltid utnytja dessa vid behov.

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Pkt 1, 4 kände jag inte till. Det förklarar en hel del, och fungerar som motivering till pkt 6.
Pkt 5 är underförstådd, och jag vill återigen poängtera både hur bra tröjjorna vart och min tacksamhet för er som ror i båten... vi andra sitter ju bara i båten s.a.s

Keep on rockin... :banana

//P

Crille skrev:
Det VaLLe menade är att dom 450:- som det kostar i Medlemsavgift + tröjan är en liten kostnad.Ska förklara varför....

1.FunBike har bekostat era tryck på klubbtröjan

4.Utan dessa klubbtröjor med Sponsortryck hade NI inte fått några rabatter alls hos någon av dessa sponsorer.

5.Pengar som blir över i sluttampen går ju tillbaka till ER medlemmar eftersom våran klubb INTE är vinstdrivande.

6.Varför ska vissa få betala enbart Medlemsavgiften sedan kunna dra nytta av alla rabatter utan att ställa upp på sponsorerna genom att ha klubbtröjan med deras logo på?? Det gäller att GE och TA

/Mvh:Crille

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Svar

Kära medlemmar,

Vad jag förstår har det uppstått en fraktion av medlemmar, som pga missvisande information från, tyvärr, en av våra styrelsemedlemmar uppvisar ett klart missnöje mot vår förening.

Detta är oerhört beklagansvärt då vi som är grundare av föreningen hela tiden arbetar med blod, svett och tårar för att samtliga medlemmar skall åtnjuta mesta möjliga gemenskap samt hög kvalité på sponsorer, tröjor etc.

Vi följer självklart lagar och regler för vår förening. Stadgar samt protokoll från tidigare möten finns tillgängligt.

Styrelse: Val av styrelse genomfördes under vårt första gemensamma möte med därvarande medlemmar. Observera att styrelsen valdes av närvarande medlemmar. Bildbevis på detta finns tillgängligt under "Filmer och bilder".

Vi skall INTE skapa någon form av lekparkssyndrom genom att styrelsen skall väljas om så fort ny medlem inträder! Styrelseval kommer ske, genom röstning, årligen vid start av varje verksamhetsår genom gemensamt möte där samtliga medlemmar är inbjudna.

Som medlem i styrelsen har man ett solidariskt ansvar mot förening OCH styrelsemedlemmar. Alla beslut tas fram genom röstning, hur denna går till finns i tidigare inlägg av mig på denna tråd.
Om en styrelsemedlem ej anser att dessa beslut är i linje med egna intressen, får det stå för den personen. Besluten tas för föreningens bästa.

Jag vill i egenskap av en av grundarna också upplysa om vi inte tar ut någon form av ersättning eller styrelsearvode för den tid och det arbete vi lägger ned. Vi har ej heller begärt ersättning för det likvida medel vi själva lagt för klubbens räkning, jag tänker då på mobiltelefonsamtal, bensin för möten med sponsorer, tryckerier, tröjleverantör, mm.

SOM MEDLEM:
Som medlem i Lakritsremsan MC åtnjuter Du rabatter hos våra sponsorer. För att Du som medlem skall kunna åtnjuta dessa rabatter krävs att du har en tröja SAMT ett personligt medlemskort. Är det någon här som tror att det är gratis att göra något av detta ber jag den personen att tänka om.

De medlemmar som idag betalt medlemsavgift: Det ni betalt är avgift för medlemskap under 2003 SAMT 2004.

Kommade medlemmar: Det kommer att kosta 450 sek att bli medlem.
Vad får du som medlem för detta?
1) Medlemskap
2) Tröja av MYCKET hög kvalitet
3) Medlemskort
4) Rabatt hos:
a) Funbike
b) Däckcenter i Hallstahammar
c) Vodafone Stores, Stora Torget
d) MB racing
5) Möjlighet att påverka föreningens utveckling
6) Rätt att medfölja/medverka vid klubbaktiviteter

450 kr är för ett helt år vilket motsvarar 37 kronor och 50 öre per månad.
Glöm heller inte att dessa likvida medel återgår till Dig som medlem genom aktiviteter i klubben!

