Första boten för i år =(

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag varnar alltid! Kan jag spara någon, vem som helst, en fyllnadsinbetalning för brådskande körning så gör jag det.
Jag gillar inte styrfylla men jag HATAR hastighetsövervakning utanför tätbebyggt område, är det det viktigaste man kan lägga resurser på eller är det bara det enda man klarar av från Kling och Klangs sida?!?
Bygg en bana i Sthlm så minskar "problemen" med att det rullar undan på krokiga 70-vägar, fan vet om jag skulle "hinna se" dom om dom står mellan Läggesta - Gnesta, Järna - S-tälje eller på "Bulten". Men det är ju upp till var och en!:D

Fredrik:tomten
 

Mimmi

Mimmi
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR
Alternativ till att varna andra för exempelvis fartkontroll kan vara att sträcka ut vänster handen och dra den upp och ner (=sänk hastigheten).
Ganska enkelt och smidigt :)
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Ja eller varför inte hålla hastighetsbegränsningen. Har funkat för mig hela livet.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Ja eller varför inte hålla hastighetsbegränsningen. Har funkat för mig hela livet.
Så om du kör på en raksträcka på en bred 70-väg en fin sommardag och det inte finns några utfarter eller andra trafikanter så ligger du ändå och fiskör i 65 km/h med din sporthoj? Antingen ljuger du eller så är du väldigt konstig (inget illa menat).
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.

Rådrum används i princip inte idag. Det är inget som man kan begära utan något som kan medges. Om ärendet ändå ska vidare i systemet är det bättre för polismannen att skriva en primärrapport till åklagaren på en gång. Antingen erkänner man eller så inte.

När polismän vittnar i tingsrätten utgår lön som vanligt, skulle det infalla på ledig dag utgår tre timmars övertidsersättning. Nu för tiden kan man telefonvittna i "skitärenden" och polismannen behöver inte ens inställa sig i rätten.

Bevis om repetitionsutbildning finns oftast inte då polismän normalt mäter med laser oftare än en gång per år och då behövs ingen repetitionsutbildning.

Polisen behöver inte visa legitimation om de tex är uniformerade och åker i målad bil, det finns det rättsfall på. I annat fall, hur vet du att legitimationen är äkta?

Till sist... över 85% av de som förnekar ute vid vägen erkänner när brevet dimper ner i lådan. Vad är då vitsen med att neka? Möjligen för att kunna sitta på nästa fest och skryta om att "jag erkänner aldrig något för snuten" ;)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top