Första Bobberbygge, VN800 Classic Vinterprojekt [Hjälp/råd]

JonnyBoj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Cresent
Hej alla motorfanatiker där ute!

Om någon anser att denna ligger i fel ämne så får mod gärna ändra/flytta.

Mitt namn är Jonny och är bosatt i en utav Sveriges största städer.
Jag har länge tittat på mc, i flera år faktiskt, det har dock aldrig blivit av.
Men idag var jag och tittade på en mc här i stan och blev som kär på nytt.
Efter en provtur och lite byråkratiskt arbete var den min.
Min erfarenheten i ämnet ombyggnationer/lagar är medioker, egentligen motorcyklar över lag.
Så därför har jag valt att starta en tråd här då jag anser att det finns mycket kompetens i just detta forum. Detta är en byggtråd där jag under vintern skall förvandla min nyinköpta hoj åt bobberstuket. Ni skall ha i åtanke att jag är helt amatörmässig, och att det är första gången. Ni vet ju själva hur det var när man den där natten, skulle bli av med oskulden..

Motorcykeln jag har fått tag i är en Kawasaki VN800 Classic -03
Femväxlad V-twin på 805cc, 36mm förgasare. Softail.
Den har endast gått 300 mil och är silvrig.

IMG_20141122_133806.jpgIMG_20141122_133759.jpgIMG_20141122_133817.jpg

Det jag hade tänkt byta/bygga om är:
(Kom gärna med förslag, här behöver jag eran hjälp)

# Nya blinkers, fram och bak
Vart skall jag få tag i detta? Är alla blinkers godkända, vita blinkers?

# Annan baklykta, samt skyltbelysning
Vart bör jag placera baklyktan samt skyltbelysning?

# Annan sadel
Hur vet jag vilken storlek man skall ha?
Är läder att föredra, är den vattentålig?

# Annan bakskärm (ingen alls?!)
Om jag köper en ny bakskärm från Amerika, måste jag isåfall lacka om den?
Hur vet jag vad jag har för färgkod på min nuvarande pärla?

# Avmontera framskärm
Ta bort helt, eller kapa till den så den blir mindre?

# Avmontera onödig krimskrams
Höljet runt framgaffeln skall bort. Metallbågen runt kylaren fram skall bort. Packväskorna.

# Nytt styre
Ja här är jag kluven. Kan någon förklara tjusningen med aphäng, är det skönare att åka med? Rakt styre, vad är för/nackdelar? Om detta alternativ är aktuellt, vilken storlek på bredden skall man ta?
Vilka styren kan man ha för att slippa byta gas/kopplingsvajrar?

# Framflyttade fotpinnar
Bör jag flytta fram fotpinnarna? Jag ser att vissa på blocket har gjort det, vad är skillnaden?

# Installera bränslemätare
På dessa modeller finns ingen bränslemätare, inte ens en lampa som indikerar att soppan börjar ta slut. Går detta att installera på något sätt?

# Ny bränsletankl
När jag ändå river ner hojen, bör jag byta ut bränsletanken till nått mer badass?

# Nytt avgassystem
Får byta ut det som sitter på nu, låter som en riskokare.
Vill dock ha lagom ljud i maskinen! Förslag?

# Andra däck
Måste en bobber ha vita ränder på däcken? Däcken som sitter på rullar några säsonger till.

Vart köper man delar ifrån? Finns det någon svensk återförsäljare till bobberstuk?
Hur mycket kan man bygga om innan man måste regbesikta?
Blir försäkringen dyrare om man har gjort en ombyggnation?

Avslutningsvis vill jag tacka er alla på förhand. Alla idéer och tips är välkommna.
Jag vet att jag kan googla, men man får nästan för mycket information. Man vet ej vilka firmor som är pålitliga heller. Därför skriver jag här, där jag vet att folk har bra koll.

Hoppas vi ses på vägarna nästa säsong
Mvh Jonny
 
Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hej alla motorfanatiker där ute!