Jag klargör bestämt också, och på denna punkt är jag benhård.
Klubben är till för Er som medlemmar
Styrelsen är till för Er som medlemmar
Dock är det styrelsen som röstar igenom förslag från medlemmar! Personliga åsikter tas upp vi möten, men kommer inte alltid att kunna genomföras till allas belåtenhet!

Som styrelsemedlem har man ett stort ansvar - inte bara mot klubben i sig, utan även mot styrelsen. Har man styrelsemedlem lagt förslag som av övriga styrelsemedlemmar tyvärr röstats ned vid möte måste man finna sig i detta och gå vidare. Det har hänt samtliga styrelsemedlemmar. DET ÄR EN DEMOKRATISK FÖRENING!

Som styrelsemedlem har man ett val; acceptera hur en styrelse fungerar enligt gällande lagar och regler eller att avgå från sin post.

Jag personligen accepterar inte underminering av NÅGON styrelsemedlem, eller att genom "skitsnack" nedvärdera NÅGON av medlemmarna i klubben.

Glöm heller inte att icke medlemmar självklart får medverka vid samåkningar, dock ej åtnjuta klubbens förmåner.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik "Funatic" Edelsvärd
En av grundarna samt stolt medlem av Lakritsremsan MC.

Bild från första styrelsemötet:

Bifogat

• styrelsemöte.jpg
    styrelsemöte.jpg
    89.6 KB · Visningar: 47
Last edited by a moderator:

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Funatic skrev:
Kära medlemmar,

Vad jag förstår har det uppstått en fraktion av medlemmar, som pga missvisande information från, tyvärr, en av våra styrelsemedlemmar uppvisar ett klart missnöje mot vår förening.

Upp :näsblod

Kunde inte skriva bättre själv :(

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
suck.

Vi gör så här:

På den här tråden tycker jag att samtliga frågor till styrelsen skrivs. är det en bra eller dålig idé? Frågorna skall i första hand inte besvaras av en person utan tas upp vid möten och besvaras enhälligt av styrelsen. Är det ok med alla?

Jag förstår av Era inlägg att ni saknar information, och jag håller med om att det är synd att vi inte kunnat lägga ut mötesprotokoll på sidan.
En av anledningarna till detta är att vi inte än så länge har en egen hemsida med medlems-log-in. Vi letar webserver men måste vi hyra en kanske vi måste höja medlemsavgifterna ytterligare, vilket varken jag,eller någon annan vill!

Jag tror inte att någon av oss vill riskera att klubben går i konkurs eftersom kapital till klubbens utgifter övergår inkomsterna - det skall ju gå jämnt upp.

ANGÅENDE MEDLEMSAVGIFTEN:
Har vi tur, kan Crille kanske fixa fram produkter vi kan sälja genom klubben såsom andra tröjor, muggar, kepsar, paraplyn, nyckelsnoddar mm. Med hjälp av detta kanske vi kan SÄNKA medlemsavgiften, men det kommer då att krävas arbete av frivilliga medlemmar för att hjälpa till med försäljningen av dessa.

Som ni förstår är det "livsfarligt" att lägga upp kostnader för klubben utan att ha en fast täckning för dessa, att hyra en webserver, sänka medlemsavgifterna mm. kan då på sikt innebära en konkurs för klubben som ju faktiskt drivs precis som ett företag med skillnaden att vi inte FÅR ha en vinst i föreningen.

Jag förstår reaktionerna på medlemsavgiften; det är ganska mycket med 450:- på ett bräde, frågan är ju om vi i så fall skall slopa tröjorna och köpa billiga t-shirts av sämre kvalitet istället och därigenom kanske kunna pressa priset på tröjorna något?

Alternativ 2 är att vi avsäger oss sponsorerna och struntar i rabatter, tröjor, medlemskort mm. för att kunna ta bort medlemsavgiften helt. Men är vi då en klubb?

Alternativ 3 skulle kunna vara att man kan dela upp medlemsavgiften på t ex 2 betalningstillfällen, men skall man då ha tillgång till rabatter efter första eller sista betalningen och när skall betalningar ske? Hur gör vi så fall med klubbaktiviter? Får eller får man inte följa med förrän man betalt hela avgiften då? Hur löser vi transportfrågor till och från aktiviteter? Får alla åka med i bussen som klubbkassan betalt eller bara de som betalt hela?

Alternativ 4 Är att ha en "terminsavgift" Vilket innebär att om man inte betalarterminsavgiften, blir "utslängd" från klubben, när ska man i så fall få sin tröja/t-shirt? Som jag ser det kan man bara få den då man betalt hela årsavgiften, eftersom tröjan är den största delen av den?
Iofs kan man ju göra det till en "grej" att när man varit medlem ett år får sin "medlems-tröja".

Kom med förslag på hur vi skall kunna lösa problemen till allas bästa, 70 huvuden tänker bättre än 1.

Med oerhört mycket respekt för er alla,
Funatic

Last edited:

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Tack för din kommentar!
Ingen blir anklagad för att stå upp och säga sin mening.
Vad jag däremot inte tycker om är att man inte säger sin mening till oss utan säger en sak till sin kompis och en annan till oss. Utan en rak kommunikation kommer i alla fall jag aldrig förstå vad ni vill. :confused:

Majk skrev:
Styrelsen jag tycker ni sköter er bra men det verkar som om vissa som säger sin mening blir närmast anklagad å det är väl inte det som är menigen ?
Lyssna därför på Fakta, vad är problemet å vad kan vi göra .

Jag är inte med i denna konversation mer än jag måste men ALLAS synpunkter måste tas med största allvar.
Jag kan tro att det med den "dyra" avgiften bestrids av folk med mindre lön eller mindre medel än mig ....jag klarar mig gott å väl.
Men vissa av medlemmarna eller kommande medlemmar kanske inte har så mycket att röra sig med å därför tycker jag att dom som sliter med att få råd med den pissdyra försäkringen, inte ska avisas som en KLASSFRÅGA.....ja jag vet det är inga stora summor men dom får väl förklara sin syn på det hela.

Jag är bara Kung av Enhagen inte Kung av Riket Svealand.
Och därmed långt från felfri.

Tack för ordet Mvh Majk

Slänger in en bild på modem uppkoppling FATTA VAD JOBBIGT

benzzon

ride on, ride on..
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
CBR929, WR426
apropå websida..

Lägger in ett tips på webhotell: www.cliche.se.
Det kostar ju att hyra, men jag tycker de har rätt så vettiga priser, har
själv beställt domän och lite plats hos dem och tycker det funkat bra hittils..

Albertsson

Ride, Eat, Sleep, Repeat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 DRZ 400
Ok nu har jag fått svar på mina frågor kan någon ta bort snön nu så jag kan åka hojj? :squid

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Jag tycker vi parallellkopplar ett par tusen hårtorkar o blåser bort skiten =)

Tack förresten för att skrev dina frågor, så vi fick bort lite av dom frågetecken som finns! :tummenupp

Jag håller för övrigt på att leta lokal där vi alla får plats för årsmötet :tomten

Ha det asbra!
//F

Albertsson skrev:
Ok nu har jag fått svar på mina frågor kan någon ta bort snön nu så jag kan åka hojj? :squid

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Funatic skrev:
Jag tycker vi parallellkopplar ett par tusen hårtorkar o blåser bort skiten =)

Tack förresten för att skrev dina frågor, så vi fick bort lite av dom frågetecken som finns! :tummenupp

Jag håller för övrigt på att leta lokal där vi alla får plats för årsmötet :tomten

Ha det asbra!
//F
Snön är borta I FLORIDA :banana

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Å hur vet du det? Jag är med på F(L)unatics ide, jag har för mig jag har en hårtork att bidra med. Vem sjutton sa att klimatförändringar var dåliga?

aRWe skrev:
Snön är borta I FLORIDA :banana

Majk

Guest
Har tagit bort två inlägg ty jag va till Valles tobak..där står en Pärm med all info om klubben.
En Eloge till styrelsen.

Funatic gå inte upp i limmningen du sköter dig suveränt :tummenupp

Valle..som du sa borde LMC stadgar finnas på detta forum eller på våra låsta sidor i framtiden :tummenupp

LMC är världens bästa sporthojsklubb :squid

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Lokal Till Årsmötet Fixad

Tjena allihop!

Nu är lokal fixad till årsmötet, det blir nere på stan.
Återkommer med tid och datum.

//F

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Idag fick vi vårat Orgnummer till Klubben!!!!

Nu är vi fulländade :tummenupp :tummenupp

Surfarn du stavade fel ju
Crille ändrade texten

Last edited by a moderator:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...