Första hoj (GSXR750 85?) och ny på forumet

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Tog kortet i sommras med rent flyt, körde upp privat och klarade mig, då jag
bara övningskört ca en gång. Puh!

Men åter till ämnet. Letar en billigare hoj med billig försäkring men samtidigt ska den inte vara allt för slö. Vet inte om denna kombination är möjlig, men
jag har tittat lite på streetfighteravdelningen och tycker vissa får till
sina gamm-gixxrar förjefla tufft!

Har en GSXR 750 från 1985 på gång och undrar om det är något att ha?
Jag kommer med all säkerhet inte kunna hålla mig ifrån att pimpa den
innan sommaren, så utseendet bryr jag mig inte så mycket om...

Men hur är de hojarna prestandamässigt? Lyder de marchorder upp på slangen eller är de gamlingarna alldelles för trötta för det? (Omogen frågan, jag vet)

Går ju tydligen att klassikerförsäkra dessa så man kommer undan billigt,
men att man inte får bygga om dem. Jaja, ombyggnationen kan ju ske efter
försäkringsbolagen fått kika på den....

Martin
 
Last edited:

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Välkommen! Kör själv honda. Inte så blodiga försäkringar via if om hojen är några år. Kanske värt att kolla upp? Lycka till :tummenupp
 

Rupert

Medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
tyresö
Hoj
xr 600
Flip skrev:
Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Tog kortet i sommras med rent flyt, körde upp privat och klarade mig, då jag
bara övningskört ca en gång. Puh!

Men åter till ämnet. Letar en billigare hoj med billig försäkring men samtidigt ska den inte vara allt för slö. Vet inte om denna kombination är möjlig, men
jag har tittat lite på streetfighteravdelningen och tycker vissa får till
sina gamm-gixxrar förjefla tufft!

Har en GSXR 750 från 1985 på gång och undrar om det är något att ha?
Jag kommer med all säkerhet inte kunna hålla mig ifrån att pimpa den
innan sommaren, så utseendet bryr jag mig inte så mycket om...

Men hur är de hojarna prestandamässigt? Lyder de marchorder upp på slangen eller är de gamlingarna alldelles för trötta för det? (Omogen frågan, jag vet)

Går ju tydligen att klassikerförsäkra dessa så man kommer undan billigt,
men att man inte får bygga om dem. Jaja, ombyggnationen kan ju ske efter
försäkringsbolagen fått kika på den....

Martin

Välkommen :tummenupp
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Välkommen..... :hej

Nästan lite helgerån att pimpa en sådan sporthojsikon som gixxer 750 -85, men är du nöjd med beslutet så är det bara att köra på.........

Kommer nog bli snyggt, lycka til ........ :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Da Fris skrev:
Välkommen..... :hej

Nästan lite helgerån att pimpa en sådan sporthojsikon som gixxer 750 -85, men är du nöjd med beslutet så är det bara att köra på.........

Kommer nog bli snyggt, lycka til ........ :tummenupp

Skitsnack! Ur-gixxerbyggena blir bara coolare för varje år som går! :yoparty

Flip: Kör på hårt med din urhoj!!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Prestandan kommer du nog inte vara besviken på.
Väghållningen är nog lite annorlunda. Inte riktigt i modern klass. Det är ändå en 20 år gammal hoj.
Men den duger gott som första hoj.
 

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Jag hadde en gsx r 750 r 89- som första seriösa mc å jag var då nöjd tyckte de va en bra första hoj billig lättmekad å hyffsad prestanda.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Flip skrev:
Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Tog kortet i sommras med rent flyt, körde upp privat och klarade mig, då jag
bara övningskört ca en gång. Puh!

Men åter till ämnet. Letar en billigare hoj med billig försäkring men samtidigt ska den inte vara allt för slö. Vet inte om denna kombination är möjlig, men
jag har tittat lite på streetfighteravdelningen och tycker vissa får till
sina gamm-gixxrar förjefla tufft!

Har en GSXR 750 från 1985 på gång och undrar om det är något att ha?
Jag kommer med all säkerhet inte kunna hålla mig ifrån att pimpa den
innan sommaren, så utseendet bryr jag mig inte så mycket om...

Men hur är de hojarna prestandamässigt? Lyder de marchorder upp på slangen eller är de gamlingarna alldelles för trötta för det? (Omogen frågan, jag vet)

Går ju tydligen att klassikerförsäkra dessa så man kommer undan billigt,
men att man inte får bygga om dem. Jaja, ombyggnationen kan ju ske efter
försäkringsbolagen fått kika på den....

Martin

Bara att köpa.

Den är riktigt rolig & helt OK prestandamässigt med tanke på hojens ålder, (har haft en -85:a själv)

Väghållningen kan vara lite lurig om hojen är sliten men det går att ganska lätt återställa det mesta. Viktigaste åtgärderna tycker jag är att byta svinglager & bussningar & sätt dit en frisk stötdämpare,
Själv har jag gjort det på min 1100 -87 samt alla andra lager i svinglänkaget,
Kostar ca 3000kr (Exkl stötdämparen)

Så det är bara att köpa.(Tycker jag) Mkt roligt för lite pengar.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag skulle satsa på en 750 efter 88 eller en 1100. Gen 1 ramen på 750n är verkligen inte mycket att hänga i granen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den gamla GSXR'en är motorcyklarnas 240. Pålitlig, primitiv, enkel att mecka och mycket reservdelar tillgängligt.
 

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZ1-N
Flip skrev:
Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Tog kortet i sommras med rent flyt, körde upp privat och klarade mig, då jag
bara övningskört ca en gång. Puh!

Men åter till ämnet. Letar en billigare hoj med billig försäkring men samtidigt ska den inte vara allt för slö. Vet inte om denna kombination är möjlig, men
jag har tittat lite på streetfighteravdelningen och tycker vissa får till
sina gamm-gixxrar förjefla tufft!

Har en GSXR 750 från 1985 på gång och undrar om det är något att ha?
Jag kommer med all säkerhet inte kunna hålla mig ifrån att pimpa den
innan sommaren, så utseendet bryr jag mig inte så mycket om...

Men hur är de hojarna prestandamässigt? Lyder de marchorder upp på slangen eller är de gamlingarna alldelles för trötta för det? (Omogen frågan, jag vet)

Går ju tydligen att klassikerförsäkra dessa så man kommer undan billigt,
men att man inte får bygga om dem. Jaja, ombyggnationen kan ju ske efter
försäkringsbolagen fått kika på den....


Välkommen??????
helt rätt huvudsaken att man har en båge.
sen får man självklart handla efter ekonomin sin.
ett litet råd bara om du får tillfälle att prova en nyare literhoj så gör det inte.....
du kommer garanterat att sälja bilen och sluta studera för att ha råd med en.
Ä skämt o sido vi synes säkert på torget till våren bor i timrå jälv du får hänga på på onstagsturerna o prova slanga lite..
 
Last edited by a moderator:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Köpa GSXR 750 85-87:
- Bakstötdämparen på GSXR 750 85 är kass från fabriken så en sådan den bör du byta. (lite bätter på 86-87 men inte bra)
- Näst problem med GSXR 750 85-87 är 18tums fälgarna, det finns inga moderna däck till dom och dom som finns är oftast dyra pga att det är inget däckhandlarna har i hyllan.
- Det är mycket snack om ramen på första generationes GSXR men jag håller inte med, om man byte till 17tums fälgar från andra gen GSXR och byter ut originalstötdämparen mot en Öhlins samt monterar en styrdämpare så dom rikigt hyggliga att köra. Men dom prylarna kosta en slant så mitt tips är att köpa en andra gen GSXR i stället.(GSXR 750 88-91 eller 1100 89-92)

http://web.telia.com/~u92104830/kopa_gammal_gixxer.htm
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
gixxer_1255

Det sitter annan bakdämpare på, från 1100, sent åttiotal.
Bakfälgen är också från en 1100, från 87 tror jag?
Det är 92ans kåpor och bakdel samt en hemmagjord styrdämpare.
För tillfället är den vässad med portad topp, RS36or samt 4-1 med trimburk.

Vill jag inte ha med trimmdelarna så får jag den mycket billigare. Pga av min
ekonomi, att det är min första hoj och jag endast har mellankort och kanske ska regbesikiga om till 25kW, så tycker jag att trimdelarna inte är av något större intresse. Eller kommer den bli fruktansvärt slö utan dessa grejor?

Vad tror Ni man får ge för en sådan här hoj? Tack på förhand
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Flip skrev:
gixxer_1255

Det sitter annan bakdämpare på, från 1100, sent åttiotal.
Bakfälgen är också från en 1100, från 87 tror jag?
Det är 92ans kåpor och bakdel samt en hemmagjord styrdämpare.
För tillfället är den vässad med portad topp, RS36or samt 4-1 med trimburk.

Vill jag inte ha med trimmdelarna så får jag den mycket billigare. Pga av min
ekonomi, att det är min första hoj och jag endast har mellankort och kanske ska regbesikiga om till 25kW, så tycker jag att trimdelarna inte är av något större intresse. Eller kommer den bli fruktansvärt slö utan dessa grejor?

Vad tror Ni man får ge för en sådan här hoj? Tack på förhand


Den ända 1100dämpare som passar i fästena är från 86-88 och dom är 15mm längre så hojen bör bli ganska mycket högre pga utväxling i länkaget.

87án fälg är oxå 18tum så det blir inte någon större skillnad.

Men till rätt pris och beroende på vilken ambition du har med hoj köpet så kan den vara hel ok.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Okej men som sagt, hur mycket tror ni att denna hoj är värd utan
dessa trimdelar? Vi antar att den är i någorlunda bra skick!

Lite svårt att köpa hoj i denna årstid också, eftersom man inte kan
provköra? Men så kanske priserna är lägre nu oxå!? För nog kan man lite på
säljaren att maskinen rullar framåt åtminstone?

:confused:
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Okej nu skriver jag igen, gäller samma båge.

En GSXR från 1985. Den har utbytt bakfälg till en 1100 från 86,
RS36 förgasare samt portad topp, 4-1 V&H system med Yoshimura burk,
låter gött som fanken, 92ans kåpor och bakdel, fräsha däck och hemmagjord styrdämpare
(sitter som en hydraldämpare från ramen till framgaffeln, Hjälper det något?)

Kåporna är lite slarvfixade, sitter bra och så men behöver lackas
om för å bli lite fräshare, sadeln behöver nog också kläs om.

Ägaren påstår att det bara är att tuta och köra. Eftersom jag vill ha en hoj
nu för att småpilla med lite inför sommaren, och snön ligger djup på backen
så kan jag ju tyvärr inte provköra den. Så törs man lita på ägaren att
den rullar som den ska?

Den har gått ~4000 enligt mätaren, men det är ju en 85a så jag tvivlar
på att dessa mil stämmer.

Priset är 20 000 och troligen ej prutbart.

Vad tror ni? Ska man slå till? Jag är student och har bil, så jag har inte råd
med en nyare hoj, och ett stort + med denna är att den går att klassikerförsäkra!

Snälla svara nu, nu, nu! :Bugar
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Flip skrev:
Är ute efter en första-hoj efter att jag gett upp crossåkningen.

Är student och har alltså en inte alltför överdriven ekonomi att röra mig med,
då jag också har bil. Men jag känner att jag verkligen MÅSTE ha en
båge till sommaren alltmer som jag hänger här på forumet!

Gör som jag gjorde (oxå student)! Jag sålde bilen för att kunna köpa hoj (igen) för ett par år sedan! :tummenupp
Efter det har jag knegat så mycket jag har kunnat vid sidan av skolan för att kunna byta upp mig! Än så länge har jag inte ångrat mig trots att jag är en sann kollektivtrafikshatare!
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Flip skrev:
Okej nu skriver jag igen, gäller samma båge.

En GSXR från 1985. Den har utbytt bakfälg till en 1100 från 86,
RS36 förgasare samt portad topp, 4-1 V&H system med Yoshimura burk,
låter gött som fanken, 92ans kåpor och bakdel, fräsha däck och hemmagjord styrdämpare
(sitter som en hydraldämpare från ramen till framgaffeln, Hjälper det något?)

Kåporna är lite slarvfixade, sitter bra och så men behöver lackas
om för å bli lite fräshare, sadeln behöver nog också kläs om.

Ägaren påstår att det bara är att tuta och köra. Eftersom jag vill ha en hoj
nu för att småpilla med lite inför sommaren, och snön ligger djup på backen
så kan jag ju tyvärr inte provköra den. Så törs man lita på ägaren att
den rullar som den ska?

Den har gått ~4000 enligt mätaren, men det är ju en 85a så jag tvivlar
på att dessa mil stämmer.

Priset är 20 000 och troligen ej prutbart.

Vad tror ni? Ska man slå till? Jag är student och har bil, så jag har inte råd
med en nyare hoj, och ett stort + med denna är att den går att klassikerförsäkra!

Snälla svara nu, nu, nu! :Bugar

Påminner mycket om vad jag köpte. Men du kanske borde pruta ändå med tanke på småfixet. Gissar att den har 18" vilket är ett litet minus. Hur mycket erfarenhet av att skruva motorer har du? Kan du starta upp den så ser du ju om den går rent iaf, växellådan kan vara lurigare att kolla. Reservdelar finns ju i överflöd nästan. Annars är det väl magkänslan vid första besöket som gäller. Får man känslan av att nått är fel så är det troligen fel.

/gsxr -85 ägare
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top