Om någon anser att denna ligger i fel ämne så får mod gärna ändra/flytta.

Mitt namn är Jonny och är bosatt i en utav Sveriges största städer.
Jag har länge tittat på mc, i flera år faktiskt, det har dock aldrig blivit av.
Men idag var jag och tittade på en mc här i stan och blev som kär på nytt.
Efter en provtur och lite byråkratiskt arbete var den min.
Min erfarenheten i ämnet ombyggnationer/lagar är medioker, egentligen motorcyklar över lag.
Så därför har jag valt att starta en tråd här då jag anser att det finns mycket kompetens i just detta forum. Detta är en byggtråd där jag under vintern skall förvandla min nyinköpta hoj åt bobberstuket. Ni skall ha i åtanke att jag är helt amatörmässig, och att det är första gången. Ni vet ju själva hur det var när man den där natten, skulle bli av med oskulden..

Motorcykeln jag har fått tag i är en Kawasaki VN800 Classic -03
Femväxlad V-twin på 805cc, 36mm förgasare. Softail.
Den har endast gått 300 mil och är silvrig.

Det jag hade tänkt byta/bygga om är:
(Kom gärna med förslag, här behöver jag eran hjälp)

# Nya blinkers, fram och bak
Vart skall jag få tag i detta? Är alla blinkers godkända, vita blinkers?

# Annan baklykta, samt skyltbelysning
Vart bör jag placera baklyktan samt skyltbelysning?

# Annan sadel
Hur vet jag vilken storlek man skall ha?
Är läder att föredra, är den vattentålig?

# Annan bakskärm (ingen alls?!)
Om jag köper en ny bakskärm från Amerika, måste jag isåfall lacka om den?
Hur vet jag vad jag har för färgkod på min nuvarande pärla?

# Avmontera framskärm
Ta bort helt, eller kapa till den så den blir mindre?

# Avmontera onödig krimskrams
Höljet runt framgaffeln skall bort. Metallbågen runt kylaren fram skall bort. Packväskorna.

# Nytt styre
Ja här är jag kluven. Kan någon förklara tjusningen med aphäng, är det skönare att åka med? Rakt styre, vad är för/nackdelar? Om detta alternativ är aktuellt, vilken storlek på bredden skall man ta?
Vilka styren kan man ha för att slippa byta gas/kopplingsvajrar?

# Framflyttade fotpinnar
Bör jag flytta fram fotpinnarna? Jag ser att vissa på blocket har gjort det, vad är skillnaden?

# Installera bränslemätare
På dessa modeller finns ingen bränslemätare, inte ens en lampa som indikerar att soppan börjar ta slut. Går detta att installera på något sätt?

# Ny bränsletankl
När jag ändå river ner hojen, bör jag byta ut bränsletanken till nått mer badass?

# Nytt avgassystem
Får byta ut det som sitter på nu, låter som en riskokare.
Vill dock ha lagom ljud i maskinen! Förslag?

# Andra däck
Måste en bobber ha vita ränder på däcken? Däcken som sitter på rullar några säsonger till.

Vart köper man delar ifrån? Finns det någon svensk återförsäljare till bobberstuk?
Hur mycket kan man bygga om innan man måste regbesikta?
Blir försäkringen dyrare om man har gjort en ombyggnation?

Avslutningsvis vill jag tacka er alla på förhand. Alla idéer och tips är välkommna.
Jag vet att jag kan googla, men man får nästan för mycket information. Man vet ej vilka firmor som är pålitliga heller. Därför skriver jag här, där jag vet att folk har bra koll.

Hoppas vi ses på vägarna nästa säsong
Mvh Jonny


Bra val. Vn är enkel att bygga på. Bara du skruvar av allt skit så bygger den nästan sig själv.
Jag har gjort två bara därför (nästan identiska, en till mig själv och sen en till en flicka) :tummenupp

# Nya blinkers, fram och bak
Vart skall jag få tag i detta? Är alla blinkers godkända, vita blinkers?

Vita är inte godkända. Du behöver dessutom en e-märkning på blinkersen för att den ska vara godkänd.

