Förstörd skruvskalle....hur FAN...??

Nu lyckas jag inte förstå om det är en sexkantsskalle eller en insex men oavsett så kan du slå på en storlek fel... i fallet sexkant en hylsa som är för liten är det insex banka in en för liten. Lite våld kan också få rosten att lossna lite, ett redigt slag med hammaren på skruvar hjälper ibland till att få ut skiten.

HönaPower skrev:
Jag är ingen mekaniker (tyvärr) en torxbits...är det som en insexa, men med fler kanter så att säga?? :va
Nej, det är en tolvtand du beskriver.
En torx är som en insex fast istället för 6 raka kanter som insex har så har torx 6 kanter som är konkava (dvs inåtsvängda).

Ridgid köper du på en seriös firma som säljer maskinförnödenheter (kullager, skruv etc) till industrin. Glöm Biltema, Clas Ohlson etc.
Jag kan kolla imorgon om minsta Ridgid klarar 4 mm.
Är skruven ordentligt fastrostad och så klen så är det inte säkert att ens Ridgid klarar det.
Och en sak till, Ridgid kan köpas en och en, du behöver inte köpa en sån där dyr sats. Och du behöver oftast bara räffelpinnen och "muttern", centreringsmojen klarar man sig oftast utan. Och därigenom blir det inte lika dyrt. :tummenupp

Men vänta nu, du skrev att skruvens läge inte är optimalt för att borra ur skruven. Hmmm, det blir ju samma sak när du ska borra för räffelpinnen.
Kan du ordna foton?

Det särklass effektivaste mot skruvar som sitter fast (i ärg eller rost) är värme, man värmer skruven så att den glöder och sen får den kallna innan man lossar den. Tyvärr går det inte alltid att värma så mycket.
Därnäst kommer att borra/slipa/kapa bort enbart skallen, gör man det så kan man ibland demontera något så att man kan komma åt skruvkroppen med en svetstång, muttertång eller liknande.
Därnäst kommer räffelpinnar, de hjälper i stort sett alltid mot skruvar som man dragit av i samband med åtdragning men de hjälper inte alltid mot skruvar som gått av till följd av att de rostat/ärgat fast. Kan också nämna att räffelpinnarna (Ridgids) är sega, inte hårda som svinpittarna. Man kan med andra ord inte dra av räffelpinnarna, däremot kan de bli krokiga eller vridna. Och man kan svetsa fast en mutter eller skruv på dom för att rycka ut dom med glidhammare om skruven sitter för hårt. Det är med andra ord svetsbart och segt gods trots att räfflorna är hårda nog att skära spår även i hårda insexskruv. Hur har dom kunnat få ihop en sån kombination? Fattar inte men bra är det.
Därnäst kommer sådant som att klappa på skruven med en mejsel, att klappa ner en stjärnmejsel i spåret, att knacka runt skruven med körnare etc.
Sen kommer möjligheten att borra/fräsa/slipa ur skruven.
Sist av allt kommer grispittarna. De duger endast och endast till skruvar som gått av men som inte sitter nämnvärt fast i godset.

Edit: Gilgo, stjärnskalle. Men metoden som du beskriver fungerar ibland men den förutsätter att det svarar ordentligt. Och att man inte är så rädd om hylsorna. :)
Metoden underlättas av om man har hylsor i både tum- och millimeterdimensioner eftersom det annars ibland är för stora steg mellan hylsorna.

Last edited:
Jag och en kompis brukade 3 timmar på at plocka ut en avbruten grispitt ( nej det va INTE jag som foreslog grispitt) ur en kylkanal på en polaris 800 cc topp, det dar ar ju djavulens basta redskap.......sen 200 kronor for en ny topp packning... om du borrar liiite fel kommer du i godset och den går av direckt...

Robban, du är ju GURU på detta! :D

Skruven i fråga håller en plastkåpa under huven på min M3:a...den ska bara bytas av rent kosmetiska skäl, för att den var rostig & allmänt ful...

Vatten hade stått på skallen (den ligger i en försänkning i plastkåpan) därmed var godset porröst, jag provade med att slå i olika bits, liten stjärna, större stjärna, torx, men till slut blev den forna stjärnan bara ett runt hål....

Jag tror, efter all läsning, att nästa steg blir att borra ett ca 3-4 mm runt hål & slå ner en torx i det, det borde funka....

Tusen tusen tack för alla tips! :fyllisar

Biltema hylsor... föbrukningsvara, gör inget om man kvaddar några för dom kostar lika mycket som en läsk :D
Jag har en tendens till att ta till den här metoden och för mig har den funkat bra, kanske för att jag tycker att våld är en bra metod mot kinkiga metallbitar och inte räds för att banka på rejält. Givetvis kan det gå illa så man bara förvärrar läget.

HönaPower:
Guru? Alltid skitig under naglarna. :hihi
M3? Vad är det för hoj? :)
Du skrev att det är svårt att komma åt med borrmaskin. Back to basics, kan du borra bort skallen? Låt oss säga att det är en M5 skruv, då borrar du med 5,5 mm borr. Lågt varvtal och lite olja på borren (som givetvis är nyslipad) så blir inte skruven så varm att den smälter sönder plastkåpan. Det gamla stjärnspåret ger ju en naturlig centering av borren.
Sen kanske du kan få loss skruvkroppen separat. Ex vis med värme om det behövs eftersom du nu har fått bort plastbiten. Muttertänger är bra saker!
Glöm inte att eventuellt gängrensa hålet om nu skruven satt fastärgad. Om gängan är i alu så smörjer du gängtappen med T-sprit.
Och skruvar som du drar i aluminium lägger du lite lagerfett på innan montering så ärgar dom inte fast så lätt.
Avrapportera hur det går!

Gilgo:
Håller med. Jag har själv en låda med gamla hylsor att ta till för sådana ändamål så man slipper ta de friskare bitarna till hedniska sysslor. :)

Vad skulle man göra utan alla goda råd!

Har nu kommit fram till att skruven är för smal för en grispitt, det blir att följa Robban C:s råd & köpa en borr & borra ur den!

Synd att jag hann beställa grispittar från C Ohlsson... :huvet

Återigen TACK...

och M3..är ingen hoj, utan en ganska trevlig bil! ;)

Bifogat

• Bild 025.jpg
    Bild 025.jpg
    131.6 KB · Visningar: 209
Uppdatering...

Alla helvetes små jävlar har förföljt mig & denna skruvjääävel!

Köpte en liten grispitt...borrade, allt gick bra, fick bra gängning med pitten, glad i hågen! PANG! den går av! precis som alla varnat för! :huvet

Jaha så nu sitter skruven där för all evighet, fattar inte varför jag inte bara borrade ur skiten från början...

Så nu till nästa lilla fråga...

Kan man borra igenom grispitten?

Last edited:
Grispittarna brukar vara knallhårda. Vilket du antagligen märkte. Och går alltså inte att borra i. Det går i stort sett inte ens att borra i dom med hårdmetallborr.
Däremot kan man fila bort dom med roterande hårdmetallfilar och en luftgeting eller en Dremel. Skitkul jobb. Not. Riktigt tråkigt jobb.

Om skruven är liten så behöver du 3 mm hårdmetallfilar. Dessa passar inte i fullstora luftgetingar (bara i de små "miljonvarvarna") men det finns adaptrar från 6 mm till 3 mm om man vill köra dessa i en vanlig luftgeting.

När du är klar åker du antagligen på att gängrensa gängorna dessutom. Då behöver du passande gängtapp och smörjmedel. Smörj tappen med vanlig olja om det är stål/gjutjärn, smörj med T-sprit om det är aluminium.

Och alla andra:
Ge faan i grispittarna nu, ni vet ju hur det kan gå nu!

Hmmmm, man kanske skulle skriva en kpl bruksanvisning för detta och eb Swedie lägga som sticky? Ämnet kommer ju upp flera gånger om året med samma problem varje gång.

Edit: Du bor ju "endast" 13 mil härifrån och jag har alla verktyg som behövs.....

