Första cross

elins

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
-
Hade tänkt köpa mig en cross och tänkte höra vad ni tipsar om.
Är tjej, 163 cm lång. Har bara kört fiddy tidigare några gånger i 10 års åldern så är nybörjare.

Funderar på en 125cc. Killen min vill att jag köper en 250cc på en gång men tycker det känns lite väl.

Tar gärna emot tips på bra prisvärd cross för runt 15' kr.

Mvh

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Det första jag körde var en suzuki ts50. Riktigt fin med bra vägegenskaper och lagom med effekt :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En Honda CR125 eller CR250 från typ 00 tycker jag du ska leta på.
Sen om de blir 125 eller 250 tycker ja mest ni ska kolla efter vilken hoj ni hittar i bäst skick för bäst pris snarare än att bara leta efter specifik kubik.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Pratar vi 2-t eller 4-t?

stor skillnad speciellt om man ska köra 125 2-t gemfört med 250 4-t, mycket lättare att köra en 250 4-t speciellt om man kommer lite fel i kurvorna har man alltid effekt att ta sig igenom, kör man 125 2-t kan man bara glömma utan att hjälpa till med kopplingen.

Är en riktig nybörjare på cross och tycker att du ska köpa en 250 4-t cross alla dagar i veckan. Lite mer mekande men mycket lättare att köra.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Edit: förmodar att du pratar 2T.
125:a kan ofta vara roligare då man inte kanske kan vrida ur en 250 (2t), beror på hur fort man åker och hur man vill köra. En del trivs bra att puttra på en stor hoj medan andra vill gasa skiten ur en mindre, men då får man även växla mer och vara mer aktiv. Hur som helst tycker jag det är rätt körstil att alltid försöka gasa fullt.

Last edited:

elins

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
-
2- eller 4 takt har jag ingen aning om. Om jag förstått det rätt så är det mindre mek med en 4 takt men när det väl blir något så är det ganska bökigt.
Kan även säga att jag bor typ mitt ute i skogen så blir inte så mycket bana för mig utan mest stigar, skogsvägar och sånt.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har du råd: 250F
Annars: 125cc 2t

250cc 2t kommer inte behandla dig väl om du inte har unik talang.
Köp så ny du bara har råd med, bättre tillgång på delar och bättre fjädring.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
250 2t ger så mkt effekt även om det är 10 år gamla hojar att du storknar ändå.

Ta du en 125a och skulle du mot förmodan vilja ha mer effekt så byt. All den effekt du får i en 250 hämmar snarare din utveckling då det nästan blir läskigt istället för att du kan fokusera på att få ordning på din teknik. När tekniken börjar likna kan du åka större hoj och hantera det med (med det blir galet tungt för kroppen om inte annat, fick återfall för ett gäng år sen och köpte en 250, orkade typ 1 varv innan jag behövde vila :()

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
Multistrada 1200 S
Om det mest är i skogen du ska köra så kolla en wr250f , kostar lite mer än en ren cross men kommer att passa bättre i skogen samt lite snällare i motorn . Titta in på enduromx , där vet dom allt om skogsmaskiner !!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Håller med Norman, köp den hoj som verkar bäst för den peng du vill lägga.
En 4-t har bättre bottenvrid än en 2-t och är som sagt med förlåtande än en 2-t men hur du än väljer kommer du att lära dig och vänja dig med vald hoj vart det lider.

Välj fräschaste hoj för de 15' du tänker lägga.
Lycka till

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Du skall i så fall leta efter en enduro hoj vilket inneboär snällare motorgång och merbottenvrid, mjukare fjädring, större däck. Man kan säga att en 125a 2 T motsvarar en 250 fyrtakt. Du kommer absolut inte behöva mer effekt än detta. kla
rar lite längre service i
ntervaller också. Jag köpte nyss en 450 T och den går som ett as men jag hade antagligen varit snabbare på en mindre:-

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
måste göra reklam för min hoj!
Det är en enduro
Kawasaki KLX 300 2002 4takt är det jag har, det är den första enduron jag har och är väldigt väldigt bekväm att köra, både stående och sittandes, superhärlig både på is och i skogen. Väldigt snäll och tillräckligt stark motor, jag är ca 170cm lång och den passar mig super bra så den är lite mindre till storleken.
Väldigt slitstark motor, riktig duracellkanin. Enligt mig ett mycket bra val istället för ex hondas xr250 och men inte fullt lika stark och rå som tävlingsendurona.
En riktig motionsenduro som jag gillar väldigt skarp, ska däremot säljas till förmån för vassare hoj eftersom jag vuxit som förare och vill ta steget uppåt.
Elving Solli kör KLX 300 och är mycket nöjd. Jag pratade med en som körde 6 varv på GGN nu i höstas. Han ångrar att han sålde sin klx 300.
som enduro passar den både nybörjare och lite mer erfarna motionärer väldigt bra! 106kg tror jag vikten ligger på.
Hade tänkt vänta med att sälja min i tills jag börjar jobba nu i sommar men är du intresserad kan vi ordna det.
Hade tänkt 18k för min, följer med lite grejer på det, väldigt fin och kommer hålla tills helvetet fryser till is:tummenupp
Vill du inte ha min rekommenderar jag ändå modellen:tummenupp
har fler bilder på andra datorn
EDIT: såg nu på ett inlägg att det blev mest stigar. Provkör en sån som min, helt underbar. kanske ångrar mig och behåller den ;)
dsc0460cd.jpg

elins

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
-
måste göra reklam för min hoj!
Det är en enduro
Kawasaki KLX 300 2002 4takt är det jag har, det är den första enduron jag har och är väldigt väldigt bekväm att köra, både stående och sittandes, superhärlig både på is och i skogen. Väldigt snäll och tillräckligt stark motor, jag är ca 170cm lång och den passar mig super bra så den är lite mindre till storleken.
Väldigt slitstark motor, riktig duracellkanin. Enligt mig ett mycket bra val istället för ex hondas xr250 och men inte fullt lika stark och rå som tävlingsendurona.
En riktig motionsenduro som jag gillar väldigt skarp, ska däremot säljas till förmån för vassare hoj eftersom jag vuxit som förare och vill ta steget uppåt.
Elving Solli kör KLX 300 och är mycket nöjd. Jag pratade med en som körde 6 varv på GGN nu i höstas. Han ångrar att han sålde sin klx 300.
som enduro passar den både nybörjare och lite mer erfarna motionärer väldigt bra! 106kg tror jag vikten ligger på.
Hade tänkt vänta med att sälja min i tills jag börjar jobba nu i sommar men är du intresserad kan vi ordna det.
Hade tänkt 18k för min, följer med lite grejer på det, väldigt fin och kommer hålla tills helvetet fryser till is:tummenupp
Vill du inte ha min rekommenderar jag ändå modellen:tummenupp
har fler bilder på andra datorn
EDIT: såg nu på ett inlägg att det blev mest stigar. Provkör en sån som min, helt underbar. kanske ångrar mig och behåller den ;)
dsc0460cd.jpg

Hade helt klart varit intressant. Bor dock i västerbottens inland och ekshärad låter långt ner :p

Priset kan jag väl tumma på lite. Har ett sparkonto på 40k men hade väl inte tänkt lägga allt på en cross/enduro ;) max 20 tror jag nog, helst billigare förstås. Ni får gärna länka annonser som verkar bra, gärna i västerbotten alt. angränsande län.

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
snacka med grabbarna på "enduromx" riktigt skickliga och hjälpsamma.... kanske ett bättre forum för just den frågan.
har frågat massor där vad det gäller crossar... mycket bra tips...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
CRF 250 X är en lämplig hoj för den nya budgeten.

Tänk på att man ska ha bra skydd också som kostar pengar.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli