Första hoj r6 lr ceber?

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Hej!

Är så sugen att ja inte kan , ja ni vet :)
Mitt val är mellan en r6a och en cbr 600 f. Års 99 - 01 för r6. och cbr runt 97.

Vilken bör jag välja? Cebern är lite billigare men ja diggar r6 too much asså. Men som sagt man ska ha råd me.

Någon som vet vilket försäkringsbolag som försäkrar hojen på 25 kw, alltså inte på ursprungseffekten? Annars har ja tänkt att försäkra på pappa. och det billigaste ja hittat är folksam 6000 kr halv/år. för en r6 typ 00a.

Tacksam för svar!!
Mvh
Jonathan

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Antar att din far är över 21 och då funkar det inte med 25 kw utan premien sätts på full effekt. Tror att detta är ganska nytt, antar att dom vill bli av med skenförsäkrare(Var inget klagomål jag kom med där men så är det ju)

Min hojj var t.o.m dyrare på min fassa i.o.m ursprungseffekten.

/Mvh FearleZz

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
fortsomfan skrev:
Hej!

Mitt val är mellan en r6a och en cbr 600 f. Års 99 - 01 för r6. och cbr runt 97.

Vilken bör jag välja? Cebern är lite billigare men ja diggar r6 too much asså. Men som sagt man ska ha råd me.

Någon som vet vilket försäkringsbolag som försäkrar hojen på 25 kw, alltså inte på ursprungseffekten? Annars har ja tänkt att försäkra på pappa. och det billigaste ja hittat är folksam 6000 kr halv/år. för en r6 typ 00a.

Tacksam för svar!!
Mvh
Jonathan

hej!

Har själv köpt en r6 för 2 veckor sedan,helt underbar hoj

försäkringen är lite dyrare (betalar för halv 1500kr/mån) och är 31 år gammal

men det får man leva med
testa IF med 25kw

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
fortsomfan skrev:
Hej!

Tacksam för svar!!
Mvh
Jonathan

Varför jämför du inte samma årsmodeller? Cbr mellan 99-01 är ju ett klart bättre köp än R6 (partisk som f-n). Ja, ja jag undrade bara.

En sak till.... jag skulle inte rekomendera att försäkra på pappa - det är i princip att åka oförsäkrat.

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
chili skrev:
Varför jämför du inte samma årsmodeller? Cbr mellan 99-01 är ju ett klart bättre köp än R6 (partisk som f-n). Ja, ja jag undrade bara.

En sak till.... jag skulle inte rekomendera att försäkra på pappa - det är i princip att åka oförsäkrat.

Men bra mkt billigare och absolut inte olagligt någon stans. Sen om man smäller är det inte kul eftersom man har halv men fan 7 papp/år är det inte värt. En cbr 99-01 är mkt fulare å mkt dyrare å går sämre, fast första hoj å 25 kw skulle jag nog dock inte märka mkt skillnad av.

vh

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
fulleffekt rockar.. de gäller nog å köra lite med insidan av skallen de första 500 milen.. nu efter 1200 mil så känner jag iaf att jag börjar få lite kontroll.. r6 är grimmast .. eller nått :rolleyes:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
fortsomfan skrev:
En cbr 99-01 är mkt fulare å mkt dyrare å går sämre

vh

NÄ nä nä CBR mycket snyggare speciellt 01 när den fick ny frontkåpa FS är grym :tummenupp (partisk som fan). Ska du ha den 25 kw så är det nog ingen speciell stor skillnad.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
fortsomfan skrev:
men fan 7 papp/år är det inte värt.

Det är relativt billigt.

Om du tror att du ska hitta en försäkring som kostar under 2 tusen, så får du hålla dig till modell byggen eller nått.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Har du inte råd att försäkra hojjäveln själv så ska du inte ha en sån, är det så svårt att förstå? Köp en hoj med mindre effekt och lär dig köra på.

Edit. En strypt CBR lät bra =) Försäkra R6 på farsan obra.

Last edited:

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
eisbaer skrev:
Har du inte råd att försäkra hojjäveln själv så ska du inte ha en sån, är det så svårt att förstå? Köp en hoj med mindre effekt och lär dig köra på.

Ett relativt onödigt inlägg eftersom det inte har något med frågan i sig att göra. Har du inget att tillägga så skulle jag rekomendera att du håller tyst.