De heter "grispitt" av en anledning. De suger ungefär lika hårt som en grispitt.

Svetsa fast en mutter och lossa skruven. Svetsa på insidan av muttern.

Eller borra bort skallen och skruva ur det som är kvar från baksidan t.ex

Eller borra hål i bulten och slå i en torx mejsel och lossa.

Grispitt, nej nej!

HönaPower skrev:
Arg & kall....

Har sprungit på en fastrostad skruv, skallen (stjärna) har jag helt pajjat...är numera ett runt hål bara... :rolleyes:

MÅSTE få loss skiten!

Min nästa plan är att borra ett hål i skallen, hälla i kemisk metall & sätta i en bits...men vet ej om det håller...

Mottager gärna tips!!! :Bugar

ett billigt enkelt sätt som jag alltid gör på verkstaden till runda in6= ta en steget större in12 banka in den i hålet så vips har du en intolva :) plus att genom trycket av slagen får du gängorna att släppa. funkar alltid/ bilmeken

Så länge det finns någon skalle kvar så tar en och slipar ett spår med tex en dremel... :7peta

Ett annat knep är att borra ett mycket litet hål mellan det förstörda skruvspåret och ytterkanten på skruven. Ta sedan en vass körnare och en lagom tung hammare. Sätt körnaren i det lilla borrade hålet och slå på lite lagom. På detta sätt får du mera moment i och med att du kommer ut från mitten på skruven i stället för att sätta i en grispitt eller liknande i mitten. Du får också ner kraften ända ner mot skruven, vilket blir mer kontrollerbart i stället för att gänga i en g-pitt som sticker upp.
Funkar i 99 fall av 100 för mig!

Lycka till :tummenupp

drzpeppe skrev:
Ett annat knep är att borra ett mycket litet hål mellan det förstörda skruvspåret och ytterkanten på skruven. Ta sedan en vass körnare och en lagom tung hammare. Sätt körnaren i det lilla borrade hålet och slå på lite lagom. På detta sätt får du mera moment i och med att du kommer ut från mitten på skruven i stället för att sätta i en grispitt eller liknande i mitten. Du får också ner kraften ända ner mot skruven, vilket blir mer kontrollerbart i stället för att gänga i en g-pitt som sticker upp.
Funkar i 99 fall av 100 för mig!

Lycka till :tummenupp

Hmm - måste kanske förtydliga lite :confused:

Det lilla hålet är mer en grop än ett hål.
Du ska alltså hålla körnaren vinklad bakåt/nedåt när du ska slå - om lilla hålet är i läge kl. 12, vinklar du körnaren nedåt mot kl. 3 och slår mot kl. 9.
OK?

Maciver skrev:
Jaha,nu har jag åkt dit. Hur fasiken får man ut en bruten luftningsnippel ur en antidive på en gsx?
Avbruten hur? Har du vridit av den när du försökte öppna eller har nippeln fått stryk och brutits av i sidled?

I första fallet bör du värma nippeländen med gassvets och spetslåga (koncentrerad värme) eftersom man kan misstänka att nippeln sitter fastärgad. Därefter väljer du mellan:
1. Svetsa (MIG) fast en mutter på nippeländen, låt kallna och dra sen loss nippeln.
2. Räffelpinne (Ridgid) enligt mina och andras tidigare kommentarer.

I det andra fallet kan du ev hoppa över det där med värmen men svetsa mutter eller använda räffelpinne gäller i alla fall.

Och vad du gör, glöm de där förbannade koniska vänstergängade grispittarna. De fungerar nån enstaka gång med ställer till det så förbannat alla andra gånger. Skit är dom!

HönaPower skrev:
Arg & kall....

Har sprungit på en fastrostad skruv, skallen (stjärna) har jag helt pajjat...är numera ett runt hål bara... :rolleyes:

MÅSTE få loss skiten!

Min nästa plan är att borra ett hål i skallen, hälla i kemisk metall & sätta i en bits...men vet ej om det håller...

Mottager gärna tips!!! :Bugar
ett don lossar i gängan och sedan en spårmejsel banka in ett nytt spår funkar för det mesta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick