Förstärkare, vilket ska man köpa?

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Skulle personligen välja tex Yamahas RX-V750RDS som någon nämnde högre upp. Yamaha har grymt prisvärda hemmabioförstärkare och de ligger i regel alltid i topp i olika tester och dyl.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Yamaha är grymt trevliga för normalt film/stereobruk och låter kanon i båda.
Tyvärr har de ju inte designen med sig som även många andra inte har.
Vill du ha den absolut snyggaste (iaf enligt mig) och som dessutom låter ruskigt bra till det mesta så ska du kolla in Marantz produkter. Själv har jag fastnat totalt för deras prylar inom hembio-nischen, det andra har jag ingen erfarenhet av från dem. För 5 000:- får du en stärkare som låter minst lika bra som Yamahas grejjer men som inte knäpper H/k på fingrarna när det gäller 2-kanal men fortfarande så låter det bra.

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
rosa plastmissil
för 5000 hadde jag lätt satsat på en stereoförstärkare. om du vågar så köp en begagnad. jag personligen tycket att det är stor skillnad på en stereo mot en 6-kanals förstärkare i denna prisklassen.

och som nån sa innan, man lyssnar mera på musik än kollar på film.

OT:klart som fan man ska ha kablar för minst 2000 spänn.

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag kan starkt rekommendera Centrum Titan 500 på www.netonnet.se. Kostar bara 1990kr nu :yoparty

Mycket stark, 6-kanals hemmabioreceiver som passar utmärkt såväl till hemmabio som musik. Hela 6x120 Watt DIN, Dolby ProLogic II, DTS ES 6.1 Discrete, DTS ES 6.1 Matrix, Dolby Digital EX.

Jag brukade hänga på dvdforum, där var det ett flertal som rekommenderade den där. Mycket effekt till lågt pris :tummenupp

Jag skall nog fan köpa en nu också, den hade ju gått ner från 2490 till 1990.

MVH/Dadde

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hett tips: Köp inge billig centrum skit, för det är vad du får

Köp stereoförstärkare, Hk 675 2x80w 80A, 3590:-

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Ganska lustigt att alla förstå-sig-påare alltid ska prata om prylar som kostar multum. Han har redan sagt den ska användas 50% till film, då lyssnar man inte 10ggr mer på musik.
Att sen stereo låter bättre än multikanal är väl ganska självklart, men skillnaderna är inte så stora idag som dom var förr och ni stereofolk verkar onekligen leva i en svunnen tid.
Det var många multikanalsstärkare som spelade jämt med H/K 670 och vissa även bättre i ett test i Hifi & Musik.

RäcerKnut, du nämner ingenting om högtalare. Ska du köpa nya eller har du befintliga du tänker fortsätta att köra med? Kombinationen högtalare/stärkare är mkt viktigare än watt o trams.

Vad har du för förstärkare idag? Det kan vara all idé att gå på samma märke du har idag om du gillar den typen av ljud.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Dadde skrev:
Jag kan starkt rekommendera Centrum Titan 500 på www.netonnet.se. Kostar bara 1990kr nu :yoparty

Mycket stark, 6-kanals hemmabioreceiver som passar utmärkt såväl till hemmabio som musik. Hela 6x120 Watt DIN, Dolby ProLogic II, DTS ES 6.1 Discrete, DTS ES 6.1 Matrix, Dolby Digital EX.

Jag brukade hänga på dvdforum, där var det ett flertal som rekommenderade den där. Mycket effekt till lågt pris :tummenupp

Jag skall nog fan köpa en nu också, den hade ju gått ner från 2490 till 1990.

MVH/Dadde
Du kan starkt rekommendera den utan att själv ha en??? :va
Föresten, passa på att köpa högtalare för 1495:- också så är lyckan gjord, ända tills du sätter på en film... :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
mb skrev:
För 5 papp är det ingen idé att köpa nytt, om du vill ha bra grejer. Kika på annonser här istället: http://www.hifimagasinet.com/

Där har du fel så det skriker om det, till en vanlig dödlig får du mycket bra grejjer för 5000:-.
Sen skulle jag nästan vilja påstå att det är större skillnad i stereo-klassen där man inte får lika bra ljud för 5000:- som om du skulle överväga en flerkanalare för 5k och en för 15k.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Dee_cati skrev:
Där har du fel så det skriker om det, till en vanlig dödlig får du mycket bra grejjer för 5000:-.
Sen skulle jag nästan vilja påstå att det är större skillnad i stereo-klassen där man inte får lika bra ljud för 5000:- som om du skulle överväga en flerkanalare för 5k och en för 15k.
Jag skulle vilja påstå att du får tillräckligt bra grejor för 5000:- för "en vanlig dödlig". Vad som sen är bra eller inte kan diskuteras i all evighet...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fender Super Reverb Black Face. Koppla ine en Fender Telecaster Deluxe och njut!

:D

RäcerKnut

Va? Näe? Eller?
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Ja,i en hög i garaget
CorbenDallas skrev:
Ganska lustigt att alla förstå-sig-påare alltid ska prata om prylar som kostar multum. Han har redan sagt den ska användas 50% till film, då lyssnar man inte 10ggr mer på musik.
Att sen stereo låter bättre än multikanal är väl ganska självklart, men skillnaderna är inte så stora idag som dom var förr och ni stereofolk verkar onekligen leva i en svunnen tid.
Det var många multikanalsstärkare som spelade jämt med H/K 670 och vissa även bättre i ett test i Hifi & Musik.

RäcerKnut, du nämner ingenting om högtalare. Ska du köpa nya eller har du befintliga du tänker fortsätta att köra med? Kombinationen högtalare/stärkare är mkt viktigare än watt o trams.

Vad har du för förstärkare idag? Det kan vara all idé att gå på samma märke du har idag om du gillar den typen av ljud.

Jag har bara en gammalt vrak till stereo, därav bytet. Hade tänkt mig att köpa nya högtalare oxå.
Om jag fattat det rätt så tycker ni alltså att jag ska vänta tills jag har några tusingar till och satsa på en flerkanalig förstärkare, eller?

Några bra förslag på högtalare uppskattas!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
RäcerKnut skrev:
Jag har bara en gammalt vrak till stereo, därav bytet. Hade tänkt mig att köpa nya högtalare oxå.
Om jag fattat det rätt så tycker ni alltså att jag ska vänta tills jag har några tusingar till och satsa på en flerkanalig förstärkare, eller?

Du får en jättefin NAD flerkanalare för fem tusen!! Nu är det mycket snack om att det är skillnad på fler och tvåkanalare, men det är skillnad mella Michelin pilot road och pilot sport också men det har jag aldrig märkt, förutom skillnaden på 1000 kr/däck.

Äk in till hifiklubben och be dom koppla upp en femkanalare nad (har refererat i ett tidigare inlägg) med en tvåkanalare och avgör själv hur stor skillnaden är! Dom gör det gärna, givetvis med samma kablar, högtalare, cd, rum osv.

Är du ingen ljudbög, utan en vanlig kille som smackar på musik lite då och då, så kommer du förmodligen inte att märka någon skillnad. Tro mig.

Edit: Prisklass på högtalarna??

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
RäcerKnut skrev:

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med en reciever för 5.000:- om du inte har några särskilda krav.
Ska du ha högtalare till bör dom ligga i samma prisklass eller över.
Exakt vilka högtalare beror på vilket förstärkeri du väljer.

Åker du in till Hifiklubben får du höra B&W eller möjligen Dali. I prisklassen hyggliga val. Väljer du en annan leverantör (affär) får du höra andra prylar.
Den enda som kan avgöra vad som är bra för dig är du och dina öron.

Lita inte så mkt på vad andra säger, lyssna på dina öron o försök analysera dina behov någerlunda. Åk till någon hyfsad Stereoleverantör o undvik stormarknaderna för där låter allt likadant varesig det kostar 4 eller 40 papp

Ett annat alternativ är att söka upp det lokala biblioteket o se om dom inte har lite spännande Hifi-tidningar att läsa.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
CorbenDallas skrev:
Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med en reciever för 5.000:- om du inte har några särskilda krav.
Ska du ha högtalare till bör dom ligga i samma prisklass eller över.
Exakt vilka högtalare beror på vilket förstärkeri du väljer.

Åker du in till Hifiklubben får du höra B&W eller möjligen Dali. I prisklassen hyggliga val. Väljer du en annan leverantör (affär) får du höra andra prylar.
Den enda som kan avgöra vad som är bra för dig är du och dina öron.

Lita inte så mkt på vad andra säger, lyssna på dina öron o försök analysera dina behov någerlunda. Åk till någon hyfsad Stereoleverantör o undvik stormarknaderna för där låter allt likadant varesig det kostar 4 eller 40 papp

Ett annat alternativ är att söka upp det lokala biblioteket o se om dom inte har lite spännande Hifi-tidningar att läsa.

Bra sagt!

Högtalarvalet gillar jag också! Finns nån modell av B&W som heter nåt med M3 och låter väldigt bra, kostar ca 8k. Annars finns en hel massa Dali (billigare)!! Undvik Conceptserien enligt mig. Var och lyssnade för en månad sedan och det lät inte alls så kul som serien 5005 osv.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Ett tips är att ta med skivor med musik som DU lyssnar på och ev. någon skiva med "referens"-låtar så man kan avgöra högtalarnas prestanda osv. Men viktigast är att dom funkar med just din musik....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
Och det kommer från en som blandar in "design" i en tråd om ljud :hihi :7peta

Klart man kan hitta "godkända" prylar i den prisklassen, men man får så otroligt mkt mer för pengarna på begagnatmarknaden. Grejer som dessutom tål att byggas vidare med, den dagen man uppgraderar t.ex. högtalare.

RäcerKnut

Va? Näe? Eller?
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Ja,i en hög i garaget
Nicke skrev:
Ej ljudbög och ska hämta den här imorrn. 4700 på www.apparat.se (uppköpta av InWarehouse). Frakt tillkommer om du inte bor i Stockholm. 6000 i vanlig butik. Återkommer med omdöme imorrn kväll eller senare.

Yamaha RX-V750RDS A/V-receiver Titan

rxv750.jpg

bild.php

Den där verkar intressant. Har du monterat igång den än?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024