Jag har min R6a -00 försäkrad på farsan, och det är INGA som helst problem.
Så allt snack om att det är skenförsäkring och att det är som att köra olagligt är skitsnack! Enligt mitt försäkringsbolag får alla som är registrerade på min adress (dvs min familj), med korrekt körkortsbehörighet köra min R6a.
Oavsett om det är min farsa, jag eller min syster.
Jag ger 4500 kr halv/helår på Folksam.

Jag tycker helt klart du ska köpa dig en R6a.
Du får en oehört bra hoj (både som 25kW och fulleffekts) för rimliga pengar.
Vid denna tiden på året får du en R6 -99/-00 för ca 40-45.000 kr.
R6an är sjukt lättkörd och passar utmärkt som förstahoj.
Jag har haft en Aprilia 125a innan denna, så detta är min första "riktiga" mc.
Och jag är extremt nöjd, kan inte klaga på något faktiskt.
Det är inga problem med att strypa dom till 25kW, går skitbra utan att du behöver ställa in förgasare osv osv. Så alla som klagar på att man stryper en sporthoj, och "man ska köra dom på fulleffekt din jävla skenförsäkrare" behöver inte ens kommentera detta.
Så hittar du en försäkring som du tycker är rimlig, köp en R6a :tummenupp

Mvh
Mycket-nöjd-med-min-R6a

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
peligroso skrev:
Ett relativt onödigt inlägg eftersom det inte har något med frågan i sig att göra. Har du inget att tillägga så skulle jag rekomendera att du håller tyst.

Så allt snack om att det är skenförsäkring och att det är som att köra olagligt är skitsnack! Enligt mitt försäkringsbolag får alla som är registrerade på min adress (dvs min familj), med korrekt körkortsbehörighet köra min R6a.
Oavsett om det är min farsa, jag eller min syster.
Jag ger 4500 kr halv/helår på Folksam.

Jag tycker helt klart du ska köpa dig en R6a.
Du får en oehört bra hoj (både som 25kW och fulleffekts) för rimliga pengar.
Vid denna tiden på året får du en R6 -99/-00 för ca 40-45.000 kr.
Så hittar du en försäkring som du tycker är rimlig, köp en R6a :tummenupp

Mvh
Mycket-nöjd-med-min-R6a

Tycker inte man ska köpa nåt man inte har råd med.Det är ju den som har det ekonomiska intresset/ägaren som ska försäkra hojen.

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
twinner skrev:
Tycker inte man ska köpa nåt man inte har råd med.Det är ju den som har det ekonomiska intresset/ägaren som ska försäkra hojen.

Okej, ja det är ju din åsikt.

Men jag förstår inte varför det är ägaren/föraren som måste betala den?
Det spelar väl ingen roll om nu hans farsa betalar, om han inte har råd med allt. Visst kan man tycka att man ska betala allt själv om man ska äga en hoj,
men om inte det går, så varför inte få lite hjälp?

Man kan ju även se det så att det är farsans hoj, som du lånar,
och det tycker jag inte heller är något fel att göra. För alla har väl lånat en mc nångång.

Jag tycker han ska köpa en R6a om han hittar en rimlig försäkring.
Oavsett om hans farsa lr han betalar.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
peligroso skrev:

Men jag förstår inte varför det är ägaren/föraren som måste betala den?
Det spelar väl ingen roll om nu hans farsa betalar, om han inte har råd med allt. Visst kan man tycka att man ska betala allt själv om man ska äga en hoj,
men om inte det går, så varför inte få lite hjälp?

Man kan ju även se det så att det är farsans hoj, som du lånar,
och det tycker jag inte heller är något fel att göra. För alla har väl lånat en mc nångång.

Jag tycker han ska köpa en R6a om han hittar en rimlig försäkring.
Oavsett om hans farsa lr han betalar.

Kan informera dig om att försäkringsbolagen vill ha kunder, därför säger dom att det går jättebra att den står på pappa fast det är din mc..

Men om något händer så säger dom bara att det är ju din mc, det är ju du som har betalat/kört/osv, o du får inte en krona..
Det står i ditt kontrakt ngt om försäkrat intresse, kolla upp lite mer vad det innebär.

Det är bara ett sätt för förs. bolag att blåsa oss lika mycket som vi försöker blåsa dem.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
peligroso skrev:

Nja! Inte bara min åsikt,jag tror att det finns skrivet att det är så.Visst får den som ÄGER och försäkrar hojen låna ut den till dom som är bokförda på samma adress.Skenförsäkringar och vad som gäller finns det säkert 700st trådar om.

Köp du en R6a,dom verkar pålitliga,det är sällan man hör om problem med dom.Men räkna in föräkringskostnaden också.Kanske hitta ett ex som du inte behöver helförsäkra.

Mackan

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
Blå R1 skrev:
Kan informera dig om att försäkringsbolagen vill ha kunder, därför säger dom att det går jättebra att den står på pappa fast det är din mc..

Men om något händer så säger dom bara att det är ju din mc, det är ju du som har betalat/kört/osv, o du får inte en krona..
Det står i ditt kontrakt ngt om försäkrat intresse, kolla upp lite mer vad det innebär.

Det är bara ett sätt för förs. bolag att blåsa oss lika mycket som vi försöker blåsa dem.

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om.
I och med att det står att försäkringen gäller oavsett vem som kör, och personen på försäkringsbolaget sa precis samma sak.
Tveksamt att försäkringsbolag går ut med en sak som inte sedan gäller.
Låter rätt dumt faktiskt.

Åretrunt-försäkring för tung mc eller skoter med mer än 8 kW motoreffekt.
Halv/Hel
Gäller året runt
Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*
Assistans ingår alltid
Krav på säkerhetsdräkt*
Krav vid nattparkering*

Så står det på deras hemsida. Och i villkoren står klart och tydligt att försäkringen gäller även när det INTE är personen som står för mcn som kör.
Skulle inte tro att Folksam skulle våga skriva såhär om det inte stämmer.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
peligroso skrev:
Låter rätt dumt faktiskt.

Inte så mycket som är fint med försärkingen tills den dag man själv drabbas! Då är det fett bra att ha en försäkring man kan lita på. :tummenupp

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
.
twinner skrev:
Nja! Inte bara min åsikt,jag tror att det finns skrivet att det är så.Visst får den som ÄGER och försäkrar hojen låna ut den till dom som är bokförda på samma adress.Skenförsäkringar och vad som gäller finns det säkert 700st trådar om.

Köp du en R6a,dom verkar pålitliga,det är sällan man hör om problem med dom.Men räkna in föräkringskostnaden också.Kanske hitta ett ex som du inte behöver helförsäkra.

Mackan

Jo visst finns det otaliga trådar om det här.
Men det är mycket skitsnack också. Visst finns det folk som skaffar en
50+ försäkring på farsan för att få ner priset, vilket kanske är olagligt eftersom du själv inte är över 50 osv osv.
Men att ta en försäkring som täcker alla inom samma hushåll är inte att skenförsäkra, det är ju att hitta den billigaste lagliga försäkringen.
Det är iaf så jag har uppfattat det, rätta mig om jag har fel.

Ja, det tycker jag han ska göra. Räkna på precis ALLT så man inte missar något som man får rakt upp i ansiktet när det händer något.
För övrigt är R6an bland de bästa hojar man kan köra. :tummenupp

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Yamaha r6 2000
Givet r6a.

Du ska givet ha en r6a du kan få köpa min som är i grymme bra skick chassit har gått 800 mil förra ägarn sabbade motorn så han fick köpa en ny som har gått typ 650 mil. 16000 kostade den :hihi . Den är ny besad .

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
peligroso skrev:
Det är iaf så jag har uppfattat det, rätta mig om jag har fel.

Det är ju det jag försöker med..

Det står i alla papper o på sidor osv. att alla i hushållet får köra, men du kommer att fastna på försäkrat intresse om det skulle hända ngt..

Men visst, det är en chansning, du kan ju klara det..

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
peligroso skrev:

bla bla bla bla
Mvh
Mycket-nöjd-med-min-R6a

Jag har precis avslutat ett samtal med Folksam om detta.
Du skriver att det är din mc. Din far "kan" inte ta en försäkring på din mc så jag antar att det inte är din mc utan din fars. Dvs han står som ägare på den.

Stefan jag pratade med på Folksam förklarade att det inte är olagligt på något sätt att din far försäkrar sin motorcykel och att du använder den men om det är uppenbart, vid en ev. skada, att du har det ekonomiska intresset (du är den som kör hojen mest) kan de neka dig ersättning oavsett om ni är skrivna på samma adress eller ej. Det som står på deras hemsida om att en person på samma adress får köra motorcykeln innebär helt enkelt att din far får låna ut sin motorcykel till t ex dig. INTE att du kör hans motorcykel på heltid eftersom försäkringen då skall tas av dig. Så ligger det till. Så fundera på det när du basonerar ut att allt snack om skenförsäkring är BS.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...