Förstörda huvuden på insexbultar, hur dra loss?

Coola Ola

Guest
Vet inte om det beror på min biltemaverktyg eller om det är insexbultarna som är för mjuka men har lyckats dra tre sönder (runda) av huvudena på insexbultarna som håller bromskivan bak. Har inte gett mig på de andra bultarna än men det lär gå lika illa med dem.

Hur tar jag på enklaste/bästa sätt bort bultarna med förstörda huvuden? Är det funkis att ta en dremel och kapa spår i bulthuvudena och sedan försöka dra loss med skruvmejsel? Känns som att man kommer kapa små spår i bromskivan isf....
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ta ett dorn av en lite större modell som täcker själva huvudet på insex bulten!
Dra till ordentligt rakt på bulten med dornet och en rejäl hammare!
OBS missa inte och så inte på skivan!
Du ska inte slå på något annat än själva insex bulten!

När du stukat till själva insex hålet så det fått en lite mindre diameter så knackar du ner insexen igen och drar loss!
Funkar bäst med en insex till spärrskaft om du har!

Lycka till!
 

Coola Ola

Guest
Kamikaze kid skrev:
Ta ett dorn av en lite större modell som täcker själva huvudet på insex bulten!
Dra till ordentligt rakt på bulten med dornet och en rejäl hammare!
OBS missa inte och så inte på skivan!
Du ska inte slå på något annat än själva insex bulten!

När du stukat till själva insex hålet så det fått en lite mindre diameter så knackar du ner insexen igen och drar loss!
Funkar bäst med en insex till spärrskaft om du har!

Lycka till!

Jag är inte säker på om jag fattar hur dornet ska göra hålet mindre, du menar typ att banka ihop kanterna runt själva insexhålet? Problemet är ju bultarna är så mjuka/sitter såpass hårt att insexnyckeln (jag använder spärrskaft) bara snurrar runt.
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Ett annat tips e och ta en torx för de e lite större och slå in den i insexbulten det brukar lösa de hela.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Coola Ola skrev:
Jag är inte säker på om jag fattar hur dornet ska göra hålet mindre, du menar typ att banka ihop kanterna runt själva insexhålet? Problemet är ju bultarna är så mjuka/sitter såpass hårt att insexnyckeln (jag använder spärrskaft) bara snurrar runt.


När du bankar så går hålet ihop...
Och bulten får en annan längd..Dvs den släpper!
Slå bara platt rakt på!
Inte slå ihop hålet med dornet för det gör ingen nytta!

Hålet ska bli såpass trångt att du får slå ner insexnyckelt och på så sätt få grepp igen!

Men sitter dom monterade med någon typ av gäng låsning modell Locktite så blir det värre!
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Om du har en varmluftspistol och värma upp de skruven sitter i så gör det saken ännu lättare. För sitter den med gänglås så kan den sitta jävligt hårt
 

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Ort
kalmar
Hoj
ZXR400
fin ett par greppverktygg som fäster hur bra som helst på till ioch med en rund stång och klarar det mesta (att man hänger i dom, slår med en metersslägga m.m.) och jag har aldrig kommit över något som inte gått att ta bort... klarade till och med att ta bort en skruv siom huvudet gått bort på i ett gammalt försök att byta däck en gång i tiden som rostat fast... en släggslag så var den loss och verktyget håller som sagt :tummenupp koastar 160kronor på clas ohlsons
 

Mr.Burner

Vill ha båge igen!
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR929RR
Jag brukar ta en svetstång och ställa den så att den nästan inte går att låsa... Brukar funka i dom flesta fallen! För mej i allafall!
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
För att undvika att muttrar o skruvar blir förstörda använd dig av spänstiga och snärtiga knixar istället för att bara blå dra.
I framtiden alltså.
 

Coola Ola

Guest
Ja, nu har jag lyckats dra loss alla bultar utom en mha att värma och använda en torx. Den sista lyckades jag genom slarv (jag hade inte bankat i den ordentligt i bultskallen) dra sönder även med torxen. Som tur är har jag svart bälte i fulmek så efter att ha gjort ett spår i bultskallen med en dremel så kunde dra ur skruven genom att använde en enkrona och en polygrip....

Slutet gott, allting gott med andra ord.
Tack för alla tips!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Coola Ola skrev:
Ja, nu har jag lyckats dra loss alla bultar utom en mha att värma och använda en torx. Den sista lyckades jag genom slarv (jag hade inte bankat i den ordentligt i bultskallen) dra sönder även med torxen. Som tur är har jag svart bälte i fulmek så efter att ha gjort ett spår i bultskallen med en dremel så kunde dra ur skruven genom att använde en enkrona och en polygrip....

Slutet gott, allting gott med andra ord.
Tack för alla tips!

Man får gratulera! :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top