Första cross?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Om du ska köra mycket i skogen så köp inte en 125cc!!! Jag hade en sån och körde lite iskogen men mest på bana och man fick ligga på 1:an hela tiden för att ta sig fram efter kurvorna. Ne 250 2-takt eller 250 4-takt. Man får varva så jävligt med en 125.
 

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
DJM skrev:
Om du ska köra mycket i skogen så köp inte en 125cc!!! Jag hade en sån och körde lite iskogen men mest på bana och man fick ligga på 1:an hela tiden för att ta sig fram efter kurvorna. Ne 250 2-takt eller 250 4-takt. Man får varva så jävligt med en 125.

Kanske det beror på föraren?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
AddE <TM> skrev:
Kanske det beror på föraren?


Jo, det är sant men jag tycker den är rätt seg i skogen. De va faktist inge kul med en 125 i skogen, har inte kört nå större i skogen.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Dom säger att effekten inte räcker till på en 125:a kan ju börja fundera hur Rikard Larsson och grabbarna i enduro-VM tar sig fram.

Det är bara lära sig klippa med kopplingen när det går tungt på 2:an.
Man lär sig bättre tekniskt och att åka fort med en 125:a.

Vill man bara åka runt och ha roligt kan man köpa 250 som första hoj.
Sprätta runt i grustag och mindre grusvägar det är inte 125:a lika kul som större maskiner.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
effekten räcker till gott och väl.. Problemet i skogen är väl att man inte vill ha dessa effektryck, och man måste slira mkt på kopplingen vilket inte är bra. Med en 250 fyrtakt har man ungefär samma effekt som på en 125a 2-takt men bättre vrid = bra i skogen!
 

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
cRoC skrev:
effekten räcker till gott och väl.. Problemet i skogen är väl att man inte vill ha dessa effektryck, och man måste slira mkt på kopplingen vilket inte är bra. Med en 250 fyrtakt har man ungefär samma effekt som på en 125a 2-takt men bättre vrid = bra i skogen!

Men då blir den oxå betydligt tyngre än va 125an är alltså inte lika smidig.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag körde kompisens XR400 i skogen igår och det var inte bättre drag den än min 200 tvåtakt. Dessutom, vilket förvånade mig mycket, fick jag kärringstopp gång på gång eftersom min 200 är bättre på att hämta upp sig på riktigt låga varv!

i skogen (om man pratar enduro alltså) är 250 fyrtakt eller 200 tvåtakt fullt tillräckligt 125 är kanske (jag har inte provat) för lite.

Jag säger vikt, vikt och vikt är dom tre viktigaste saker att tänka på med en enduro hoj!
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
cRoC skrev:
effekten räcker till gott och väl.. Problemet i skogen är väl att man inte vill ha dessa effektryck, och man måste slira mkt på kopplingen vilket inte är bra. Med en 250 fyrtakt har man ungefär samma effekt som på en 125a 2-takt men bättre vrid = bra i skogen!

ja jag säger då det igen....du lär inte hitta mycker mer vrid i en 250 4-takt än en 125a 2-takt
satsa på en 250 2-takt så kommer du få mycket pulver genom hela registret jämfört med en 125a som bara har pulver från 7000rpm och uppåt
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
triple skrev:
Jag körde kompisens XR400 i skogen igår och det var inte bättre drag den än min 200 tvåtakt. Dessutom, vilket förvånade mig mycket, fick jag kärringstopp gång på gång eftersom min 200 är bättre på att hämta upp sig på riktigt låga varv!

Men det är väll inte så konstigt? XR400 är ju en luft/oljekyld historia med ett ganska så moderat effektuttag jmf med många 250cc.
Skall dock inte säga för mycket eftersom jag inte är någon fena på att köra cross. Mina erfarenheter sträcker sig till en RM250 som har körts lite i skogen, dock en mycket trevlig erfarenhet!
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Padde skrev:
Instämmer, För stor maskin kan vara farlig om han aldrig kört förr.

Tycker starkt du ska satsa på en 125:a eller om du inte känner dig redo för det kanske en 80cc.

80cc hade jag börjat med, det e nog med krut i dom jämfört med moppen :tummenupp
 

MC-Sigge

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Långt uppe
Hoj
Not yet..
En Honda cr 80 av nyare årsmodell kanske?
Om man är ca. 176 cm lång, och ska köpa 80cc cross.
Ska man köpa låg,mellan eller höghjuling? :confused: , och allt vad det heter. :va
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
80 är bara små, köp en 125'a, dom är mer lättkontrollerade
80crossar bara sticker iväg åt alla håll, lite ram med på tok för stor motor. då är en 125'a skönare
 

hampaharen

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
******
"Från moppe till 250?

Skulle nästan betala för att se han vrida på rullen o flyga in i ett träd, skrattat hade man gjort iaf. "


Jag har typ bara kört moppe innan o testade en 450 gick hur fint som helst har även kört 250 o det e inga problem alls , han får väl bara inte gasa så förbannat ibörjan
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
MC-Sigge skrev:
En Honda cr 80 av nyare årsmodell kanske?
Om man är ca. 176 cm lång, och ska köpa 80cc cross.
Ska man köpa låg,mellan eller höghjuling? :confused: , och allt vad det heter. :va

Kolla min profilbild så ser du. Det är en kx 80 hög och jag är 1.76 lång. (den är skitliten) köp en 125.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Solid snake skrev:
Från moppe till 250? :hihi

Skulle nästan betala för att se han vrida på rullen o flyga in i ett träd, skrattat hade man gjort iaf. :rofl

Ja vissa kan ju hantera gasrullen, andra inte :tummenupp
 

_Karlstrom

Cross kung
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia rs 125
Itacha75 skrev:
Haha, jo jo, men man måste ha något att växa i.
Men visst, krossar väger lite, har mycket hästar och körs i terräng, vilket gör det svårt och det känns som man flyger fram.

Okeeey dom väger mycket?? Min yamaha väger typ 87kg vet inte om man vågar kalla det mycket :7peta

Jaja tycker du ska skaffa en yamaha eller en Honda då får du saker som håller iaf.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top