Första hoj/ banhoj?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ninjan är grym, iaf 05:an jag hade i somras, den roligaste hojen jag brytit runt på banorna hittills i alla fall. Bara funkade, nada strul....så det lutar starkt åt en ny lill-ninja som nästa hoj. :)

Vill du ha en ninja ska du ha en ninja :tummenupp Är själv relativt ny med hoj, tog kortet i slutet på sommaren och köpte mig en 600 ninja. Kommer själv köra bana nästa år och är helt säker på att det är en utmärkt hoj



Fast en sån reggad för 30-40k är väl lite optimistiskt ?

EDIT:
samma sak där, de e ju stor skillnad på en -07a mot vad man faktiskt får för önskad budget.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag skaffade mig en r1 som första hoj. Hade kört moppe tidigare och 250 cc cross vid ett par tillfällen, men det var inga som helst problem att köra r1an som första mc någonsin för min del. Det gäller bara att vara väldigt försiktig på gasen i början och lära sig känna hojen innan man började pressa den. Ett tips är att när du börjar känna hojen någorlunda är att ta dig till tex anderstorp och lek av dig under relativt säkra förhållanden. Fiver har kvällskörningar varannan tisdag och kostar 500 spänn, perfekt för en nybörjare :) Ser att du med bor i gbg så är du intresserad så kan vi ta en tur till nästa säsong :) Lycka till med mc köpet!
 

Jojo77

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800
Provkör provkör provkör...det är enda sättet att hitta en hoj som känns rätt för dig. Alla du frågar kommer att ge dig mer eller mindre subjektiva råd men det är du som ska leva och ha kul på hojen.

Gillar du Ninjan, TJÖP! Testa även R6, cbr 600 mfl så du har något att jämföra med men de flesta supersport 600 är rätt lika i körupplevelse: lättkörda, fantastiska på bana/kurvig väg (om du håller varvet uppe...), hyggligt bekväma och med rimliga driftskostnader.

Köp med hjärtat så brukar det bli bra :tummenupp Sen är det bara att smiska bana :yoparty

Lycka till

Tack för tips och länkar!

Jag skaffade mig en r1 som första hoj. Hade kört moppe tidigare och 250 cc cross vid ett par tillfällen, men det var inga som helst problem att köra r1an som första mc någonsin för min del. Det gäller bara att vara väldigt försiktig på gasen i början och lära sig känna hojen innan man började pressa den. Ett tips är att när du börjar känna hojen någorlunda är att ta dig till tex anderstorp och lek av dig under relativt säkra förhållanden. Fiver har kvällskörningar varannan tisdag och kostar 500 spänn, perfekt för en nybörjare :) Ser att du med bor i gbg så är du intresserad så kan vi ta en tur till nästa säsong :) Lycka till med mc köpet!

Tack för tips! Hänger gärna med på en tur, ska bara skaffa hoj först.:)

Jag skaffade mig en r1 som första hoj. Hade kört moppe tidigare och 250 cc cross vid ett par tillfällen, men det var inga som helst problem att köra r1an som första mc någonsin för min del. Det gäller bara att vara väldigt försiktig på gasen i början och lära sig känna hojen innan man började pressa den. Ett tips är att när du börjar känna hojen någorlunda är att ta dig till tex anderstorp och lek av dig under relativt säkra förhållanden. Fiver har kvällskörningar varannan tisdag och kostar 500 spänn, perfekt för en nybörjare :) Ser att du med bor i gbg så är du intresserad så kan vi ta en tur till nästa säsong :) Lycka till med mc köpet!

Tack för tips! Hänger gärna med på en tur, ska bara skaffa hoj först.:)
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fast en sån reggad för 30-40k är väl lite optimistiskt ?

EDIT:
samma sak där, de e ju stor skillnad på en -07a mot vad man faktiskt får för önskad budget.

Säg inte det, sålde min 05:a för 45 nyss i kanonskick med 1300 mil på mätarn'. :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
villrådig...

Älskar sporthoj,vill inte ha något annat.
Har tänkt lägga 30-40 kkr.
Vill köra på gatan men också på bana.

*Finns det nån lämplig hoj i denna prisklass med okej försäkring?
*Finns det nån lämplig hoj att ha både på gatan och på banan?

30-40 kkr som engångsumma?(+försäkring?)

Du måste tänka helhet.

Älskar du sporthoj skall du åka bana så mycket det bara går.
De är liksom gjorda för det.

Så, för varje 2-tusenlapp du sparar på hoj och försäkring kan du
åka en dag till på bana. (cirka, inklusive transport-boende-mat-etc)

Om jag var 'ny' i dag skulle jag köpa en CBR, GSXR, Ninja från -92.
2113127039_7affbd7c94.jpg

Kostar mellan 15-25kkr för hyggliga 600-900-kubikare.
1 700:- helår helförsäkring.
Sedan lägga alla övriga pengar på SMC-kurser/bandagar!

Det är tid på banan som räknas!

Hellre en helg på Gälleråsen med en CBR125 är ett år i stan på en ZX10/CBR1000/1000RR/GSXR1000!:fakta

I brist på annat har jag kört Arlanda test-track och Gälleråsen med min pendlarhoj, Transalp -98, 50hk!
Funkar det med. Handlar till 90% om föraren och 10% om hojjen
inser man när man håller jämnt skägg med hojjar på 180hk+. :D
(Detta i medel grupp. Snabb grupp? :gnissla)

Funderar till och med på att köpa en -92 Suzuki RG125F!
140kg och 33hk, med den kör jag (i mina drömmar)
åttor runt literklubborna. (På grund av att de är
fegare för att deras självrisk är lika med
2x inköpspriset på en hygglig RG. :rolleyes:)
1992_RG125-Gamma_whblue_450.jpg



Och till sist, prio 1A: Top of the line skyddsutrustning! :mattias
Det enda man inte skall snåla med i min bok!
Du har bara en kropp och ett liv. Take care!

Anyway, mina 5-ören! :tungan

/e
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Har en kompis som har en fin CBR600RR -04 Repsol-kittad som säljes i din prisklass (mkt prisvärd), samt att den finns i Borås. Alltså nära för dig att kika, en riktigt fin hoj, med mkt delar bytt nyligen. Och så är det insprut m.m. Tycker CBR600RR är bland de snyggare 600:eek:rna som finns. Hör av dig om du är intresserad!

MVH
István
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Har du lyckats hitta nån hoj? Inte långt kvar nu till vår/sommar... *längtar!!*

//Tapeworm
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top