första banåkningen. vilken bana?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag hade tänkt åka bana för första gången.

jag väljer mellan Gelleråsen den 22/8 eller Sviesta den 26/8.
vilken av dessa banor tycket ni är lämpligast att börja på?

sen måste jag passa på och fråga hur det var med db. finns det krav på banan på hur högt det får låta. var går isåfall gränsen.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Har inte kört hoj på Sviestad, bara bil. Dock hade jag min första banåkning med hoj på Gelleråsen och det gick finfint.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Svårt val...

Den 22:a på Gälleråsen är ju med Viggans MC/Slussen Musik, och efter vad jag hört så är det ingen långsam grupp där. Det är uppdelat i två grupper snabb och mellan. Max 60 pers. Vilket kanske inte är idealiskt om man kör bana för första gången. Men det ger mycket körtid... :tummenupp

Sviestad den 26:e finns det ju en långsam grupp, och gott om instruktörer (har jag för mig) som kan visa spårval och ge lite tips vilket är bättre om man kör för första gången. Kanske lite striktare regler för omkörningar och sånt, så att du inte blir överraskad av att någon dyker på insidan om dig in i kuran. Nackdelen med den körningen är väl att det bara är en kvällskörning. d.v.s kanske tre körpass...

Om du är osäker på hur fort du kan/vill åka, och hur du funkar på bana tillsammans med andra, välj Sviestad.
Annars är det mer åkning för pengarna på Gelleråsen den 22:a (heldag med två grupper för 500:).

Vad det gäller db så är det olika regler på olika banor, och med olika arrangörer. Men generellt sett så kan man väl säga att om din hoj klarar en besiktning på bilprovningen så brukar det vara lungt. Om du är osäker, ta alltid med orginal burken så du kan byta på plats, trist att ha betalat massa pengar, åkt långt, och sen inte få köra...

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Jag gjorde min första banåkning på Sviestad och det var inga problem. Har inte kört på Gälleråsen, men banan är nog inte problemet. Fördelen med sviestad är väl som sagts tidigare att det finns en nybörjargrupp, vilket är lämpligt att köra i första gången man kör bana, onödigt att stressas till misstag eller vara ivägen för de som vill köra fortare. Det är rätt stort hopp i tempo upp till medelgrupper (brukar det vara iallafall).

Tyckte att det var rätt lagom att börja med en kvällsåkning för att smaka på det, då får man ut mer av en heldagsåkning sedan om man redan har vant sig lite vid miljön.

I ditt fall så hade jag nog kört sviestad när det inte finns nybörjargrupp på gälleråsen...

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Macke skrev:

Vad det gäller db så är det olika regler på olika banor, och med olika arrangörer. Men generellt sett så kan man väl säga att om din hoj klarar en besiktning på bilprovningen så brukar det vara lungt. Om du är osäker, ta alltid med orginal burken så du kan byta på plats, trist att ha betalat massa pengar, åkt långt, och sen inte få köra...

grejen med min hoj är att jag har en gammal gixxer. orginalsystemet består av en jäääävla massa delar och jag har ett 4-1 system på nu med ett v&h. det är mycket jobb att byta system.

jag ska besiktiga den när som helst men då ska jag klara db-gränsen genom att stoppa stålullsbollar i sliponet.

jag kanske skulle kunna klara mig bra på bankörningen om jag stoppar i en stålullsboll så att jag bara får ner db lite.

finns det någonstans man kan få db mätt för en billig peng, eller helst gratis?

Sillen

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 990 smr -11
bmwjohan skrev:
grejen med min hoj är att jag har en gammal gixxer. orginalsystemet består av en jäääävla massa delar och jag har ett 4-1 system på nu med ett v&h. det är mycket jobb att byta system.

jag ska besiktiga den när som helst men då ska jag klara db-gränsen genom att stoppa stålullsbollar i sliponet.

jag kanske skulle kunna klara mig bra på bankörningen om jag stoppar i en stålullsboll så att jag bara får ner db lite.

finns det någonstans man kan få db mätt för en billig peng, eller helst gratis?

Dom på bilprovningen brukar vara snälla o mäta om man har med en påse bullar till deras kaffepaus :tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
På rörkenkörningarna finns det ljudmätning. Iofs från dackefejden, men ändå.

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Well, en gammelGixxer med Vasse Hasse brukar låta s*tan :eek: Fabbo-Lisen mätte upp 119,9 DBa på min hoj en gång för sisådär 12 år sedan :rock

Jag tror inte på idén med att pula röret fullt med stålull eller liknande. Du kommer varva fullt på banan, inte puttra på tomgången som du förmodligen gör till besiktningen. Stålullen kommer brinna upp och/eller blåsa ut...

Gelleråsen har 95 DB vid förbipassering... skulle tro att du spränger 105 DB med din gixxer och V&H utan problem. Sviestad är inte mycket snällare i sina bullergränser, även om jag inte har exakt siffra där.

Byt ut insatsen till en tystare, QuiTech eller vad V&H kallar dem... Så kanske du klarar dig... men annars är det bara orginalblås som gäller på gammelgixxern... Eller ett nytt modernt tystare slipon/helsystem, som dessutom kompletteras med passande DB-eater eller motsvarande.

/T

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...