# Annan baklykta, samt skyltbelysning
Vart bör jag placera baklyktan samt skyltbelysning?

Beror lite på vad du väljer för bakskärm. En fullfender/groundpounder som går hela vägen över bakdäcket gör ju att du kan sätta ljuset och regplåten längst bak. Alternativt använder du en kortare skärm (vilket jag själv föredrar), då kan du sätta två mindre lampor på sidorna. Jag använda skjutspinnarnas befintliga infästning för det. Sitter inte ljuset centrerat och synligt längst bak så måste du ha ljus på båda sidorna istället. Skylten får du sätta på sidan. Använd med fördel fästena för kedjeskyddet och bobbinhålet på vänster sida och montera en led skyltbelysning direkt på skylten. Glöm inte en fyrkantig röd reflex annars får du nedslag.

# Annan sadel
Hur vet jag vilken storlek man skall ha?
Är läder att föredra, är den vattentålig?

Angående storleken på sadeln så är det klurigt. Här måste du nästan prova dig fram till vad du gillar själv och vad du tycker passar. Om du flyttar Cdi-boxen och säkringsdosan till sidokåporna så kan du ha kvar batteriet och startrelät under sadeln. Vissa kapar bort t-stödet under originalsadeln men jag har kvar det och använder vinkeln som blir naturligt från förgreningen övre ramröret-wishbone för en slimmad bobbersadel.
Både läder och konstläder fungerar. Den svaga länken vattenmässigt verkar vara sömmarna så undvik så mycket söm-mönster som du bara kan.

# Annan bakskärm (ingen alls?!)
Om jag köper en ny bakskärm från Amerika, måste jag isåfall lacka om den?
Hur vet jag vad jag har för färgkod på min nuvarande pärla?

Köp inte från Usa om du inte måste. Använd det som finns hemma ifall du inte blir nöjd med hur det ser ut på plats och vill returnera grejer. www.bikeline.se är kanon att ha att göra med. Annars har du kalles chopperdelar m.fl.
Jag körde en kort tid utan bakskärm men du vill fan inte råka glida bakåt av sadeln ner mellan ramen och bakdäcket. Kör på en plåtskärm så är du safe.
Färgkoden borde du kunna få från en kawa-återförsäljare. Om inte så kan du åka till en lackerare och fråga där. Dom brukar ha en liten apparat som kan identifiera färgkoden hyfsat. Kanske inte blir 100% men bra nära iallafall.

# Avmontera framskärm
Ta bort helt, eller kapa till den så den blir mindre?

Jag föredrar att köra utan, mest pga utseendet. Det är dock hemskt i regn, blöta vägar och på grusväg. Du kan knyta en liten bandana tvärs över gaffeln ovanför däcket för att ta bort det värsta, det är ett gammalt choppertrick.

# Avmontera onödig krimskrams
Höljet runt framgaffeln skall bort. Metallbågen runt kylaren fram skall bort. Packväskorna.

Jag brukar behålla båda gaffelhöljet och bågen runt kylaren. Gaffeln är ju typ 25mm utan höljena så den ser rätt löjlig ut utan. Alternativt kan du ju sätta såna där gummibälgar där istället.

# Nytt styre
Ja här är jag kluven. Kan någon förklara tjusningen med aphäng, är det skönare att åka med? Rakt styre, vad är för/nackdelar? Om detta alternativ är aktuellt, vilken storlek på bredden skall man ta?
Vilka styren kan man ha för att slippa byta gas/kopplingsvajrar?

Jag är inget fan av aphäng. Iaf inte att köra med själv. Jag har provat mig fram till att ett 90cm brett dragbarstyre funkar perfekt med originalvajrarna. Varken mer eller mindre. Dragbar har en liten bockning längst ut så med ett sånt kan du laborera mer med körställningen än med ett rakt styre.

# Framflyttade fotpinnar
Bör jag flytta fram fotpinnarna? Jag ser att vissa på blocket har gjort det, vad är skillnaden?

Förmodligen för att fotpinnarna tar i rätt tidigt vid nedlägg, alternativt för att kunna sträcka ut benen mer. Det gör inte så mycket. Det är ingen knäskraps-/långfärdshoj du bygger.

# Ny bränsletankl
När jag ändå river ner hojen, bör jag byta ut bränsletanken till nått mer badass?

Ja definitivt. Det är många som använder originaltanken men det ser oftast lite sådär ut. Den är rätt fet och bulkig. När resten av hojen (bakdelen) blir slimmad passar den inte in längre. Det är ju en smakfråga såklart, men alla som har kvar originaltanken har fel smak. :hihi
Nackdelen med det är att du bör byta mätaren med då. Enklast är att köpa en typ kosomätare som har alla indikationslampor som du behöver inbyggda.
Typ: http://www.twostroke.se/product.asp?product=16662

Original mätare är vajerstyrd med indikatorlamporna utanför på den lilla panelen i tanken. Jag har sett att vissa använder dom grejerna och skruvar dom på sidan istället. Det funkar väl men ser lite risigt ut i mitt tycke.


# Installera bränslemätare
På dessa modeller finns ingen bränslemätare, inte ens en lampa som indikerar att soppan börjar ta slut. Går detta att installera på något sätt?

Byter du tanken sopar du dit en kran som har reservläge. Det räcker rätt bra och är enklast.

# Nytt avgassystem
Får byta ut det som sitter på nu, låter som en riskokare.
Vill dock ha lagom ljud i maskinen! Förslag?

Jag har gjort egna korta pipor som avslutas med en kort "sporthojsdämpare" med en DB-killer i. Har alltid gått igenom besiktning med killern. Jag glömde montera den en gång, det gick inte lika bra då.
På min egen hoj (den med 7an) så var det första gången jag svetsade ett avgassystem och det kanske syns. Jag ska göra om det någon gång när tid, ork och en tig finnes. :)

# Andra däck
Måste en bobber ha vita ränder på däcken? Däcken som sitter på rullar några säsonger till.

Nej det måste den inte. Men det lyfter utseendet en del. Ger lite av den karaktäristiska looken. Gärna med röda fälgbanor. Det senare är dock lite overkill.
Tänk igenom däckdimensionerna bara. Original bakdäck är väl 130 om jag kommer ihåg rätt? Sopar du dit en bakskärm anpassat för 130 så blir det ju trixigt att byta till ett lite bredare sen om du skulle vilja det.

Vart köper man delar ifrån? Finns det någon svensk återförsäljare till bobberstuk?
Hur mycket kan man bygga om innan man måste regbesikta?
Blir försäkringen dyrare om man har gjort en ombyggnation?

www.bikeline.se
http://calleschopperdelar.jetshop.se/

Om du inte rör bromsar och chassi så behöver du inte regbesikta.
Mina blev inte dyrare. Kostar ändå typ 1300:- per år helförsäkrad på svedea så det är rätt överkomligt oavsett.

IMG_0626.JPGIMG_1285.JPG
 

JonnyBoj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Cresent
Tack för ett summerat svar RedEye.

Först och främst, dina hojbyggen är väldigt snygga. Ser fräckt ut med en egen look! Jag hade tänkt att bygga min likt den till höger, alltså med lite mer krom.

Jag gick igenom sidorna du länkade, och kan bara konstatera att förvirringen är än mer.
Nu fick man verkligen beslutsångest utav alla valmöjligheter som öppnade sig, men jag tackar för förslagen!

Vart fick du tag på bakskärmen, styret och handtagen till din högra hoj? Nått åt det hållet lutar det åt för mig, även en liknande sadel. Jag hittar inte dessa delar du använder på någon utav sidorna du länkade.
Hittade endast handtag, men dem passade bara Vulcano 1500. Men dessa passar förmodligen 800 också, men man vill ju vara säker.

Har du lackat tanken själv?
Det med hastighetsmätaren såg intressant ut. Dock såg det ut som en hel vetenskap att koppla in. Jag fattade det som att hastighetsmätaren inte gick på vajer? Är det svårt att dra om elen bak och där det behövs? Nu är jag väl inte helt bakom flötet, men någon kabelapa är jag inte heller. Kopplar man fel kan man väl få bakström, och hojen börjar gå som en potta skit. Men här kan jag säker få hjälp på annat håll.

Jag håller på se över ett riktigt garage just i detta nu, som man kan operera i utan att bli störd. Dock behövs ju delar först, så jag är i beställningsfasen. Såg på de länkade hemsidorna att leveranstiden endast var några enstaka dagar.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Ingen fara. Bara bra om folk kan hjälpa varandra. Det var några som hjälpte mig när jag gjorde min första så pay it forward när du kan själv sen bara. :)
Hoppas jag skrev någorlunda tydligt. Jag var hemskt bakis när jag svarade. :3freak

Skärm, sadel, styre och tank kommer från bikeline. Gå in på HD-sidan istället för kawasakisidan. Det var nog därför du inte hittade något.
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/sportstertank-bobber-style-m-konvexa-sidor.html
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/bakskarm-m-skarmrygg-160x670mm-m-rund-profil-amne.html
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/solosadel-svart-konstlader-l13bx95tx1.html
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/...h-aldresvart-passar-aven-japs-custom-mfl.html

Handtagen är original på den till höger. Det kan vara trixigt att få loss det vänstra greppet från originalstyret. Skulle det paja så köp ett nytt sånt från en kawaåterförsäljare bara.

Japp. Tanken är hemlackad.
Det är inte så trixigt att installera mätaren. Har du aldrig pillrat med en hoj eller el så blir det såklart extra besvärligt men det är inte så farligt som det kanske ser ut. Du kopplar ju in dig på befintliga kontakter för det mesta. Dvs alla tåtar för indikatorlamporna finns ju redan i panelen. Du kopplar isär panelen bara och använder samma tåtar till den nya mätaren istället.
Den länkade mätaren fungerar precis som en cykeldator där du har en sensor och magneter på bakhjulet/bakdrevet. Den har inga problem med uppdateringslagg eller liknande utan fungerar utmärkt.
Är du osäker så ta hjälp av någon som är mer van. Speciellt med en eventuell flytt av cdiboxen och säkringsboxen. Det är enkelt det med men var noggrann. Du ska ju rent krasst bara förlänga varje enskild kabel så att du kan flytta boxarna dit du vill ha dom.
Jag har säkringsboxen i verktygssatsens utrymme på vänstersidan. På högersidan bakom den lilla kåpan har jag cdiboxen och ena tändspolen. Den andra tändspolen är redan dold bakom kåpan på den vänstra sidan.

Två saker:
Om du byter tank så kommer du hitta termostathuset som just nu bor under originaltanken. Jag har sett att några väljer att flytta huset till sidan om styrhuvudet för att kunna ha den kvar. Det är nog absolut bäst att göra så, men det ser samtidigt inte så bra ut. Jag har valt att köra utan och tar konsekvenserna om det blir några. Min har hunnit gå ett par säsonger nu utan problem, men du får göra en egen bedömning på om du tycker att det är värt risken.

Det är fullt möjligt att köra hojen med ett öppet filter istället för den där fruktskålen till luftburk som sitter på den original. Tillsammans med ett nytt avgassystem så blir du garanterat tvungen att dynojetkitta och bänka hojen för att den ska vara körbar men det är värt det. Googla på det med så hittar du info på vad du måste göra om du vill köra med öppet luftfilter.

Här är min gamla tråd där jag precis som du hade en massa funderingar. :)
http://www.sporthoj.com/forum/showt...E5-f%F6rgasare-amp-kylsystem-till-ett-projekt
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Jag bygger själv på en vn800 så detta ska bli intressant att följa.
 

JonnyBoj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Cresent
Om ni undrar varför jag ställer många och dumma frågor, som jag själv egentligen kan ta reda på genom att inspektera min egna hoj, så är det för att min står parkerad i ett garage i andra delen utav stan.

Jag funderar på mätaren, låter ju inte helt omöjligt att koppla in. Är kabelfärgerna precis densamma som kommer ifrån hojen? Är det bara plus-minus och jord? Precis som du nämnde så använder man samma givare, det tänkte jag ej på. Sitter kylarvätskegivaren i termostatorhuset? Isåfall, är den stor? Eftersom du nämnde att den var svår att gömma på ett snyggt sätt.
På dina hojar, vart har du installerat hstighetsmätaren? Jag ser den inte på någon utav bilderna?
Sitter det flera säkringar i säkringsboxen? Jag trodde det bara satt en stor till startrelät, därför min undran. Vet du på rak arm hur många kablar som sitter i kontaktstycket till Cdi-boxen?

Öppet luftfilter, ger det mycket mer effekt, eller vad är annars skillnaden? Avgassystemet skall ju bytas ut, så att om jag skall köra med öppet luftfilter måste jag alltså dynojetkitta. Där tappade du mig, vad f*n är dynojettkitta, kan det likställas med att "mappa" en wastegate/turbo på en bil? Googlade som du sa, jag fattar det som att man byter nålen och munstycken i förgasaren. Endast? Har du gjort detta? Ger det mycket effekt? Hur mycket mer bränsle drar den på ett ungifär? Tillägger att jag inte är någon miljöpartist här.

Jag tänkte på det med tanken också, den du länkade till rymmer 8,7L medans orginalet rymmer 15,0L. Är det verkligen så illa med orginaltanken kvar? Fördelen är ju att man slipper tanka stup i ett, nackdelen är att den ser lite klumpigare ut.Tack ännu en gång för ett föredömlig svar. Du besitter den mesta informationen jag letar efter.


Hur går det för dig då "esm", hur långt har du kommit? Vad hade du tänkt dig för ombyggnation?

Avslutningsvis kan jag ju meddela till alla som följer detta att tro att detta kommer gå med mirakelfart.
Jag har ett jobb som tar upp mestadels av vardagen, och jag har inget garage i anlutning till bostaden.
Efter att jag har fått ordning på vad jag skall ha, så bestället jag. Därefter kan själva bygget komma igång.
 
Last edited:

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Jodå det går bra för min del. Jag byggde om en del redan förra vintern, men nu blir det mer saker. Just nu håller jag på att byta tanken med allt vad det innebär. Jag har två byggtrådar om den. En på hojen.nu och en på forumet hos vulcan riders sweden.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Nej, det är inte samma färger på kablarna men det är ändå inget större problem. Du ser ganska tydligt vad som är vad när du skruvar isär originalmätaren och panelen. Instruktionerna som följer med den nya är dessutom mycket bra och lättförståeliga (Tror du kan kika på dom redan nu på pdf via länken i tidigare inlägg om du vill).
De enda "nya" kablarna som ska dras för den nya mätaren är plus, jord och plus/minus kopplad till tändningslåset.

Tempgivaren sitter i kylaren så den försvinner inte om du tar bort termostathuset. :)
Mätarna sitter centrerad framför riserserna på båda mina hojar. Där sitter den som en smäck och med kablaget hängande ner precis framför och under övre kronan. Du ser iaf en skymt av den på hojen till höger om du kikar noga.

Startreläet och säkringsboxen är separata saker. Säkringsboxen innehåller ett tiotal olika säkringar.
Cdiboxen har väl mellan 20-30 separata kablar fördelat över två kontakter. Kan dock inte säga exakt antal.

Effektmässigt kan jag inte svara på vad ett öppet luftfilter ger. För mig var den främsta vinsten att få bort original luftburk och ett lite cleanare utseende.
Och japp, du bestyckar om hojen. Rör du inte luft och avgas så slipper du nog det. Men om du gör båda (eller egentligen något av det) så bör du låta någon som kan bestycka och bänka. Jag har överlåtit den delen helt till alviks Mc här hemma i stan. Ska tillägga att efter moddning av avgassystem och luft på mina cyklar så gick dom knappt att köra så det var ett måste.

Ingen aning om soppaförbrukning. Jag är ingen hippie. :hihi
Original är Vn ganska bekväm att åka långt på. Men om du väljer att bygga som jag har gjort med lågt, brett styre, slimmad låg sadel och knappt några skärmar så är inte slutresultatet en långfärdshoj. Mer en cruiser.

Angående originaltank eller inte. Det är absolut en smaksak. Tycker du att det är helt ok så är det helt ok. Precis som du säger får du ju dubbel mängd soppa och slipper både ev. mätarbyte och termostathusjobb. :tummenupp
 

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Spännande! Jag gjorde själv samma sak för ett år sedan, blev klar i år dock. Drog ut på tiden.

Jag sydde min egna sadel med ett eget stansat mönster och byggde egna raka rör till avgassystemet..

Kan skriva lite mer detaljerat i dagarna, skickar med en bild nu! Jag har en hel del kvar innan den är färdig men den rullar och är besiktigad nu!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1416956504967.jpg
    uploadfromtaptalk1416956504967.jpg
    1.3 MB · Visningar: 433
  • uploadfromtaptalk1416956656417.jpg
    uploadfromtaptalk1416956656417.jpg
    127.3 KB · Visningar: 582

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Kul med bobberprojekt, skall följa ditt bygge! Håller själv på med ett identiskt projekt som jag nyss dragit igång och precis som esm så har jag byggtrådar på hojen.nu samt på Vulcan Riders Sweden.

RedEye, snygga hojar du byggt!! Du verkar ha bra koll på att bygga om dessa hojar så därav några frågor.. (Förmodar att det intresserar trådskaparen också, inte menat att kapa tråden) :)

- Hur har du gjort bakskärmen på den vänstra hojen?
- Har du något lock/kåpa under sadeln som täcker det som du inte flyttat? (Batteri etc) Eller är det överflödigt att ha om man flyttar cdi-box och säkringsdosa in bakom sidokåporna?
- Vad har du för däck på vänstra hojen (tillverkare & modell) och hur brett är bakdäcket?
- Var kostar det, i runda slängar, att bänka hojen?

Så länge inte JonnyBoj motsätter sig så får du gärna bidra med fler inspirerande bilder på dina hojar!

Och JonnyBoj, glöm inte ebay, där finns ett stort utbud av prylar! Kan också passa på att säga att iaf jag tycker att hojen gör sig snygg som bobber med originaltanken kvar!! ;)
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hej Minibebbe. Roligt att du gillar dom. :)

Ska leta fram några fler bilder och slänga in när jag har tillgång.

Bakskärmen på den vänstra hojen är egentligen en nerkapad framskärm från bikeline.
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/smooth-cafe-framskarm-625-bred-16-hjul.html (OBS, kanske inte är rätt bredd på den på länken).
Eftersom den har skärmsidor så var den såpass vridstyv att den kunde sitta utan "struts". Den är infäst i de befintliga hålen som finns i svingen och som egentligen är till för stänkskyddet för bakdämparen. Dvs jag gjorde ett fäste för den där.

Det sitter en platta under sadeln som agerar både fäste och stöd samt som täcker in den öppna ytan som blir bakom T-stödet. Men i övrigt är det små öppningar på sidan ner till batteriet. Jag gjorde några försök att täcka in det så mycket som möjligt men det såg rätt illa ut så jag har kört med öppningarna istället.

Däcken på den vänstra hojen heter Avon Venom Am41 WW (White Wall). Jag fick inte tag på några såna till den högra hojen (kanske utgått?) så på den sitter det Avon Cobra istället.
http://www.dexon.se/vara-fabrikat/avon/cobra
Jag ska kika upp vad jag bytte till för dimensioner nästa gång jag svänger förbi garaget. Men jag är ganska säker på att det är 140 bak och 130 fram på båda.

Jag betalade ca 1500:- för bänk och bestyckningsjobbet. Dynojetkittet kostade ca 700:-. :)
 

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Tack för utförligt svar RedEye!

Jag gillade bakskärmen. Har en tanke att jag ska göra om nuvarande framskärm till en bakskärm, får se om det blir så eller om jag kör utan! :va

Har du tillverkat en plan platta som sitter under sadeln? Det kanske inte är hela världen om det inte är helt tätt ner till batteri etc, så länge man inte badar med hojen..

Avon-däcken är snygga, ser mer sportiga ut än många andra customdäck.

Inväntar bilder! ;) Gärna om det finns någon som visar plattan under sadeln också!
 

JonnyBoj

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Cresent
Godafton gott folk!
Angående tidigare skribenter så har jag som trådskapare inga invändningar om att andra lägger sina byggen här.
Det ökar bara min och förhoppningsvis andras inspiration till pågående projekt.

Inlägget innan ifrån Minibebbe, skulle jag också vilja få ett utförligt svar på.

Jag har bifogat en bild som jag hittat på google, jag tror det ser ut något liknande när man plockat bort sadeln. Vad har ni andra gjort där, har ni som frågats gjort en platta? Eller har ni satt sadeln rakt på?
En platta kan ju vara ganska bökig att få till. Först så måste den ju vara ganska tjock, sedan så måste den bockas? Grudmålas/lackas?

Bilden är ifrån en random Vulcan -04.
p8260492.jpg
 
Last edited:

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Godafton gott folk!
Angående tidigare skribenter så har jag som trådskapare inga invändningar om att andra lägger sina byggen här.
Det ökar bara min och förhoppningsvis andras inspiration till pågående projekt.

Inlägget innan ifrån Minibebbe, skulle jag också vilja få ett utförligt svar på.

Jag har bifogat en bild som jag hittat på google, jag tror det ser ut något liknande när man plockat bort sadeln. Vad har ni andra gjort där, har ni som frågats gjort en platta? Eller har ni satt sadeln rakt på?
En platta kan ju vara ganska bökig att få till. Först så måste den ju vara ganska tjock, sedan så måste den bockas? Grudmålas/lackas?

Bilden är ifrån en random Vulcan -04.
View attachment 413774

Har sett lite olika lösningar på det. Du kan se hur esm gjort i sin byggtråd på hojen.nu.
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=8964

Annars finns ju Bluecollarbobbers där man får med "täckkåpor" när man köper sadel.
http://bluecollarbobbers.com/catalog/vulcan-800-400
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Nästan så att man börjar bli småkändis nu när man blir länkad :). Som sagt så gjorde jag en platta av vanlig plåt. Inget bockande och var hyfsat lätt. Sen såklart får man ju grunda och lacka, men det är ju inga större problem. Kan jag som aldrig gjort något liknade klara detta så kan vem sim helst klara det :).
 

Minibebbe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuku GSX-R 750 -85, Honda XR650R -00, Kawasaki VN800 -96
Nästan så att man börjar bli småkändis nu när man blir länkad :). Som sagt så gjorde jag en platta av vanlig plåt. Inget bockande och var hyfsat lätt. Sen såklart får man ju grunda och lacka, men det är ju inga större problem. Kan jag som aldrig gjort något liknade klara detta så kan vem sim helst klara det :).

Haha ja men jag gillar din lösning på plattan så då passade jag på att göra smygreklam för hela tråden samt hojen.nu! :)

/Lalle
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top